Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Výnimky a obmedzenia autorského práva z pohľadu knižníc vo svetle zmien autorského zákona
Výnimky a obmedzenia autorského práva z pohľadu knižníc vo svetle zmien autorského
zákona
JUDr.
Renáta
Bačárová
PhD. LL.M.
Univerzita P. J. Šafárika v Košiciach, Právnická fakulta, Košice
BAČÁROVÁ, R.: Výnimky a obmedzenia autorského práva z pohľadu knižníc vo
svetle zmien autorského zákona. Právny obzor, 96,
2013, č.5, s.528 - 542.
Exceptions and limitations to copyright from the perspective of libraries in the light
of the changes to the Copyright Act.
The article provides an overview of the European rules
which are dedicated to the creation of a single digital market of the European Union with particular
regard to the position and role of libraries in this process. It discusses the current amendments to
the Copyright Act which have also amended the legal license that regulates the use of a work by the
library or an archive. It points out the unresolved problems of libraries related to the use of book
covers and tables of contents of the works included in the library on-line catalogues. The article
analyses the legal nature of the objects of legal protection used by libraries in their on-line
catalogues and deals with the issues of works reproduction and making available to the
public.Key words:
libraries, digitisation, copyright, copyright work, Reproduction,
Making available to the publicÚvod
Napriek skutočnosti, že problematika digitalizácie kultúrneho dedičstva a ochrany
autorského práva sa týka aj iných inštitúcií, ako sú napríklad archívy, múzeá, galérie alebo iné
vzdelávacie inštitúcie, tento článok sa osobitne venuje vybraným problémom knižníc. Pozornosť sa
sústreďuje najmä na ich postavenie, pôsobnosť, práva a povinnosti, ako aj nové výzvy, ktoré so sebou
informačné a komunikačné technológie v tejto súvislosti prinášajú.
1. Pohľad do minulosti a vízie budúcnosti knižníc v digitálnom
veku
Nástup nových informačných a komunikačných technológií začína kreovať tzv. digitálnu
spoločnosť, na čo Európska únia zareagovala budovaním jednotného európskeho digitálneho trhu, čo sa
na pomerne dlhé obdobie stalo jednou z jej priorít. V digitálnom veku sa radikálne mení aj
postavenie a úlohy knižníc. Medzi kľúčové iniciatívy v tomto smere patrilo vytváranie digitálnych
knižníc,1) ktoré Európska komisia predstavila v júni 2005 v rámci
Iniciatívy i2010 - Európska informačná spoločnosť pre rast a
zamestnanosť.
2) Následne v dokumente i2010: DIGITÁLNE
KNIŽNICE
3) precizovala túto prioritu, ktorá okrem digitalizácie,
uchovania a zabezpečenia on-line dostupnosti kultúrneho dedičstva Európy4) sa
sústreďuje aj na spracovanie a uchovávanie vedeckých informácií najmä v digitálnej forme. V zmysle
citovaného dokumentu sa pod digitálnymi knižnicami rozumejú organizované zbierky s digitálnym
obsahom, ktoré boli sprístupnené verejnosti. Môžu obsahovať digitalizovaný materiál ako napr.
digitálne kópie kníh a iný "fyzický" materiál z knižníc a archívov, alebo sa môžu zakladať na
informáciách, ktoré boli pôvodne zhotovené v digitálnom formáte.5)V auguste 2006 vydala Európska komisia
odporúčanie o digitalizácii kultúrneho
materiálu, jeho dostupnosti on-line a o uchovávaní digitálnych
záznamov
,6) v ktorom zachycuje nastúpený trend digitalizácie a formuluje
úlohy do budúcnosti. Okrem digitalizácie existujúceho obsahu sa v dokumente rieši aj otázka zberu
materiálu z internetu tzv. web harvesting
, ktorý vykonávajú vybrané inštitúcie za účelom
uchovania obsahu internetových stránok na archívne účely.7)Z iniciatívy Európskej komisie bola v júli roku 2008 vydaná
Zelená kniha Autorské práva
v znalostnej ekonomike
,8) ktorá nadviazala na oznámenie Komisie
Európskemu parlamentu, Rade, Európskemu hospodárskemu a sociálnemu výboru a Výboru regiónov, nazvané
Jednotný trh pre Európu 21. storočia.
9) Účelom Zelenej knihy bolo
rozvinúť diskusiu o tom, ako možno najlepšie šíriť znalosti určené pre oblasti výskumu, vedy a
vzdelávania v prostredí internetu a jej cieľom bolo vysvetliť otázky súvisiace s úlohou autorských
práv v tzv. znalostnej ekonomike. Zelená kniha je zároveň snahou o podporu vytvárania jednotného
európskeho trhu s voľným pohybom znalostí a inovácií ako tzv. "piatej slobody" jednotného trhu.
Uvedený dokument kladie zásadné otázky spojené s digitalizáciou kultúrneho dedičstva a postavením
knižníc a iných verejných inštitúcií a diskutuje o rozsahu a obsahu výnimiek zavedených v prospech
knižníc a archívov. Výsledky konzultácií a diskusií v rámci Zelenej knihy a zamýšľané kroky
Európskej komisie nájdeme v oznámení Komisie Autorské práva v znalostnej
ekonomike.
10) Následne Európska komisia predstavila svoju víziu budúcej
digitálnej Európy v dokumente s názvom Európa 2020: Stratégia na zabezpečenie inteligentného,
udržateľného a inkluzívneho rastu
,11) do ktorej je zahrnutá Digitálna
12) ako jedna z jej hlavných iniciatív.agenda
pre EurópuPraktické problémy, s ktorými v súvislosti s digitalizáciou zápasia knižnice (ale aj
ďalšie inštitúcie, ako sú archívy, múzeá a pod.), prinútili Európsku úniu hľadať riešenia smerujúce
k podpore systémov udeľovania kolektívnych licencií na diela, na ktoré sa vzťahuje autorské právo,
avšak už nie sú komerčne dostupné,13) alebo riešenia problémov identifikácie
tzv. osirelých diel.14) Od správneho legislatívneho nastavenia tejto oblasti
si Európska únia sľubuje urýchlenie vývoja on-line platformy
Europeana - digitálna knižnica,
archív a múzeum Európy
,15) ktorá bola oficiálne otvorená v novembri 2008
a stretla sa s veľkým záujmom odbornej aj laickej verejnosti.16)
Problematika komerčne nedostupných diel je sčasti riešená v Memorande o porozumení o kľúčových
zásadách digitalizácie a sprístupňovania komerčne nedostupných diel
,17)
ktoré bolo podpísané v septembri 2011 zástupcami európskych knižníc, autorov, vydavateľov a
organizácií kolektívnej správy. Osirelé diela upravuje smernica o osirelých dielach,
ktorú je
Slovenská republika povinná transponovať do svojho právneho poriadku do 29. októbra
2014.18)Nové
iniciatívy WIPO
týkajúce sa knižníc a archívov v digitálnom prostredí boli
naposledy diskutované na Stálom výbore WIPO pre autorské právo a práva súvisiace s autorským právom
(Standing Committee on Copyright and Related Rights; ďalej SCCR
).19)
V tejto súvislosti sa očakáva prijatie medzinárodného dohovoru, ktorý by mal zohľadniť zmenené
postavenie a úlohy knižníc a archívov s nástupom informačných a komunikačných
technológií.20) Najbližšie sa témou výnimiek a obmedzení pre knižnice a
archívy bude SCCR zaoberať na svojom zasadnutí na prelome júla a augusta
2013.21)2. Postavenie a pôsobnosť knižníc v slovenskom
právnom poriadku
2.1. Všeobecné vymedzenie postavenia a pôsobnosti
knižníc
Vo všeobecnosti možno
knižnice definovať
ako kultúrne, informačné a vzdelávacie
ustanovizne, právnické osoby alebo súčasti právnických osôb, ktoré získavajú, spracúvajú,
uchovávajú, ochraňujú a sprístupňujú knižničný fond a poskytujú knižnično-informačné služby. Ich
postavenie, úlohy, zriaďovanie, poskytovanie knižnično-informačných služieb verejnosti, ochranu,
využívanie a sprístupňovanie historického knižničného dokumentu a historického knižničného fondu
upravuje zákon o knižniciach.22) Jednou z kľúčových úloh knižníc je
uspokojovanie kultúrnych, informačných, vedeckovýskumných a vzdelávacích potrieb prostredníctvom
poskytovania knižnično-informačných služieb, a to tak z vlastných knižničných fondov, ako aj
sprístupňovaním vonkajších informačných zdrojov.23) Uvedenými činnosťami
knižnice zároveň realizujú ústavné právo na informácie v súlade s
článkom 26 Ústavy Slovenskej
republiky.24) Súčasťou knižničného systému Slovenskej republiky je v
zmysle zákona o knižniciach Slovenská národná knižnica, vedecké knižnice, akademické knižnice,
verejné knižnice, školské knižnice a špeciálne knižnice.25)2.2. Osobitné postavenie knižníc z pohľadu
autorského práva
Osobitné postavenie knižníc sa so zreteľom na autorskoprávne aspekty skúmanej problematiky
prejavuje najmä v súvislosti s obmedzením autorského práva formulovaním
zákonnej licencie
v
prospech určitých spôsobov použitia diel knižnicou alebo archívom
v
§ 31 autorského
zákona.26)Uvedená zákonná licencia umožňuje knižniciam vyhotoviť bez súhlasu autora a bez povinnosti
uhradiť autorovi odmenu rozmnoženinu diela z vlastných fondov,27) ak účelom
vyhotovenia rozmnoženiny je uspokojenie požiadavky fyzickej osoby, ktorá ju použije na vzdelávacie
účely alebo vedeckovýskumné účely výhradne v priestoroch knižnice.
Autorský zákon v rámci tejto zákonnej licencie teda
neumožňuje rozmnožovať vonkajšie informačné zdroje, ktorými sú databázy a knižničné fondy
nachádzajúce sa mimo knižnice.28) Rozhodujúci je aj nekomerčný účel použitia
rozmnoženiny a miesto použitia (napr. študovňa v knižnici). Táto zákonná licencia umožňuje tým istým
subjektom za tých istých podmienok vyhotoviť rozmnoženinu akéhokoľvek diela rovnako iba z vlastných
fondov, ak účelom vyhotovenia rozmnoženiny je nahradenie, archivovanie alebo zabezpečenie originálu
diela alebo jeho rozmnoženiny pre prípad straty, zničenia alebo poškodenia, alebo ak ide o stálu
zbierku. V obidvoch prípadoch sú oprávnené subjekty uvedené taxatívne a okrem knižníc sem patria aj
archívy.29) Na iné subjekty sa aktuálna autorskoprávna úprava nevzťahuje,
hoci pripravovaná novela autorského
zákona30) z dielne Ministerstva kultúry SR počíta s rozšírením
osobnej pôsobnosti tejto zákonnej licencie aj na múzeá.31) Hoci navrhované
paragrafové znenie výslovne pomenúva iba
múzeá
, dôvodová správa hovorí o uplatňovaní výnimky
aj pre galérie
, ktoré sa v zmysle zákona o múzeách a galériách považujú za
múzeá.32) Uvedený prístup zákonodarcu nepovažujeme z
legislatívno-technického hľadiska za vhodný a pokiaľ sa výnimka vzťahuje aj na galérie, mali byť z
dôvodu právnej istoty v texte autorského zákona aj
explicitne uvedené.33)Ďalším nedostatkom
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).