Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Stručne k novému zákonu o oznamovaní protispoločenskej činnosti
STRUČNE K NOVÉMU ZÁKONU O OZNAMOVANÍ PROTISPOLOČENSKEJ ČINNOSTI
Dna 16.10.2014 Národná rada SR schválila Zákon č.
307/2014 Z.z. o niektorých opatreniach súvisiacich s
oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ide o normu, ktorá
prináša nové práva oznamovateľom - zamestnancom trestnej alebo inej protispoločenskej
činnosti1), ak by boli v súvislosti s oznámením takýchto podaní
postihovaní2), ale aj povinnosti orgánom činným v trestnom konaní a
zamestnávateľom. Najmä upravuje povinnosti zamestnávateľov pri prijímaní podaní o protispoločenskej
činnosť, lehoty na ich vybavenie a ochranu zamestnancov
3).Zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním
protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol vypracovaný na základe
uznesenia vlády na zabezpečenie plnenia odporúčaní prijatých Pracovnou skupinou OECD pre
úplatkárstvo v medzinárodných obchodných transakciách pre Slovenskú republiku v rámci Fázy 3
hodnotení4).
Okrem uvedených dokumentov, ktorými je Slovenská republika viazaná, 30. apríla 2014 prijal Výbor
ministrov Rady Európy odporúčanie č. 2014/7 o ochrane whistleblowerov5),
ktoré je determinované záujmom spoločnosti na predchádzaní a odhaľovaní protiprávnej, resp.
protispoločenskej činnosti na jednej strane, pričom však vyplýva potreba prijímania rôznych
ochranných opatrení pre osoby, ktoré majú informácie o takejto činnosti a chcú ich oznámiť
príslušným orgánom so zámerom odhaliť jej páchateľov (whistleblowing)6) na
strane druhej, pretože pre oznamovateľov takýchto skutočností môže od osôb, ktoré budú na základe
ich informácií vyšetrované a sankcionované, vyplývať určité nebezpečenstvo ohrozenia ekonomickej
stability a príjmu osoby poskytujúcej takýto charakter informácii7).
Nová slovenská právna úprava rozširuje možnosti poskytovania ochrany nielen na oznámenie
korupčného správania, ale aj na oznámenie inej protispoločenskej
činnosti8).
K Zákonu o oznamovaní protispoločenskej činnosti
Ochrana v zmysle uvedeného zákona sa bude
vzťahovať na zamestnanca9) - oznamovateľa10), ktorý
(kumulatívne):
a) v dobrej viere11) uviedol12) skutočnosti,
ktoré môžu významnou mierou prispieť alebo ktoré prispeli k objasneniu protispoločenskej činnosti
alebo k zisteniu alebo usvedčeniu jej páchateľa a
b) o ktorých sa dozvedel v súvislosti s výkonom svojho zamestnania, povolania, postavenia alebo
funkcie.
Ochrana zamestnanca bude spočívať v niekoľkých rovinách v závislosti od toho
či13):
a) takéto oznámenie14) urobil smerom navonok vo forme trestného oznámenia
alebo podnetu na začatie konania o správnom delikte alebo
b) či takéto oznámenie urobil smerom dovnútra zamestnávateľa v rámci navrhovaného vnútorného
systému.
Ak pôjde o trestné konanie alebo o konanie o správnom delikte, prokurátor alebo súd v trestnom
konaní alebo správny orgán v konaní o správnom delikte, posúdi, či zamestnanec spĺňa podmienky
oznamovateľa a či mu prináleží ochrana pred zamestnávateľom. Ochrana bude spočívať v odsúhlasení
pracovnoprávneho úkonu zamestnávateľa voči zamestnancovi, na ktorý nie je potrebný súhlas
zamestnanca, inšpektorátom práce.
V zmysle § 3 ods. 1 Zákona o oznamovaní
protispoločenskej činnosti prokurátor ako orgán činný v trestnom konaní (prokurátor) alebo správny
orgán nekonajú o ochrane zamestnanca
ex offo
, ale len na návrh.
Žiadosť15) o poskytnutie ochrany pri oznámení závažnej protispoločenskej
činnosti, ktorá je trestným činom možno podať zároveň s oznámením alebo počas trestného konania.
Žiadosť o poskytnutie ochrany sa podáva písomne alebo ústne do zápisnice. Žiadosť o poskytnutie
ochrany sa podáva prokurátorovi okrem konania pred súdom, kedy sa žiadosť podáva súdu, ktorý koná vo
veci. Ak sa žiadosť o poskytnutie ochrany podá inému orgánu verejnej moci, ten ju bezodkladne
postúpi orgánu príslušnému vo veci konať.V zmysle § 4 ods. 1 zákona o oznamovaní
protispoločenskej činnosti ak prokurátor alebo súd zistí, že osoba, ktorá podala žiadosť o
poskytnutie ochrany je oznamovateľom, bezodkladne písomne oznámi inšpektorátu práce,
zamestnávateľovi a oznamovateľovi, že sa oznamovateľovi poskytuje ochrana; to neplatí, ak osoba
požiadala o ochranu podľa odseku 2. Doručením
písomného oznámenia prokurátora alebo súdu zamestnávateľovi sa oznamovateľ stáva chráneným
oznamovateľom.
Odsúhlasovanie týchto pracovnoprávnych úkonov bude prebiehať v štandardnom správnom konaní podľa
správneho poriadku, teda aj s možnosťou podania
opravného prostriedku pre zamestnanca, ako aj pre zamestnávateľa16).
Obdobne ako je to upravené vo viacerých iných krajinách sa ustanovuje pre všetky orgány verejnej
moci a pre stredné a veľké podniky (zamestnávateľov s najmenej 50 zamestnancami) povinnosť vytvoriť
vnútorný systém vybavovania podnetov zamestnancov o protispoločenskej činnosti, o ktorej sa
dozvedeli v rámci svojho zamestnania. Rôzne takéto vnútorné systémy fungujú už aj v súčasnosti v
niektorých veľkých spoločnostiach alebo aj v orgánoch verejnej moci napríklad vo
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).