Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Štátne občianstvo ako podmienka volebného práva aj v 21. storočí?
Štátne občianstvo ako podmienka volebného práva aj v 21. storočí?
(habilitačná prednáška)
Doc. JUDr.
Marek
Domin
PhD.
Katedra ústavného práva, Právnická fakulta Univerzity Komenského,
Bratislava.
DOMIN, M.: Štátne občianstvo ako podmienka volebného práva aj v 21. storočí? Právny obzor,
101, 2018, č. 5, 493 - 519.
Nationality as a requisite for the suffrage in the 21th century?
The paper disputes
the acceptance of a specific nationality as an traditional requisite for the suffrage. Particular
attenttion is paid to parliamentary elections, becase a parliament generally represents the leading
state authority. The paper also contents an attempt to formulate alternatives that would replace the
nationality as a requisite of the suffrage. They are above all the principle of affected interests
and the coercion principle, which also demonstrate the fact that an individual is a part of the
political community and therefore should have the right to participate on the government of this
political community, even throught the suffrage. The paper is based on the author´s habilitation
lecture.Key words:
interests of an individual, nationality, permanent residence, political
community, souvereignty of the people, suffrage, universality of the suffrageNiekoľko slov na úvod
Význam inštitútu volieb a volebného práva pre súčasné demokratické štáty netreba osobitne
zdôrazňovať. Rovnako ničím novým nie je ani to, že súčasné demokracie majú prevažne reprezentatívny
charakter. Reprezentatívna demokracia je však bez volieb a volebného práva takmer nepredstaviteľná.
Skrátka, nepochybne možno súhlasiť s konštatovaním, že volebné právo v podmienkach súčasných
demokratických štátov, Slovenskú republiku (ďalej aj len SR) nevynímajúc, predstavuje fundamentálny
prostriedok, ktorého prostredníctvom sa suverén zúčastňuje na výkone moci, teda prostriedok, ktorého
prostredníctvom sa podieľa na správe verejných vecí.
Predmetom tohto príspevku je princíp všeobecnosti volebného práva. Tento princíp nám
identifikuje - zjednodušene povedané - okruh subjektov, ktorým volebné právo patrí, resp. ktorým by
volebné právo patriť malo. Na nasledujúcich riadkoch upriamime pozornosť na tzv. formálny prístup k
všeobecnosti volebného práva. Predmetom záujmu preto budú formálne zakotvené podmienky volebného
práva, a to osobitne jedna z týchto podmienok.
Okruh subjektov, ktorým všeobecné volebné právo formálne patrí, je vymedzený
prostredníctvom viacerých podmienok. Možno ich nazvať aj cenzami volebného práva. Vývoj volebného
práva za posledných viac ako dvesto rokov bol charakteristický práve postupným odstraňovaním
jednotlivých volebných cenzov. Alebo, povedané inými slovami, postupne dochádzalo k vypúšťaniu
jednotlivých podmienok volebného práva, a tak súčasne k rozširovaniu okruhu osôb, ktorým bolo
volebné právo priznané. Podmienky týkajúce sa majetku, vzdelania či pohlavia sú už dnes považované
za nezlučiteľné s konceptom všeobecnosti volebného práva. Naopak, jednou z podmienok volebného
práva, ktorá je považovaná za akceptovateľnú a za zlučiteľnú s princípom všeobecnosti volebného
práva aj v súčasnosti, je podmienka štátneho občianstva. Volebné právo teda spravidla patrí len
osobám majúcim k dotknutému štátu osobitný právny vzťah, teda tým, ktoré sú jeho štátnymi občanmi.
Podmienka štátneho občianstva sa týka predovšetkým najdôležitejších volieb, za ktoré môžeme označiť
voľby do vrcholného zastupiteľského a zákonodarného zboru, čiže voľby parlamentné. So zreteľom na
uplatňovanú formu vlády však môže ísť aj o voľby hlavy štátu. V niektorých štátoch sa podmienka
štátneho občianstva vzťahuje aj na voľby do orgánov územnej samosprávy.
V ďalších častiach príspevku upriamime pozornosť práve na štátne občianstvo ako podmienku
volebného práva. Ako napovedá aj názov príspevku, cieľom bude nájsť odpoveď na otázku, či je štátne
občianstvo ako podmienka volebného práva - pri
parlamentných voľbách
- odôvodniteľná a
akceptovateľná aj v súčasnosti, teda v druhej dekáde 21. storočia. Súčasne sa pokúsime načrtnúť
alternatívy, ktoré by štátne občianstvo ako podmienku volebného práva mohli nahradiť.Štátne občianstvo ako podmienka volebného práva
Odpoveď na otázku z predchádzajúcich riadkov sa budeme snažiť nájsť predovšetkým v
kontexte ústavného systému SR.
De constitutione lata
je totiž štátne občianstvo ako podmienka
volebného práva pri parlamentných voľbách platná aj v našich podmienkach. Pre existenciu aktívneho,
ale aj pasívneho volebného práva, je preto pri voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej
aj len NR SR alebo Národná rada) potrebné splniť nielen podmienku veku, ale aj podmienku štátneho
občianstva SR.1) Táto podmienka vyplýva jednak z
Ústavy,2) rovnako je však
výslovne uvedená aj v zákone o podmienkach výkonu volebného
práva, teda v tzv. volebnom
kódexe.3)Ešte predtým, ako sa dostaneme k samotnej úvahe o vhodnosti nahradenia štátneho občianstva
ako podmienky volebného práva pri parlamentných voľbách, je viac ako vhodné venovať aspoň niekoľko
slov tomu, prečo je vôbec štátne občianstvo pri týchto voľbách tradičnou podmienkou volebného
práva.
Štátne občianstvo predstavuje jeden z najdôležitejších inštitútov a inštrumentov
regulujúcich vzťahy medzi štátom a jednotlivcom. Dokonca ho možno označiť za jeden z fundamentálnych
atribútov štátu.4) Štát bez trvalo usídleného obyvateľstva nie je štátom a je
to práve štátne občianstvo, ktoré predstavuje základné právne vyjadrenie vzťahu medzi štátom a na
jeho území trvalo usídleným obyvateľstvom. Neexistuje medzinárodne uznaný štát, ktorý by nemal
vlastné štátne občianstvo, resp. štát, ktorý by nemal právnou úpravou vymedzený okruh štátnych
občanov. Bez opory v akýchkoľvek štatistických zisťovaniach si taktiež možno dovoliť konštatovať, že
štátni občania tvoria väčšinu obyvateľov takmer každého štátu. Štátni občania teda tvoria základ
personálneho substrátu štátu. Tak ako je moderné ľudské spoločenstvo predovšetkým spoločenstvom
štátov, tak sú jednotlivé štáty spoločenstvom najmä štátnych občanov.
Samotné štátne občianstvo možno charakterizovať ako relatívne trvalý právny vzťah fyzickej
osoby k určitému štátu. Subjektom štátnoobčianskeho vzťahu je teda okrem konkrétneho štátu vždy aj
fyzická osoba, čiže štátny občan. Tak ako pri každom právnom vzťahu, aj pri štátnoobčianskom vzťahu
platí, že jeho obsahom sú vzájomné práva a povinnosti subjektov tohto vzťahu, teda štátu a fyzickej
osoby - štátneho občana. Komplex týchto práv je ustanovený vnútroštátnymi predpismi
štátu.5) Možno súhlasiť s názorom prof. Holländera, podľa ktorého
štátnoobčiansky vzťah identifikuje danú fyzickú osobu ako politický subjekt, z ktorého pramení
politická moc v konkrétnom štáte. Štátna moc teda pochádza od občanov, ako koniec koncov uvádza aj
text Ústavy Slovenskej
republiky.6) A preto je to práve štátny občan, nie akýkoľvek obyvateľ
štátu, ktorému patrí, okrem práva ochrany zo strany štátu a práva pobytu na jeho území aj kompletný
rozsah politických práv, vrátane volebného práva.7) A, ako už bolo načrtnuté
aj na úvod, je to práve volebné právo, ktoré predstavuje fundamentálny nástroj, aby sa občan mohol
zúčastňovať na správe verejných vecí "svojho" štátu, čiže politického spoločenstva, ktorého je
nielen súčasťou, ale ktorého moci je súčasne aj pôvodcom.8)
Osobitosťou štátnoobčianskeho vzťahu však nie je len širší rozsah práv, ktoré štátnym
občanom právny poriadok štátu priznáva a garantuje. Sú to totiž len štátni občania, ktorí sú v plnom
rozsahu podriadení štátnej moci dotknutého štátu a jeho právnemu poriadku. Štátni občania dokonca
podliehajú štátnej moci a právnemu poriadku svojho štátu aj mimo jeho hraníc, aj keď len v
obmedzenom rozsahu. Naopak, v prípade cudzincov nemožno hovoriť o ich plnom podriadení právnemu
poriadku štátu, v ktorom síce žijú, no ktorého štátnymi občanmi nie sú. V ich prípade taktiež
nemožno plne legitímne očakávať ani plnenie všetkých povinností, ktoré z právneho poriadku vyplývajú
štátnym občanom. Sú to však aj tieto povinnosti, ktoré sú následne vyvážené istými "privilégiám",
ktoré cudzincom nepatria. Medzi tieto privilégiá by sme mohli zaradiť práve aj volebné
právo.
Na základe doteraz uvedeného, predovšetkým na základe osobitnej väzby medzi štátom,
štátnym občanom a voľbami ako nástrojom na správu štátu, by sme mohli konštatovať, že štátne
občianstvo ako podmienka práva voliť v parlamentných voľbách je akceptovateľná. Rovnako by sme mohli
konštatovať, že takáto podmienka je zlučiteľná s konceptom všeobecnosti volebného práva, ktorý je
súčasťou ústavných poriadkov súčasných demokratických štátov vrátane Slovenskej
republiky.
Podmienenie volebného práva štátnym občianstvom je vo všeobecnosti akceptované aj z
medzinárodnoprávneho hľadiska, teda z pohľadu medzinárodných ľudskoprávnych dokumentov a na ne
nadväzujúcej judikatúry medzinárodných súdnych orgánov. Podmienka občianstva ako určujúce kritérium
toho, kto je subjektom volebného práva, vyplýva, okrem iného, napríklad aj z
Medzinárodného paktu o občianskych a politických
právach. Jeho čl. 25, ktorého ustanovenia
zakotvujú právo podieľať sa na správe verejných záležitostí, a to aj prostredníctvom výkonu
volebného práva, totiž subjekt tohto práva vymedzujú ako "každý občan" (v angličtine "
every
citizen
"). Za zmienku však stojí skutočnosť, že o občianstve ako podmienke volebného práva
výslovne nehovorí Všeobecná deklarácia ľudských práv. Jej čl. 21 totiž uvádza, že právo zúčastňovať
sa na vláde svojej krajiny, a to aj prostredníctvom slobodne zvolených zástupcov, má "každý" (v
angličtine "everyone
"). Ďalej však špecifikuje, že základom vládnej moci má byť vôľa "ľudu",
čo je pojem, ktorý má interpretačne bližšie k pojmu "štátni občania".Podmienenie volebného práva štátnym občianstvom považuje za akceptovateľné aj Európsky súd
pre ľudské práva. Takýto záver jeho obmedzenia, neboli svojvoľné, a aby nebránili slobodnému vyjadreniu
vôle ľudu. Európska komisia pre ľudské práva v tomto rozhodnutí súčasne dodala, že podmienka
štátneho občianstva je v zmluvných štátoch dohovoru
bežne vyžadovanou podmienkou volebného práva. Okrem iného netreba zabúdať ani na to, že
dohovor síce volebné právo v
čl. 3 dodatkového protokolu výslovne neviaže na
štátne občianstvo, no v čl. 16 pôvodného textu
výslovne zmluvným štátom umožňuje obmedziť politickú činnosť cudzincov
a contrario
vyplýva zo skutočnosti, že Európsky súd pre ľudské
práva, resp. jeho predchodca - Európska komisia pre ľudské práva -, sťažnosti fyzických osôb -
neobčanov smerujúce proti porušeniu volebného práva garantovaného v
čl. 3 dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských
práv a základných slobôd kvalifikovala ako neprijateľné.9) išlo
napríklad o sťažnosť vo veci Makuc a ďalší proti Slovinsku10) a predtým aj
vo veci Luksch proti Taliansku.11) V druhom z uvedených konaní bývalá
Európska komisia pre ľudské práva výslovne uviedla, že podmienka štátneho občianstva nie je rozporná
s čl. 3 dodatkového protokolu k dohovoru. Komisia
taktiež zdôraznila, že zmluvné štáty dohovoru majú
široký rozsah voľnej úvahy (v angličtine "margin of appreciation
") pri určení podmienok
volebného práva.12) Tie sú limitované len tým, aby podmienky volebného
práva, čiže de facto
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).