Žalobca sa žalobou podanou podľa § 6 ods. 2 písm. a) zákona č. 162/2015 Z.z. Správneho súdneho poriadku (ďalej aj "SSP") domáhal preskúmania rozhodnutia žalovaného, konajúceho ako príslušný stavebný úrad vydaného 4. marca 2016, právoplatného 29. marca 2016, ktorým bolo na základe žiadosti označených účastníkov v prvom a druhom rade ako stavebníkov vydané podľa § 88 ods. 1, písm. b) a § 88a zákona č. 50/1976 Zb.o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (ďalej len stavebný zákon) dodatočné stavebné povolenie a zároveň bolo podľa § 88 ods. 1, písm. b) a § 82 ods. 1 stavebného zákona povolené užívať stavbu - Rekreačná chata Ľ. na pozemku č. v k. ú. Ľ. (ďalej len stavba). |
Podaniu žaloby predchádzalo podanie protestu prokurátora z dôvodov zhodných so žalobnými dôvodmi, ktorému Obec Ľ. nevyhovela a vec postúpila na rozhodnutie Okresnému úradu (ďalej aj "OÚ") B. B., odboru výstavby a bytovej politiky. OÚ B. B., odbor výstavby a bytovej politiky protestu nevyhovel rozhodnutím z 30. novembra 2016 vzhľadom na nepreukázanie dôvodnosti jednotlivých pochybení v konaní obce Ľ. vytýkaných v proteste a so zdôraznením, že cieľ zamýšľaný prokurátorom v rámci prokurátorského dohľadu zákonnosti by mal byť v proporcionalite s právami účastníkov nadobudnutými dobromyseľne, pričom revízia právoplatne priznaných práv a povinností by mala nastať iba v prípade porušenia hmotného práva, resp. z dôvodu chybnej procedúry, ktorá spôsobí nesprávnu aplikáciu práva. Na základe odvolania žalobcu Ministerstvo výstavby a dopravy SR, sekcia výstavby, rozhodnutím odvolanie zamietlo a prvostupňové rozhodnutie potvrdilo, stotožnilo sa s právnym vyhodnotením namietaných nedostatkov vykonaných OÚ B. B. a zároveň uviedlo, že protest okresného prokurátora ako aj jeho odvolanie boli nasmerované k odstráneniu procesných vád v právoplatnom rozhodnutí stavebného úradu, ktoré nemali vplyv na zákonnosť rozhodnutia z hľadiska hmotného práva.
Na objasnenie celej veci treba uviesť, že konaniu o návrhu z 25. novembra 2016 na dodatočné povolenie a užívanie stavby označenej ako "Rekreačná chata Ľ." predchádzali ďalšie konania, účelom ktorých bolo dosiahnuť legalizáciu užívania predmetnej stavby (bez ohľadu na jej kategorizáciu).
Na základe žiadosti stavebníkov A. D. A. a H. A., z 29. apríla 2010 vydala obec Ľ. ako stavebný úrad 13. októbra 2010 v konaní podľa
§ 88 a
§ 88a ods. 1 stavebného zákona dodatočné povolenie na stavbu "Rekreačný rodinný dom a prípojky inžinierskych sietí" na pozemku v k. ú. Ľ. V odôvodnení rozhodnutia bolo uvedené, že existencia stavby nie je v rozpore so zámermi a cieľmi územného plánovania a starostlivosti o životné prostredie.
Rozhodnutím zo 7. decembra 2012 Krajský stavebný úrad v B. B. podľa
§ 65 ods. 2 správneho poriadku v mimoodvolacom konaní začatom na podnet G. F. P., obyvateľa obce Ľ., zrušil právoplatné rozhodnutie obce Ľ. č. 432/2010. Rozhodnutie aj s odkazom na neaktualizovanie územného plánu odôvodnil tým, že stavebný úrad v konaní o dodatočnom povolení stavby nepožadoval od stavebníka vymenované záväzné stanoviská dotknutých orgánov štátnej správy, neskúmal súlad dodatočne povoľovanej stavby s územným plánom obce Ľ., zároveň uložil stavebnému úradu zadefinovať jednoznačne účel a funkciu povoľovanej stavby, či ide o rekreačný alebo rodinný dom, pretože projektová dokumentácia je vypracovaná na "Rekreačný dom" avšak napadnuté rozhodnutie je vydané na "Rekreačný rodinný dom".
Ministerstvo výstavby a dopravy regionálneho rozvoja SR, odbor štátnej stavebnej správy rozhodnutím odvolanie stavebníkov proti rozhodnutiu vydanému v mimoodvolacom konaní zamietlo. |
Rozhodnutie odôvodnilo tým, že po preskúmaní spisového materiálu zistilo, že rozhodnutie stavebného úradu o dodatočnom povolení stavby je zmätočné, a preto nepreskúmateľné z dôvodu, že stavba označená ako "Rekreačný rodinný dom a prípojky inžinierskych sietí" je označená zmätočne, pretože rodinný dom je stavba určená na trvalé bývanie a rekreačný dom je určený na krátkodobé využívanie. Stavebník žiadal o dodatočné povolenie stavby rekreačného domu. Povolenie rodinného domu by bolo v rozpore aj s návrhom využitia priľahlého územia so zastavovacou štúdiou rekreačnej lokality "Č., R., Ľ.", ktorá bola jedným z podkladov rozhodnutia. Uviedol, že zastavovacia štúdia nie je relevantnou dokumentáciou preukazujúcou súlad posudzovanej stavby s verejným záujmom a pozemok pod stavbou podľa tejto štúdie sa nachádza mimo územia určeného zastavovacou štúdiou na účely rekreácie, výrok rozhodnutia neumožňuje určiť, v akom rozsahu už bola stavba uskutočnená a čo je predmetom dodatočného povolenia. Ďalej argumentoval, že vo výroku sú citované vyjadrenia dotknutých orgánov z roku 2010, ktoré sa v spisovom materiáli nenachádzajú, a teda nie je možná ich verifikácia.
Stavebníci podali ďalšiu žiadosť o dodatočné povolenie stavby spolu s návrhom na kolaudáciu, ktorá bola doručená stavebnému úradu 21. januára 2016. Zároveň bola predložená projektová dokumentácia a chýbajúce stanoviská dotknutých orgánov tak, ako boli uvedené v zrušujúcom rozhodnutí krajského stavebného úradu. V administratívnom spise sa nachádza výpis z listu vlastníctva na pozemky, na ktorých je stavba umiestnená, snímka z katastrálnej mapy a územný plán obce Ľ., komplexný výkres priestorového usporiadania pozemkov.
Stavebný úrad 26. januára 2016 oznámil začatie dodatočného stavebného konania spojeného s kolaudačným konaním vo veci dodatočného povolenia stavby "Rekreačná chata Ľ. Č. J." na pozemku k. ú. Ľ. a týmto oznámením zvolal aj miestne zisťovanie a ústne pojednávanie podľa ustanovenia
§ 61 ods. 3 a
§ 88a ods. 7 a
9 a
§ 88b stavebného zákona. O ústnom konaní spojenom s miestnym zisťovaním o dodatočnom povolení stavby bol spísaný protokol z 10. februára 2016.