Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Whistleblowing a jeho ochrana v kontexte práva na slobodu prejavu vo vybranej judikatúre Európskeho súdu pre ľudské práva
Whistleblowing a jeho ochrana v kontexte práva na slobodu prejavu vo vybranej
judikatúre Európskeho súdu pre ľudské práva
JUDr.
Eva
Puškárová
externá doktorandka, Trnavská univerzita v Trnave, Právnická
fakulta.
PUŠKÁROVÁ, E.: Whistleblowing a jeho ochrana v kontexte práva na slobodu
prejavu vo vybranej judikatúre Európskeho súdu pre ľudské práva. Právny obzor, 98, 2015, č.2, s.268
- 284.
Whistleblowing and its protection in the context of the right to the freedom of
expression within the selected judgements of the European Court of Human Rights.
This contribution is aimed to identify under which conditions shall the freedom of
expression in the course of whistleblowing from the part of the employee prevail over the duty of
his loyalty towards his employer. The contribution focuses on the collision of the right to freedom
of expression with the duty of loyalty from the part of the employee towards his employer regarding
the announced information in the context of three selected judgements of the European Court of Human
Rights dealing with such collision in cases of publishing of the information.
Key words:
Whistleblowing, Act No. 307/2014 Coll. on certain measures related to
the notification of the antisocial action and on amendements and supplements to the certain acts,
Right to the freedom of expression, European Court of Human Rights
1. Úvodné slovo
V poslednom desaťročí možno v európskom právnom priestore badať nárast záujmu o tému
whistleblowingu
1) (z anglického prekladu "zapískať na píšťalku"). Táto
problematika začala v očiach odbornej verejnosti rezonovať najmä v súvislosti s prípadmi
prejednávanými Európskym súdom pre ľudské práva, ktorý ako garant európskej ochrany ľudských práv
usilujúci sa o dynamickú interpretáciu ľudských práv, svojou rozhodovacou činnosťou dal slobode
prejavu nový rozmer, keď toto právo zamestnanca za splnenia určitých podmienok nadradil nad jeho
povinnosť zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel v súvislosti s výkonom
svojej práce a ktoré môžu nasvedčovať protispoločenskému konaniu. Vzhľadom na prienik problematiky
práva na slobodu prejavu do oblasti pracovného práva možno Európsky súd pre ľudské práva označiť ako
aktéra europeizácie nielen ľudskoprávnej ochrany, ale aj ochrany pracovnoprávnej. Postupným nárastom
agendy whistleblowingu
Európsky súd pre ľudské práva vytvoril akési piliere slobody prejavu
zamestnancov, na ktorých stojí výkon tohto práva konformný s čl. 10 Dohovoru o ochrane ľudských práv
a základných slobôd.Parlamentné zhromaždenie Rady Európy rezolúciou z roku 2010 apelovalo na členské štáty,
aby vytvorili na svojej národnej úrovni systém právnej ochrany zamestnancov, ktorí urobili oznámenie
o protispoločenskej činnosti. Napriek uplynutiu niekoľkých rokov od prijatia tejto rezolúcie, postoj
členských štátov k vytvoreniu komplexného systému právnej úpravy whistleblowingu možno označiť ako
zdržanlivý. Reakciou Slovenskej republiky na uvedenú výzvu bolo prijatie právnej úpravy účinnej od
1. januára 2015,2) ktorú môžeme označiť ako prvý krok k právnej ochrane
oznamovateľov protispoločenskej činnosti. Nezávisle od prijatia tejto novej právnej úpravy je cieľom
tohto príspevku identifikovať na vybraných rozhodnutiach ESĽP, za akých podmienok stojí sloboda
prejavu pri oznamovaní informácií zo strany zamestnanca (
whistleblowing
) nad jeho povinnosťou
lojality voči zamestnávateľovi.2. Niekoľko slov k právnej úprave povinnosti mlčanlivosti
zamestnanca v kontexte novoprijatej právnej úpravy whistleblowingu
V súčasnosti môžeme hranice ústavno-konformného výkonu práva na slobodu prejavu
rozpoznávať v nadväznosti na rozhodovaciu činnosť súdov najmä v sporoch o ochranu osobnosti a v
trestných konaniach vedených voči osobám, ktoré svoj názor verejne vyjadrili, alebo ktoré sa
rozhodli určité informácie oznámiť či už určitému okruhu osôb, verejnosti, alebo orgánom oprávneným
preveriť oznámené skutočnosti a vo veci konať. Menej diskutovanou témou je však sloboda prejavu v
pracovnoprávnych vzťahoch. Táto téma však nachádza svoj význam práve pri hľadaní odpovedí na vyššie
položenú otázku.
Zamestnanec je v súlade s ustanoveniami Zákonníka
práce viazaný povinnosťou zachovávať mlčanlivosť o všetkých skutočnostiach, o ktorých sa pri
výkone práce dozvie.3) Citované ustanovenie
§ 81 písm. f) Zákonníka práce bolo s
účinnosťou od 1. januára 2015 zákonom č. 307/2014
Z.z. o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene
a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "zákon č. 307/2014
Z.z.") doplnené o výnimku, podľa ktorej sa povinnosť mlčanlivosti nevzťahuje na oznámenie
kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti. Uvedeným zákonom došlo k zúženiu širokého rozsahu
povinnosti mlčanlivosti zamestnanca a zároveň sa vytvoril právny základ ochrany zamestnancov v
prípade oznámenia protispoločenskej činnosti, ktorú zákon vymedzuje v ust.
§ 2 ods. 1.4)
Deklarovaným cieľom zákona5) je posilniť ochranu oznamovateľov korupčného
správania, a to prijatím legislatívnych opatrení reflektujúcich najmä na potrebu ochrany
oznamovateľov korupčného správania vyplývajúcej z medzinárodných záväzkov Slovenskej republiky
ustanovených v medzinárodných dohovoroch a odporúčaniach Výboru rady ministrov Rady Európy. Jedným z
najvýznamnejších prínosov tejto novej právnej úpravy vo vzťahu k nami sledovanému cieľu je
zakotvenie prevahy verejného záujmu na oznámení informácií nad povinnosťou lojality zamestnanca voči
zamestnávateľovi. Ustanovenia tohto zákona teda možno označiť ako prvú zákonnú normu priamo
nadväzujúcu na ústavou garantované právo na slobodu prejavu a upravujúcu podrobnosti jeho výkonu v
prípade výkonu tohto práva zo strany zamestnanca vo vzťahu k informáciám týkajúcim sa
protispoločenského konania osôb, ktoré môže potenciálne viesť k uloženiu sankcie v správnom konaní
alebo v trestnom konaní. Aplikácia zákona v praxi bude v budúcnosti predmetom určite zaujímavých
súdnych sporov.
Odhliadnuc od právnej úpravy zákona č. 307/2014
Z.z. možno o povinnosti mlčanlivosti zamestnanca naďalej uvažovať ako o širokokoncipovanej,
ktorá predstavuje užší koncept širšej povinnosti lojality zamestnanca voči zamestnávateľovi.
Povinnosť mlčanlivosti sa vo všeobecnosti vzťahuje nielen na obchodné tajomstvo zamestnávateľa, či
jeho priemyselné práva, ale aj na akékoľvek informácie, s ktorými sa zamestnanec na pracovisku,
resp. mimo neho oboznámi. V tomto ohľade je zároveň rozhodné, že predmetné informácie sa týkajú
zamestnávateľa alebo jeho podnikateľskej činnosti, na ktorých nešírení môže mať zamestnávateľ
záujem. Medzi takéto informácie prirodzene patria aj tie, ktoré podľa ich povahy možno označiť ako
dôležité pre verejnosť a ktoré sú potenciálne spôsobilé poškodiť povesť zamestnávateľa, jeho
obchodných partnerov, či iné subjekty, znížiť dopyt po ich produktoch, viesť k zhoršeniu ich
postavenia na trhu, prípadne viesť k ukončeniu ich podnikania. Môže ísť napr. o informácie o
zdravotnej škodlivosti výrobkov, o porušovaní hygienických noriem, o páchaní trestnej činnosti,
najmä korupcie a pod.
Z pohľadu predpisov pracovného práva6) sa vykonaným oznámením
zamestnanec dopúšťa porušenia pracovnej disciplíny, v dôsledku čoho čelí postihu zo strany
zamestnávateľa, a to v závislosti od charakteru informácií a spôsobu ich oznámenia. Oznamovateľ ako
následok oznámenia najčastejšie riskuje skončenie pracovného pomeru zo strany zamestnávateľa, súdne
konanie o zásahu do práva na ochranu osobnosti, či trestnoprávny postih, ktoré majú obvykle
negatívny dopad na profesijný a osobný život zamestnanca. Uvedené riziká sú spôsobilé zavážiť pri
zamestnancovom rozhodnutí sa informácie oznámiť. Domnievame sa však, že vo väčšine prípadov
týkajúcich sa verejného záujmu môžme predpokladať racionálneho zamestnanca, ktorý koná v
presvedčení, že neoznámením skutočností by došlo k ohrozeniu alebo poškodeniu jeho, verejného, resp.
iného záujmu, ktorý v tomto ohľade považuje za dôležitejší ako povinnosť vlastnej lojality voči
svojmu zamestnávateľovi. Takýto záujem na oznámení informácií môže predstavovať, napr. záujem na
nezávadnosti a bezpečnosti výrobkov podnikateľa, záujem na zdraví obyvateľov, záujem na otázkach
politickej diskusie, záujem na transparentnom postupe a korektnom správaní osôb verejného záujmu,
najmä predstaviteľov zákonodarnej, výkonnej, súdnej moci a pod.
Nakoľko oznamovateľ oznámením riskuje tak neúspech tohto konania, ako aj vlastný
neprospech, niektorí autori7) apelujú na povinnosť štátu chrániť
oznamovateľa, ktorý ide s vlastnou kožou na trh. Nazdávame sa, že bez zákonných prostriedkov ochrany
oznamovateľa nemožno očakávať pričinenie jednotlivcov na odstránení protizákonného konania, pokiaľ
títo nebudú mať garanciu ochrany zo strany štátu. V podmienkach Slovenskej republiky je povinnosť
mlčanlivosti zamestnanca ustanovená v rámci už vyššie spomenutých predpisov upravujúcich oblasť
pracovného práva. Porušenie tejto povinnosti dáva zamestnávateľovi právo uplatniť voči
zamestnancovi, ktorý sa porušenia povinnosti mlčanlivosti dopustil, zákonné prostriedky na svoju
ochranu, napr. žalobu na ochranu osobnosti, resp. zákonné prostriedky postihujúce zamestnanca, a to
napr. uplatnenie výpovede, či žaloby o náhradu spôsobenej škody, podanie trestného oznámenia a pod.
Kým zákon zamestnávateľovi dáva priame prostriedky nápravy porušenia povinnosti mlčanlivosti,
nazdávame sa, že zamestnanec sa pri porušení povinnosti mlčanlivosti ocitá v postavení, v ktorom mu
zákon nedáva rovnocenné prostriedky, ktorými by sa mohol účinne brániť. Podľa platného stavu je
zamestnanec oprávnený žiadať súd alebo prokuratúru o ochranu podľa
zákona č.307/2014 Z.z.8) a
uplatniť svoje právo na slobodu prejavu garantované čl.
26 ústavy. V tomto ohľade zastávame názor, že dochádza k porušeniu princípu rovnosti zbraní,
nakoľko právo zamestnanca na slobodu prejavu je síce garantované ústavou a príslušné orgány sú
povinné v konaní na ústavnokonformný výkon tohto práva prihliadnuť, ale zákon tomuto právu
neposkytuje konkrétne účinné prostriedky obrany, napr. vo forme žaloby na neplatnosť skončenia
pracovného pomeru z dôvodu oznámenia informácií, žaloby o náhradu škody spôsobenej postihom zo
strany zamestnávateľa, návrh na zastavenie trestného stíhania, nakoľko skutok, ktorý sa prešetruje,
bol ústavou dovoleným výkonom práva na slobodu prejavu a pod. Domnievame sa, že zamestnanec síce
môže v konaní orgánov poukázať na to, že konal v inteniách dovoleného výkonu práva na slobodu
prejavu, avšak nemôže podať konkrétne prostriedky nápravy, ktorými by sa kompetentné orgány museli
zoberať. V takejto pozícii je posúdenie výkonu práva na slobodu prejavu v jej ústavou garantovanom
rozsahu ponechané na diskrečnej právomoci sudcu.
3. Krátky pohľad na obsah pojmu
whistleblowing
Oznamovanie informácií zamestnancom, ktoré by malo požívať zákonom ustanovené účinné
prostriedky ochrany, niektorí autori9) označujú ako tzv. chránené
oznamovanie.
Medzi autormi,10) ktorí prví definovali chránené oznamovanie,
možno vidieť viaceré rozpory, a to najmä vo vzťahu k motívu oznamovateľa, záujmu na oznámení
informácií a inštitúcii, ktorej možno skutočnosti oznámiť. Medzi prvými akademikmi, ktorí stanovili
atribúty chráneného oznamovania, boli Marcio P. Micelli a Janett P. Near. Podľa nich možno chránené
oznamovanie zadefinovať ako "poskytnutie informácií členmi organizácie (bývalými alebo súčasnými) o
nezákonných, nemorálnych alebo nelegitímnych praktikách pod kontrolou ich zamestnávateľov, osobám
alebo organizáciám, ktoré môžu konať."11) Micelli a Near priznávajú
postavenie chráneného oznámenia v nadväznosti na úzky okruh osôb, ktorým možno informácie oznámiť, a
to osobám alebo organizáciám, ktoré môžu konať. Táto definícia však nereflektuje na záujem
verejnosti na oznámení informácií, napr. informácií, ktorých oznámením dôjde k zníženiu hrozby
poškodenia všeobecného zdravia, ich bezpečnosti a pod. Z obsahu tejto definície jej interpretáciou
a contrario
vyplýva, že oznámeniu nemožno priznať ochranu, pokiaľ bolo vykonané zverejnením
informácií alebo inak než príslušnej osobe alebo orgánu, ktorý môže vo veci konať. V prípade
absencie takejto osoby alebo orgánu by však došlo k nepriznaniu ochrany oznamovateľovi z hľadiska
sledovaného cieľa ochrany. Možno teda tvrdiť, že uvedená definícia chráneného oznamovania neuvažuje
s verejným záujmom na oznámení informácií. V tomto ohľade je predmet chráneného oznamovania zúžený
len na informácie, vo vzťahu ktorým sú určité osoby alebo orgány vybavené právomocou vo veci konať.
Zároveň v prípade absencie takýchto osôb alebo orgánov dochádza k znemožneniu ochrany vo vzťahu k
informáciám
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).