Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Ústavná legislatíva a otvorené problémy
Ústavná legislatíva a otvorené problémy
Tento príspevok odznel na medzinárodnej vedeckej konferencii "Premeny ústavného
práva - kontinuita a diskontinuita", konanej dňa 25.9.2014 na Právnickej fakulte UK v Bratislave.
Táto práca bola podporovaná Agentúrou na podporu výskumu a vývoja na základe zmluvy
č.APVV-0340-10.
JUDr.
Dušan
Nikodým
CSc.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
NIKODÝM. D.: Ústavná legislatíva a otvorené problémy. Právny obzor, 97, 2014,
č.6, s.555 - 562.
Constitutional Legislation and Open Problems.
Author points to some open problems of
constitutional legislation and focuses on novels which are breaking the Constitution in that way
that they have no support in the Constitution, further on novels which are infringing the material
core of the Constitution and those which disturb compatibility of constitutional order and dominant
position of the Constitution. He concludes by de lege constitutione proposals.Key words:
breaking the constitution, material core of the constitution,
parliamentary election period, screening of the judges, president.Ústava Slovenskej republiky prešla od jej vzniku viacerými legislatívnymi úpravami. V roku
1992 vytvorila ústava základy parlamentnej formy vlády
a súčasne vytvorila priestor pre tvorbu štátnych orgánov v podmienkach samostatnej republiky. V
septembri 1992 bolo potrebné prijať i prechodné ustanovenie, ktoré odkladalo účinnosť niektorých
ustanovení, ktoré mohli nadobudnúť účinnosť až s príslušnými zmenami ústavných pomerov Českej a
Slovenskej Federatívnej Republiky.
Určitá rýchlosť pri prijímaní ústavy a nové
skúsenosti a poznatky pri aplikácii vyústili do viacerých ústavných noviel.
Novely ústavy možno charakterizovať
nasledovne: 1. Novely, ktoré zdokonaľovali systém parlamentnej formy vlády. 2. Novely, ktoré
prelamujú ústavu v tom, že im chýba opora v ústave, nekonvenujú ustanoveniam
čl. 152 ods. 4 ústavy, podľa ktorého výklad a
uplatňovanie záväzných právnych predpisov musí byť v súlade s touto ústavou. 3. Niektoré novely
porušujú materiálne jadro ústavy, ktoré spočíva na
parlamentnej forme vlády a v rámci nej na primeranej deľbe moci. 4. Skupina ústavných zákonov,
prijatých mimo textu ústavy a bez jej splnomocnenia,
ktoré narušujú kompatibilitu ústavného poriadku a narúšajú dominantné postavenie
ústavy.
K legislatívnej problematike ústavy
de
lege constitutione
sa v príspevku zameriame na vyššie uvedenú štruktúru právnych problémov,
prípadne poukážeme na niektoré otázky, ktoré môžu spôsobovať aplikačné problémy. Niektoré
ustanovenia v ústave môžu byť pri aplikácii sporné, to však zvyčajne rieši judikatúra ústavného
súdu. Bývajú i však také, ktoré judikatúra ústavného súdu vyriešiť nemôže.K ustanoveniam, ktoré môžu tvoriť aplikačné problémy, patrí celoštátne
referendum
.Referendum
Pravda, záväznosť referenda môže spôsobiť problémy, a to najmä v prípade, ak takéto
rozhodnutie sa premieta do legislatívnej činnosti parlamentu. Vzhľadom na to, že platí zákaz
imperatívneho mandátu, riziko môže byť najmä vtedy, ak
referendum
iniciuje parlamentná
opozícia.Ústavný súd v náleze sp. zn. PL. ÚS 42/95
vyslovil názor, že v teoretickej polohe je
referendum
určitou poistkou občana voči parlamentu, aby
si v zásadných otázkach "nechal poradiť" od občanov, alebo aby občania v referende hlasovaním
zobrali na seba zodpovednosť, ktorú parlament nechce, nemôže, nevie alebo nedokáže uniesť. Z tohto
nálezu sa však natíska otázka, či by sa v ústave nemalo počítať i s konzultatívnym referendom. Na
druhej strane, v prípade referenda, ktoré má bezprostredne zaväzujúce právne účinky, je vhodné
zveriť prezidentovi právomoc v závažnom prípade (po konzultácii v parlamente zastúpenými stranami)
parlament rozpustiť, v prípade legislatívnej úpravy by toto oprávnenie mal prezident použiť, ak
neuspel ani so suspenzívnym vetom. Podľa názoru ústavného súdu je povinnosťou kompetentného štátneho
orgánu zabezpečiť, aby návrh prijatý v referende vyvolal potrebný právny účinok. Prijatie návrhu v
referende má ústavnú relevanciu v tom zmysle, že ním občania zúčastnení na hlasovaní udelia
parlamentu príkaz, aby v súlade s návrhom prijatým v referende zmenil časť
ústavy, ktorá bola predmetom vyhláseného referenda.
Ústava však neobsahuje ustanovenie umožňujúce občanom, aby hlasovali priamo o formulácii
ústavy.Výkladový problém môže spôsobiť v kontexte textu
ústavy dikcia "iné dôležité otázky verejného záujmu".
Bude asi zložitá úvaha o tom, ktorá referendová otázka je alebo nie je dôležitá.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).