Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vylúčenie retroaktivity vo vzťahu k amnestii?
Vylúčenie retroaktivity vo vzťahu k amnestii?
Doc. JUDr.
Peter
Vršanský
CSc.
Právnická fakulta UK v Bratislave, katedra medzinárodného práva a medzinárodných
vzťahov. V rokoch 2000 - 2003 bol zástupcom Slovenskej republiky v konaniach pred Európskym súdom
pre ľudské práva. V rokoch 1993 - 1997 bol členom právneho zastúpenia Slovenskej republiky vo veci
Gabčíkovo/Nagymaros pred Medzinárodným súdnym dvorom v Haagu. Je členom Národnej skupiny Slovenskej
republiky pri Stálom arbitrážnom dvore v Haagu.
VRŠANSKÝ, P.: Vylúčenie retroaktivity vo vzťahu k amnestii? Právny obzor, 100, 2017, č. 1,
s. 4 - 15.
Non - retroactivity in cases of amnesty?
The article aims at contributing to the
current expert discussion that considers different ways how to derogate the amnesties proclaimed by
the President of the Slovak Republic. Different stances exist with regard the issue under
consideration. Coherence with the International Law. Violation of international obligations by the
Slovak republic. The non - retroactivity issue. The International Law acknowledges exemptions from
the non - retroactivity principle with regard to treaties. Was it possible to explore per
analogiam
the International Law experience with respect to amnesties derogation? Priority of the
international obligations in force with respect to the Slovak republic to the domestic law
regulations. Conclusions.Key words:
Amnesty, International Law, National Law, Non -
retroactivityÚvod
Amnestia1) a s ňou spojená otázka únosu syna prezidenta Slovenskej
republiky sa jednoznačne dotýka plnenia medzinárodných záväzkov Slovenskej republiky v oblasti
ochrany ľudských práv a základných slobôd. Cieľom tohto príspevku je prispieť z pohľadu
medzinárodného práva do odbornej diskusie o uvedených otázkach z pohľadu.
Samozrejme, ide o zložitú, komplexnú, mnohorozmernú právnu otázku, ktorá si vyžaduje
podrobnú jazykovú, systematickú, historickú, logickú a, samozrejme, právnu analýzu inštitútu
amnestie, založenú na využití všeobecných, doplnkových i jazykových (najmä sémantických) pravidiel
interpretácie relevantných základných a pomocných prameňov práva. Širšie pozadie právnej analýzy
vytvárajú relevantné mimoprávne faktické okolnosti, za ktorých došlo k amnestii a ku vzniku úvah o
retroaktívnych účinkoch eventuálneho zrušenia amnestie.
Ide o konglomerát rôznych politických, ekonomických, etických, sociálnych, kultúrnych
alebo bezpečnostných súvislostí a vplyvov súvisiacich s tým, že právo je vždy len jeden z
prostriedkov pri realizácii vnútornej či zahraničnej politiky štátu.
Rôzne prístupy k hľadaniu riešenia
Mnohí významní slovenskí odborníci na vnútroštátne právo, pôsobiaci v oblasti teórie a
praxe, sa už k tejto veci vyslovili na stránkach odborných publikácií, v rámci vedecko -
popularizačnej činnosti, v médiách, pri výkone sudcovského povolania, poslaneckého mandátu a iných
príležitostiach. Ich expertné právne postoje sú všeobecne známe a nie je potrebné s nimi osobitne
polemizovať alebo ich opakovať.
Zdá sa, že spoločným menovateľom väčšiny doteraz prezentovaných odborných právnych analýz
je odmietanie právnej možnosti zrušenia amnestií právoplatne udelených prezidentom Slovenskej
republiky. Tento názor zastáva aj Ústavný súd Slovenskej republiky. Inými slovami, podľa väčšiny
expertných úvah, súčasná pozitívnoprávna úprava neumožňuje aplikovať princíp retroaktivity vo vzťahu
k amnestiám. Odmietavé stanoviská tak neprekračujú rámec realizácie "slepej" spravodlivosti na
základe uplatňovania princípu Rule of Law s akcentom na prvoradú nutnosť zachovania celkovej
stability právneho poriadku. V našom ponímaní však "slepá" spravodlivosť znamená len postup podľa
litery zákona, bez zohľadnenia účelu a poslania práva ako takého. Princíp Rule of Law síce znamená
vládu práva, avšak v konjunkcii so "slepou" spravodlivosťou v praxi neváha obetovať ľudské práva a
základné slobody jednotlivca v záujme zachovania celkovej stability právneho poriadku. Mnohé z
názorov odmietajúcich možnosť zrušenia amnestií poukazujú práve na ohrozenie celkovej stability
právneho poriadku, ku ktorej by došlo v prípade zrušeniu už udelených amnestií. Údajne by to bolo v
rozpore s právnymi zásadami.
Pereat mundus fiat justitia!
Na druhej strane, existujú odborné pokusy prelomiť vyššie uvedený prístup. Ako je známe,
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky predložila na rokovanie parlamentu materiál
"Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie ústavného zákona o zrušení
niektorých rozhodnutí o amnestii".2)
Návrh vychádza z "presvedčenia, že neoddeliteľnou súčasťou právneho štátu je konanie a
rozhodovanie ústavných činiteľov, ktoré rešpektuje záujmy všetkých občanov, je založené na
prirodzenej spravodlivosti a slušnosti, nevyvoláva podozrenie zo zneužívania verejných funkcií a
právneho poriadku.".
Medzinárodnoprávny rozmer problematiky
Návrh skupiny poslancov berie do úvahy dva medzinárodné dokumenty:
Po prvé, "Deklaráciu o ochrane všetkých osôb pred núteným zmiznutím, ktorá bola vyhlásená
Rezolúciou Valného zhromaždenia Organizácie Spojených národov číslo 47/133 zo dňa 18. decembra 1992
a najmä čl. 18 ods. 1 tejto deklarácie, ktorý uvádza, že osoby podozrivé zo spáchania trestných
činov, ktoré spočívajú v protiprávnom obmedzení osobnej slobody predstaviteľmi štátnej moci alebo
osobami, ktoré konajú v mene alebo v súčinnosti s predstaviteľmi štátnej moci, nemajú podliehať
udeleniu amnestie alebo obdobnému inštitútu, ktorého použitie by malo za následok neprípustnosť
trestného stíhania.".
Z hľadiska normatívnej kvality ide o deklaráciu Valného zhromaždenia, ktorá má len
odporúčajúci charakter. Deklarácia bola prijatá bez hlasovania. Slovenská republika v čase prijatia
deklarácie ešte nebola členským štátom OSN. Na druhej strane, vo vyhlásení Národnej rady Slovenskej
republiky k parlamentom a národom sveta z 3.12.1992 sa Slovenská republika hlási k hodnotám
OSN.3) Podobný záväzok preberá aj v prípade vyhlásenia Národnej rady
Slovenskej republiky k vzniku nezávislej Slovenskej republiky z
1.1.1993.4)
Po druhé, "Medzinárodný dohovor o ochrane všetkých
osôb pred nedobrovoľným zmiznutím" odvolávajúci sa na Deklaráciu o ochrane všetkých osôb pred
núteným zmiznutím, ktorý je medzinárodnou zmluvou, ktorá má podľa
čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky
prednosť pred zákonmi, a ktorý pre Slovenskú republiku nadobudol platnosť 14. januára 2015 a najmä
na čl. 11 ods. 1 a čl. 12 ods. 4 tohto dohovoru, ktoré
uvádzajú, "že Slovenská republika postúpi svojim príslušným úradom prípady nedobrovoľného zmiznutia
vrátane únosu na trestné stíhanie, ak sa osoba podozrivá zo spáchania tohto trestného činu nachádza
na ich území a zároveň prijme potrebné opatrenia na zabránenie činom, ktoré maria vedenie
vyšetrovania a potrestanie takýchto činov.".
Z hľadiska normatívnej kvality je Medzinárodný
dohovor o ochrane všetkých osôb pred nedobrovoľným zmiznutím platná mnohostranná medzinárodná
zmluva, ktorou je Slovenská republika právoplatne viazaná od vstupu
dohovoru do platnosti vo vzťahu k Slovenskej
republike. Z hľadiska právnej analýzy problematiky amnestií, resp. právnych súvislostí únosu syna
prezidenta Slovenskej republiky je však nutné posúdiť otázku možnosti retroaktívnych účinkov tohto
dokumentu, pretože bol prijatý neskôr ako došlo k predmetným udalostiam.
V súvislosti s vyššie uvedeným návrhom je teda potrebné analyzovať dve otázky. Po prvé,
otázku porušenia medzinárodnoprávnych záväzkov Slovenskej republiky a po druhé, otázku retroaktivity
v medzinárodnom práve.
Otázka porušenia medzinárodných záväzkov Slovenskej republiky
V zmysle platných obyčajových pravidiel medzinárodného práva môže Slovenská republika
niesť medzinárodnoprávnu zodpovednosť len za nasledujúce druhy protiprávneho konania:
a)
Protiprávne konanie alebo opomenutie štátnych orgánov, a to bez ohľadu na to, či ide
o orgán zákonodarnej, exekutívnej alebo súdnej moci, či ide o orgán nadriadený alebo podriadený,
alebo či štátny orgán prekročil jeho právomoc (konanie ).5)
ultra
vires
b)
Protiprávne konanie alebo opomenutie osôb alebo entít vykonávajúcich prvky vládnej
moci, ak ich štát splnomocnil v súlade s jeho právnym poriadkom na takýto
výkon.6)
c)
Protiprávne konanie alebo opomenutie orgánov, poskytnutých do dispozície štátu iným
štát
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).