Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Regionalizmus ako nástroj zmeny vo vzťahu medzinárodného a vnútroštátneho práva (Pluralizmus na obzore), I. časť
Regionalizmus ako nástroj zmeny vo vzťahu medzinárodného a vnútroštátneho práva
(Pluralizmus na obzore), I. časť
JUDr.
Ľudmila
Elbert
PhD.
odborná asistentka na Ústave európskeho práva a oddelenie medzinárodného práva, UPJŠ
v Košiciach.
ELBERT, Ľ.: Regionalizmus ako nástroj zmeny vo vzťahu medzinárodného a
vnútroštátneho práva (Pluralizmus na obzore), I. časť. Právny obzor, 98, 2015, č.5, s.468 -
478.
Regionalism as a Tool for Change of the Relationship between International and
Municipal Law (Pluralism on the horizon), Part One.
Current development of International law
encourage us to rethink wellestablished theory of monism and dualism explaining the relationship
between International and Municipal law.1) New ideas of the relationship of
legal orders are emerging mainly in the European region which is affected by the legal order of
European Union. These ideas are related to the theory legal pluralism. Although increasing
constitutionalism and fragmentation undermine its foundations, the pluralism is still one of the
best solutions how to deal with the new role of International law (which now also govern the fields
so far covered just by national law), relationship between International, European and Municipal law
or internationalization of constitutional law. Basic idea of the pluralism is existence of no
hierarchy, so we can apply norm of this legal order which is the best for the protection of the
values common for all legal orders.Key words:
pluralism, relationship between international and municipal law,
regionalism, new role of international law, internationalization of constitutional law, European
regionalism, constitutionalism, internal pluralism, external pluralism
Úvod
V podmienkach európskeho regiónu sa niekedy zdá, že pozornosť je príliš zameraná len na
vzťah európskeho práva a vnútroštátnych právnych poriadkov členských štátov. Medzinárodné právo je
tak z úvah vylúčené alebo naň hľadíme ako len na odraz vôle štátov.2) Povaha
i obsah medzinárodného práva sa však výrazne posunuli od jeho tradičného chápania len v zmysle "vôle
štátov". Tento posun je viditeľný najmä pri úvahách o konštitucionalizácii medzinárodného práva, o
ktorej pojednávame ďalej. Jednou z dôležitých zmien je zaradenie jednotlivca medzi subjekty
medzinárodného práva, a to najmä v prípadoch, ktoré boli pôvodne výlučne upravené len vnútroštátnym
právom, v dôsledku čoho sa zmenil nielen subjekt, ale i objekt medzinárodného práva. Preto je
niekedy veľmi ťažké odlíšiť vnútroštátne a medzinárodné pramene práva, čo sa prejavuje najmä pri ich
aplikácii. Vplyv medzinárodného práva na vnútroštátne právo nielen vzrástol, ale taktiež zmenil
svoju povahu. Aj to je dôvodom, prečo sa objavujú diskusie týkajúce sa starých otázok, ako je vzťah
medzinárodného a vnútroštátneho práva, platnosť, postavenie a vplyv medzinárodného práva na
vnútroštátne právo.3)
Pri týchto diskusiách prenikajú na povrch myšlienky o pluralistickom pohľade na vzťah
právnych poriadkov. Ten sa dostáva do popredia nielen vďaka silnému postaveniu európskeho práva v
regióne európskych krajín, ale i z dôvodu čoraz väčšieho prieniku pojmov doteraz čisto napojených na
vnútroštátne právo. Ide najmä o pojmy ako je Rule of Law, z ktorého sa stáva zmedzinárodnené alebo
medzinárodné Rule of Law, či demokracia, z ktorej vychádza demokratizácia medzinárodného práva. K
takémuto zmedzinárodňovaniu pôvodne čisto vnútroštátnych pojmov dochádza najmä v dôsledku úsilia o
vytvorenie globálnej právnej spoločnosti,4) ktorá obmedzuje a riadi politickú
moc vo svetle spoločných hodnôt a spoločného dobra v zmysle opätovného usporiadania medzinárodného
práva často označovaného ako konštitucionalizmus. Úlohou konštitucionalizmu v medzinárodnom práve je
zabezpečenie medzinárodného mieru, bezpečnosti a spravodlivosti vo vzťahoch medzi štátmi, ako i
ľudských práv, či Rule of Law vo vnútri štátov na prospech ľudí, ktorí sú v podstate konečnými
adresátmi medzinárodného práva.5) Podstatou konštitucionalizácie
medzinárodného práva je, že základné princípy medzinárodného práva riadia a obmedzujú všetky druhy
politickej moci.6)
K presadeniu pluralistického pohľadu na vzťah právnych poriadkov môže prispieť i
rozhodovacia činnosť Súdneho dvora Európskej únie vo veciach Kadi,7)
dokazujúca komplementaritu medzi právnymi poriadkami. Okrem toho, rozhodovacia činnosť SD EÚ v
týchto veciach odhaľuje pohľad samotnej Európskej únie, resp. jej súdnych orgánov, na jej vlastný
právny poriadok, na jeho vzťah k medzinárodnému právu, ako i jeho vzťah k právnym poriadkom
členských štátov. Aj z týchto dôvodov sa úvahy o pluralizme právnych poriadkov stávajú v podmienkach
európskeho regiónu užitočné, či dokonca nevyhnutné. Dôvodom je i skutočnosť, že európske právo,
založené zmluvou medzi štátmi, nemá charakter vnútroštátneho právneho poriadku, ale ako právo priamo
aplikovateľné vo vzťahu k jednotlivcom v členských štátoch, má supranacionálny charakter. Preto
európske právo čelí nevyhnutnosti vysporiadať sa s jeho vzťahom k medzinárodným rozhodnutiam. Stojí
teda pred rozhodnutím, či svoj vlastný poriadok považuje z monistického pohľadu za časť
medzinárodného práva, alebo ho považuje za samostatný právny poriadok hľadiaci na medzinárodné právo
rovnakým spôsobom ako vnútroštátny právny poriadok.8)
Pre bližšie pochopenie pluralistického pohľadu na vzťah právnych poriadkov sa v
nasledujúcom texte pred samotnou teóriou pluralizmu venujeme stručnému pripomenutiu pomerne
ustálených teórií vzťahu medzinárodného a vnútroštátneho práva, monizmu a dualizmu, a objasneniu
skutočností, ktoré odôvodňujú potrebu zmeny nazerania na vzťah medzinárodného práva k iným právnym
poriadkom.
1. Vzťah medzinárodného a vnútroštátneho
práva
Právny systém medzinárodného práva je odlišný od právneho systému vnútroštátneho práva.
Odlišnosti sa viažu najmä na subjekty, pramene a sankčný režim toho ktorého systému. Správanie sa
subjektov práva ovplyvňujú dva druhy noriem, morálne a právne, pričom právne normy sa od morálnych
líšia najmä osobitou logickou štruktúrou a silou účinne riadiť ľudskú vôľu. Vnútroštátne právo sa
tak stáva normatívnym poriadkom alebo osobitým systémom noriem účinných voči konkrétnym osobám v
rámci konkrétne definovaného teritória, zatiaľ čo medzinárodné právo je normatívnym poriadkom širšej
účinnosti a riadenia. Pre objasnenie vzťahu vnútroštátneho a medzinárodného práva, ako aj na
zodpovedanie otázky, norma ktorého právneho poriadku bude aplikovateľná na konkrétnu situáciu, či
otázky prednosti noriem jedného či druhého právneho poriadku, sa využívajú najmä historicky známe
teórie monistického či dualistického vzťahu vnútroštátneho a medzinárodného práva. Tieto teórie úzko
súvisia s teóriou suverenity, ktorá sa spája nielen so zvrchovanosťou štátu, ale najmä so vzťahom
vnútroštátneho práva k iným normatívnym poriadkom či už prirodzenému právu, alebo medzinárodnému
právu. Už v roku 1758 Vattel9) napísal, že každý suverénny štát je slobodný v
určení si vlastných záväzkov, ktoré na seba prevezme. Vo vzťahu k medzinárodnému právu je však možné
poukázať na skutočnosť, že medzinárodné právo trpí určitými nedostatkami viažucimi sa na orgány a
procesy, ktoré zvyšujú efektivitu vnútroštátneho práva. Tie by však mali byť námietkami nie jeho
právneho charakteru, ale kvality jeho historického vývoja.
1.1. Dualizmus
Vedúcimi osobnosťami dualistickej teórie vzťahu vnútroštátneho a medzinárodného práva sú
Triepel a Anzilotti.10) Je založená na tvrdení, že systémy vnútroštátneho a
medzinárodného práva sú úplne odlišnej povahy, a preto sa vylučuje akýkoľvek obsahový stret noriem
týchto dvoch právnych systémov. Dôvodom sú odlišné sociálne vzťahy, ktoré sa ich normami
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).