Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vývoj právnej úpravy štatutárneho orgánu akciovej spoločnosti
Vývoj právnej úpravy štatutárneho orgánu akciovej spoločnosti
JUDr.
Peter
Strapáč
PhD.
advokátsky koncipient a externý doktorand na katedre obchodného a hospodárskeho
práva UPJŠ v Košiciach.
STRAPÁČ, P.: Vývoj právnej úpravy štatutárneho orgánu akciovej spoločnosti. Právny obzor,
96, 2013, č.1, s.35 - 49.
Legislative development of statutory body in a joint stock company.
Article topic
"Legislative development of statutory body in a joint stock company"
is analyzed from the
periods when the first legislative codes have been accepted, what means Commercial Code 1/1963 that
has been a base for Ugrian Commercial code, article XXXVII from 1875. Author of the article has
provided complex view on the development of statutory body in a joint stock company. Author focused
not only on the position of statutory body in a joint stock company stated in the Commercial Code
but he also concentrated on the related legislative sources. The article is split into three
periods, from the first published codes to 1918, from 1918 to 1949 and from 1949 until now. It is
author's intention to apply these three time intervals due to significant social and political
changes that have seriously impacted legislative changes in the joint stock company and its
statutory body. It can be stated that in spite of numerous legislative changes impacting statutory
body in a joint stock company, these were logical and systematic and contributed to the current
version of the Commercial Code, 513/1991.Key worlds:
statutory body, joint stock company, legislative development,
organizational structure1. Úvod
Obchod a obchodovanie je staré takmer ako ľudstvo samo, pričom formy obchodu sa postupne
vyvíjali a inštitucionalizovali. Zakladanie obchodných spoločností upravených v
Obchodnom zákonníku je veľmi častým spôsobom
vykonávania podnikateľskej, ale aj inej činnosti. Medzi základné definičné znaky každej obchodnej
spoločnosti patrí okrem iného, ako uvádza Knappová, aj "určitý stupeň formalizácie organizačnej
štruktúry, t.j. predovšetkým určenie orgánov právnickej osoby a vymedzenie ich pôsobnosti a
právomocií.".1) Tieto vnútorné útvary spoločnosti, ktoré dodnes nie sú
definované v žiadnom zákonnom ustanovení, prešli spoločne počas historického vývoja právnej úpravy
akciových spoločností rôznymi obmenami a zmenami. Na rozdiel od okolitých krajín (Česko, Rakúsko,
Poľsko a Maďarsko), nie je vývoj právnej úpravy akciových spoločností na Slovensku dostatočne
zachytený, a to najmä z dôvodu málo rozvinutej právnej vedy na území Slovenka pred vznikom
Československa a počas jeho existencie (od roku 1918 do roku 1938), čo bolo spôsobené najmä malou
početnosťou slovenskej právnickej obce. Aj z tohto pohľadu považujem za potrebné bližšie priblížiť
vývoj a zmeny v obligatórnom orgáne akciovej (účastinnej) spoločnosti - predstavenstve. Z hľadiska
skúmania matérie historického vývoja právnej úpravy predstavenstva akciovej spoločnosti mám za
podstatné poukázať na vývoj právnej úpravy akciových spoločností od polovice 19. storočia v Uhorsku
a Rakúsku až po súčasnosť, pričom neopomínam ani obdobie Slovenského štátu (1939 až 1945). Mám za
to, že v slovenskej literatúre takmer niet publikácií a odborných príspevkov zaoberajúcich sa
obdobným chronologickým prehľadom, čo vyústilo k môjmu zvoleniu si danej problematiky na bližšie
rozpracovanie.
2. Historický vývoj právnej úpravy predstavenstva akciovej spoločnosti po prijatí
obchodných kódexov v Uhorsku a Rakúsku
2.1 Spoločensko-politické pomery v Rakúsko-Uhorsku
Vývoj akciového práva bol na území Uhorska, ako i rakúskej monarchie značne oneskorený.
Hlavným dôvodom bolo, že tieto krajiny nikdy neboli koloniálnymi a námornými veľmocami. Pomerne malý
počet týchto spoločností nevytváral potrebu ich právne regulovať. Myšlienka širšieho zakladania
akciových spoločností sa v stredoeurópskom priestore ujala až v druhej polovici 19. storočia, čo
malo súvis s vynálezom lokomotívy a rozvojom železničnej dopravy.2) Zlomovým
bolo obdobie konjunktúry v rokoch 1867 až 1873, a to najmä rozvoj železničnej dopravy a s tým
súvisiaca výstavba železničných tratí a rozvoj peňažníctva. Tieto faktory mali výrazný vplyv na
rastúci počet akciových spoločností v Uhorsku.3) Prelomový význam pre
obchodné právo v Uhorsku mal zákonný článok XXXVII z roku 1875, ktorý nadobudol účinnosť dňa
1.1.1876. Právna úprava akciovej spoločnosti (v tomto zákone pomenovaná ako účastinná spoločnosť) sa
nachádzala v desiatom titule v §§ 147 až 222. Dňom účinnosti vyššie spomenutého zákonného článku
stratil účinnosť dovtedy platný zákonný článok XVII z roku 1840 o právnych pomeroch spoločností
utvorených na spoločný zárobok. Považujem za potrebné poukázať na spoločensko-politické pozadie
prijatia predmetného zákonného článku. Vzťahy medzi Viedňou a Budapešťou boli medzi rokmi 1848 až
1867 veľmi zložité a napäté. Možno konštatovať, že v tomto dvadsaťročí (1848 - 1867) sa odohrali
rozhodujúce zápasy o podobu modernizácie spoločnosti v strednej Európe. Rozhodovalo sa, či sa v nej
posilnia prvky harmónie, alebo sa znásobia protirečenia. Štátoprávne vyrovnanie z roku 1867
znamenalo definitívny obrat vo vývoji a charaktere monarchie. Bralo do úvahy záujmy len dvoch
najsilnejších politických táborov: uhorsko-maďarského a rakúsko-nemeckého. Na čas utlmilo
protiviedenské nálady v Uhorsku a vlečúce sa kompetenčné spory medzi Viedňou a Budapešťou.
Rakúsko-uhorské vyrovnanie znamenalo, okrem iného, aj rozdelenie rakúskeho cisárstva podľa princípu
dualizmu na dva štáty Rakúsko (Predlitavsko) a Uhorsko (Zalitavsko) decembrovou ústavou z roku 1867.
Podpísaním ústavy predlitavskej časti ríše zo dňa 21. decembra 1867
de facto
začal platiť aj právny
dualizmus. Z dôvodu zachovania kontinuity a zabezpečenia obchodovania bolo nevyhnutné vypracovať
nový uhorský Obchodný zákonník. Na prvom právnickom uhorskom zjazde v roku 1870 bola vyslovená
požiadavka vypracovať návrh Obchodného zákonníka. Z poverenia uhorskej vlády taký návrh vypracoval
prof. Štefan Apáthy.4) Návrh uhorského Obchodného zákonníka bol schválený
uhorským parlamentom ako zákonný článok XXXVII z roku 1875, ktorý nadobudol účinnosť dňa 1.1.1876.
Uhorský zákonný článok bol značne poznačený a vybudovaný na základoch
Všeobecného obchodného zákonníka, zákona č.
1/1863.2.2 Postavenie správy účastinnej spoločnosti v Zákonnom článku XXXVII z roku 1875
Zákonný článok XXXVII z roku 1875 bol na vtedajšie uhorské pomery veľmi významným právnym
predpisom, ktorý komplexne upravoval obchodnoprávnu problematiku. Okrem všeobecných ustanovení
obsahoval dve časti. Prvá sa zaoberala obchodníkmi a obchodnými spoločnosťami v ust. §§ 3 až 257 a
druhá sa zaoberala úpravou obchodných úkonov v ust. §§ 258 až 566. Z pohľadu štatutárneho orgánu
bola významná štvrtá hlava zákonného článku, ktorá upravovala
správu a dozorný výbor.
Ako
vyplýva z ustanovenia § 182, záležitosti spoločnosti vedie správa. Možno tu badať odchýlku aj od
Všeobecného obchodného zákonníka, ktorý používa už na
tú dobu označenie predstavenstvo akciovej spoločnosti. Zákonný článok pripúšťal, aby správa bola
monistická alebo pluralistická. Výkon člena správy nebol funkciou vykonávanou v zamestnaneckom
pomere k účastinnej spoločnosti. Ako to vyplýva aj z ustanovenia § 182, výkon funkcie člena správy
mohol byť odplatný alebo bezodplatný. Podľa vtedajšej ustálenej judikatúry si správa mohla určiť
odmenu len na základe zmocnenia udeleného valným zhromaždením alebo predpisu v
stanovách.5)Zákonný článok poznal dva druhy vymenovania do funkcie člena správy. Prvých členov správy
mohli zvoliť zakladatelia spoločnosti. Takýto spôsob voľby však musel byť uvedený v prospekte.
Prospekt možno považovať za obdobu súčasných stanov akciovej spoločnosti. Členovia správy volení
prvými zakladateľmi mali mandát na tri roky, nikdy nie na dlhšie obdobie. Voliť, ako aj odvolávať
členov správy prináležalo aj do právomoci členov valného zhromaždenia. Valné zhromaždenie mohlo
kedykoľvek odvolať člena správy bez ujmy ich prípadného nároku na náhradu škody. Ako sa uvádza aj v
dobovej judikatúre, člen správy sa mohol v sporovom konaní domáhať údajného narušenia svojho práva,
ale tieto nároky nemôžu siahať tak ďaleko, aby bol do svojho postavenia späť uvedený, lebo v zmysle
§ 183 môže valné zhromaždenie kedykoľvek odstrániť člena správy bez ujmy jeho nároku na
odškodné.6) Zaujímavým, ale podľa môjho názoru aj do značnej miery
nepraktickým, bol zákaz kooptácie. Uprázdnené miesto v správe mohlo byť obsadené jedine voľbou
účastinárov na valnom zhromaždení, a nie voľbou členmi správy. Naproti tomu rakúsky
Všeobecný obchodný zákonník 1/1863 r. z. umožňoval
dočasne zaplniť uprázdnené miesto aj samotnou voľbou členov predstavenstva za účelom zachovania
pružnosti konania akciovej spoločnosti.
Zoznam členov správy musel byť bezodkladne zapísaný do firemného zoznamu, kde musel byť
uvedený aj podpis člena správy v overenej forme. Členovia správy sa podpisovali spôsobom uvedeným v
ustanovení § 185, a to tak, že k označeniu spoločnosti pripoja členovia správy oprávnení konať za
spoločnosť svoj podpis.
Správa podľa ustanovenia § 186 zastupovala účastinnú spoločnosť nielen vo vzťahu k úradom,
ale aj voči tretím osobám. Spoločnosť bola zaviazaná zo všetkých úkonov, ktoré správa uzavrela v jej
mene. Členovia správy neniesli osobnú zodpovednosť voči tretím osobám za konanie uskutočnené v mene
spoločnosti a neniesli ani zodpovednosť za záväzky prevzaté spoločnosťou. Členovia správy účastinnej
spoločnosti však boli povinní konať so starostlivosťou riadneho obchodníka a postupovať s náležitou
odbornosťou. Členovia správy boli povinní pri výkone svojej činnosti rešpektovať obmedzenia upravené
v stanovách alebo prijaté rozhodnutím valného zhromaždenia. V prípade, ak členovia správy prekročili
svoje oprávnenie dané im príslušným ustanovením, poprípade nerešpektovali obmedzujúce ustanovenia
stanov a rozhodnutia valného zhromaždenia, niesli za toto svoje konanie zodpovednosť za všetku škodu
spoločne a nerozdielne. Obmedzenie členov správy upravené v stanovách, poprípade obmedzenie v
dôsledku rozhodnutia valného zhromaždenia účastinnej spoločnosti nemajú právne účinky voči tretím
osobám. Týmto ustanovením dochádzalo k ochrane tretích osôb, ktoré zväčša nemohli mať vedomosť o
obmedzení spôsobilosti konať členov správy v mene účastinnej spoločnosti.
V zmysle ustanovenia § 189 sa od členov správy vyžadovalo konanie riadnych hospodárov
znalých pomerov s náležitou odbornou vedomosťou. Zodpovedným však nebol ten člen správy, ktorý proti
rozhodnutiu alebo opatreniu správy podal protest a ten to bez zbytočného odkladu oznámil aj
dozornému výboru. Ide o ochranu členov správy, ktorí nesúhlasili a okamžite vyjadrili svoj protest
voči prijatým opatreniam správy. Aby sa člen správy z
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).