Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Uplatňovanie ústavných princípov a zásad ustanovených v Legislatívnych pravidlách vlády SR v administratívnej oblasti
UPLATŇOVANIE ÚSTAVNÝCH PRINCÍPOV A ZÁSAD USTANOVENÝCH V LEGISLATÍVNYCH PRAVIDLÁCH VLÁDY SR V
ADMINISTRATÍVNOPRÁVNEJ OBLASTI
Článok pojednáva o jednotlivých otázkach súvisiacich s uplatňovaním princípov a zásad
tvorby jednotlivých predpisov v oblasti verejnej správy. Predmetom predloženého príspevku je analýza
problémov v oblasti verejnej správy v kontexte legislatívneho procesu. Z predloženej analýzy vznikli
určité problémy, ktoré v nasledujúcom texte analyzujeme. Analýza je výstupom pre návrh riešení
jednotlivých problémov, ktoré sa týkajú legislatívneho procesu.
Na úvod
Na úvod predloženého príspevku považujeme za potrebné určiť východiskové myšlienkové línie, ktoré
budeme v nasledujúcom texte analyzovať. Tieto budú zároveň predstavovať podstatné cieľové určenia,
ktoré si v úvode vytýčime a pokúsime sa ich v nasledujúcom texte docieliť.
Pre správne uplatňovanie jednotlivých zásad ustanovených v Legislatívnych pravidlách vlády SR
treba vhodne interpretovať ústavnoprávne princípy, ktoré sú uvedené v Ústave Slovenskej republiky.
Zastávame pritom názor, že nejde len o princípy, ktoré sú podstatné pre právny poriadok, ale aj o
východiskové interpretačné pravidlá, podstatné myšlienkové línie, ktoré majú význam pre každú
legislatívnu aktivitu prebiehajúcu v rámci verejnej správy. Preto v úvodnej časti príspevku budeme
venovať náležitú pozornosť analytickému rozboru jednotlivých ústavnoprávnych princípov s praktickými
príkladmi z administratívnoprávnej oblasti.
Z ústavnoprávnych princípov priamo vyplývajú, resp. sú odvodené zásady legislatívneho procesu
ustanovené v Legislatívnych pravidlách vlády SR. Uvedené zásady sú ustanovené pre tvorbu návrhov
zákonov a vykonávacích právnych predpisov. Z uvedeného teda vyplýva, že sa v konečnom dôsledku
budeme zaoberať procesnou stránkou tvorby práva. Jednotlivé zásady ustanovené v Legislatívnych
pravidlách vlády SR budeme analyzovať v praktickom význame administratívnoprávnej oblasti, teda
poukážeme na ich uplatnenie v rámci legislatívneho procesu v správnom práve. Nevyhneme sa pritom ani
aktuálnym problémom v súvislosti s Legislatívnymi pravidlami vlády SR, ako sú napríklad otázky
právneho charakteru legislatívnych pravidiel, teda či by nemali mať zákonnú právnu silu. Z pohľadu
ich zaraďovania v rámci právneho poriadku totiž nastávajú problémy a tento právny predpis má len
odporúčací charakter. Závisí teda od aktivity Legislatívnej rady vlády SR, do akej miery zabezpečí
aplikovanie alebo dodržiavanie legislatívnych pravidiel vlády v rámci legislatívneho procesu.
V neposlednom rade sa pokúsime o zjednocujúci efekt predloženého príspevku, teda aby sa
všeobecno-teoretické poznatky, prezentované v tomto príspevku uviedli v praktickej rovine a tak sa
tento príspevok mohol stať hodnotným pre odbornú verejnosť, prípadne pre tých, ktorí sa venujú
legislatívnemu procesu.
Všeobecné určenie ústavnoprávnych princípov v administratívno-právnej oblasti
Na úvod tejto časti považujeme za potrebné uviesť, že v rámci Ústavy SR rozlišujeme veľký počet
jednotlivých ústavnoprávnych princípov, ktoré majú podstatný interpretačný charakter. Z hľadiska
zamerania nášho príspevku sa nebudeme venovať analytickým spôsobom všetkým ústavnoprávnym princípom,
ale len tým, ktoré majú jasný význam pre legislatívny proces, teda tým, ktoré sú podstatné pre
priebeh legislatívneho procesu.
Pri tvorbe zákonov jednotlivými ministerstvami, ako ústrednými orgánmi štátnej správy, treba
predovšetkým dodržiavať jednotlivé ustanovenia Ústavy SR. Kľúčovým v tomto smere je
čl. 1 ústavy, ktorý ustanovuje princíp
právnej istoty. Uvedený princíp kladie dôraz na stabilitu zákonnej právnej úpravy. Pri tvorbe
zákonov by sa mali predvídať jednotlivé situácie, ktoré v spoločenskom živote môžu nastať, pričom
nie je vhodné, aby sa zákony často novelizovali, čo oslabuje už uvedený princíp právnej istoty
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).