Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Prvky policajného štátu v právnom poriadku SR
PRVKY POLICAJNÉHO ŠTÁTU V PRÁVNOM PORIADKU SR
Za spoločný znak narušenia verejnej moci v prospech ozbrojených zložiek štátu možno
označiť stav, v ktorom činnosť ozbrojených zložiek buď vôbec nie je upravená právnym poriadkom,
alebo je postavenie týchto zložiek upravené právnym poriadkom symbolicky, aby zákon nekládol
prekážky ich činnosti. Túto podobu policajného štátu v nomenklatúre Ústavy založenej na rozlíšenie
demokratického štátu a právneho štátu možno označiť za policajný štát odporujúci požiadavkám
materiálneho právneho štátu. Metódy policajného štátu sú nebezpečné pre demokratickú formu vlády a
zároveň ohrozujú, či dokonca obmedzujú základné práva a slobody.
"Pojem totalitárny štát sa často používa v súvislosti s najnovším úsekom dejín. Spravidla je
spätý s 20. storočím - so stalinistickým Ruskom a s hitlerovským Nemeckom. Črty tohto typu štátu by
sa však dali nájsť aj v oveľa skorších obdobiach. Vo všeobecnosti sa spravidla uvažuje o dvoch
podtypoch totalitárneho štátu: o policajnom štáte spätom s 18. a 19. storočím a o modernom
totalitárnom štáte."1)
Formy totalitárneho štátu v takomto ponímaní zrastajú s historickými obdobiami, ktoré patria
minulosti.
Ergo
, aj totalitárny štát patrí minulosti. Právni teoretici, ale aj politológovia,
sociológovia či filozofi maľujú zjednodušený, optimistický ružový výhľad do budúcnosti. Ide o
mimoriadne nebezpečnú tézu, ktorá otvára potenciál príležitosti pre bližšiu aj vzdialenejšiu
budúcnosť. Totalitárny štát vo všetkých známych podobách predstavuje formu vlády. Tá má
charakteristické črty založené na podľahnutí túžbe po moci na strane osôb, ktoré sa usilujú o
získanie verejnej moci a po jej nadobudnutí ju bezostyšne zneužívajú čoraz násilnejšími metódami
vládnutia.Tyranská či totalitná forma vlády môže mať rôzne podoby, ku ktorým sa v 20. storočí zaradil
fašistický, resp. nacistický štát aj socialistický štát. Oba tieto typy štátu vo svojej činnosti
využívali aj ozbrojené zložky, čím sa približovali a prelínali s policajným štátom.
Policajný štát nemožno vnímať zjednodušene ako štát zvole ozbrojených zložiek štátu a brutálneho
násilia, v ktorom existuje ozbrojená organizácia jednej politickej strany, ako to bolo v Nemecku v
čase nacizmu (oddiely SA) alebo v Československu v ére socializmu ("ozbrojená päsť robotníckej
triedy" - Ľudové milície). Taká forma výkonu štátnej moci je iba extrémnou podobou policajného
štátu. Možno ju označiť za nezlučiteľný protiklad k demokratickému štátu založenom na kontrole
vládnutia "zdola", obyvateľstvom štátu, ktoré v pravidelne sa opakujúcich voľbách znovu ustanovujú
zastupiteľský zbor vybavený právomocou prijímať zákony.
Policajný štát môže existovať aj v umiernenejšej podobe, kde je deľba moci menej narušená v
prospech ozbrojených zložiek štátu.
V zásade žiaden moderný štát nevie odolať pokušeniu použiť či používať metódy policajného štátu.
Tomu sa spoločnosť nevie vyhnúť, tomu spoločnosť nevládze zabrániť. Používanie metód policajného
štátu má medze, za ktorými demokratický štát prestáva byť demokratickým štátom a mení sa na
policajný štát.
K policajnému štátu možno priradiť vojenskú diktatúru či štátny terorizmus. Medzi všetkými tromi
pojmami možno viesť čiaru podľa intuitívneho rozlíšenia. Vojenskou diktatúrou možno pomenovať formu
vlády za policajným štátom, teda prekonávajúcou zlo policajného štátu vyššou mierou násilia a
brutality. Možno však tiež tvrdiť, že tak vojenská diktatúra, ako aj štátny terorizmus predstavujú
metódy vládnutia v policajnom štáte.
Nemá význam rozlišovať typy štátu podľa mocenských zložiek, ktoré štát ovládajú. Vojenskú
diktatúru možno uviesť na spoločný menovateľ s vládou spravodajských a tajných služieb aj s vládou
polície. Vo všetkých týchto prípadoch možno hovoriť o policajnom štáte.
Pre policajný štát charakteristické je vyčlenenie mocenských zložiek z medzí právneho poriadku. V
policajnom štáte činnosť mocenských zložiek štátu buď nie je vôbec právne upravená, alebo je iba
veľmi nedostatočne právne upravená. Ďalším znakom policajného štátu je, že mocenské zložky
neoprávnene, bez zmocnenia ústavou či aspoň zákonom vydávajú vlastné zdanlivo všeobecne záväzné
právne predpisy, ktorých dodržiavanie vynucujú kvázi právnymi prostriedkami.
Policajný štát, Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd a case-law Európskeho
súdu pre ľudské práva
Metódy policajného štátu sa spájajú s tajným sledovaním, ktorému doba "svedčí". Technologický
pokrok prináša stále novšie a nenápadnejšie prostriedky, ktorými možno sledovať v takmer dokonalom
utajení každú fyzickú osobu, či už je pre verejný záujem ľahostajná, alebo či je osobou na čele
štátu, a preto v strede verejného záujmu. Európsky súd pre ľudské práva (ďalej "ESĽP") pre všetky
prostriedky tajného sledovania (telefonické odpočúvanie, priestorové odpočúvanie, a pod.) aplikuje
rovnaké princípy bez rozlíšenia medzi jednotlivými druhmi operatívno-pátracích
prostriedkov.2)
Metódy policajného štátu sú nezlučiteľné predovšetkým s právom na súkromie
Európsky súd pre ľudské práva spojil prvky policajného štátu s odpočúvaním založeným na
nedostatočnej právnej úprave tejto činnosti a s nedostatočnou ochranou ľudského práva na súkromie.
ESĽP na základe tejto koncepcie rozhodol aj o porušení práva na súkromie Slovenskou
republikou.3)
Európsky súd pre ľudské práva o použití informačno-technických prostriedkov dohľadu štátnymi
orgánmi spôsobom znamenajúcim obmedzenie práva na súkromie uviedol, že prostriedky tajného dohľadu
nad občanmi, ktoré sú typické pre policajný štát, sú tolerovateľné podľa Dohovoru len potiaľ, pokiaľ
sú striktne nevyhnutné pre ochranu demokratických inštitúcií.4)
Túto výnimku podľa ESĽP opodstatňujú dve okolnosti: prvou je technický pokrok zaznamenaný vo
vývoji špionážnych prostriedkov a následne aj v prostriedkoch kontrašpionážneho dohľadu; druhou
okolnosťou je rozmach terorizmu v Európe. V dôsledku týchto okolností sa demokratické zriadenia
ocitajú v ohrození. Aby im štát mohol vzdorovať a účinne predchádzať, musí mať možnosť podrobiť
tajnému dohľadu podozrivé živly pôsobiace v sfére jeho jurisdikcie. Vzhľadom na to ESĽP uznal, že
existencia právnej úpravy, ktorou sa vytvára možnosť uplatnenia tajného dohľadu nad poštovými
zásielkami a telekomunikáciami za výnimočných podmienok je nevyhnutná v demokratickej spoločnosti v
záujme národnej bezpečnosti a/alebo na predchádzanie nepokojom a
zločinnosti.5)
Na druhej strane, vzhľadom na to, že existencia takého zákona vytvára príležitosť pre podkopanie,
či dokonca zničenie demokracie pod zámienkou jej ochrany, zmluvné strany Dohovoru v mene boja proti
špionáži a terorizmu nesmú zaviesť akékoľvek opatrenie, ktoré pokladajú za prijateľné. V súlade s
Dohovorom je len taký systém dohľadu, v ktorom existujú primerané a účinné záruky proti zneužitiu.
Kritériá ich hodnotenia majú iba relatívny charakter závisiaci od okolností prípadu:
- podstata, rozsah a trvanie prostriedkov tajného dohľadu,
- právny základ pre vydanie povolenia na ich uplatnenie,
- typ štátneho orgánu s právomocou dovoliť použitie a kontrolovať využívanie takých
prostriedkov,
- forma opravných prostriedkov poskytnutých na preskúmanie rozhodnutia, ktorým sa dovoľuje tajný
dohľad.6)
Európsky súd pre ľudské práva pri uplatnení týchto kritérií výslovne uviedol, že odpočúvanie a
iné formy sledovania telefonických rozhovorov predstavujú závažný zásah do súkromného života a
korešpondencie a preto sa musia zakladať na právnej úprave, ktorá je zvlášť
presná.7) Podľa ESĽP: "V kontexte tajných sledovacích opatrení alebo
monitorovania komunikácie orgánmi verejnej moci musí vnútroštátne právo poskytovať jednotlivcovi
určitú ochranu pred svojvoľnými zásahmi do jeho práv priznaných článkom 8, a to s prihliadnutím na
nedostatok verejnej kontroly a na riziko zneužitia moci. Preto vnútroštátne právo musí byť
dostatočne jednoznačné vo svojich ustanoveniach, aby osobám poskytlo primeraný návod ohľadne
okolností a podmienok, za ktorých sa úrady môžu uchýliť k tajným
opatreniam."8)
Z dôvodu nedostatkov právnej úpravy ESĽP rozhodol o porušení čl. 8 Švajčiarskom, a to preto, lebo
právna úprava, ktorá bola predmetom jeho konania, umožnila úradníkovi výkonnej moci, aby bez dohľadu
nezávislého sudcu robil tajné opatrenia.9) Nekvalita právnej úpravy sa stala
príčinou rozhodnutia o porušení Dohovoru Francúzskom, lebo právna úprava tohto štátu "primerane
jasne neurčila rozsah a spôsob uplatňovania takýc
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).