Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vývoj právnej úpravy vedúci k integrácii regulácie finančného sprostredkovania a finančného poradenstva.
Vývoj právnej úpravy vedúci k integrácii regulácie finančného sprostredkovania a
finančného poradenstva.
JUDr.
Andrea
Slezáková
LLM. PhD.
Odborná asistentka, Katedra obchodného práva, Obchodná fakulta, Ekonomická
univerzita v Bratislave.
SLEZÁKOVÁ, A.: Vývoj právnej úpravy vedúci k integrácii regulácie finančného
sprostredkovania a finančného poradenstva. Právny obzor, 100, 2017, č. 2, s. 99 -
114.
The evolution of enactment leading to an integration of the regulation of financial
intermediation and financial advisory.
Until 31 December, 2009 the enactment of financial
intermediation and financial advisory was split, contained in many special acts. The diverse legal
frame created different conditions for business enterprise in this area. With the aim of unification
of these conditions, the Act No. 186/2009 Coll. on Financial Intermediation and Financial Advisory
and on amendments and supplements to certain laws as amended (hereinafter "Act on Financial
Intermediation") had been adopted. The article reflects on the evolution from the partial until the
creation if the integrated enactment. It also focuses on the analysis of special acts which
regulated intermediation, pointing out the unequal conditions of entrepreneurship in various sectors
of financial market. These had been resolved by the creation of a unified regulatory frame. The
article also focuses on the transitional article of the Act on Financial Intermediation and their
influence on selected categories of financial agents.Key words:
financial agent, financial advisory, financial
intermediationDo 31. decembrom 2009 bola právna úprava vykonávania finančného sprostredkovania a
finančného poradenstva roztrieštená, obsiahnutá v osobitných právnych predpisoch. Odlišný
regulatórny rámec vytváral nerovnaké podmienky pre vykonávanie predmetného podnikania. S cieľom ich
unifikácie bol prijatý zákon č. 186/2009 Z.z. o finančnom
sprostredkovaní a finančnom poradenstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov (ďalej len "zákon o finančnom
sprostredkovaní"). Článok reflektuje na vývoj od parciálnej právnej úpravy až po vznik
integrovanej. Príspevok sa zameriava na analýzu osobitných právnych predpisov upravujúcich inštitút
sprostredkovania, poukazujúc na nerovnaké podmienky vykonávania predmetného druhu podnikania v
rôznych sektoroch finančného trhu, ktoré zákonodarca odstránil vytvorením uceleného regulačného
rámca. Ďalej sa zaoberá prechodnými ustanoveniami zákona o
finančnom sprostredkovaní a ich vplyve na podnikanie vybraných kategórií finančných
agentov.
1. Úvod
S cieľom poskytnúť úplné informácie o vývoji v oblasti finančného sprostredkovania a
finančného poradenstva je nevyhnutné poukázať na skutočnosť, že vykonávanie predmetnej činnosti v
sektoroch poistenia alebo zaistenia, kapitálového trhu a doplnkového dôchodkového sporenia
upravovali do 31. decembra 2009 osobitné sektorové právne predpisy. V sektoroch prijímania vkladov,
poskytovania úverov a spotrebiteľských úverov bola regulácia predmetného druhu podnikania tvorená
zákonom č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní
(živnostenský zákon) v znení účinnom do 31. decembra
2009. Zachovávajúc načrtnutú štruktúru venujeme sa najprv fyzickým a právnickým osobám, ktorých
sprostredkovateľská a poradenská činnosť bola upravovaná hore uvedenými predpismi, následne
subjektom, ktorých podnikanie bolo upravované inými ako finančnoprávnymi normami pred 1. januárom
2010 a v neposlednom rade subjektom začínajúcim s vykonávaním činnosti po nadobudnutí účinnosti
zákona č. 186/2009 Z.z. o finančnom sprostredkovaní a o
finančnom poradenstve o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
(ďalej len "zákon o finančnom
sprostredkovaní").
2. Vykonávanie činnosti podľa osobitných sektorových
právnych predpisov
Súčasťou regulácie podnikania v segmentoch poistenia, zaistenia, kapitálového trhu a
doplnkového dôchodkového sporenia bola i úprava právneho inštitútu sprostredkovania, ktorá sa
nachádzala v ustanoveniach § 68 až 68c zákona č.
650/2004 Z.z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v
znení účinnom do 31. decembra 2009 (ďalej spravidla len
"zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení v znení
účinnom do 31. decembra 2009"), v ustanoveniach §
61 a § 61a zákona č. 566/2001 Z.z. o cenných
papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(zákon o cenných papieroch) v znení účinnom do 31.
decembra 2009 (ďalej spravidla len "zákon o cenných
papieroch v znení účinnom do 31. decembra 2009") a v
zákone č. 340/2005 Z.z. o sprostredkovaní poistenia a
sprostredkovaní zaistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení účinnom do 31.
decembra 2009 (ďalej spravidla len "zákon o sprostredkovaní
poistenia a o sprostredkovaní zaistenia v znení účinnom do 31. decembra 2009").
2.1 Náčrt vybraných aspektov právnej úpravy sprostredkovania doplnkového
dôchodkového sporenia
De lege lata
Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení v
znení účinnom do 31. decembra 2009, ako osobitný sektorový predpis, upravoval sprostredkovanie
finančnej služby poskytovanej doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou. Aspekt, na ktorý by sme na tomto
mieste radi poukázali, spočíval, podľa nášho názoru, v nižších regulatórnych požiadavkách kladených
na sprostredkovanie doplnkového dôchodkového sporenia. Negatívum predstavovala absencia zákonnej
povinnosti preskúšania vedomostí budúcich sprostredkovateľov doplnkového dôchodkového sporenia
nezávislou, objektívnou autoritou. Na rozdiel napríklad od sprostredkovania investičných služieb.
Vzhľadom na účel doplnkového dôchodkového sporenia, na zvýšenie životnej úrovne dôchodcu
poberajúceho dávky z prvého, prípadne aj z druhého piliera, ide o zodpovednosť a rozhodnutie, ktoré
je na každom jednotlivcovi. Ten si však môže urobiť správny úsudok až vtedy, keď je obsahovo správne
informovaný a poučený o svojich budúcich nárokoch. Nakoľko zákonodarca abstrahoval od preskúšania
vedomostí u sprostredkovateľov doplnkového dôchodkového sporenia, nebolo určené objektívne
štandardizujúce kritérium. V novom legislatívnom prostredí zakotvil zákonodarca povinnosť úspešného
zloženia odbornej skúšky alebo odbornej skúšky s certifikátom (s výnimkou základného stupňa odbornej
spôsobilosti).
Právny rámec regulujúci sprostredkovanie doplnkového dôchodkového sporenia sa vyznačoval
aj zásadným rozdielom oproti v súčasnosti platnému a účinnému
zákonu o finančnom sprostredkovaní.
Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení v znení
účinnom do 31. decembra 2009 stmeľoval pojmové znaky sprostredkovania a poradenstva do legálnej
definície sprostredkovania doplnkového dôchodkového sporenia.2) sa do 31. decembra 2009 subsumovalo pod pojem sprostredkovania doplnkového dôchodkového
sporenia predkladanie ponúk na uzatvorenie účastníckej zmluvy alebo zamestnávateľskej zmluvy,
predkladanie návrhu účastníckej zmluvy alebo zamestnávateľskej zmluvy, vykonávanie iných činností
smerujúcich k uzatvoreniu účastníckej zmluvy alebo zamestnávateľskej zmluvy, alebo ich zmene, ako aj
poradenská činnosť vykonávaná za finančné ohodnotenie alebo za nepeňažnú
odplatu.3) Ide o kľúčový rozdiel v porovnaní so
zákonom o finančnom sprostredkovaní rozlišujúcom
medzi finančným sprostredkovaním a finančným poradenstvom.
De lege
lata
Máme za to, že absencia explicitnej právnej úpravy rozlišujúcej sprostredkovanie a
poradenstvo mohla viesť v praxi k zneužívaniu. Pod rúškom výkladovej zásady "čo zákon nezakazuje, to
dovoľuje", mohol sprostredkovateľ doplnkového dôchodkového sporenia uzatvoriť sprostredkovateľskú
zmluvu podľa ustanovenia § 774 a nasl. zákona č. 40/1964
Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len
"Občiansky zákonník") s fyzickou alebo právnickou
osobou, majúcou záujem o uzavretie účastníckej alebo zamestnávateľskej zmluvy. Taktiež uzatvoril
zmluvu o sprostredkovaní podľa ustanovenia § 642 a nasl.
zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len
"Obchodný zákonník") s doplnkovou dôchodkovou
spoločnosťou.
Tým si sprostredkovateľ hypoteticky zmluvne zabezpečil peňažnú odmenu z dvoch zdrojov. I
keď zákonodarca explicitne nevymedzil osobu, ktorá sprostredkovateľovi doplnkového dôchodkového
sporenia poskytuje odplatu, možno ju odvodiť zo zákonnej dikcie. Keď hovoríme o činnostiach
smerujúcich k uzatvoreniu zamestnávateľskej4) alebo účastníckej
zmluvy,5) logickým výkladom dospejeme k záveru, že doplnková dôchodková
spoločnosť bude profitovať z príspevkov účastníka, resp. zamestnávateľa, a preto jej vzniká
povinnosť poskytnúť odplatu sprostredkovateľovi. Naopak, odborné rady určené na identifikáciu
vhodnej účastníckej zmluvy, ktorá predstavuje optimum pre individuálneho klienta (fyzickú osobu)
alebo pre jednotlivého zamestnávateľa (fyzickú alebo právnickú osobu), znamená
know - how
sprostredkovateľa doplnkového dôchodkového sporenia použité v prospech klienta doplnkovej
dôchodkovej spoločnosti, a preto vzniká klientovi povinnosť poskytnúť odplatu. Uvedené potenciálne
riziko zneužitia objektívneho práva bolo eliminované. Zákon
o finančnom sprostredkovaní presne zadefinoval aký subjekt poskytuje odplatu finančnému
agentovi (je ním finančná inštitúcia alebo samostatný finančný agent) a finančnému poradcovi (je ním
klient).Dodávame, že subjekty oprávnené na sprostredkovanie doplnkového dôchodkového sporenia boli
v súlade so zákonom o finančnom sprostredkovaní
pretransformované do nasledovných kategórií uvedených v tabuľke č. 1.
Tabuľka č. 1.
Znázornenie transformácie jednotlivých kategórií zo
zákona o doplnkovom dôchodkovom sporení v znení
účinnom do 31. decembra 2009 do zákona o finančnom
sprostredkovaníI-------------------------------------------------I------------------------------------------------I I sprostredkovateľ s oprávnením vykonávať činnosť I viazaný finančný agent v sektore doplnkového I I výhradne pre jednu doplnkovú dôchodkovú I dôchodkového sporenia I I spoločnosť I I I-------------------------------------------------I------------------------------------------------I I sprostredkovateľ doplnkového dôchodkového I samostatný finančný agent v sektore I I sporenia s oprávnením vykonávať I doplnkového dôchodkového sporenia I I sprostredkovanie doplnkového dôchodkového I I I sporenia pre dve doplnkové dôchodkové I I I spoločnosti alebo viac doplnkových dochodkových I I I spoločností I I I-------------------------------------------------I------------------------------------------------I
2.2 Náčrt vybraných aspektov právnej úpravy sprostredkovania investičných
služieb
Sprostredkovatelia investičných služieb boli skupinou
sui generis
. V praxi do tohto
okruhu subjektov patrili obchodné spoločnosti i jednotliví podnikatelia zabezpečujúci finančné a
majetkové poradenstvo, vďaka čomu klientom mohli sprostredko
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).