3. Určenie právomoci
Najskôr je teda potrebné určiť právomoc súdu, ktorý je oprávnený vo veci konať a rozhodnúť podľa rozhodného práva. V tejto súvislosti prichádza do úvahy nariadenie Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) č. 1215/2012 z 12. decembra 2012 o právomoci a o uznávaní a výkone rozsudkov v občianskych a obchodných veciach (ďalej aj "nariadenie Brusel I bis"). Keďže ide o nariadenie, toto má v rozsahu svojej pôsobnosti prednosť pred vnútroštátnou právnou úpravou, ktorou by v tomto prípade bol zákon č. 97/1963 Zb. o medzinárodnom práve súkromnom a procesnom (ďalej aj "ZMPSP").
Nariadenie Brusel I bis je možné v tomto prípade aplikovať, keďže nároky obchodnej spoločnosti zo zodpovednosti člena štatutárneho orgánu nevylučuje z rozsahu svojej pôsobnosti. Žalovaný však musí mať svoje bydlisko v niektorom z členských štátov.
4)
Bydlisko je autonómny pojem práva EÚ, čo znamená, že je potrebné ho vykladať bez ohľadu na vnútroštátne právo členských štátov. Uvedené však platí iba vo vzťahu k právnickej osobe, keďže pri fyzickej osobe nariadenie Brusel I bis ponecháva výklad jej bydliska na vnútroštátne právo, čo je v tomto prípade právo členského štátu, kde bola podaná žaloba (
lex fori
).
5)
Pri určovaní bydliska fyzickej osoby v podmienkach Slovenskej republiky sa berie ohľad predovšetkým na to, kde má daná osoba rodinu, kde pracuje, a prihliada sa aj na jej zámer zotrvať na určitom mieste,
6)
pričom trvalý pobyt osoby nemusí byť rozhodujúci.
7)
Bydlisko fyzickej osoby sa teda chápe ako miesto pobytu, kde má táto osoba úmysel sa trvalo zdržovať. Preto bydliskom fyzickej osoby nebude každé miesto, kde táto osoba býva, pokiaľ sa na takomto mieste zdržuje bez tohto úmyslu.
8)
Základné pravidlo pre určenie právomoci súdu je uvedené v čl. 4 ods. 1 nariadenia Brusel I bis, podľa ktorého je príslušný súd toho členského štátu, v ktorom má žalovaný svoje bydlisko (tzv. pravidlo
actor sequitur forum rei
).
Právomoc slovenského súdu by teda bola daná vtedy, ak by žalovaný člen štatutárneho orgánu mal svoje bydlisko na území Slovenskej republiky.
V prípade zodpovednosti člena štatutárneho orgánu za škodu je však možné uvažovať aj o tzv. alternatívnej právomoci v zmysle čl. 7 až 9 nariadenia Brusel I bis, ktorej určenie (založenie) je na vôli žalobcu.
9)
Alternatívnu právomoc možno rozdeliť na konanie v (i) zmluvných veciach, kde je príslušný súd toho členského štátu, v ktorom bolo miesto zmluvného plnenia, a vo (ii) veci nárokov z mimozmluvnej zodpovednosti, kde je príslušný súd toho členského štátu, v ktorom došlo alebo by mohlo dôjsť ku skutočnosti, ktorá zakladá tento nárok. V obidvoch prípadoch ide taktiež o autonómne pojmy, ktoré je potrebné vykladať v zmysle práva EÚ.
Z toho dôvodu ďalej posúdime, či zodpovednostný vzťah medzi obchodnou spoločnosťou a členom štatutárneho orgánu je v zmysle práva EÚ zmluvnou vecou alebo nárokom z mimozmluvnej zodpovednosti. V prípade, ak pôjde o zmluvnú vec, tak už nebude potrebné následne skúmať, či ide o nárok z mimozmluvnej zodpovednosti.
Podľa Súdneho dvora EÚ pojem "zmluvná vec", resp. "nárok zo zmluvy" predpokladá existenciu slobodne prijatého záväzku jednej strany voči druhej strane.
10)
K tomuto pojmu existuje bohatá judikatúra Súdneho dvora EÚ, pričom je evidentné, že tento pojem vykladá veľmi široko.
11)
Pravdepodobne aj pod týmto vplyvom Súdny dvor EÚ v prípade
Holterman
judikoval, že za nárok zo zmluvy sa považuje aj nárok obchodnej spoločnosti voči členovi štatutárneho orgánu z
"neplnenia povinnosti riadne vykonávať funkciu, ktorá je mu uložená právom obchodných spoločností"
.
12)
Súdny dvor EÚ svoje rozhodnutie odôvodňuje tým, že člen štatutárneho orgánu a obchodná spoločnosť v tomto prípade slobodne prijali vzájomné záväzky, keďže člen štatutárneho orgánu sa zaviazal, že bude riadiť túto spoločnosť a konať v jej mene, pričom spoločnosť sa zaviazala poskytovať mu za túto činnosť odmenu. Funkcia člena štatutárneho orgánu preto v tomto prípade podľa Súdneho dvora EÚ vytvára úzke vzťahy rovnakého typu, ako sú vzťahy, ktoré vznikajú medzi zmluvnými stranami.
13)