Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Aké zmeny prinesie prvý Správny súdny poriadok alebo bude mať správne súdnictvo po 1. júli 2016 dôstojné miesto v právnom systéme SR
AKÉ ZMENY PRINESIE PRVÝ SPRÁVNY SÚDNY PORIADOK ALEBO BUDE MAŤ SPRÁVNE SÚDNICTVO PO 1. JÚLI
2016 DÔSTOJNÉ MIESTO V PRÁVNOM SYSTÉME SR?
Imanentnou súčasťou "trojlístka" nových procesných kódexov, ktoré nadobudnú účinnosť 1.
júla 2016 je zákon č. 162/2015 Z.z.
Správny súdny poriadok (ďalej aj
"SSP"). Hoci bolo istým sklamaním, že v rámci
rekodifikácie civilného práva procesného musel byť v oblasti správneho súdnictva prijatý tzv.
minimalistický variant bez kreovania Najvyššieho správneho súdu SR, nemožno nevyzdvihnúť, že v
histórii SR ide o prvý samostatný procesný predpis upravujúci právomoc a príslušnosť správneho súdu
konajúceho a rozhodujúceho v správnom súdnictve, ako aj konanie a postup správneho súdu, účastníkov
konania a ďalších osôb v správnom súdnictve (§ 1
SSP). Aj pojem "správny súd" bol prvý raz po obnovení správneho súdnictva v r. 1992 zavedený
ako legislatívna skratka pre súdy konajúce v správnom súdnictve, napriek tomu, že správne súdnictvo
aj po rekodifikácii zostalo súčasťou všeobecného súdnictva. Na "vybojovanie" tohto pojmu sme dosť
hrdí a veríme, že aj jeho používaním sa správne súdnictvo pozdvihne na úroveň, ktorá mu v súdnom
systéme nespochybniteľne patrí.
Správny súdny poriadok pozostáva zo šiestich časti
a má 495 paragrafov, čo sa na prvý pohľad javí ako pomerne rozsiahly a podrobný právny predpis; len
pre zaujímavosť, súčasná piata časť Občianskeho súdneho
poriadku (ďalej aj "OSP"), upravujúca správne
súdnictvo, pozostáva zo 189 paragrafov, čo v porovnaní so zavedením jednotlivých druhov správnych
žalôb a osobitných typov konaní, do ktorých sa pretavila judikatúra Ústavného súdu SR (ďalej ako
"ústavný súd") a Najvyššieho súdu SR (ďalej ako "najvyšší súd"), nie je zanedbateľné.
Okrem vymedzenia predmetu zákona a základných pojmov
(§ 1 až 4 SSP) je dôležitou súčasťou Správneho
súdneho poriadku vymedzenie základných princípov konania
(§ 5 SSP), ktoré dopĺňajú a špecifikujú základné
princípy ustanovené v úvodných článkoch Civilného sporového poriadku (ďalej aj
"CSP"). Základnými princípmi typickými pre správne
súdnictvo je napr. ochrana zákonnosti a verejného záujmu, viazanosť orgánov verejnej správy
rozhodnutiami správnych súdov v konkrétnej veci. Dôležitým novokoncipovaným princípom je princíp
zákazu zneužitia práva (§ 5 ods. 12 SSP), ktorý
umožňuje správnemu súdu výnimočne neposkytnúť ochranu právam alebo právom chráneným záujmom fyzickej
osoby a právnickej osoby, ak nimi podaný návrh sleduje zjavné zneužitie práva.
Aké novinky prinesie Správny súdny poriadok
oproti súčasnej právnej úprave?
Zrejme najpodstatnejšou zmenou je vypustenie rozhodovania o opravných prostriedkoch proti
neprávoplatným rozhodnutiam a postupom správnych orgánov z rozhodovacej právomoci správnych súdov.
Súčasná tretia hlava piatej časti OSP ako pozostatok
právnej úpravy pred rokom 1991 sa teda s výnimkou konaní začatých pred 1.7.2016 naďalej uplatňovať
nebude. Dôvodom zrušenia preskúmavania neprávoplatných rozhodnutí orgánov verejnej správy súdom bola
najmä skutočnosť, že tento "typ" rozhodovania je už aj dnes považovaný za narušenie princípu
subsidiarity správneho súdnictva, ktorý v zásade vyžaduje vyčerpanie riadnych opravných prostriedkov
v administratívnom konaní pred príslušnými orgánmi verejnej správy. Podľa súčasnej právnej úpravy sú
v týchto konaniach súdy v pozícii "kontrolóra" individuálnych správnych aktov, ktoré ešte
nenadobudli právoplatnosť a preskúmavajú tak správne akty, ktoré ešte nie sú z pohľadu materiálnej
právoplatnosti konečné, pričom opravnému prostriedku proti neprávoplatným rozhodnutiam správnych
orgánov podľa tretej hlavy piatej časti Občianskeho súdneho
poriadku sa priznáva postavenie riadneho opravného prostriedku.1)
treba však zdôrazniť, že práve prostredníctvom riadnych opravných prostriedkov sa v správnom konaní
realizuje jedna zo základných zásad správneho konania, a to zásada dvojinštančnosti správneho
konania, ktorej zásadný význam spočíva v tom, že sa v rámci odvolacieho konania preskúmava
individuálny správny akt, ktorý ešte definitívne nezakladá práva alebo povinnosti vyplývajúce z
oblasti verejného práva konkrétnemu subjektu práva, pričom druhostupňový správny orgán je oprávnený
preskúmať napadnuté prvostupňové správne rozhodnutie v celom rozsahu, súc neviazaný rozsahom
odvolacích dôvodov [§ 59 zákona č. 71/1967 Zb. o
správnom konaní (správny poriadok)], ktorý benefit
tretia hlava piatej časti Občianskeho súdneho poriadku
navrhovateľovi neposkytuje, keďže aj pre toto konanie platí základná zásada uplatňujúca sa v
správnom súdnictve a to zásada viazanosti rozsahom a dôvodmi žaloby, resp. opravného prostriedku. V
konečnom dôsledku je teda navrhovateľ (účastník správneho konania) konaním podľa tretej hlavy piatej
časti OSP na svojich právach skôr ukrátený.
V súvislosti s vypustením rozhodovania o opravných prostriedkoch sme sa v rámci legislatívneho
procesu, až na niekoľko výnimiek, so snahou o jeho zachovanie nestretli. V podstate bol tento proces
ukončený prijatím zákona o niektorých opatreniach v súvislosti s prijatím
Civilného sporového poriadku,
Civilného mimosporového poriadku a
Správneho súdneho poriadku, ktorý v
§ 2 čl. I upravuje postup v rámci
administratívnych konaní v závislosti od skutočnosti, či si orgány verejnej správy zriadili odvolací
orgán (odvolací orgán si napríklad zriadila Sociálna poisťovňa alebo odvolací orgán bol zriadený aj
v rámci katastrálneho konania), ktorý bude rozhodovať o opravnom prostriedku. Ak si orgány verejnej
správy v rámci vertikálnej štruktúry odvolací orgán nezriadili, bude zákonnosť "prvostupňového
rozhodnutia" preskúmavaná v súlade s ustanoveniami Správneho súdneho poriadku, v závislosti od toho
o aké konanie pôjde.
Správny súdny poriadok znova zavádza
jednoinštančné konanie, s ktorým je neoddeliteľne spojené zavedenie kasačnej sťažnosti, ako účinného
opravného prostriedku v súlade s čl. 13 Dohovoru o
ochrane ľudských práv a základných slobôd. Odvolanie ako opravný prostriedok uplatňujúci sa
od 1. januára 2003 spadajúci pod apelačný opravný systém je pre správne súdnictvo nevyhovujúci,
nakoľko v rámci opravné
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).