Keď v mojom ovocnom sade na Žitnom ostrove koncom februára začali pučať marhuľové kvety, pripomenulo mi to rozprávku o dvanástich mesiačikoch, kde Maruška dostala nesplniteľnú úlohu hľadať v zime pod snehom jahody
1)
. Možno moja vnučka Eliška jej už ani neporozumie, tak ako ja som si musel dvakrát prečítať takmer 250-stranové rozhodnutie Veľkej komory Európskeho súdu pre ľudské práva ("ESĽP") vo veci
Verein Klima Seniorinnen Schweiz a ostatní proti Švajčiarsku (z 9. apríla 2024, č. 53600/20)
. Klimatické zmeny nespôsobujú len otepľovanie Zeme, ale v tomto rozhodnutí aj zmenu v prístupe k ľudským právam tentoraz v podaní štrasburského súdu.
Zmena v prístupe k ľudským právam v predmetnom rozhodnutí sa dá najlepšie vnímať v kontexte najmä troch aspektov, a to
Praktickú realizáciu Rámcového dohovoru malo zabezpečiť prijatie Kjótskeho protokolu v roku 1997, ktorý zaviazal priemyselné krajiny obmedziť a znížiť emisie skleníkových plynov v súlade s dohodnutými cieľmi a v zhode so zásadou "
spoločnej, ale diferencovanej zodpovednosti.
"
3)
Ešte konkrétnejšia je aktuálne platná Parížska dohoda prijatá na konferencii OSN o zmene klímy v Paríži 12. decembra 2015. Cieľom tejto dohody bolo udržať nárast globálnej priemernej teploty výrazne pod 2 °C nad pre industriálnou úrovňou a pokračovať v úsilí obmedziť nárast teploty na 1,5 °C. V roku 2021 bol prijatý Glasgowský klimatický pakt, ktorý vyjadril veľké znepokojenie nad tým, že: "
ľudská činnosť doteraz spôsobila oteplenie približne o 1,1 °C a dôsledky už pociťujeme v každom regióne a uhlíkové rozpočty vydané v súlade s dosahovaním cieľa stanoveného v Parížskej dohode sú malé a rýchlo sa vyčerpajú
." O rok na to konferencia zmluvných štátov Rámcového dohovoru OSN o zmene klímy prijala v Sharm el Sheiku implementačný plán a následne v roku 2023 prebehlo na tejto úrovni prvé celosvetové hodnotenie plnenia Parížskej dohody. V máji 2022 vydal Generálny tajomník OSN na základe žiadosti Rady OSN pre ľudské práva správu "
Vplyv zmeny klímy na ľudské práva ľudí v zraniteľných situáciách
" so sériou odporúčaní. Samotná Rada OSN pre ľudské práva v rezolúcii č. 48/13 z 8. októbra 2021 formálne uznala právo na čisté, zdravé a udržateľné životné prostredie ako ľudské právo a vyzvala Valné zhromaždenie OSN, aby zvážilo jeho medzinárodnoprávnu kodifikáciu. Ako je známe, Medzinárodný pakt o občianskych a politických právach neobsahuje žiadne ustanovenie na ochranu životného prostredia. Výbor OSN pre ľudské práva vo svojom Všeobecnom komentári č. 36 k právu na život, prijatom v roku 2019, výslovne vymedzuje priamu súvislosť medzi ochranou životného prostredia a povinnosťou chrániť život.
4)
Valné zhromaždenie OSN prijalo 29. marca 2023 podľa čl. 96 Charty OSN rezolúciu, v ktorej žiada Medzinárodný súdny dvor o poskytnutie poradného stanoviska k záväzkom štátov v súvislosti so zmenou klímy. Je všeobecne známe, že
Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd ("
Dohovor"), rovnako ako Medzinárodný pakt o občianskych a politických právach, neupravuje hospodárske, sociálne a kultúrne práva (výnimkou v tomto smere je právo na združovanie sa v odboroch -
čl. 11 Dohovoru a právo na vzdelanie -
čl. 1 Dodatkového protokolu č. 1 k Dohovoru), avšak práve globálny problém spojený s klimatickými zmenami podnietil Parlamentné zhromaždenie Rady Európy k tomu, aby v odporúčaní č. 2211 (2021), prijatom 29. septembra 2021, nazvanom "
zakotvenie práva na zdravé životné prostredie: potreba zvýšenia akcie schopnosti Rady Európy
", vyzval Výbor ministrov Rady Európy k vypracovaniu osobitného Dodatkového protokolu k
Dohovoru, ako aj k Európskej sociálnej charte, ktorý by obsahoval nové ľudské právo "
na bezpečné, zdravé a udržateľné životné prostredie
." Odôvodnilo to tým, že ESĽP "
sa nemôže dostatočne a účinne zaoberať týmto ľudským právom novej generácie ... Judikatúra Súdu zabezpečuje len nepriamu ochranu práva na životné prostredie sankcionovaním len tých porušení životného prostredia, ktoré súčasne vedú k porušeniu iných ľudských práv už uznaných v
Dohovore ... Parlamentné zhromaždenie vyzýva Radu Európy, aby včas uznala vnútornú hodnotu prírody a ekosystémov vo svetle vzájomného vzťahu medzi ľudskými spoločnosťami a prírodou
" (bod 5 príslušného uznesenia Parlamentného zhromaždenia Rady Európy).
5)
Napriek len "nepriamej" ochrane životného prostredia vytvoril ESĽP pomerne rozsiahlu judikatúru extenzívnym a evolučným výkladom práva na súkromie (menej už v rámci práva na život, upraveného v
čl. 2 Dohovoru), ktorého súčasťou je aj životné prostredie, v ktorom človek žije.
6)
Veľkým odborným povzbudením pre kultiváciu tejto judikatúry je aj stanovisko Európskej komisie pre demokraciu prostredníctvom zákona [č. 997/2020, 9. októbra 2020, CDL - AD (2020) 020], ktorým Benátska komisia reagovala na štyri návrhy novelizácie islandskej ústavy, týkajúce sa aj životného prostredia a ochrany prírodných zdrojov. V ňom nielen zdôraznila potrebu súdnej ochrany životného prostredia, ale načrtla aj uplatnenie zásady medzigeneračnej solidarity.
7)