Ak sa zameriame na obdobie, ktoré najviac ovplyvnilo podobu súčasného správneho súdnictva a je jeho jednoznačnou inšpiráciou, paralelu nenájdeme. V prvej Československej republike sa totiž pozícia štátnych zástupcov postupne rozvíjala, pribúdali im rozmanité právomoci, ktoré však boli vo väčšej či menšej miere spojené s ich trestnoprávnou pôsobnosťou. Oprávnenia štátnych zástupcov sa do netrestnej oblasti, teda ani do oblasti správneho súdnictva, nerozširovali.
Obdobie, ktoré však prialo rozvoju prokurátorskej činnosti aj mimo trestnej oblasti, bolo obdobie po skončení druhej svetovej vojny. S účinnosťou od 1. januára 1951 bol prokurátor oprávnený vstúpiť do ktoréhokoľvek civilného konania v prípade, že to vyžadovala ochrana štátu či práv pracujúceho ľudu. Vystupoval tu ako zástupca štátu a strážca zákonnosti. Ak do konania vstúpil, bol následne oprávnený na všetky procesné úkony, ktoré mohol vykonať účastník podľa stavu konania, no sám však účastníkom nebol. Mal právo podať odvolanie proti rozsudku vo veciach, do ktorých vstúpil, a tiež podať návrh na obnovu konania
2)
. Tiež bola posilnená pozícia generálneho prokurátora, ktorému bolo priznané právo podať sťažnosť pre porušenie zákona proti akémukoľvek právoplatnému rozhodnutiu súdu v občianskych záležitostiach okrem rozhodnutí Najvyššieho súdu
3)
. Tým sa rozšírila jeho pôsobnosť, pretože dovtedy bol na to oprávnený len proti rozsudkom v trestných veciach (podľa
zákona o zľudovení súdnictva). Vo vzťahu k správnemu súdnictvu jeho oprávnenia však nemali veľký dosah, pretože správne súdnictvo už v tom období bolo na ceste k zániku. Činnosť Najvyššieho správneho súdu sa po druhej svetovej vojne už neobnovila v takom rozsahu ako pred vojnou. Krátko fungoval Najvyšší správny súd v Prahe aj Najvyšší správny súd v Bratislave. V roku 1949 na základe ustanovenia
§ 137 Ústavy Československej republiky č.
150/1948 Zb. a ustanovenia
§ 1 zákona č. 166/1949 Zb. o sídle správneho súdu boli oba súdy spojené pod Správny súd so sídlom v Bratislave. Jeho činnosť trvala do roku 1952. Dňa 1. januára 1953 nadobudol účinnosť ústavný zákon č.
64/1952 Zb. o súdoch a prokuratúre, ktorý už neobsahoval právnu úpravu správneho súdnictva ani Najvyššieho správneho súdu. Zákonom č.
65/1952 Zb.o prokuratúre boli zrušené všetky predpisy o správnom súde
4)
. Tým de iure zanikol Najvyšší správny súd. Prokuratúra sa zároveň plne vyčlenila ako samostatný orgán už nepodriadený ministrovi spravodlivosti. V tejto súvislosti je zaujímavé zdôvodnenie zániku správneho súdnictva v dôvodovej správe k zákonu č.
65/1952 Zb.: "
Soudní kontrola státní správy se opírala o zastaralý zákon o správním soudu a byla velmi nedokonalá. Jediný správní soud, byrokratický orgán, na jehož rozhodování se soudci z lidu neúčastnili, vykonával pravomoc na celém území republiky bez znalostí místních potřeb. Výhradně jednotlivci, který se cítil dotčen rozhodnutím administrativního orgánu, se ponechávalo, zda chce zakročit k odklizení nezákonného rozhodnutí nebo opatření, a rozhodnutí správního soudu zavazovalo administrativní orgán právě jen v té věci, ve které správní soud rozhodl. Administrativní orgán - jak se častěji stávalo - mohl tak zachovat svou nezákonnou praxi v jiných případech. Řízení před správním soudem bylo těžkopádné a mnohdy trvalo i léta, než správní soud rozhodl. Řízení bylo též velmi nákladné, a to znemožňovalo méně majetným vrstvám dovolat se rozhodnutí správního soudu. Správní soud tak sloužil převážně zájmům majetných vrstev; většina rozhodnutí správního soudu se týkala věcí daňových a cesta na správní soud byla jedním z prostředků daňového úniku. Správní soud byl typicky kapitalistickým zařízením, které mělo budit zdání legality. Ve své reakční podobě se znovu jasně ukázal ještě po r. 1945, kdy se svým rozhodováním snažil mařit znárodnění. Jeho činnost nyní již prakticky ustala."
5)
Po zániku Najvyššieho správneho súdu bolo správne súdnictvo nahrádzané dozorom prokuratúry, čo je zrejmé zo znenia jednotlivých zákonov o prokuratúre. V zmysle zákona č.
65/1952 Zb. generálny prokurátor strážil, presadzoval a upevňoval socialistickú zákonnosť.
6)
Dozeral na to, aby ministerstvá a iné úrady, súdy, národné výbory, orgány, inštitúcie, úradné osoby i jednotliví občania zachovávali zákony a iné právne predpisy, a preto najmä upozorňoval na zistené závady a dával podnet na preskúmanie rozhodnutí a opatrení, ktoré sú v rozpore s právnym poriadkom. Proti rozhodnutiam a opatreniam, ktoré sú v rozpore s právnym poriadkom, podával protest, pokiaľ osobitné predpisy neupravovali jeho postup inak. Uvedený zákon bol následne nahradený zákonom č.
65/1956 Zb.o prokuratúre, ktorý v druhej časti zakotvil všeobecný prokurátorsky dozor, ktorý vykonávali prokurátori. Tí boli oprávnení podať aj protest proti všeobecne záväzným nariadeniam národných výborov, proti všeobecným právnym predpisom a proti rozhodnutiam, opatreniam a iným aktom, ktoré sú v rozpore so zákonmi a inými právnymi predpismi.
7)
Následne bol zmenený ďalším
zákonom o prokuratúre, a to zákonom č.
60/1965 Zb.
Zaujímavé sú však tieto zákony právnou úpravou oprávnení prokurátora voči súdom (aj keď v tomto období nešlo o správne súdy, ale všeobecné). Už zákon č.
65/1952 Zb.zakotvil dozor generálneho prokurátora aj nad súdmi
8)
. V rámci tohto dozoru sa mohol zúčastňovať konaní na súdoch podľa ustanovení súdnych poriadkov, dozerať, aby súdy správne a jednotne používali zákony a zabezpečovať ochranu záujmov štátu a pracujúcich v konaní v občianskych právnych veciach. Zákon č.
65/1956 Zb.zaviedol v rámci prokurátorského dozoru aj dozor nad zákonnosťou súdnych rozhodnutí a účasť v konaní pred súdmi. Prokurátori podľa ustanovení súdnych poriadkov boli oprávnení sa zúčastňovať konania pred súdmi vo veciach trestných a občianskoprávnych a dozerať na zákonnosť postupu a rozhodnutia súdov a štátnych notárstiev, ako i na zákonnosť výkonu týchto rozhodnutí. Proti rozhodnutiam súdov a štátnych notárstiev, ktoré boli v rozpore so zákonmi a inými právnymi predpismi, mohli podávať opravné prostriedky podľa ustanovení súdnych poriadkov.
9)
Rovnako aj zákon č.
60/1965 Zb.obsahoval oddiel o dozore nad zákonnosťou postupu a rozhodovania súdov a štátnych notárstiev a účasti