Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vývoj súkromnoprávneho presadzovania súťažného práva v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
VÝVOJ SÚKROMNOPRÁVNEHO PRESADZOVANIA SÚŤAŽNÉHO PRÁVA V JUDIKATÚRE SÚDNEHO DVORA EURÓPSKEJ
ÚNIE
Súdny dvor Európskej únie zohral kľúčovú úlohu pri vymedzení práv subjektov, ktorým
vznikla majetková ujma v dôsledku protisúťažného správania. Autor v článku analyzuje rozsudky
Súdneho dvora, ktoré mali zásadný význam pre súkromnoprávne presadzovanie súťažného práva, a ktoré
zároveň tvoria základný rámec pre snahy upraviť túto oblasť legislatívne na úrovni Európskej
únie.
Úvod do problematiky
Postavenie osôb dotknutých protisúťažným správaním a jeho možnosti chrániť svoje práva a právom
chránené záujmy možno vnímať v dvoch rovinách. Jednak majú oprávnenie obrátiť sa s podnetom na
súťažný orgán a iniciovať tak verejnoprávne konanie, ktoré môže vyústiť do rozhodnutia súťažného
orgánu o protiprávnosti správania porušiteľa a prípadne aj uloženia pokuty alebo inej sankcie.
Iniciátor takého konania (sťažovateľ) má pritom osobitnú, kvalifikovanú účasť v konaní, ktorej
zodpovedajú aj osobitné prostriedky právnej ochrany v konaní. Táto možnosť je súčasťou
verejnoprávneho presadzovania súťažného práva, keďže konajúcim orgánom je orgán verejnej moci a v
konečnom dôsledku nie je voľba uplatňovania nároku v dispozícii súkromného subjektu, ale vecou úvahy
príslušného orgánu. Prijatie rozhodnutia súťažným orgánom uľahčuje dôkaznú pozíciu poškodených v
súdnom konaní o následných žalobách. Druhou možnosťou je súkromnoprávna ochrana, resp.
súkromnoprávne presadzovanie súťažného práva, v ktorom sa jednotlivec domáha ochrany pred súdom.
Napríklad má oprávnenie domáhať sa, aby sa rušiteľ zdržal protiprávneho konania a odstránil
protiprávny stav, domáhať sa určenia neplatnosti právneho úkonu, žiadať vydanie bezdôvodného
obohatenia alebo náhradu škody1).
Na rozdiel od súťažného práva platného v Spojených štátoch amerických a národného súťažného práva
platného v niektorých členských štátoch EÚ, právo EÚ neobsahuje explicitné ustanovenie, na základe
ktorého by sa osoby poškodené porušením súťažného práva EÚ mohli domáhať kompenzácie škody. Jediným
výslovným ustanovením primárneho práva, ktoré má priamy dopad na súkromnoprávne vzťahy je
článok 101 ods. 2
Zmluvy o fungovaní Európskej únie ("ZFEÚ"), ktorý stanovuje, že všetky dohody alebo rozhodnutia
zakázané podľa článku 101 sú automaticky neplatné. Postupné zakotvenie súkromnoprávneho
presadzovania súťažného práva EÚ prebieha v dvoch paralelných rovinách. Tou prvou je rozhodovacia
činnosť Súdneho dvora EÚ, druhou zasa legislatívna činnosť orgánov EÚ. Tento článok sa zameriava na
prvú z týchto rovín a skúma vývoj súkromnoprávneho presadzovania súťažného práva v rozhodovacej
praxi Súdneho dvora EÚ.
Súdny dvor EÚ svojou judikatúrou pomohol definovať priestor pre súkromnoprávne presadzovanie
súťažného práva, pričom v tejto súvislosti zdôraznil úlohu, ktorú by pri uplatňovaní subjektívnych
práv mali zohrávať súdy členských štátov EÚ. Poskytol tým významnú podporu pre snahu Komisie
zefektívniť súťažné právo EÚ, ktorá mohla následne vyústiť do prijatia tzv. modernizačného
balíka2) a následne aj Zelenej a Bielej knihy3). Zo
strany Súdneho dvora EÚ pritom nešlo o opatrný výklad, obmedzený len na limitovaný skutkový kontext,
ale o všeobecné a do budúcna orientované koncepčné stanoviská opierajúce sa o teleologický výklad
zakladajúcej zmluvy, ktorej účelom, ako aj výslovne deklarovaným cieľom, bolo zabezpečiť ekonomickú
slobodu ako predpoklad hospodárskej súťaže a účinného fungovania vnútorného
trhu4).
Východiskovým bodom pre formovanie rámca súkromnoprávneho presadzovania súťažného práva v
judikatúre Súdneho dvora je rozsudok vo veci BRT v SABAM z roku 1974, ktorý prelomil dovtedajšiu
judikatúru a priznal priamy účinok ustanoveniam 85 a 86
ZES (teraz 101 a 102 ZFEÚ)5). Súdny
dvor EÚ sa mohol oprieť aj o svoju judikatúru týkajúcu sa vnútroštátnych procesných prostriedkov pre
uplatnenie práv vyplývajúcich z práva EÚ, vrátane zakotvenia princípu zodpovednosti členského štátu
za škodu spôsobenú porušením komunitárneho práva6). Od zodpovednosti štátu
bol už len už len malý krôčik k zodpovednosti jednotlivcov za porušenie ustanovenia práva EÚ, ktoré
má horizontálny priamy účinok. Už v čase prijatia prelomového rozsudku vo veci Francovich vládlo
presvedčenie, že neexistujú žiadne naliehavé dôvody rozlišovať medzi zodpovednosťou štátu a
zodpovednosťou jednotlivca za škodu, ktorá bola spôsobená porušením komunitárneho práva, keďže
východisko pre založenie zodpovednosti, ktorým je princíp potrebného účinku (fr. l'effet utile)
komunitárneho práva, sa uplatňuje bez ohľadu na to, či subjektom, ktorý spôsobil škodu je štát alebo
jednotlivec7).
"Eco Swiss"
Prvým prípadom, ktorý poskytol perspektívu súkromnoprávneho uplatňovania súťažného práva bol
prípad Eco Swiss8). Jadrom prípadu bola otázka, či rozhodcovský nález, v
ktorom neboli uplatnené súťažné pravidlá EÚ, možno zrušiť na základe porušenia princípu verejného
poriadku (fr. ordre public). S tým súvisela aj otázka, či vnútroštátne súdy, ktoré preskúmavajú
zákonnosť rozhodcovských nálezov majú povinnosť aj bez návrhu účastníkov konania aplikovať súťažné
právo EÚ. Súdny dvor v rozsudku zvýraznil dôležitosť súťažného práva v rámci právneho poriadku EÚ,
keď ho kvalifikoval ako súčasť verejného poriadku EÚ. Následne vymedzil dopad súťažného práva EÚ na
súkromnú autonómiu a procesné predpisy členských štátov.
Ak procesnoprávne normy členského štátu predvídajú konanie, v rámci ktorého civilné súdy môžu
zrušiť rozhodcovský nález na tom základe, že rozhodcovský nález je v rozpore s vnútroštátnymi
pravidlami o verejnom poriadku, vnútroštátne súdy musia žalobe o zrušenie rozhodcovského nálezu
vyhovieť aj na základe porušenia článku 85 ZES (teraz
101
ZFEÚ). Z rozsudku vo veci Eco Swiss vyplýva, že článok 85
ZES (teraz 101 ZFEÚ) je fundamentálnym ustanovením práva
EÚ, ktoré je nevyhnutné pre dosiahnutie úloh, ktoré boli zverené EÚ a najmä pre efektívne fungovanie
vnútorného trhu. Dôležitosť tohto ustanovenia je vyjadrená v ustanovení
článku 85 ods. 2 ZES (teraz
101 ods. 2 ZFEÚ), ktorý spája nesúlad dohôd a rozhodnutí
porušujúcich ustanovenie článku 85 ods. 1 ZES
(teraz 101 ods. 1 ZFEÚ) so sankciou absolútnej
neplatnosti. Z týchto dôvodov sa ustanovenie článku 85 ZES
(teraz 101 ZFEÚ) musí považované za predmet verejného
poriadku tak, ako ho definuje Newyorský dohovor o uznaní a výkone cudzích rozhodcovských rozhodnutí
z roku 1958, ktorého zmluvnými stranami sú všetky členské štáty EÚ. Otázky týkajúce sa výkladu
článku 85 ZES (teraz
101 ZFEÚ) musia byť otvorené pre posúdenie vnútroštátnym
súdom, ak je predmetom konania zrušenie rozhodcovského nálezu.
"Masterfoods"
Rozsudok v právnej veci Masterfoods9) sa sústredil na procesnoprávne
aspekty súkromnoprávneho uplatňovania súťažného práva, a to najmä na právne vzťahy medzi Komisiou a
súdmi členských štátov pri paralelnej aplikácii článku 81 ods.
1
ZES (teraz 101 ods. 1 ZFEÚ). Súdny dvor EÚ potvrdil
nadradené postavenie Komisie vo vzťahu ku konaniu pred vnútroštátnymi súdmi pokiaľ ide o výkon
právomocí, ktoré boli Komisii zverené zakladajúcimi zmluvami10).
Súdny dvor EÚ pri posudzovaní vzťahu medzi Komisiou a súdmi členských štátov vychádzal z toho, že
Komisii bola článkom 85 ods. 1 (teraz
105 ods. 1 ZFEÚ) zverená úloha zabezpečiť uplatňovanie
princípov zakotvených v článkoch 85 a 86 ZES (teraz 101 a
102 ZFEÚ). Komisia má aj právomoc definovať a
implementovať súťažnú politiku EÚ. Pri výkone týchto právomocí Komisia prijíma rozhodnutia, ktorých
platnosť môže byť preskúmaná Súdnym dvorom EÚ. Komisia má síce výlučnú právomoc prijímať rozhodnutia
podľa článku 85 ods. 3 ZES (teraz
101 ods. 3 ZFEÚ), právomoc uplatňovať ustanovenia
článkov 85 ods. 1 a
86 ZES (teraz 101 ods.
1 a 102 ZFEÚ) však Komisia zdieľa so súdmi
členských štátov. Vzhľadom na túto deľbu právomocí a za účelom plnenia úloh zverených primárnym
právom EÚ Komisia nemôže byť pri aplikácii ustanovení článkov 85
ods. 1 a 86 ZES (teraz
101 ods. 1 a 102
ZFEÚ) viazaná rozhodnutiami súdnych orgánov členských štátov. Súdny dvor EÚ išiel vo svojej
argumentácii dokonca tak ďaleko, že stanovil právomoc Komisie prijať kedykoľvek rozhodnutie podľa
článkov 85 a
86 ZES (teraz
101 a 102 ZFEÚ)
aj v prípade, že protisúťažné
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).