Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Teoretické východiská konceptu militantnej demokracie
Teoretické východiská konceptu militantnej demokracie
JUDr.
Eva
Puškárová
externá doktorandka, Trnavská univerzita v Trnave, Právnická
fakulta.
PUŠKÁROVÁ, E.: Teoretické východiská konceptu militantnej demokracie. Právny obzor, 99,
2016, č. 4, s. 331 - 352.
Theoretical frame work of the Concept of the Militant Democracy.
It seems that
suppression of the Fascism, Nazi regimeand the retreat of the Communist Ideology did not bring
safety to the Democracy. Nowdays, Democracy has to repeatedly challenge the threats of the
Extremism, Radicalism and Terorism. In order to become self-defending, Democratic States adopt
various democratic measures resulting in the limitation of the Democratic Rights and Freedoms. The
question remains as to under what conditions the Democracy can defend itself without destroying own
Democratic Pillars that would result in loss of its own Democratic Identity. This question has been
subject of the vivid interest of the Comparative Constitutional Law and Political Science since the
fascists seized the political power in the 20th century. In the Slovak conditions, this subject has
not been brought to the sufficient attention how ever the peril of Extremism and Radikalism can not
be neglected in the Slovak Society mainly at present when Parliamentary Mandates has been gained
also by the Political Party publicly marked to be extremistone. Regarding the absence of necessary
legal research within Slovakia, the paper aims to design the concept of the Militant Democracy in
respect of the different approches among European and American scholar swith focus to the
identification of militant measures and strategies used by Democracies against those striving for
destruction of the Democratic principles.Key words:
Militant Democracy, Self-defending Democracy, Extremism, Limitations
of the Human Rights and Freedoms1. Úvodné slovo
Pohľad na udalosti posledných rokov nás núti zamyslieť sa nad dnešnou demokraciou, ako ju
poznáme. Teroristické činy striedajú zhromaždenia krajne pravicových aktivistov a extrémistické
proti demokratické prejavy proti migrantom a migračnej politike európskych štátov. Demokracia sa
následkom týchto eróznych vplyvov ocitá v situácii, v ktorej sú demokratické princípy a hodnoty
potierané, označované ako prekonané alebo nepostačujúce v reakcii na extrémne situácie. V obave o
zachovanie vlastnej existencie sa dnešné demokratické štáty sústreďujú na posilňovanie právomocí
výkonných orgánov v štáte, obmedzovanie základných práv a slobôd občanov v súvislosti s
extrémistickými a teroristickými prejavmi a rozširovanie právomocí byrokratického aparátu vo vzťahu
k získavaniu, zhromažďovaniu a vyhodnocovaniu informácií o extrémistoch a extrémistických prejavov.
Možno takéto opatrenia v demokratickom ústavnom zriadení nazvať demokratickými? Alebo ide o
opatrenia potlačenej demokracie, či dokonca nedemokratického režimu? Viacero liberálnych demokratov
sa v reakcii na aktuálne demokratické hrozby prikláňa k názoru, že demokratický režim každého štátu
má morálnu povinnosť ochraňovať demokraciu pred jej nepriateľmi. Otázkou však ostáva, ako môže
demokracia ochrániť samú seba bez toho, aby tým spôsobila zničenie vlastnej hodnotovej podstaty,
stratila vlastnú identitu a priviedla tak spoločnosť na pokraj vlastnej krízy. Obšírnejšou
komparáciou uvedených otázok sa v porovnaní s českým prostredím1) doposiaľ
nevenovala v podmienkach Slovenskej republiky náležitá
pozornosť.2)
2. Zrod konceptu militantnej demokracie
Vnútorným hrozbám demokracie sa začala venovať pozornosť v medzivojnovom období v
súvislosti so získaním politickej moci stúpencami fašistického a nacistického hnutia v európskych
krajinách, ktoré nedokázali zničeniu vlastnej demokracie zneužitím jej prostriedkov zabrániť. Táto
skúsenosť umožnila vznik konceptu tzv. brániacej sa demokracie, v americkom chápaní označovanej ako
militantná demokracia. Uvedený koncept deklaroval pripravenosť demokracie na obranu pred jej
odporcami, a to aj za cenu potlačenia vlastných demokratických princípov. Schopnosť demokracie
brániť samú seba mala byť porovnateľná sile a odhodlanosti jej odporcov, ktorých cieľom je zničiť
jej demokratickú podstatu. Podľa Thiela boli základné prvky obrany schopnosti demokracie zakotvené
do právnych poriadkov demokratických štátov a aplikované súdmi, čo potvrdilo ich
legitimitu.3)
Samotný koncept militantnej demokracie sa sformoval ako politologicko-právny v tridsiatych
rokoch 20. storočia ako reálna a nadčasová odozva na oponentov ideových hodnôt demokracie práve v
stredoeurópskom priestore,4) s ktorým je historicky previazaný a možno ho
označiť ako dedičstvo po ústupe pravicovo-autoritatívnych a totalitných režimov. V súčasnosti, keď
európska demokracia opäť čelí eróznym vplyvom extrémizmu, radikalizmu a terorizmu, možno tento
koncept označiť ako reálne aplikovateľný. Samotná interpretácia konceptu militantnej demokracie
zostáva však rôzna, nakoľko vychádza z rozdielnych historických, politických a kultúrnych demokracií
a totalitných režimov,5) ktoré Európa v turbulentnom dvadsiatom storočí
zažila. Pod koncept militantnej demokracie však súčasná právna ani politologiká veda nezahŕňa
problematiku terorizmu, ktorý je objektom samostatného skúmania z komparatívneho a normatívneho
hľadiska. Vo vzťahu k hrozbe terorizmu je kladená otázka, či má vôbec koncept militantnej demokracie
venovať zvláštnu pozornosť narúšaniu demokratických hodnôt zo strany štátov prijímajúcich opatrenia,
ktoré si vyžadujú mimoriadne stavy pri teroristických činoch. Kým niektorí akademici odpovedajú
kladne, keďže teroristické činy narúšajú aj základné demokratické hodnoty, usilujú o destabilizáciu
štátu, resp. jeho kľúčových funkcií, väčšina nesúhlasí, argumentujúc tým, že teroristické činy sú
proti právne činy, ku ktorých spáchaniu nedochádza využitím demokratických prostriedkov tak, ako je
to v prípade krajne pravicových alebo ľavicových aktérov.6) Z uvedeného
dôvodu koncept militantnej demokracienie je akademikmi rozšírený na proti teroristické
opatrenia.
3. "Otec" konceptu militantnej demokracie
Prvotné myšlienky konceptu militantnej demokracie môžeme síce nájsť už v antickom
Grécku,7) avšak diskusia o potrebe ochrany demokracie vznikla až v 20.
storočí nadväzne na prvotné skúsenosti rodiacich sa mladých demokracií. Otcom konceptu militantnej
demokracie sa stal
Karl Loewenstein
, pôvodom nemecký politológ, ktorý v roku 1933 emigroval
do Spojených štátov amerických. Loewenstein v júni a v auguste roku 1937 uverejnil dva na seba
nadväzujúce články s názvom Militant Democracy and Fundamental Rights
, v ktorých upozornil na
hrozbu nástupu fašizmu v Taliansku a národného socializmu v Nemecku. Loewenstein zastával názor, že
cieľom týchto autoritatívnych síl je postupné odstránenie demokracie. Prostredníctvom ich analýzy
dospel k záveru, že úspech fašizmu a jeho techniky na získanie moci sa viaže na podmienky, ktoré sú
vytvorené demokratickými inštitúciami a na jeho schopnosť prispôsobiť sa demokracii a využiť jej
toleranciu na vlastné zničenie.8) Poukázal na to, že práve aktéri fašizmu
okrem demokratickej tolerancie zneužívajú aj právo na slobodu prejavu, slobodu zhromažďovania,
združovania, využitím ktorých dokázali demokraciu systematicky paralyzovať. Z uvedeného dôvodu
zastával názor, že demokracia, ktorá je odhodlaná brániť sa voči týmto eróznym silám, by mala na
svoju obranu využiť aj mocenské prostriedky, nielen demokratické prostriedky, ktoré naviac
zneužívajú jej nepriatelia.9) Podľa Loewensteina sa demokracia práve v
reakcii na narúšanie vlastných demokratických princípov stáva
militantnou.10)Loewenstein svojím konceptom militantnej demokracie synchronizoval politickú a právnu
stránku obrany demokracie tým, že apeloval na potrebu zmeny politického zmýšľania, ako aj ústavno
právného zakotvenia prostriedkov obrany demokracie. Aplikáciu demokratických metód a prostriedkov v
politickej línii zastáva až do chvíle vzniku ohrozenia zo strany totalitných ideológií, ako je
fašizmus. V tomto momente už považuje za potrebné použiť rovnaké metódy a
prostriedky.11) V právnej línii navrhol legislatívne opatrenia demokracie,
ktoré by mali prispieť na jej obrany schopnosť, ktoré zhrnul v štrnástich prehľadných bodoch český
politológ Danics, ktoré možno zhrnúť podľa ich cieľa nasledovne:
1.
Opatrenia smerujúce k trestnoprávnemu postihu nepriateľov demokracie:
(i)
uzákoniť ako trestný čin povstanie, ozbrojenú vzburu, podnecovanie na vzburu,
šírenie nepokojov či konšpiračné konanie.
2.
Opatrenia smerujúce k obmedzeniu politických práv a slobôd:
(i)
zakázať činnosť politických hnutí a politických strán ohrozujúcich
demokraciu,
(ii)
prijať zákonné opatrenia zamedzujúce zneužitie parlamentných inštitúcií
extrémistami.
3.
Opatrenia smerujúce k zamedzeniu militarizácie obyvateľstva mimo štátnych
zložiek:
(i)
zákonom obmedziť vznik militantných a ozbrojených zložiek politických strán a
verejné používanie politických uniforiem a obdobných odevov so symbolmi označujúcimi politické
postoje,
(ii)
postaviť mimo zákona akékoľvek ozbrojené skupiny, ktoré nie sú súčasťou štátnych
štruktúr, ale vychádzajú z občianskej spoločnosti,
(iii)
prijať zákonné opatrenia proti výrobe, držaniu a nakladaniu so strelnými
zbraňami.
4.
Opatrenia smerujúce k obmedzeniu slobody prejavu:
(i)
prijať zákonné opatrenia zamedzujúce nenávistné prejavy, a to aj proti verejným
zhromaždeniam podporujúcim nenávistné prejavy a vyvolávajúce nepokoje,
(ii)
prijať zákonné opatrenia obmedzujúce za ustanovených podmienok slobodu prejavu,
predovšetkým
(iii)
postaviť mimo zákona adoráciu politických trestných činov a vyzývanie k občianskej
neposlušnosti vo vzťahu k povinnosti dodržiavať zákony,
5.
Opatrenia smerujúce k posilneniu lojality v štátnom aparáte:
(i)
dbať na vysokú mieru lojality v štátnych ozbrojených zložkách a vo verejnej správe
vo všeobecnosti.
6.
Opatrenia smerujúce k posilneniu pozície štátu vo vzťahu k prv uvedeným
opatreniam:
(i)
vytvoriť politickú políciu,
(ii)
obmedziť vplyv zahraničnej propagandy.12)
Kým viaceré z uvedených opatrení sú v dnešných demokraciách už aplikované, predovšetkým
trestanie nenávistných prejavov (z angl.
hate speech
), oprávnenie rozpustiť politické strany,
hnutia či zhromaždenia ako neurčité možno označiť predovšetkým opatrenie, ktorým Loewenstein
požaduje vysokú mieru lojality v štátnych ozbrojených zložkách a vo verejnej správe. Lojalita
štátnych zamestnancov, ako aj príslušníkov ozbrojených zložiek je, samozrejme, predpokladom riadneho
chodu, fungovania štátu a napĺňania jeho cieľov, ale len vo vzťahu k plneniu ich služobných
povinností ustanovených na základe zákona. Nemožno tento typ lojality zameniť s neobmedzenou
lojalitou vo vzťahu k akýmkoľvek pokynom, napr. smerujúcim k potláčaniu práv a slobôd iných, pokiaľ
to zákon výslovne neustanovuje napríklad v prípade postihu páchateľov trestných činov. Aj v tomto
prípade možno opäť lojalitu vyžadovať len v rozsahu zákonnom ustanovených úloh.Rovnako možno Loewensteinovi vyčítať opatrenie, ktorým nabáda k vytvoreniu politickej
polície. Takéto opatrenie nemožno považovať za akceptovateľné v liberálnej demokracii. Vytvorenie
politickej polície by naznačovalo otvorený boj štátu proti jeho politickým oponentom, čo je v
protiklade k úloham policajného zboru ako ozbrojenej zložky
štátu.13)
Obmedzenie vplyvu zahraničnej propagandy sa rovnako javí v rozpore s princípmi liberálnej
demokracie, ktorej podstatou je slobodné šírenie myšlienok a názorov, a to aj takých, ktoré nie sú
demokratické, v opačnom prípade by bolo možné v istom zmysle hovoriť o cenzúre. Od šírenia takýchto
myšlienok je potrebné v liberálnej demokracii oddeliť šírenie nenávistných prejavov či iných
netolerantných postojov, ktorých cieľom je obmedzenie práv a slobôd z rasových, náboženských a
obdobných dôvodov.
Skúmaním Loewensteinovho chápania potreby sebaobranných opatrení demokracie možno dospieť
k záveru, že tieto opatrenia vychádzali a reagovali na politický vývoj danej doby, pričom nemožno
ich v celosti aplikovať na aktuálne hrozby, v ktorých sa súčasná demokracia ocitá. Napriek možnej
kritike niektorých z Loewensteinov opatrení sa koncept militantnej demokracie vďaka svojej
schopnosti rozpoznať skutočnú tvár nových totalitných režimov stal nielen nadčasovým, ale aj
základným teoretickým východiskom preďalších akademikov, ktorí Loewensteinove závery
rozpracovali.
4. Carl Schmitt ako odporca liberálnej demokracie
Za významnú osobnosť stojacu pri zrode konceptu militantnej demokracie možno označiť aj
Carla Schmitta
, nemeckého právnika, známeho ako odporcu liberálnej demokraciea doposiaľ jednu
z kontroverzných postáv politických mysliteľov 20. storočia.14)Carl Schmitt bol členom Národno socialistickej nemeckej robotníckej strany (NSDAP). Vo
svojich príspevkoch otvorene obhajoval a vyzdvihoval nacistický režim, v ktorom videl proces na
rekonštrukciu spoločnosti.15) Schmitt sa jednoznačne kriticky staval voči
konštitucionalizmu, právnemu pozitivizmu a normativizmu.16) Svoju kritiku
liberálnych demokracií zameral nielen proti Weimerskej republike, ktorá nebola schopná ubrániť sa
proti NSDAP, ale aj proti ostatným liberálnym demokraciám, ktoré vykazujú slabú reakcie schopnosť
pri strete so svojimi nepriateľmi. Schmitt označil weimerskú skúsenosť za prekonanú, ako
degeneratívny sebe si odporujúci normativizmus, ktorý nebol schopný skutočného rozhodnutia. Podľa
Schmitta takéto skutočné rozhodnutie môže urobiť iba suverén, a to v ktoromkoľvek prípade
vymykajúcom sa prípadom obvyklým.17) Vo svojej štúdii Politická teológia
(
Political Theology
) sa venoval problematike skúseností Rímskej republiky, ktorú pertraktoval
na modeli diktatúry a jej schopnostiach obmedziť na určitú dobu práva jej občanov, ktoré sa
uplatňovali v obvyklých situáciách. Vyzdvihoval najmä cieľ takého typu diktatúry, ktorým je ochrániť
alebo obnoviť ústavný poriadok, a to realizovanej ustanovením diktátora na obmedzenú dobu šiestich
mesiacov, po ktorých musel svoju funkciu zložiť. Práve diktatúra trvajúca dlhšie obdobie by, podľa
jeho názoru, vykazovala znaky suverénnej diktatúry. Povahu abolútnej moci koncentrovanej v rukách
diktátora počas šesťmesačného obdobia obhajoval tým, že táto nevediek zrušeniu platných zákonov, ale
k získaniu právomoci konať mimo tieto zákony počas určenej doby. Do kolízies týmto typom dikatatúry
postavil ním kritizovanú diktatúru Výboru pre verejné blaho, zriadeného počas Veľkej francúzskej
revolúcie, ako aj dikatúru proletariátu v rámci marxistického konceptu.18)
Ku kompetenciám rímskeho republikánskeho diktátora pripodobnil kompetencie prezidenta Weimerskej
republiky vo vzťahu k jeho právomoci vydávať mimoriadne dekréty v prípade ohrozenia verejného
poriadku, a to aj bez súhlasu parlamentu, ktorý ho súčasne obmedzoval tým, že mal právomoc zrušiť
tieto mimoriadne opatrenia, ak považoval ich efektívnosť za
spornú.19)Schmittova koncepcia sebaobrannej demokracie nesie označenie "substantívna" demokracia,
čiže invariantná, nemenná a možno ju označiť aj ako koncepciu silne militantného demokratického
štátu. V tomto type demokracie suverénny vládca prijíma mimoriadne bezpečnostné opatrenia pri obrane
demokracie, ktoré sa vymykajú liberálnym princípom vlády zákona.20)
Schmittovo chápanie demokracie nie je komplexnejšie doposiaľ akademikmi preskúmané. Uvedenej
skutočnosti korešponduje aj fakt, že Schmitt
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).