Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Ústavné zmeny a ich prínos z hľadiska ESĽP a Výboru ministrov Rady Európy (2.)
Ústavné zmeny a ich prínos z hladiska ES lP a Výboru ministrov Rady Európy (2.)
Najvýznamnejšou ústavnou zmenou z hľadiska zabezpečenia náležitej a účinnej ochrany ľudských práv
v SR je zavedenie inštitútu ústavnej sťažnosti podľa článku 127
Ústavy SR (ďalej len "ústava"), ktorým bol nahradený
podnet podľa článku 130 ods. 3 ústavy.
2. Ďalšie prípady, ktoré mali za následok ústavné zmeny - obnova konania pred ústavným
súdom
Vyskytli sa aj prípady, v ktorých Európsky súd pre ľudské práva (ďalej len "ESĽP") dospel k
záveru o porušení práva na prístup k ústavnému súdu, či porušeniu práva na spravodlivé súdne konanie
pred ústavným súdom1). Rozsudkom z 20. novembra 2012 ESĽP skonštatoval
porušenie článku 6 ods. 1 Dohovoru v prípade
Harabin proti Slovenskej republike, z dôvodu, že o jeho disciplinárnom previnení nerozhodoval
nestranný súd. ESĽP zároveň zamietol nárok na náhradu majetkovej škody a priznal sťažovateľovi 3 000
eur z titulu nemajetkovej ujmy s tým, že pri výkone rozsudku sú štáty nielen povinné zaplatiť sumy
priznané z titulu spravodlivého zadosťučinenia, ale aj prijať ďalšie všeobecné a individuálne
opatrenia. V predmetnom prípade by podľa ESĽP bola najvhodnejšou formou nápravy obnova konania pred
súdom spĺňajúcim záruky nestrannosti. Návrh sťažovateľa na povolenie obnovy konania vo veci
disciplinárneho konania vedeného proti nemu pred ústavným súdom pod sp. zn. PL. ÚS 92/2011 bol
ústavnému súdu doručený 21. februára 2013. Ústavný súd (ďalej len "ústavný súd") uznesením sp. zn.
PL. ÚS 6/2013 z 29. októbra 2013 rozhodol tak, že návrh sťažovateľa na obnovu konania zamietol podľa
článku 131 ods. 1 ústavy, ako aj
§ 4 ods. 3 zákona o ústavnom súde. V odôvodnení
inter alia
uviedol: "Z ustanovení čl. 131 ods. 1
ústavy a § 4 ods. 3 zákona o ústavnom súde
vyplýva, že plénum ústavného súdu sa uznáša nadpolovičnou väčšinou všetkých sudcov. Ak sa táto
väčšina nedosiahne, návrh sa zamietne. O návrhu sťažovateľa na povolenie obnovy konania rozhodovalo
10 sudcov pléna ústavného súdu. Dvaja sudcovia ústavného súdu boli z rozhodovania v predmetnej veci
vylúčení, jeden bol práceneschopný. Pri rozhodovaní o ich vylúčení zohľadňovalo plénum ústavného
súdu závery vyplývajúce z rozsudku ESĽP v Štrasburgu z 20. novembra 2012 vo veci sťažnosti
sťažovateľa Harabina proti SR (č. 58688/11), ktorý sa predmetnej veci týkal. Vzhľadom na nižší počet
sudcov rozhodujúcich v danej veci v pléne ústavného súdu a na skutočnosť, že text
ústavy ani text
zákona o ústavnom súde výslovne možnosť obnovy konania
pred ústavným súdom neposkytujú, nezískal návrh na povolenie obnovy disciplinárneho konania vedeného
proti sťažovateľovi pod sp. zn. PL. ÚS 92/2011 požadovanú väčšinu siedmich hlasov a musel byť v
súlade s označenými ustanoveniami ústavy a
zákona o ústavnom súde zamietnutý z procesných
dôvodov."Listom z 5. septembra 2013 (ktorý bol zaslaný na vedomie aj prezidentovi Slovenskej republiky,
predsedovi vlády Slovenskej republiky, predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len
"Národná rada SR") a predsedovi Ústavnoprávneho výboru NR SR predsedníčka ústavného súdu upovedomila
ministra spravodlivosti o tom, že ustanovenie článku
133 ústavy, ktoré vylučuje podanie opravného prostriedku proti rozhodnutiu ústavného súdu,
ako ustanovenie právneho predpisu vyššej právnej sily v porovnaní s ustanoveniami
Občianskeho súdneho poriadku,
Trestného poriadku a
zákona o ústavnom súde, na ktoré poukázal ESĽP vo
svojom rozsudku z 20. novembra 2012, môže predstavovať vzhľadom na existenciu viacerých alternatív
výkladu ústavného textu prekážku naplnenia záverov predmetného rozsudku ESĽP. V nadväznosti na
uvedené došlo k zmene ústavy, ktorá bola prijatá
Národnou radou SR 4. júna 2014 a účinnosť nadobudla 1. septembra 2014.
Nový článok 133 ústavy znie: "Proti
rozhodnutiu ústavného súdu nemožno podať opravný prostriedok; to neplatí ak rozhodnutím orgánu
medzinárodnej organizácie zriadeného na uplatňovanie medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská
republika viazaná, vznikne Slovenskej republike povinnosť v konaní pred ústavným súdom znovu
preskúmať už prijaté rozhodnutie ústavného súdu."
V nadväznosti na uvedené bol zmenený s účinnosťou od 1. januára 2015 aj zákon o organizácií
Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších
predpisov2) podľa § 75 ktorého "právoplatné rozhodnutie Ústavného súdu
Slovenskej republiky možno za podmienok ustanovených týmto zákonom napadnúť návrhom na obnovu
konania pred Ústavným súdom Slovenskej republiky, ak rozhodnutím orgánu medzinárodnej organizácie
zriadeného na uplatňovanie medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná (ďalej len
"orgán medzinárodnej organizácie"), vznikne Slovenskej republike povinnosť v konaní pred Ústavným
súdom Slovenskej republiky znovu preskúmať už prijaté rozhodnutie Ústavného súdu Slovenskej
republiky." Návrh na obnovu konania pred ústavným súdom musí okrem všeobecných náležitostí návrhu na
začatie konania obsahovať označenie rozhodnutia ústavného súdu, proti ktorému smeruje a označenie
rozhodnutia orgánu medzinárodnej organizácie, o ktoré sa opiera. Návrh na obnovu konania pred
ústavným súdom je oprávnený podať ten, kto bol vo veci účastníkom konania pred ústavným súdom a v
koho prospech orgán medzinárodnej organizácie rozhodol. Účastníkmi konania o návrhu na obnovu
konania sú aj účastníci konania pred ústavným súdom, ktorého obnova je navrhovaná, ktorí nie sú
navrhovateľmi; tí, ktorí boli v tomto konaní vedľajšími účastníkmi, sú nimi aj v konaní o návrhu na
obnovu konania. Návrh na obnovu konania pred ústavným súdom možno podať do šiestich mesiacov odo
dňa, keď sa rozhodnutie orgánu medzinárodnej organizácie stalo konečným, alebo od toho času, keď
návrh na obnovu konania pred ústavným súdom mohol byť uplatnený. Podľa § 75a o návrhu na obnovu
konania, ktorý smeruje proti rozhodnutiu pléna ústavného súdu, rozhoduje plénum ústavného súdu a o
návrhu na obnovu konania,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).