Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vybrané aspekty trestného činu agresie definovaného počas hodnotiacej konferencie k Rímskemu štatútu medzinárodného trestného súdu
Vybrané aspekty trestného činu agresie definovaného počas hodnotiacej konferencie k
Rímskemu štatútu medzinárodného trestného
súdu
Katarína
Galdunová
odborná asistentka Katedry medzinárodného a európskeho práva Fakulty práva,
Bratislavská vysoká škola práva, Bratislava.
GALDUNOVÁ, K.: Vybrané aspekty trestného činu agresie definovaného počas
hodnotiacej konferencie k Rímskemu štatútu medzinárodného
trestného súdu. Právny obzor, 94, 2011, č.5, s.441 - 453.
Some Issues on a Crime of Aggression as defined during the Review Conference to the
Rome Statute of International Criminal Court.
The article focuses on the development and current
state of international norms covering the crime of aggression. It aims to analyse last updates
relating to the adoption of a definition of the crime of aggression and conditions of exercise of
jurisdiction of the International Criminal Court over it. The amendments of the Rome Statute, the
establishing document of the International Criminal Court, were adopted by consensus
during the
Review Conference that took place in Kampala, Uganda, from 31 May to 11 June 2010. The article also
provides comments on amendments to the Elements of Crimes and on Understandings regardings the
amendments to the Rome Statute of the International Criminal Court on the Crime of
Aggression.Key words:
International Criminal Court, crime of aggression, Review Conference
in Kampala, Rome StatuteÚvod
11. jún 2010, Kampala, Uganda. Tento deň Zhromaždenie štátov, zmluvných strán (ďalej len
"Zhromaždenie štátov"), ktoré je hlavným riadiacim orgánom Medzinárodného trestného súdu (ďalej aj
"Súd"), prijalo definíciu trestného činu agresie.1) Hoci zločin proti mieru
bol zahrnutý už v Norimberskom štatúte v roku 1945 a
akt agresie bol upravený rezolúciou Valného zhromaždenia Organizácie spojených národov (ďalej aj
"OSN") č.3314 (XXIX) zo dňa 14. decembra 1974, trestný čin agresie zamestnával medzinárodné
spoločenstvo v moderných dejinách dlhú dobu. A ešte dlhú dobu ho zamestnávať bude.
Cieľom tohto článku je priblížiť slovenskej odbornej verejnosti rezolúciu RC/Res. 6 (ďalej
aj "rezolúcia"), a to najmä jej tri prílohy.2) To znamená predovšetkým
samotnú definíciu trestného činu agresie a podmienky výkonu jurisdikcie Medzinárodného trestného
súdu (príloha č.I rezolúcie). Prvá časť článku sa bude zaoberať základnými otázkami vývoja, ktorý sa
odohral pred 11. júnom 2010. Druhá časť sa sústredí na spomínanú prvú prílohu, ktorá špecifikuje
zmeny Rímskeho štatútu Medzinárodného trestného súdu
(ďalej aj "Štatút"). Zmeny dokumentu Skutkové
podstaty trestných činov (príloha č.II rezolúcie) a dokument Ponímanie, resp. chápanie zmien
Rímskeho štatútu (príloha č.III rezolúcie) sú
predmetom analýzy tretej časti článku.3) Záver sa zameria na odpoveď na
otázku, ako je možné chápať prijatú definíciu trestného činu agresie - naozaj ide o historický
míľnik vo vývoji medzinárodného trestného práva?
I. Historický vývoj a súvislosti
Trestný čin agresie (konanie jednotlivca) má iné prvky ako akt agresie (konanie štátu).
Keďže sa tento článok sústreďuje na analýzu trestného činu agresie, akt agresie sa spomína iba v
nevyhnutných súvislostiach.
Prvým medzníkom vo vývoji trestnoprávneho zákazu agresie na medzinárodnej úrovni bolo
prijatie Norimberského štatútu. Napriek rozličným
námietkam, súvisiacim so zásadou , boli do neho okrem vojnových
zločinov a zločinov proti ľudskosti zaradené aj zločiny proti mieru.4) Tie
boli v Norimberskom štatúte definované ako
nullum crimen sine lege
"zosnovanie, príprava, podnecovanie alebo rozpútanie útočnej vojny (war of aggression)
alebo vojny porušujúcej medzinárodné zmluvy, dohody alebo záruky, alebo účasť na všeobecnom pláne
alebo sprisahaní za účelom vykonania uvedeného.".
5)Štatút Tokijského tribunálu, konkrétne jeho čl. 5 písm. a), dôsledne nasledoval svojho
predchodcu, Norimberský štatút, a zahrnul medzi
zločiny, ktoré bol oprávnený stíhať a trestať, aj trestné činy proti mieru a trestné činy prípravy
zločinov proti mieru. Jediný rozdiel v znení konkrétnych článkov bol ten, že Tokijský štatút
výslovne poukázal na irelevantnosť aktu vyhlásenia vojny.
Po Norimberskom procese ako významnom medzníku medzinárodného trestného práva sa aj v
oblasti úpravy trestného činu agresie s napätím očakával ďalší vývoj. Avšak na rozdiel od úpravy
zločinov proti ľudskosti, kde bol napr. v roku 1948 prijatý Dohovor o zabránení a trestaní zločinu
genocídia, a na rozdiel od vojnových zločinov, kde boli roku 1949 prijaté Ženevské dohovory, v
oblasti zločinu proti mieru sa nedospelo k obdobným výsledkom.6) Po prijatí
Charty OSN v roku 1945, v tomto smere predovšetkým jej čl. 2 ods. 4 zakazujúceho použitie sily alebo
hrozby silou, sa diskusia na tému agresie sústredila v Komisii OSN pre medzinárodné
právo.7) Tá na základe poverenia Valného zhromaždenia
OSN8) síce pripravila a v roku 1954 aj predložila Návrh kódexu trestných
činov proti mieru a bezpečnosti ľudstva, ale ďalšou rezolúciou Valného zhromaždenia
OSN9) bol tento návrh nepriamo odložený . Oficiálne bolo
prerokúvanie tohto Návrhu prerušené až dovtedy, kým v tom čase zriadený Osobitný výbor pre definíciu
agresie nevyrieši definičné otázky zločinu proti mieru. Ten však odzrkadľoval dobu svojho pôsobenia
a počas úvodnej fázy Studenej vojny nebol schopný predložiť žiadne závery. Neprijatie právne
záväznej definície odzrkadľuje aj fakt, že ide o trestný čin, ktorý je spätý s vedúcimi funkciami na
čele štátov a s otázkou použitia sily ako takou.10) Dôležitým medzníkom bolo
prijatie rezolúcie č.3314, ktorá obsahuje definíciu aktu agresie.11) Z
hľadiska prijatej definície trestného činu agresie je zaujímavým faktom, že hmotnoprávne ustanovenia
tejto rezolúcie upravujú definíciu aktu agresie v kombinácii všeobecného ustanovenia a
demonštratívneho výpočtu aktov agresie.12)
ad acta
Rezolúcia č.3314 sa však nestala podkladom pre žiadnu medzinárodnú zmluvu, od jej prijatia
sa nevyvíjali žiadne snahy o vypracovanie samostatnej, právne záväznej medzinárodnoprávnej normy. Na
druhej strane, prijatá rezolúcia bola dôležitým podkladom pre Komisiu OSN pre medzinárodné právo pre
prepracovanie Návrhu kódexu trestných činov proti mieru a bezpečnosti ľudstva a pre prípravu Návrhu
štatútu stáleho medzinárodného trestného súdu.
Podľa rezolúcie č.3314 je útočná vojna zločinom proti medzinárodnému mieru a zakladá
medzinárodnú zodpovednosť. Nešpecifikuje ale bližšie, že sa týka aj jednotlivcov.
Napr. vo všeobecnom článku rezolúcie je jasne uvedené, že "agresia je použitie sily jedným
štátom..." Je však potrebné vziať do úvahy a sústrediť sa na argument uvádzaný v rozsudku
Norimberského tribunálu:
"Zločiny proti medzinárodnému právu páchajú ľudské osoby, nie nejaké abstraktné bytosti
a len potrestaním jednotlivcov, ktorí páchajú takéto zločiny, môžu byť presadené ustanovenia
medzinárodného práva."
.13)Trestným činom agresie sa výslovne zaoberá Návrh kódexu trestných činov proti mieru a
bezpečnosti ľudstva z roku 1991 (reflektuje Návrh kódexu trestných činov proti mieru a bezpečnosti
ľudstva, ktorý bol predložený Valnému zhromaždeniu v roku 1954) a z roku 1996. Ten vo svojom prvom
článku stanovuje, že zločiny proti mieru a bezpečnosti ľudstva sú zločinmi podľa medzinárodného
práva, za ktoré budú potrestaní príslušní jednotlivci. Návrh kódexu však predstavoval len výsledky
diskusií a príprav Komisie OSN pre medzinárodné právo, ktorých úprava ostala v rovine návrhov. Ako
už bolo uvedené, ďalším významným medzníkom bolo prijatie
Rímskeho štatútu v roku 1998 a nadobudnutie jeho
platnosti v roku 2002.
Už počas prípravy textu Štatútu
zakladajúceho Medzinárodný trestný súd (ďalej aj "Súd") sa ukázalo, že názory na trestný čin agresie
vo vzťahu k jurisdikcii Súdu sa líšia.14) Nešlo len o stret názorov, či
trestný čin agresie má byť do Štatútu zahrnutý, alebo
sa má plne ponechať v kompetencii Bezpečnostnej rady OSN, aj keď v jej prípade ide výlučne o
politický orgán. Líšili sa aj názory na spôsob a rozsah tohto zahrnutia do
Štatútu.
Výsledkom rokovaní je Rímsky štatút, ktorý
vo svojom čl. 5 stanovuje, že Súd má právomoc nad
trestným činom agresie. Podľa ods. 2 tohto
článku však bude túto právomocvykonávať až po prijatí zmeny
Štatútu. Táto zmena
Štatútu, ktorú predpokladá už samotný
Štatút, bola prijatá počas Hodnotiacej konferencie
(tzv. revíznej konferencie), ktorá sa konala od 31. mája do 11. júna 2010 v Kampale v Ugande. Jedným
z bodov programu bola definícia agresie a určenie podmienok výkonu jurisdikcie Súdu v jej prípade.
Samozrejme, práce na definícii trestného činu agresie a súvisiacich právnych otázkach trvali
niekoľko rokov. Prípravná komisia pre Rímsky štatút
pracovala totižto na príprave návrhu definície agresie aj po skončení Rímskej konferencie, a to až
do 1. júla 2002, kedy nadobudol Rímsky štatút
platnosť.15) Následne sa kre
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).