Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

Ústavná ochrana volebného systému: Slovenská republika v komparatívnej perspektíve

DOMIN, M.: Ústavná ochrana volebného systému: Slovenská republika v komparatívnej perspektíve. Právny obzor, 107, 2024, č. 4, s. 408 – 427.

https://doi.org/10.31577/pravnyobzor.2024.4.04

Constitutional protection of the electoral system: Slovak Republic in a comparative perspective. The paper draws attention to constitutional protection of electoral system applied in elections to the National Council of the Slovak Republic, which was implemented through constitutional act no. 24/2023 Coll. After clarifying the context of adoption of the cited constitutional act and defining the term "electoral system" and its most important elements, the text describes what changes to elements of the electoral system remained available to the legislator even after adoption of the cited constitutional act. The remaining part of the paper is devoted to constitutional protection of selected elements of electoral systems in other member states of the Council of Europe and to comparison with the constitutional arrangement in conditions of the Slovak Republic.

Key words: constitutional protection of the electoral system, electoral constituency, electoral system, parliamentary elections, proportional representation system

Úvod
Výber konkrétneho volebného systému patrí k najdôležitejším politickým rozhodnutiam v reprezentatívnej demokracii.
1)
Pri nezmenených preferenciách voličov totiž môžu rôzne volebné systémy produkovať rôzne volebné výsledky a v konečnom dôsledku tak dostať k moci rôznych reprezentantov občanov. Práve vďaka načrtnutej povahe volebného systému sa tento neraz dostáva do pozornosti ústavodarcu, ktorý sa ho snaží, prostredníctvom ukotvenia v rigidnej ústave, čiže v právnom predpise zmeniteľnom náročnejším spôsobom, ako je to v prípade "bežného" zákona, chrániť pred neželanými či častými zmenami. Konštitucionalizácia volebného systému, ako možno načrtnutý fenomén označiť, pritom má viacero dôsledkov. Okrem stability volebného systému a jeho ochrany pred zmenami, ktoré by sledovali (len) záujmy konkrétnej politickej reprezentácie, ide napríklad aj o hierarchizáciu noriem volebného práva a s ňou spojené priznanie hodnotového významu niektorým normám volebného práva.
2)
Trend postupného rozširovania konštitucionalizácie volebného systému možno badať najmä v 20. a 21. storočí. Na porovnanie, v roku 1900 existovali len štyri ústavy, ktoré jasne určovali pravidlá volieb do parlamentu, resp. jeho dolnej komory.
3)
V súčasnosti je takýchto ústav, ako si ukážeme aj v tretej časti príspevku, omnoho viac.
Téma ústavnej ochrany volebného systému, konkrétne volebného systému uplatňovaného pri voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej aj len "Národná rada"), sa dostala do širšieho povedomia začiatkom roka 2023. V kontexte vtedajšej ústavno-politickej krízy, ktorá napokon vyústila do predčasných parlamentných volieb, časť vtedajšej politickej reprezentácie presadila zmenu textu Ústavy Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. (ďalej len "Ústava"), ktorá, okrem umožnenia skrátiť volebné obdobie Národnej rady jej uznesením, mala docieliť aj ochranu volebného systému uplatňovaného pri voľbách do Národnej rady. Načrtnutý zásah do ústavného textu bol odôvodňovaný obavami, že vtedajšia opozícia v prípade, ak sa po parlamentných voľbách dostane k moci, "bežným" zákonom zavedie taký volebný systém, ktorý by mal údajne znevýhodniť určité druhy politických strán, prípadne by mal dokonca predstavovať hrozbu pre demokraciu na Slovensku.
4)
Priblížený zámer sa napokon pretavil do ústavného zákona novelizujúceho Ústavu, ktorý bol schválený 25. januára 2023 a v Zbierke zákonov vyhlásený pod č. 24/2023 Z. z. Spôsob, akým sa ústavná ochrana volebného systému napokon zrealizovala, však možno označiť ako prinajmenšom neštandardný. Ako "nosič" obsahu bol totiž použitý návrh ústavného zákona, ktorý bol do Národnej rady doručený ešte v auguste 2022. V septembri 2022 bol schválený v prvom čítaní a odvtedy v Národnej rade takpovediac čakal na svoj osud.
5)
Prostredníctvom pozmeňujúceho návrhu, podaného 24. januára 2023, sa pôvodný obsah návrhu ústavného zákona nahradil novým,
6)
ktorý okrem iného spočíval aj v ústavnej ochrane volebného systému. Priblíženým postupom sa, bez formálneho využitia inštitútu skráteného legislatívneho konania, podarilo z materiálneho hľadiska (nový) ústavný zákon schváliť už deň po jeho predložení. Obsah pozmeňujúceho návrhu, spočívajúci v zakotvení základných prvkov volebného systému využívaného pri voľbách do Národnej rady do textu čl. 74 Ústavy, jeho predkladateľ odôvodnil tým, že takýmto postupom sa zabráni bez dôslednej opory argumentov a bez širšej politickej podpory jednoduchej väčšine parlamentu zmeniť kľúč, podľa ktorého sa skladá Národná rada.
Cieľom príspevku je, so zreteľom na stručne popísané udalosti zo začiatku roka 2023, zhodnotiť, do akej miery Ústava v znení ústavného zákona č. 24/2023 Z. z. skutočne chráni volebný systém uplatňovaný pri voľbách do Národnej rady. Cieľom je teda priblížiť, aké zmeny vo volebnom systéme zostali mimo dispozičnej sféry zákonodarcu.
7)
Okrem uvedeného príspevok zameria pozornosť aj na ústavnú ochranu volebného systému v ostatných štátoch Rady Európy. Tieto totiž, vzhľadom na spoločne zdieľané hodnoty vrátane tých týkajúcich sa reprezentatívnej demokracie a volebného systému ako jej kľúčového inštitútu, predstavujú vhodnú množinu pre komparáciu. Jej výsledkom by malo byť zistenie, či spôsob, akým sa slovenský delegovaný ústavodarca rozhodol po viac než troch desiatkach rokov ochrániť existujúci volebný systém, je porovnateľný s tým, ako to urobili ústavodarcovia v ostatných európskych štátoch.
1. Volebný systém a parlamentné voľby
Prv než zameriame pozornosť na možnosti slovenského zákonodarcu disponovať s volebným systémom, či už pred alebo následne najmä po novele Ústavy realizovanej ústavným zákonom č. 24/2023 Z. z., je nevyhnutné ustáliť to, čo budeme mať pod pojmom "volebný systém" na mysli. Predmetný pojem totiž predstavuje jeden z najčastejšie používaných slovných spojení nie len pri skúmaní volieb z právneho hľadiska, ale aj z hľadiska iných vedných disciplín. Diverzita prístupov k predmetnému pojmu spôsobuje aj rôzne uchopenie jeho obsahu. Napríklad O. Krejčí rozlišuje volebný systém v sociologickom zmysle a v normatívnom zmysle. Zatiaľ čo v prvom prípade za volebný systém považuje súhrn všetkých jednotlivcov a inštitúcií, vrátane vzťahov medzi nimi, ktorí sa zúčastňujú volieb, v tom druhom zas volebný systém chápe ako súhrn všetkých pravidiel regulujúcich volebné vzťahy.
8)
So zreteľom na ciele tohto príspevku nás bude zaujímať práve normatívny prístup k volebnému systému.
9)
Aj pri normatívnom prístupe k volebnému systému prichádzajú do úvahy viaceré definície, a to v závislosti od šírky uchopenia celej problematiky. K skúmanému pojmu však budeme pristupovať v užšom zmysle, čiže za jeho obsah budeme považovať len tie pravidlá, ktoré určujú spôsob, akým sa odovzdané hlasy voličov transformujú na mandáty, ktoré sú predmetom volieb.
10)
Keďže pozornosť bude venovaná volebnému systému v spojení s parlamentnými voľbami, môžeme vymedzenie volebného systému zúžiť na pravidlá určujúce to, akým spôsobom sa hlasy voličov transformujú na poslanecké mandáty. Povedané inými slovami, za volebný systém budeme považovať pravidlá, za pomoci ktorých dospejeme na základe odovzdaných hlasov k identifikácii konkrétnych nositeľov poslaneckých mandátov.
Každý volebný systém, vrátane toho uplatňovaného v prípade parlamentných volieb, je definovaný viacerými prvkami, ktoré ten-ktorý volebný systém nie len definujú, ale súčasne ho aj odlišujú od iných volebných systémov. Za rozhodujúci prvok budeme považovať základnú techniku (základné pravidlo či princíp) prevodu hlasov na mandáty, ktorá môže v zásade byť buď väčšinová alebo proporcionálna (pomerná). Uvedená technika súčasne predstavuje kľúč ku klasifikácii volebných systémov na dve veľké skupiny: väčšinové volebné systémy a proporcionálne volebné systémy (volebné systémy pomerného zastúpenia).
11)
Kombináciou prvkov týchto dvoch základných skupín, najmä kombináciou využitia väčšinovej a proporcionálne techniky prevodu hlasov na mandáty, vzniká tretia, výrazne heterogénna skupina, ktorú je možné označiť za zmiešané, hybridné alebo kombinované volebné systémy. Okrem základnej techniky prevodu hlasov na mandáty majú osobitný vplyv nie len teoretické zaradenie toho-ktorého volebného systému, ale najmä na konečné rozdelenie mandátov, aj volebné obvody. V rámci tohto prvku volebného systému bude predmetom skúmania tak počet volebných obvodov, na ktoré je volebné územie, ktorým je v prípade parlamentných volieb celé územie štátu, rozdelené, ako aj ich veľkosť, čiže počet poslaneckých mandátov prerozdeľovaných vo volebnom obvode. Priblížené prvky volebného systému budú predmetom skúmania tak v podmienkach Slovenskej republiky (časť 3), ako aj v kontexte ostatných krajín Rady Európy (časť 4).
2. Možnosti slovenského zákonodarcu disponovať s volebným systémom
Po ustálení obsahu pojmu "volebný systém" upriamime pozornosť na ústavnú úpravu volebného systému v podmienkach Slovenskej republiky, a to tak pred novelou Ústavy vykonanou ústavným zákonom č. 24/2023 Z. z., ako aj po nej. Na nasledujúcich riadkoch preto bude priblížené to, ako mohol slovenský zákonodarca s jednotlivými prvkami volebného systému, najmä so základnou technikou prevodu hlasov na mandáty a s volebnými obvodmi, disponovať pred a po 26. januári 2023, čiže pred a po nadobudnutí účinnosti citovanej novely Ústavy.
2.1 Pred ústavným zákonom č. 24/2023 Z. z.
Pre voľby do Národnej rady vrátane problematiky volebného systému, boli aj v období pred nadobudnutím účinnosti ústavného zákona č. 24/2023 Z. z. relevantné najmä čl. 73 a čl. 74 Ústavy. Ustanovenia uvedených článkov, spoločne s čl. 72, tvoria vstup do ústavnej úpravy volieb do Národnej rady. V kontexte pomerne častých novelizácií, ktoré sa dotkli iných častí ústavného textu, vykazujú čl. 73 a čl. 74 netypicky veľkú stabilitu. Ich znenie sa totiž od prijatia Ústavy v septembri 1992 až do schválenia ústavného zákona č. 24/2023 Z. z. vôbec nezmenilo.
Poďme však k obsahu čl. 73 a čl. 74. V zmysle prvého odseku čl. 73 sa Národná rada skladala zo 150 poslancov volených na štyri roky. Ďalšie pre voľby poslancov relevantné pravidlá nachádzame v čl. 74, podľa ktorého mali byť poslanci volení vo všeobecných, rovných a priamych voľbách s tajným hlasovaním (odsek 1) a mohli sa nimi stať len občania Slovenskej republiky s volebným právom a trvalým pobytom na území Slovenskej republiky starší ako 21 rokov (odsek 2). Článok 74bol zakončený blanketovou normu, v zmysle ktorej "
podrobnosti o voľbách poslancov ustanoví zákon
" (odsek 3).
Ústava teda v znení pred zmenami zavedenými ústavným zákonom č. 24/2023 Z. z. neobsahovala žiadnu zmienku o základných prvkoch volebného systému, ktoré boli priblížené v predchádzajúcej časti príspevku. Ustanovenia čl. 73 a čl. 74, rovnako ako ani žiadne iné ustanovenie Ústavy, neurčovali základnú techniku prevodu hlasov na mandáty (väčšinovú alebo proporcionálnu) ani počet a veľkosť volebných obvodov, v rámci ktorých by mali byť poslanecké mandáty prerozdeľované. Dôsledkom takejto ústavnej úpravy následne bolo to, že zákonodarca, pri realizovaní blanketovej normy obsiahnutej v čl. 74 ods. 3 Ústavy, mohol zákonom zaviesť tak niektorý z väčšinových volebných systémov, ako aj niektorý z proporcionálnych volebných systémov. Rovnako mohol zaviesť aj ich rôznu kombináciu. Voľby poslancov Národnej rady taktiež mohli prebiehať prostredníctvom jedného alebo viacerých volebných obvodov. Počas vývoja zákonnej úpravy realizujúcej blanketovú normu čl. 74 ods. 3 Ústavy zákonodarca vyskúšal obe možnosti, keďže do roku 1998 bolo územie štátu rozdelené na štyri volebné obvody a následne, počnúc voľbami konanými v roku 1998, bol zvolený model s jediným celoštátnym volebným obvodom.
12)
Ústava taktiež nekládla žiadne osobitné podmienky na realizáciu blanketovej normy, čiže na prijatie zákona upravujúceho podrobnosti o voľbách poslancov Národnej rady vrátane uplatňovaného volebného systému, a to napríklad získanie hlasov nadpolovičnej väčšiny zo všetkých poslancov, ako je to vyžadované na prijatie zákona vrátaného prezidentom. Ako totiž ešte bude priblížené v ďalšej časti príspevku, z komparatívneho hľadiska nie je výnimočné to, ak sa na schválenie volebného zákona vyžaduje splnenie náročnejších podmienok než na schválenie zákonov vo všeobecnosti. V niektorých štátoch je teda volebnému systému, prípadne jeho vybraným prvkom, poskytnutá tzv. nepriama ústavná ochrana. V slovenských podmienkach však aj na prijatie zákona vykonávajúceho čl. 74 ods. 3 Ústavy postačovalo splniť všeobecné pravidlá obsiahnuté v čl. 84, čiže postačovalo získať hlasy nadpolovičnej väčšiny z prítomných poslancov, samozrejme za splnenia podmienky uznášaniaschopnosti pléna Národnej rady.
Skutočnosť, že znenie Ústavy pred prijatím ústavného zákona č. 24/2023 Z.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).