Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Záruky zaistenia sociálnej úrovne jednotlivca
Záruky zaistenia sociálnej úrovne jednotlivca
Autor spracoval príspevok s finančnou podporou projektu Agentúry na podporu výskumu
a vývoja na základe Zmluvy č.APVV-0024-12 a názvom projektu "Verejná správa a ochrana základných
práv a slobôd v právnej teórii a praxi". Zodpovedná riešiteľka prof. JUDr. Soňa Košičiarová, PhD.,
PF Trnavskej univerzity v Trnave.
doc. JUDr.
Miloš
Lacko
PhD.
Katedra pracovného práva a práva sociálneho zabezpečenia, Právnická fakulta
Trnavskej univerzity v Trnave.
LACKO, M.: Záruky zaistenia sociálnej úrovne jednotlivca. Právny obzor, 97,
2014, č.5, s. 487 - 506.
Guarantees ensuring the social level of the individual.
In identifying legal
guarantees aimed at ensuring the social level of the individual, which is significantly created by
constitutional social rights expressed by statutory legislation, we face problems of interpretation
of the definition of basic human right and freedom. The Constitution of the Slovak Republic
associates this concept in practice only with the fundamental rights and freedoms of the "first
generation". As well as relative and accessorial nature of constitutional social rights, mainly
based on the formulation of the Art. 51 Paragraph 1 of the Constitution of the Slovak Republic, does
not guarantee a sufficient level of social assurance of an individual. The above mentioned is a
serious deficiency in relation with the purpose of social rights, which is to ensure a reasonable
degree of individual freedom through equality in material guarantees. Despite the lower legal
availability of the essence of social rights within all the application or enforceability of
(constitutional) social rights of an individual, it cannot be considered as a refusal of rights
pertaining to an individual (citizen). The state is obliged to ensure and provide guarantees
ensuring social level of the individual and it is through respecting the principles of the
Rechtsstaat
in its established and regulated legal environment. Full respect of the constitutional
principles of Rechtsstaat
(in particular the principle of equality, non-discrimination, legal
assurance or constitutionality) eliminates illegitimate interventions in social-legal status of an
individual, which, by their intensity, would fundamentally change the quality level of the
individual's status. An analysis of the decisions of the Constitutional Court of the Slovak Republic
apparent insufficient to ensure a balance between the principle of equality and the principle of
certainty. Finally, the state is obliged to comply with the non-excludable (special) economic
dimension of the real individuals' access to their constitutional social rights via state resources,
which in accordance with Art. 55 Paragraph 1 of the Constitution of the Slovak Republic are created
within a market economy based inter alia
on the social principles.Key words:
Character (constitutional) social rights, relative nature of social
rights, accessory nature of social rights, admissibility (limits) interventions in social rights and
constitutional survey etablished social rights breakÚvod
Právny systém sociálneho zabezpečenia v Slovenskej republike (ďalej len "SR"), podobne ako
v ostatných demokratických krajinách, vychádza z metódy garancie a realizácie sociálnych práv
zakotvených tak vo vnútroštátnom právnom poriadku, ako aj v prameňoch medzinárodného a európskeho
práva. Potreba sociálnej ochrany (
v užšom ponímaní možno hovoriť o práve na sociálne
zabezpečenie
1) ) jednotlivca zo strany štátu sa najčastejšie odvodzuje z
práva na ľudskú dôstojnosť, práva na život a práva na ochranu zdravia. Uvedené okrem argumentačnej
podpory poznatku o "prežitej" klasifikácii ľudských práv a slobôd na tri generácie (občianske a
politické práva označované aj ako "obranné"; hospodárske, sociálne a kultúrne práva označované aj
ako "nárokové";2) práva solidarity ako je napr. právo na priaznivé životné
prostredie alebo právo na prístup ku kultúrnemu dedičstvu)3) svedčí
skutočnosti, že pojem sociálnych práv je možné chápať v užšom a širšom zmysle slova. V širšom zmysle
slova systém sociálnych práv podstatne prekračuje obsahový rámec klasických sociálnych práv (akým je
najmä právo na hmotné zabezpečenie v starobe, pri nespôsobilosti na prácu a pri strate živiteľa a
právo na ochranu zdravia), t.j. nepochybne do sociálnych práv patrí aj právo na vzdelanie, právo na
koaličnú slobodu (resp. slobodu združovania sa s inými na ochranu svojich hospodárskych a sociálnych
záujmov), právo na štrajk a ďalšie.4) Obdobne tieto práva prekračujú obsahovú
náplň systému sociálneho zabezpečenia a vytvárajú tak širší systém sociálnej bezpečnosti SR. Ľudské
práva a slobody, ktorých esenciálne zameranie má sociálno-hospodársky a kultúrny charakter, sú
obsiahnuté v5). oddiele druhej Hlavy Ústavy SR pod názvom "Hospodárske,
sociálne a kultúrne práva".Realizácia sociálnych práv jednotlivca na rozdiel od garancie základných ľudských,
občianskych a politických práv vyžaduje aktívny prístup štátu (tzv.
status pozitivus
), ktorý
prostredníctvom súboru právnych, inštitucionálnych a ekonomických opatrení vytvára podmienky na
zmiernenie, resp. odstránenie následkov sociálnych udalostí, ktoré jednotlivca vytláčajú na okraj
spoločnosti. Záväzky štátu na poli sociálneho zabezpečenia je možné identifikovať tak vo
vnútroštátnom právnom poriadku (predovšetkým v podobe ústavných sociálnych práv), ako aj v
medzinárodnoprávnej oblasti, a to v členstve SR v medzinárodných organizáciách a v obsahu
medzinárodných dohovorov, ku ktorým SR pristúpila. Na jednej strane existuje záväzok štátu v rámci
svojich možností vytvoriť podmienky na realizáciu sociálneho práva jednotlivcom vrátane jeho
vymožiteľnosti. Na strane druhej prináleží jednotlivcovi sociálne právo/práva zaručujúce mu
spoluúčasť štátu na riešení jeho životných situácií v rámci ústavnoprávnych limitov (akými sú v
zmysle čl. 12 a 13 Ústavy SR napríklad zachovanie základných práv a slobôd iných, uplatňovanie práv
spôsobom neporušujúcim zákaz ujmy na právach iných osôb, rešpektovanie rovnosti v
právach).Nakoľko je SR vybudovaná na princípoch zvrchovaného právneho a demokratického štátu, ktorý
uznáva a dodržiava medzinárodné zmluvy, ktorými je viazaný,
je každej fyzickej osobe v súlade s
princípom rovnosti zaručený minimálny medzinárodnoprávny štandard (katalóg) sociálnych práv a
prístup k mechanizmom ochrany ľudských práv
, a to najmä prostredníctvom Medzinárodného paktu o
hospodárskych, sociálnych a kultúrnych právach (1966)5 a Dohovoru o ochrane ľudských práv a
základných slobôd (1950).6) Okrem univerzálnych medzinárodných dohovorov
týkajúcich sa vymedzenia a ochrany základných práv a slobôd je SR viazaná aj medzinárodnými
dohovormi, ktoré sú špeciálne zamerané na vymedzenie a ochranu sociálnych práv, ako je revidovaná
Európska sociálna charta
(1996)7) a jej predchádzajúci dokument Európska
sociálna charta
(1961)8) vrátane Dodatkového protokolu (1988), dohovory
Medzinárodnej organizácie práce (ILO), ako je Dohovor ILO č.102 o minimálnej norme sociálneho
zabezpečenia (1952),9) Dohovor ILO č.130 o liečebno-preventívnej
starostlivosti a dávkach v chorobe (1969),10) Dohovor ILO č.128 o
invalidných, starobných a pozostalostných dávkach (1967)11) a ďalšie
dohovory, ktoré sú obsiahnuté v Zozname dohovorov,12) do ktorých SR po
svojom vzniku sukcedovala ako nástupnícky štát bývalej Českej a Slovenskej federatívnej
republiky.Na úrovni práva Európskej únie je to
Charta
základných práv EÚ (Nice
2000),13) a pre oblasť sociálneho zabezpečenia sú to predovšetkým práva
obsiahnuté v Hlave IV. tejto charty príznačne označenej "Solidarita" ako primárnym princípom
sociálnej oblasti (z klasických sociálnych práv je to právo na dávky sociálneho zabezpečenia a
sociálne služby pokrývajúce tam uvedené sociálne udalosti, právo na sociálnu pomoc vrátane pomoci
pri bývaní (pozn. v kontexte boja proti sociálnemu vylúčeniu) a napokon právo na prístup k
zdravotnej starostlivosti za podmienok určených vnútroštátnou právnou úpravou
).K medzinárodným dokumentom, ktoré pre sociálnu oblasť SR nevytvárajú záväzky, ale môžu byť
inšpiratívne pre ďalší kvalitatívny rozvoj tejto oblasti, patrí Európska konvencia o sociálnom
zabezpečení č.78 (1972)14) vrátane jej Dodatkovej dohody a revidovaný
Európsky zákonníka č.139 (1990). V prípade Európskeho zákonníka sociálneho zabezpečenia č.48 (1964)
vrátane Protokolu (1968) vytvoreného na pôde Rady Európy môžeme hovoriť o nepriamo vyvolanej
záväznosti prostredníctvom čl. 12 revidovanej Európskej sociálnej charty
("...udržiavať systém
sociálneho zabezpečenia na uspokojivej úrovni, najmenej na takej úrovni, akú vyžaduje ratifikácia
Európske zákonníka sociálneho zabezpečenia"
).Iný charakter majú politické dokumenty a deklarácie (napr. Všeobecná deklarácia ľudských
práv, Záverečný akt o ľudskej dimenzii KBSE), na podklade ktorých nie je možné v rámci
vnútroštátneho mechanizmu ochrany základných práv a slobôd namietať porušenie základných
práv15) (najmä z dôvodu, že nie sú prameňom práva SR).
1. Ústavnoprávny rozmer sociálnych práv
V úvode naznačené pramene a v nich obsiahnuté sociálne práva kreujú formálnoprávne
sociálne postavenie jednotlivca. Sociálne práva sú tradične vnímané ako záväzné ústavnoprávne pokyny
či smernice pre budúcu legislatívnu činnosť zákonodarcu v sociálnej oblasti, ktorá je ideovo
vymedzená v sociálnej politike a v konečnom dôsledku ich naplnenie je politickou otázkou.
Ústavné sociálne práva, i keď sú súčasťou katalógu základných práv a slobôd,
vykazujú
na rozdiel od iných ústavných základných práv inú právnu povahu
. Odlišnosť je spôsobená inou
kvalitatívnou pozíciou štátu. Základom sociálnych práv je rovnosť, sociálna bezpečnosť a sociálna
spravodlivosť, na rozdiel od základných ústavných slobôd, ktorých základnou substanciou je
sloboda.16) Vzhľadom na nižšie formulované osobitosti ústavnoprávnej povahy
sociálnych práv považujeme za dôvodné zaoberať sa (ústavno)právnymi zárukami zaisťujúcimi sociálnu
úroveň jednotlivca, ktoré vyplývajú z podstaty a zmyslu sociálnych práv. V teórii práva sociálneho
zabezpečenia tieto právne záruky (vrátane záruk individuálnych nárokov priznaných individuálnymi
správnymi aktmi) spolu s ekonomickými zárukami reprezentujú pojmové vymedzenie princípu garancie
systému sociálneho zabezpečenia.17) Právne garancie (záruky) uskutočňovania
sociálnych práv sú založené predovšetkým na zakotvení týchto práv v ústavných a ďalších právnych
predpisoch, ale aj na vytváraní osobitného výkonného, kontrolného a donucovacieho aparátu a zaistení
materiálnych prostriedkov.18)Význam a úlohy sociálnych práv je možné objasniť prostredníctvom nahradzovania teórie
negatívnej slobody teóriou autonómie. Teória autonómie považuje na rozdiel od teórie negatívnej
slobody, ktorá presadzuje akúkoľvek možnosť voľby jednotlivca, za prejav skutočnej slobody iba takú
voľbu jednotlivca, ktorá sa uskutočňuje iba za určitých podmienok (
ktoré má zabezpečovať
štát
). Z tejto primárnej úvahy následne vyplýva význam a úsilie o realizáciu sociálnych práv. Ak
je najvyšším postulátom spoločnosti autonómne rozhodovanie jednotlivca, tak v situácii, ak sa niekto
ocitne v stave bez možnosti voľby, tak spoločnosť musí vyvinúť primeranú aktivitu na prekonanie
tohto stavu jednotlivca (čo sa premieta do základného ústavného záväzku štátu zabezpečiť primeranú
mieru autonómie pre každého). Tento potenciálny nedostatok autonómie vytvára záujem na konštituovaní
sociálnych práv. A teda význam sociálnych práv nie je bez ďalšieho primárny, ale nastupuje potom,
keď jednotlivec nie je schopný autonómneho rozhodovania. Sociálne práva tak nastupujú iba vtedy, ak
je ohrozená autonómia jednotlivca.19) Z uvedeného ústavnoprávneho prístupu
vyplýva podmienený a komplementárny význam a ústavnoprávne postavenie sociálnych práv. V tomto
prístupe "nejde takmer nikdy o alternáciu slobody a rovnosti, slobody a sociálnej bezpečnosti, ale o
optimálnu symbiózu medzi mierou slobody a mierou sociálnej bezpečnosti a sociálnej
spravodlivosti."20) Súčasne ale nemožno tvrdiť, že uvedený prístup involvuje
iba súladný vzťah medzi liberálnymi právami a sociálnymi právami. Strety medzi uvedenými kategóriami
práv nastávajú vzhľadom na skutočnosť nedostatku ekonomických statkov.21)
Uvedené platí aj o potenciálnom strete sociálnych práv navzájom. V naznačenom ústavnoprávnom
kontexte je úlohou sociálnych práv v procese ich realizácie zaistiť jednotlivcovi základné životné
podmienky, na základe ktorých sa môže jednotlivec prejaviť a sebarealizovať, pričom je potrebné sa
vyvarovať prístupom založeným na plnom materiálnom zabezpečení a štátnom paternalizme.Vzťah podmienenosti realizácie ústavných sociálnych práv sa podľa ústavnoprávnej teórie
prenáša aj do podstaty rozdielov medzi liberálnymi právami a sociálnymi právami. Rozdielov medzi
uvedenými generáciami práv možno identifikovať viacej, ako je proklamatívny charakter sociálnych
práv, odlišný ideologický základ, materiálne predpoklady na ich výkon a aj ich potreba
inštitucionalizácie, akcesorický charakter, iný charakter nároku, ktorý zakladajú sociálne práva,
ale zásadným rozdielom
je podmienenosť realizácie sociálnych práv faktickými (
, nakoľko ich presadzovanie prináša zvyčajne značné nároky na
štátny rozpočet.22) Ekonomické možnosti štátu tak konkrétnejšie
ekonomickými
) možnosťami štátupredznamenávajú
relatívny charakter sociálnych práv na rozdiel od ľudských práv, ktoré sú
absolútne.
23) Tento rozdiel je argumentom na ústavnoprávne vyjadrenie
nižšej miery vymáhateľnosti sociálnych práv, a to v čl. 51 ods. 1 Ústavy SR a rovnako aj čl. 41 ods.
1 Listiny základných práv a slobôd.24) Je zrejmé z ústavnoprávneho
vyjadrenia sociálnych práv odzrkadľujúceho požiadavku aktívneho prístupu štátu k uskutočňovaniu
ústavne zakotvených sociálnych práv (čl. 35 a 39 Ústavy SR), že relatívnosti sociálnych práv
napomáha aj splnomocnenie Ústavy SR prostredníctvom blanketového odkazu25)
na ich realizáciu prostredníctvom obyčajných zákonov (obdobný prezentuje aj Ústavný súd SR v III.
časti (in fine
) nálezu PL. ÚS 13/09-81 zo dňa 18.
mája 2010);26) nie však podzákonných právnych noriem. Sú to predovšetkým
Zákonník práce
(zákon č.311/2001 Z.z.),
zákon č.461/2003 Z.z. o sociálnom poistení,
zákon č.43/2004 Z.z. o starobnom dôchodkovom sporení,
zákon č.650/2004 Z.z. o doplnkovom dôchodkovom
sporení, zákon č.580/2004 Z.z. o zdravotnom
poistení, zákon č.577/2004 Z.z. o rozsahu zdravotnej
starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby
súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, zákon
č.417/2013 Z.z. o pomoci v hmotnej núdzi, zákon
č.447/2008 Z.z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia,
zákon č.448/2008 Z.z. o sociálnych službách,
zákon č.601/2003 Z.z. o životnom minime, zákony
upravujúce príspevky (štátu) na podporu starostlivosti a výchovy dieťaťa v (náhradnej) rodine.
Zjednodušene možno konštatovať, že esenciálny obsah sociálnych práv nie je zaručený ústavou, ale
zákonom, t.j. zákonná právna úprava ustanovuje obsah a rozsah práva jednotlivca na sociálne
zabezpečenie a zaručuje aj jeho uplatnenie. Preto je namieste zaoberať sa otázkou identifikácie
zá
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).