Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

Stručne k novému zákonu o oznamovaní protispoločenskej činnosti

STRUČNE K NOVÉMU ZÁKONU O OZNAMOVANÍ PROTISPOLOČENSKEJ ČINNOSTI
Dna 16.10.2014 Národná rada SR schválila Zákon č. 307/2014 Z.z. o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ide o normu, ktorá prináša nové práva oznamovateľom - zamestnancom trestnej alebo inej protispoločenskej činnosti1), ak by boli v súvislosti s oznámením takýchto podaní postihovaní2), ale aj povinnosti orgánom činným v trestnom konaní a zamestnávateľom. Najmä upravuje povinnosti zamestnávateľov pri prijímaní podaní o protispoločenskej činnosť, lehoty na ich vybavenie a ochranu zamestnancov
3).
Zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol vypracovaný na základe uznesenia vlády na zabezpečenie plnenia odporúčaní prijatých Pracovnou skupinou OECD pre úplatkárstvo v medzinárodných obchodných transakciách pre Slovenskú republiku v rámci Fázy 3 hodnotení4).
Okrem uvedených dokumentov, ktorými je Slovenská republika viazaná, 30. apríla 2014 prijal Výbor ministrov Rady Európy odporúčanie č. 2014/7 o ochrane whistleblowerov5), ktoré je determinované záujmom spoločnosti na predchádzaní a odhaľovaní protiprávnej, resp. protispoločenskej činnosti na jednej strane, pričom však vyplýva potreba prijímania rôznych ochranných opatrení pre osoby, ktoré majú informácie o takejto činnosti a chcú ich oznámiť príslušným orgánom so zámerom odhaliť jej páchateľov (whistleblowing)6) na strane druhej, pretože pre oznamovateľov takýchto skutočností môže od osôb, ktoré budú na základe ich informácií vyšetrované a sankcionované, vyplývať určité nebezpečenstvo ohrozenia ekonomickej stability a príjmu osoby poskytujúcej takýto charakter informácii7).
Nová slovenská právna úprava rozširuje možnosti poskytovania ochrany nielen na oznámenie korupčného správania, ale aj na oznámenie inej protispoločenskej činnosti8).
K Zákonu o oznamovaní protispoločenskej činnosti
Ochrana v zmysle uvedeného zákona sa bude vzťahovať na zamestnanca9) - oznamovateľa10), ktorý ­(kumulatívne):
a) v dobrej viere11) uviedol12) skutočnosti, ktoré môžu významnou mierou prispieť alebo ktoré prispeli k objasneniu protispoločenskej činnosti alebo k zisteniu alebo usvedčeniu jej páchateľa a
b) o ktorých sa dozvedel v súvislosti s výkonom svojho zamestnania, povolania, postavenia alebo funkcie.
Ochrana zamestnanca bude spočívať v niekoľkých rovinách v závislosti od toho či13):
a) takéto oznámenie14) urobil smerom navonok vo forme trestného oznámenia alebo podnetu na začatie konania o správnom delikte alebo
b) či takéto oznámenie urobil smerom dovnútra zamestnávateľa v rámci navrhovaného vnútorného systému.
Ak pôjde o trestné konanie alebo o konanie o správnom delikte, prokurátor alebo súd v trestnom konaní alebo správny orgán v konaní o správnom delikte, posúdi, či zamestnanec spĺňa podmienky oznamovateľa a či mu prináleží ochrana pred zamestnávateľom. Ochrana bude spočívať v odsúhlasení pracovnoprávneho úkonu zamestnávateľa voči zamestnancovi, na ktorý nie je potrebný súhlas zamestnanca, inšpektorátom práce.
V zmysle § 3 ods. 1 Zákona o oznamovaní protispoločenskej činnosti prokurátor ako orgán činný v trestnom konaní (prokurátor) alebo správny orgán nekonajú o ochrane zamestnanca
ex offo
, ale len na návrh. Žiadosť15) o poskytnutie ochrany pri oznámení závažnej protispoločenskej činnosti, ktorá je trestným činom možno podať zároveň s oznámením alebo počas trestného konania. Žiadosť o poskytnutie ochrany sa podáva písomne alebo ústne do zápisnice. Žiadosť o poskytnutie ochrany sa podáva prokurátorovi okrem konania pred súdom, kedy sa žiadosť podáva súdu, ktorý koná vo veci. Ak sa žiadosť o poskytnutie ochrany podá inému orgánu verejnej moci, ten ju bezodkladne postúpi orgánu príslušnému vo veci konať.
V zmysle § 4 ods. 1 zákona o oznamovaní protispoločenskej činnosti ak prokurátor alebo súd zistí, že osoba, ktorá podala žiadosť o poskytnutie ochrany je oznamovateľom, bezodkladne písomne oznámi inšpektorátu práce, zamestnávateľovi a oznamovateľovi, že sa oznamovateľovi poskytuje ochrana; to neplatí, ak osoba požiadala o ochranu podľa odseku 2. Doručením písomného oznámenia prokurátora alebo súdu zamestnávateľovi sa oznamovateľ stáva chráneným oznamovateľom.
Odsúhlasovanie týchto pracovnoprávnych úkonov bude prebiehať v štandardnom správnom konaní podľa správneho poriadku, teda aj s možnosťou podania opravného prostriedku pre zamestnanca, ako aj pre zamestnávateľa16).
Obdobne ako je to upravené vo viacerých iných krajinách sa ustanovuje pre všetky orgány verejnej moci a pre stredné a veľké podniky (zamestnávateľov s najmenej 50 zamestnancami) povinnosť vytvoriť vnútorný systém vybavovania podnetov zamestnancov o protispoločenskej činnosti, o ktorej sa dozvedeli v rámci svojho zamestnania. Rôzne takéto vnútorné systémy fungujú už aj v súčasnosti v niektorých veľkých spoločnostiach alebo aj v orgánoch verejnej moci napríklad vo
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).