Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

Špeciálny insolvenčný správca v obmedzenom režime

Príspevok, čiastočne inšpirovaný rozhodnutím ústavného súdu, sa venuje právnej úprave špeciálneho správcu, ktorého musí súd ustanoviť v určitých insolvenčných konaniach a v konkurze druhovo určeným dlžníkom. Právna úprava vzbudzuje dojem, že tieto ustanovenia neplatia pre rozhodovanie schôdze veriteľov pri rozhodovaní o výmene správcu. Článok sa snaží vyriešiť interpretačné problémy tak, aby sa dosiahol účel zavedenia inštitútu špeciálneho správcu.

The paper, partly inspired by the Constitutional Court's decision, deals with the legal regulation of the special trustee that the court must appoint in certain insolvency proceedings and bankruptcy proceedings for debtors of a certain kind. The legislation gives the impression that these provisions do not apply to the decision of the meeting of creditors when deciding on the replacement of the trustee. The paper seeks to resolve the interpretative problems of introducing the institution of a special trustee.

ĎURICA, M.: Špeciálny insolvenčný správca v obmedzenom režime; Justičná revue, 77, 2025, č. 1, s. 1 – 8.

Kľúčové slová: konkurz, konkurzný súd, reštrukturalizácia, správca, špeciálny správca, schôdza veriteľov.

Key words: bankruptcy, bankruptcy court, restructuring, trustee, special trustee, creditors’meeting.

Právne predpisy/legislation: zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov; zákon č. 8/2005 Z. z. o správcoch; Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1023 z 20. júna 2019 o rámcoch preventívnej reštrukturalizácie, o oddlžení a diskvalifikácii a o opatreniach na zvýšenie účinnosti reštrukturalizačných, konkurzných a oddlžovacích konaní a o zmene smernice (EÚ) 2017/1132 (Smernica o reštrukturalizácii a insolvencii).

Úvod
Na problematiku špeciálneho správcu, poznajúc problémy aplikačnej praxe, sme chceli reagovať už dávnejšie. Akceleračným impulzom k tejto úvahe a diskusii je rozhodnutie Ústavného súdu SR
1)
, ktoré zaujalo určitý názor k možnosti ustanoviť špeciálneho správcu na základe rozhodnutia schôdze veriteľov v konaní, v ktorom musí súd ustanoviť len špeciálneho správcu.
Príbeh špeciálneho správcu začal implementáciou Smernice o reštrukturalizácii a insolvencii,
2)
aj keď špeciálny správca nemá priamo pôvod v smernici. Táto smernica vyvolala prijatie zákona č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý nadobudol účinnosť 1. mája 2022 (ďalej aj "zákon o hroziacom úpadku").
3)
Tento zákon zaviedol v súlade so Smernicou o reštrukturalizácii a insolvencii do nášho právneho poriadku inštitút verejnej preventívnej reštrukturalizácie a neverejnej preventívnej reštrukturalizácie, ako možné spôsoby riešenia hroziaceho úpadku. Zákon o riešení hroziaceho úpadku novelizoval viac zákonov, medzi nimi aj zákon o konkurze a reštrukturalizácii
4)
a zákon o správcoch.
5)
Podstatnou zmenou v zákone o správcoch je zavedenie inštitútu špeciálneho správcu. Tento správca je určený pre vybrané druhy úpadcov (dlžníkov) a pre vybrané druhy insolvenčných konaní. Podľa dôvodovej správy, nová právna úprava rieši zvýšené požiadavky na odbornosť a nezávislosť správcov tým, že zavádza špeciálnu správcovskú skúšku pre správcov, ktorí budú môcť byť ustanovení do obzvlášť náročných konkurzných či reštrukturalizačných konaní, pričom títo správcovia budú vykonávať funkciu aj v tzv. preventívnych konaniach.
1 Obligatórne ustanovenie špeciálneho správcu
V dôsledku tejto zmeny sa zoznam správcov člení na oddiel správcov pre fyzické osoby, oddiel správcov pre právnické osoby a oddiel špeciálnych správcov. Justičná obec už dlhšie volala po tom, aby sa správcovia určovali aj s prihliadnutím najmä na ekonomickú veľkosť dlžníka, zložitosť insolvenčného konania a odbornosť správcu. Náhodný výber toto neumožňuje a tak aj do zložitého insolvenčného konania môže byť náhodným výberom ustanovená osoba, u ktorej to bude napr. prvý konkurz a nemá na vedenie takého konkurzu potrebné vedomosti a skúsenosti. Výber správcu náhodným výberom v konkurze podľa prvej hlavy druhej časti zákona (ďalej len "konkurz") môžu, samozrejme, korigovať veritelia na prvej schôdzi veriteľov rozhodnutím o výmene správcu. Ako to však ukazujú skúsenosti, majoritní veritelia sa pri výbere správcu často nerozhodujú podľa odbornosti správcu a prevažujú skôr iné motivácie.
Zavedenie špeciálneho správcu je principiálne správne, aj keď metódy výberu kvalifikovaného správcu môžu byť rôzne. Kvalifikovaného správcu by mohol vybrať aj konkurzný sudca na základe doterajších skúseností s postupom správcov v jednotlivých konaniach, tak ako to bolo na začiatku novodobej histórie nášho insolvenčného práva a pod.
Obligatórne ustanovenie špeciálneho správcu je postavené na štyroch kritériách. Prvé tri, medzi ktoré patrí predmet činnosti pri subjektoch, ktoré zákon označuje ako finančné inštitúcie
6)
, výška obratu (nad 10 000 000 eur) a hodnota majetku (10 000 000 eur) zodpovedajú aj zámeru dôvodovej správy. To sa už nedá povedať o štvrtom kritériu, ktorým je druh konania. Špeciálny správca musí byť ustanovený v každom konaní o povolenie verejnej preventívnej reštrukturalizácie a v každom konaní o povolenie reštrukturalizácie. Tieto konania vôbec nemusia byť zložité, pretože dlžníkom môže byť aj ekonomicky malý podnikateľský subjekt. Navyše, v reštrukturalizačnom konaní, správca menovaný súdom po povolení reštrukturalizácie vykonáva len popieranie pohľadávok a dohľad nad činnosťou dlžníka. Väčšia odborná záťaž v súvislosti s týmto konaním je na správcovi, ktorý vypracúva reštrukturalizačný posudok. Len pokiaľ by návrh na povolenie reštrukturalizácie podal veriteľ, čo je naozaj výnimkou, správca predkladá reštrukturalizačný plán.
2 Konkurzný súd versus schôdza veriteľov
Úmysel zákonodarcu bol nesporne ten, aby v týchto, v kogentnom ustanovení taxatívne vymenovaných prípadoch, vykonával funkciu len špeciálny správca.
Zdá sa, že časť aplikačnej praxe považuje za problematickú novelizáciu
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).