Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Aplikácia správnej úvahy
27/2012
Aplikácia správnej úvahy
Čl. 2 ods. 2 Ústavy
SR,
§ 7 ods. 1 písm.l),
§ 20 ods. 2 písm. a),
b),
§ 52 ods. 1 písm. k),
§ 73 ods. 2,
§ 78,
§ 79 ods. 2 zákona č.
223/2001 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
§ 244 ods. 1 a
3,
§ 245 ods. 2,
§ 219 ods. 1 a
2 v spojení s
§ 250ja ods. 3 Občianskeho súdneho
poriadku
Aplikáciu správnej úvahy nemožno vnímať ako ľubovôľu správneho orgánu uložiť podľa
§ 73 ods. 2 zákona č.
223/2001 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení
niektorých zákonov a v znení neskorších predpisov opatrenie na nápravu alebo pokutu, pričom
zákonnému použitiu správnej úvahy zodpovedá jej náležité zdôvodnenie v odôvodnení
rozhodnutia.
Rozsudok
Najvyššieho súdu SR
8 Sžp 10/2011
Skutkový stav:
Krajský súd
v P. napadnutým rozsudkom zrušil rozhodnutie žalovanej zo 14.
decembra 2009 v spojení s rozhodnutím správneho orgánu prvého stupňa z 10. septembra 2009 podľa
§ 250j ods. 2 písm. d) zákona č.
99/1963 Zb. Občianskeho súdneho poriadku v
znení neskorších predpisov (ďalej aj "OSP") a vec vrátil žalovanej na ďalšie konanie.
V odôvodnení rozsudku uviedol, že ak orgán štátneho dozoru uloží pokutu bez toho, aby uložil
opatrenia na nápravu, musí v rozhodnutí odôvodniť, prečo uloženie opatrenia na nápravu nebolo možné
alebo účelné, čo v oboch napadnutých rozhodnutiach absentovalo. Na túto okolnosť krajský súd
poukázal vzhľadom na žalobné námietky týkajúce sa porušenia
§ 7 ods. 1 písm. l),
§ 52 ods. 1 písm. k) zákona č.
223/2001 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej v texte rozsudku len "zákona o odpadoch") a v
súvislosti s nepredložením novouzatvorených zmlúv na odber odpadov príslušnému správnemu orgánu v
lehote 10 dní od ich uzatvorenia a na nedostatok, ktorý spočíval v nevyznačení dátumu odovzdania na
potvrdeniach o prevzatí starých motorových vozidiel, ktorý bol okamžite odstránený.
Ďalej tiež uviedol, že možnosť a účelnosť uloženia opatrenia treba chápať aj v kontexte s účelom
zákona o odpadoch vyplývajúce z § 3, čo malo vplyv aj na posúdenie porušenia § 19 ods. 1 písm. f)
zákona o odpadoch v súvislosti s dodaním odpadu spoločnosti K., spol. s r.o., čím mal žalobca
prispieť k zabezpečeniu zhodnocovania týchto odpadov a ochrane životného prostredia.
Pokiaľ šlo o porušenie § 20 ods. 2 písm. a), b) zákona o odpadoch, bolo povinnosťou správnych
orgánov odôvodniť, na základe akých skutočností a zákonných ustanovení dospeli k záveru, že išlo o
nebezpečný odpad a že žalobca bol jeho odosielateľom a príjemcom, avšak takéto odôvodnenie chýba. Ak
správne orgány dospeli k záveru, že treba uložiť sankcie, z rozhodnutí nemožno zistiť na základe
akej správnej úvahy dospeli k sume 330 € a 1270 € a či postupovali podľa zásad uvedených v § 79 ods.
2 zákona o odpadoch. Krajský súd pokladal napadnuté správne rozhodnutia za nepreskúmateľné aj z
dôvodu absencie znenia zákonných ustanovení, podľa ktorých bolo rozhodnuté.
O trovách konania rozhodol krajský súd podľa
§ 250k ods. 1 OSP tak, že úspešnému
žalobcovi priznal ich náhradu vo výške 315,71 €.
Žalovaná
podala proti predmetnému rozsudku v zákonnej lehote 15. marca
2011 odvolanie domáhajúc sa jeho zmeny tak, že odvolací súd žalobu zamietne a žalobcovi náhradu trov
konania neprizná.
Uviedla, že záver, ku ktorému dospel krajský súd vychádzal z nesprávneho právneho posúdenia veci.
Kontrolou bol skutkový stav spoľahlivo zistený, čo bolo zrejmé aj zo spisového materiálu správneho
orgánu prvého stupňa, ako aj odôvodnenia prvostupňového správneho rozhodnutia, a teda bola splnená
podmienka preskúmateľnosti napadnutých správnych rozhodnutí. Uviedla, že krajský súd sa
nevysporiadal s námietkou prednesenou vo vyjadrení k žalobe, keď poukazovala na rozsudok tunajšieho
súdu sp. zn. 5 Sžp 6/2008 z 22. septembra 2009.
Ustanovenie § 73 ods. 2 zákona o odpadoch
treba vykladať v súlade s § 78 zákona o odpadoch,
v ktorom je ukladanie pokút za taxatívne vymenované porušenia upravené ako povinnosť, ako zákonný
postup, ktorý nastupuje v prípade, ak právnická osoba alebo fyzická osoba podnikateľ poruší niektorú
z tam uvedených povinností. § 73 ods. 2 zákona
o odpadoch umožňuje v prípadoch, kedy to nie je účelné alebo možné, napriek porušeniu povinností,
pokutu neuložiť. Táto možnosť úvahy a voľby prislúcha správnemu orgánu a súdu v zmysle
§ 245 ods. 2 OSP neprislúcha právo
preskúmavať, či táto voľba bola vhodná a účelná. Plnenie zákonných povinností, ktoré žalobca
porušil, sa vzťahuje na konkrétne časové obdobie, v tomto čase bol povinný nakladať s odpadom v
súlade so zák. o odpadoch. Žalobca sa dopustil správnych deliktov, ktorými v danom čase došlo k
porušeniu zák. o odpadoch a z uvedeného dôvodu nebolo možné uložiť opatrenia na nápravu, ktoré
nezmenia nedodržanie povinností dôvodmi jej uloženia, pričom prihliadal na všetky skutočnosti, ktoré
mohli mať vplyv na uloženie pokuty a až na základe zváženia týchto skutočností uložil pokutu.
Žalovaná ďalej uviedla, s odkazom na § 49 ods.
10 zákona o odpadoch, že okamihom prevzatia starých vozidiel v zariadeniach na zber sa tieto
stali odpadom. V
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).