Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vplyv štátnej správy na fungovanie činnosti verejnej správy (habilitačná prednáška)
Vplyv štátnej správy na fungovanie činnosti verejnej správy (habilitačná
prednáška)
Doc. JUDr.
Juraj
Vačok
PhD
odborný asistent na Katedre správneho a environmentálneho práva Právnickej fakulty
Univerzity Komenského v Bratislave.
VAČOK, J.: Vplyv štátnej správy na fungovanie činnosti verejnej správy
(habilitačná prednáška). Právny obzor, 98, 2015, č.5, s.425 - 434.
Influence of State Administration on the Functioning of Public Administration
Activities. (Habilitation Lecture).
The lecture is focused on the relationship between state
administration, selfgovernment and socalled other public administration. Author points out that on
the one hand, from a theoretical meaning public administration consists of three relatively
independent components which are built especially in the case of selfgovernment on the principle of
decentralization. On the other hand state administration maintains its dominant position. The
influence of state to the components of public administration mentioned above is demonstrated in
three areas. The first area is devoted to the specifics of the position of central state
administration bodies in relation not only to the government but also to the selfgovernment and
other public administration. Within the second area author points out concrete interferences of the
state to the activities of selfgovernment and other public administration through the bodies of
state administration. In the third area, the author analyzes damoage compensation for the
performance of public administration by Act No. 514/2003 Coll. on liability for damage caused by
performing of public power and amending certain acts as amended. The lecture is completed with the
conclusion in which the views and proposals of the author are formulated.Key words:
Public Administration, State Administration, Self-government, Other
Public Administration, Responsibility for the Performance of Public Administration, Principle of
Decentralization, Central State Administrative Bodies, Law Making
Súčasná právna teória rozoznáva tri základné zložky verejnej správy. Prvou z nich je
štátna správa, druhou samospráva a treťou ďalšie fyzické osoby a právnické osoby spĺňajúce znaky
subjektov verejnej správy, ktoré môžeme pre potreby tejto prednášky označiť spoločným pojmom ostatná
verejná správa.1) S ohľadom na ich postavenie by mali byť vo svojej podstate
považované za rovnocenné zložky verejnej správy. Samospráva a ostatná verejná správa sú budované vo
vzťahu k štátu, teda aj štátnej správe, na decentralizačnom princípe. Pri výkone jednotlivých úloh
by tak mali subjekty samosprávy a ostatnej verejnej správy vystupovať samostatne, vo vlastnom mene a
na vlastnú zodpovednosť.
Napriek uvedenému zastávam názor, že postavenie štátnej správy má vo vzťahu k samospráve a
ostatnej verejnej správe svoje špecifiká umožňujúce ovplyvňovať tak činnosť samosprávy, ako aj
ostatnej verejnej správy. Vo svojej prednáške sa pokúsim upriamiť pozornosť na niektoré z
nich.
Vo vzťahu k územnej samospráve považujem za potrebné v úvode povedať, že časť pôsobnosti
vykonáva v rámci preneseného výkonu štátnej správy. Týmto činnostiam sa však v tejto prednáške
venujem len okrajovo z dôvodu, že vzťahy medzi štátnou správou a samosprávou pri prenesenom výkone
štátnej správy majú svoje špecifiká zasluhujúce si osobitný rozbor. Vo svojej prednáške sa sústredím
primárne na tie činnosti územnej samosprávy, ktoré nevykonáva v mene štátu, ale vo svojom vlastnom
mene.
Uvedomujem si tiež, že tak samospráva, ako aj ostatná verejná správa majú svoje
osobitosti. Subjekty týchto zložiek sú kreované na základe iných technickoorganizačných princípov
výstavby verejnej správy, čo determinuje aj ich vzťah k štátu a štátnej správe. Tieto rozdiely medzi
samosprávou a ostatnou verejnou správou si uvedomujem, ale s ohľadom na tému svojej prednášky na
nich poukážem len v parciálnych otázkach.
Osobitosť postavenia ústredných orgánov štátnej
správy
Verejná správa je vo formálnom poňatí tvorená sústavou orgánov konajúcich v mene subjektov
verejnej správy. V každom jednom systéme realizujúcom určité činnosti však nestačí len samotné
uskutočňovanie jednotlivých činností. Pre efektívne fungovanie systému by mali byť orgány
uskutočňujúce jednotlivé činnosti aj koordinované, riadené a kontrolované.
V štátnej správe možno za orgány, ktoré by mali spĺňať koordinačné, riadiace a kontrolné
úlohy, označiť ústredné orgány štátnej správy. Všeobecné vymedzenie postavenia týchto orgánov sa
nachádza v zákone číslo 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti
vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších zmien (ďalej len
kompetenčný zákon). Podľa
§ 35 odseku (2) a
§ 36 tohto zákona sa ústredné orgány štátnej
správy podieľajú na tvorbe jednotnej štátnej politiky v jednotlivých oblastiach, uskutočňujú ju,
vykonávajú v rozsahu svojej pôsobnosti štátnu správu, skúmajú problematiku vo veciach, ktoré sú
zverené v ich pôsobnosti, analyzujú dosahované výsledky, robia opatrenia na riešenie aktuálnych
otázok, spracúvajú koncepcie rozvoja zverených oblastí a riešenia základných otázok a starajú sa o
náležitú právnu úpravu vecí patriacich do ich pôsobnosti.
Na základe uvedených skutočností je zrejmé, že ústredné orgány štátnej správy by mali byť
v rámci im zverených oblastí koordinačnými, riadiacimi a kontrolnými orgánmi. Mali by určovať
základný smer jednotlivých oblastí a vo vzťahu k podriadeným orgánom by mali byť aj metodickými a
usmerňujúcimi orgánmi. Napriek tomu, že ústredné orgány štátnej správy sú z organizačného hľadiska
zaradené do štátnej správy, niektoré ich činnosti majú presah aj k iným zložkám verejnej správy.
Minimálne v legislatívnej činnosti a v oblasti tvorby jednotnej štátnej politiky v danej
oblasti.
Možno povedať, že ústredná štátna správa je budovaná primárne na odvetvovom a funkčnom
technickoorganizačnom princípe výstavby verejnej správy.2) Jednotlivé
ústredné orgány štátnej správy sú zodpovedné za im zverené oblasti verejnej správy. To bez ohľadu na
skutočnosť, či reálny výkon určitých parciálnych činností je zverený štátnej správe, samospráve
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).