Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Zákonodarné prešľapy
Zákonodarné prešľapy
Článok bol podporovaný Agentúrou na podporu výskumu a vývoja na základe Zmluvy č.
APVV-51000805 "Konštitucionalizácia a zákonodarstvo v podmienkach SR ako členského štátu EÚ so
zreteľom na formovanie právneho štátu a právnej praxe".
JUDr.
Jozef
Vozár
CSc.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
VOZÁR, J.: Zákonodarné prešľapy. Právny obzor, 91, 2008, č. 6, s. 475 - 489.
Autor upozorňuje na aktuálne problémy, ktoré spôsobuje prijímanie zákonov, ktoré sú za
hranou ústavnosti. Opakovane poukazuje na problém prijímania ústavných zákonov, ktorých obsah je
rovnaký ako zákonov vyhlásených Ústavným súdom SR za protiústavné.
1. Úvod
Ustanovenie článku 1 ods. 1 Ústavy SR
ukladá všetkým orgánom - teda aj zákonodarcovi - povinnosť chrániť princípy materiálneho právneho
štátu, medzi ktoré patrí aj právna istota. Ústavný súd SR opakovane vyslovil názor, že jedným z
prvkov právnej istoty je zrozumiteľnosť právnych noriem a na nej založená predvídateľnosť konania
orgánov verejnej moci. Teda aj Národná rada SR je orgánom štátu, môže vykonávať zákonodarnú moc len
v rozsahu a spôsobom, aký jej ustanovuje ústava a
zákony. Ak si však pozrieme niektoré prijaté zákony či už teraz, alebo v nedávnej minulosti, s
istotou zistíme, že sme až príliš často vystavení právnej neistote. Z mnohých prípadov vyberám len
tie najvypuklejšie.
Na úvod poukážem na absurdný príklad úžernícky schváleného poplatku z omeškania. Podľa
zákona č. 212/1995 Z.z. v znení neskorších predpisov
§ 9 ods. 2 bol poplatok z omeškania 5 000 Sk u
fyzických osôb a 15 000 Sk u právnických osôb za každý, aj len začatý mesiac omeškania, a to za
každý prijímač, za ktorý je platiteľ v omeškaní s platbou. Išlo o zákonom stanovené poplatky z
omeškania, ktoré nemohol súd znížiť pre ich absolútnu neprimeranosť.1)
Poplatok z omeškania sa neodvíjal percentuálne od dlžnej sumy, ako to býva bežné v zmluvnom práve.
Je rovnaký za každý mesiac, či dlžník dlžil 100 Sk alebo 10 000 Sk. Pri nezaplatenom mesačnom
poplatku 100 Sk a ročnom omeškaní vznikol dlh len na poplatkoch z omeškania vo výške 60 000 Sk!
Takýmto zákonom dostal zákonodarca koncesionárov do nezávideniahodného postavenia. Pri chaotickej
evidencii sa do problémov dostávali aj tí, ktorí platili, alebo v zmysle zákona boli oslobodení od
koncesionárskych poplatkov. Vyriešiť to musel až tzv. generálny pardon.2) Aj
nový koncesionársky zákon sa nevyhol niektorým absurdným
ustanoveniam.3)
2. Obchádzanie rozhodnutí Ústavného súdu SR
Národná rada SR ešte v minulom funkčnom období schválila
ústavný zákon č. 254/2006 Z.z. o zriadení a činnosti výboru
Národnej rady Slovenskej republiky na preskúmavanie rozhodnutí Národného bezpečnostného
úradu, ktorý je svojou podstatou prelomový z viacerých hľadísk. Na prvý pohľad by nebolo na
tom nič pozoruhodné, keby obsahovo takmer zhodný zákon nebol Ústavným súdom SR vyhlásený za
protiústavný. Národná rada nezmenila protiústavné ustanovenia, ako by sa očakávalo, ale tieto
ustanovenia zákonodarcovia povýšili na ústavný zákon. Podotýkam, v zhode vtedajšia koalícia s
vtedajšou opozíciou. Kedze ústavný zákon už nie je možné konfrontovať s
ústavou na ústavnom súde, lebo je rovnakej právnej
sily, z nálezu Ústavného súdu SR sa stalo "neškodné rozhodnutie". Takto sa prvýkrát v histórii
obišiel nález ústavného súdu priamo zákonodarným zborom. Je to zároveň výstraha, čo všetko môže
urobiť ústavná väčšina v parlamente. Takáto činnosť poslancov nezostala bez povšimnutia odbornej
verejnosti.4)
Tento model by niektorí poslanci chceli uplatniť aj pri opätovnom schválení zákona o
preukazovaní pôvodu majetku, ktorý bol prijatý pod číslom
335/2005 Z.z.5) Tento zákon
dosiahol niekoľko nelichotivých prvenstiev. Iba v tomto prípade pozastavil ústavný súd účinnosť
celého zákona. Pozastavenie účinnosti celého právneho predpisu je netradičné a napovedá o kvalite
takto prijatej právnej úpravy6) Určite k tomu prispelo aj samotné prijímanie
zákona. Ústavnoprávny výbor NR SR prerokoval návrh tohto zákona dňa 26.4.2005 s odporúčaním návrh
schváliť so zmenami a doplnkami uvedenými v prílohe uznesenia č. 785. V druhom čítaní pri
prerokovaní návrhu zákona v pléne NR SR jeden z predkladateľov návrhu zákona predložil pozmeňujúce
návrhy. Tie však
de facto
znamenali zmenu znenia celého zákona, pretože pozmeňujúci návrh znamenal
zmenu znenia ustanovení § 1 - § 6 návrhu zákona o preukazovaní pôvodu majetku. Išlo fakticky o celý
zákon, ktorý sa nahradil novými ustanoveniami § 1 - § 117) legislatívnej
eufórii" a v dôsledku určitého spoločenského tlaku, ktorý sa vytvoril na poslancov, sa stalo, že
uvedený zákon bol bez väčších námietok prijatý.8) Neskôr aj poslanci, ktorí
uvedený zákon schválili, sa postavili do čela iniciatívy a podali na ústavný súd návrh na začatie
konania na preskúmanie súladu zákona NR SR č. 335/2005
Z.z. s Ústavou SR. Ústavný súd návrh prijal a
takmer po troch rokoch vyhlásil jednoznačný nález.9)Nález Ústavného súdu SR k zákonu o preukazovaní pôvodu majetku konštatuje viaceré
porušenia ústavy. Napadnutý zákon, podľa názoru
ústavného súdu, porušuje ústavný princíp právnej istoty, je retroaktívny vo vzťahu k nadobudnutým
právam a pripúšťa nadmerné zasahovanie do práva vlastniť majetok. Zásahy do vlastníckeho práva sú
spojené s uložením novej nedostatočne identifikovanej povinnosti
ad infinitum
vedieť
preukazovať pôvod majetku, pričom napadnutý zákon, podľa názoru ústavného súdu, neprimeraným
spôsobom presúva dôkazné bremeno z orgánov verejnej moci na fyzické osoby a právnické osoby a v
spojení s tým zavádza nový, ústave neznámy spôsob
prepadnutia majetku, ktorého realizácia nie je transparentná a napokon z jeho ustanovení vôbec
nevyplýva.Vzhľadom na uvedené ústavný súd už nepovažoval za potrebné uvádzať ďalšie právne dôvody a
posudzovať ďalšie námietky navrhovateľov smerujúce k vysloveniu nesúladu zákona o preukazovaní
pôvodu majetku, resp. jeho konkrétnych ustanovení s príslušnými ustanoveniami
ústavy uvedenými vo zvyšnej časti návrhu skupín
poslancov, týkajúce sa porušenia princípu ústavnej rovnosti
(čl. 12 ods. 1 prvá veta v spojení s
čl. 13 ods. 3 ústavy), ako aj porušenia
základného práva na súkromie (čl. 19 ods. 2 a
3 ústavy).
Ústavný súd SR sa ďalej stotožnil s tvrdením navrhovateľov, že pri schvaľovaní zákona o
preukazovaní pôvodu majetku došlo k závažnému porušeniu zákona o rokovacom poriadku. Okrem toho ešte
zdôraznil, že nerešpektovanie zákonom ustanovených pravidiel legislatívneho procesu môže mať v
konkrétnom prípade v konečnom dôsledku nielen nezanedbateľný vplyv na celkovú kvalitu schváleného
zákona, ale môže sa stať aj dôvodom, ktorý spôsobí neústavnosť zákona ako celku. V danom prípade
ústavný súd nepovažoval, vzhľadom na materiálne dôvody zakladajúce podľa už uvedeného neústavnosť
zákona o preukazovaní pôvodu majetku ako celku, za potrebné vysloviť sa meritórne k tomu, či zistené
porušenia zákona o rokovacom poriadku pri schvaľovaní napadnutého zákona nadobudli takú intenzitu,
že by na ich základe bolo možné vysloviť jeho nesúlad s
čl. 1 ods. 1 prvou vetou ústavy z dôvodu
nerešpektovania zákazu svojvôle v zákonodarnom procese. Ústavný súd využil príležitosť na to, aby
národnú radu v odôvodnení nálezu upozornil na rešpektovanie zákonom ustanovených pravidiel
legislatívneho procesu ako požiadavky vyplývajúcej z princípu demokratického a právneho štátu
garantovaného čl. 1 ods. 1 prvou vetou
ústavy.10)
U časti opozičných poslancov sa stretávame so snahou prijať tento zákon ako
ústavný.11) Tým sa údajne jeho protiústavnosť odstráni. Formálne áno, lebo
ústavný zákon je rovnakej právnej sily ako Ústava SR.
Argumentujú, že je namieste pokúsiť sa prijať účinnú a razantnú právnu úpravu preukazovania pôvodu
majetku ústavným zákonom, ktorý by prelomil nález ústavného súdu v tejto veci. Práve zmena alebo
doplnenie ústavného poriadku (aj formou ústavného zákona) je jediná legitímna cesta prelomenia
rozhodnutia ústavného súdu SR.12) Ústavným zákonom sa predovšetkým mení a
dopĺňa Ústava SR. Samotná
ústava výslovne upravuje, ktoré skutočnosti musia byť
upravené ústavným zákonom. Uvádzame, že doposiaľ
ústava bola priamo menená osemkrát, pričom ich
vypracovávali tímy odborníkov, skôr než sa dostali do parlamentu. Cieľom legislatívnych prác pri
tvorbe zákona je pripraviť a schváliť taký zákon, ktorý sa stane prirodzenou súčasťou vyváženého,
prehľadného a stabilného právneho poriadku zlučiteľného s právom Európskej únie. Akým spôsobom
zapadajú do tohto rámca legislatívnych pravidiel úvahy o prijatí predmetného zákona ako
ústavného?
Inflácia ústavných zákonov má širší dopad ako sa na prvý pohľad
zdá.13) Ústavným zákonom sa predovšetkým mení a dopĺňa
Ústava SR. Samotná
ústava výslovne upravuje, ktoré skutočnosti musia byť
upravené ústavným zákonom. Ide napríklad o zmenu hraníc, vstúpenie či vystúpenie zo štátneho zväzku
s iným štátom. V tejto súvislosti si položme otázku, čije možné prijať akýkoľvek zákon - napríklad
ústavný zákon o zmene spoločenského poriadku, predĺženie mandátu poslanca na 20
rokov?14) V ústavách existujú písané alebo nepísané základy vyplývajúce z
ducha ústavy, ktorých prelomenie znamená zmenu moci.
Národná rada SR môže vykonávať zákonodarnú moc len v rozsahu a spôsobom, aký jej ustanovuje
ústava a zákony. Parlament rozšírením svojej
pôsobnosti nad rámec ústavy nemôže obmedziť pôsobnosť
iných štátnych orgánov alebo prevziať ich kompetencie spôsobom, ktorý nieje v súlade s princípom
právneho štátu. Ústava vytvára proporcie a hranice
deľby moci medzi jednotlivými štátnymi orgánmi. Aký vyšší záujem môže existovať, aby v demokratickom
a právnom štáte sa takýmto spôsobom obchádzali rozhodnutia ústavného súdu? Jednoznačne žiadne. Išlo
by o ďalší
precedens
, kde parlament suspenduje právomoc Ústavného súdu SR, lebo mu nevyhovujú určité
jeho rozhodnutia. Kde sa táto parlamentná svojvôľa zastaví? Jednostranné rozširovanie právomoci
jednej zložky moci môže narušiť ústavou vytvorené
vzťahy nielen medzi jednotlivými zložkami. Tu už sa narúša základ demokratického a právneho režimu
štátu.Ústavu musia dodržiavať nielen občania, ale
aj samotný zákonodarný zbor. Myšlienka "parlament môže všetko" je nepochopením tých najzákladnejších
princípov demokracie. Ústavný súd SR sa k tejto problematike vyjadril už pred desiatimi rokmi takto:
"Národná rada SR je viazaná ústavou v rovnakej miere
ako všetky ostatné štátne orgány SR. Pri uplatnení svojej zákonodarnej pôsobnosti môže prijať
ľubovoľný zákon, pokiaľ týmto zákonom neprekročí rámec daný
ústavou".15)
Tento svoj postoj Ústavný súd SR potvrdil v názore, podľa ktorého: "Princíp právneho štátu
ustanovený čl. I je základným ústavnoprávnym princípom v Slovenskej republike. Ak národná rada
uplatní svoju zákon
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).