Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Hľadanie ústavného práva na Slovensku a jeho súčasný stav
HĽADANIE ÚSTAVNÉHO PRÁVA NA SLOVENSKU A JEHO SÚČASNÝ STAV
Hľadanie ústavného práva na Slovensku nie je o zisťovaní, či ústavné právo na Slovensku bolo
alebo je. Hľadanie slúži na objasnenie, z čoho ústavné právo na Slovensku vzišlo, na akých základoch
stojí, aké sú najvýznamnejšie okamihy v jeho existencii, aké sú najdôležitejšie výsledky, ku ktorým
sa dosiaľ dopracovalo, a čím sa bude musieť zaoberať v budúcnosti.
Podoby ústavného práva
Ústavné právo je pozitívnoprávna disciplína, súbor noriem ústavného práva, ktoré sa uplatňujú v
činnosti orgánov verejnej moci a dajú sa vynucovať na súde, často Ústavnom.
Ústavné právo je vedecká disciplína, odvetvie vied o štáte a práve.
Ústavné právo je pedagogická disciplína.
Podoby ústavného práva sú vždy a všade prítomné. Niekedy menej, inokedy viac sa spolupodieľajú na
výsledku, ktorým je platné ústavné právo, ktoré formujú a deformujú podľa kľúča, ktorý ťažko
nájsť.
Zo všetkých troch uhlov sa skúmajú a hodnotia tie isté javy, no každý z pohľadov je trochu iný.
Existuje medzi nimi spätná väzba a dôležité je, aby to bola efektívna spätná väzba.
Cez ústavné právo ako vedeckú disciplínu1) by sa ústavné právo na
Slovensku malo najvýraznejšie rozvíjať tak v nadväznosti na pohyb vyvolaný v sfére
pozitívno-právneho ústavného práva, ako aj spracovaním problémov identifikovaných ako dosiaľ
neriešené, či dosiaľ nevyriešené otázky nových prvkov vnášaných do ústavného práva. V záujme
dosiahnutia tohto cieľa sa vo vede ústavného práva musí využívať objektívnosť a nestrannosť, vedecká
poctivosť. Vlastnosti značne vzdialené nie malému počtu právnych teoretikov, ktorí sympatizujú s
politickými lídrami a politickými stranami, patria k ich spolupracovníkom alebo aspoň majú ambíciu
stať sa spolupracovníkmi. Tomu podriaďujú svoje hľadanie v ústavnom práve, do ktorého vnášajú
účelové výklady.
Ústavné právo ako pozitívnoprávne odvetvie formujú a formulujú dva ústavné orgány štátu. Vo fáze
tvorby práva je to Národná rada SR ako orgán s právomocou prijímať, meniť a dopĺňať Ústavu SR a
ústavné zákony. Vo fáze aplikácie práva je to Ústavný súd SR ako jediný orgán s právomocou dávať
Ústave SR záväzné výklady. Ústavné právo ako pozitívnoprávne odvetvie má najbližšie k politike. Je
to dané predovšetkým pragmatickou povahou problémov, s ktorými sa stretá, ale aj povahou inštitúcie,
ktorá zabezpečuje zdokonaľovanie ústavného práva vo fáze jeho tvorby.
Ústavné právo ako pedagogickú disciplínu realizujú predovšetkým katedry ústavného práva na
právnických fakultách, ale aj ďalší učitelia ústavného práva na ďalších vysokých školách, ktoré vo
svojich učebných osnovách pripisujú význam výučbe ústavného práva alebo aspoň práva všeobecne. Na
výučbe ústavného práva najpodstatnejšie by malo byť naučiť (sa) vysvetľovať ústavu vlastného štátu.
Ako sa má uplatňovať, naznačujú rozhodnutia Ústavného súdu, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou
ústavného práva v praxi. Aj tie by mala dostatočne priblížiť výučba ústavného práva. Ústavné právo
ako pedagogická disciplína sa v najväčšej miere podpisuje pod súčasný stav pohľadu na ústavné právo,
jeho previazanie s minulosťou.
K javom charakterizujúcim stav súčasného ústavného práva na Slovensku treba zaradiť disproporciu
medzi jeho vedeckou a pedagogickou rozpracovanosťou. Pri porovnaní počtu vedeckých diel s počtom
učebníc vysoko vedú učebnice ústavného práva.2) Vedecká monografia o ústavnom
práve neexistuje, predmetom záujmu sú iba čiastkové otázky.3)
Napriek všetkému, ústavné právo na Slovensku prešlo od roku 1989 výrazným prerodom. Do novembra
1989 bolo predovšetkým pedagogickou disciplínou, ktorá sa nestretávala s praktickými spormi o výklad
ústavy. Neexistoval ani štátny orgán, ktorý by také spory riešil, lebo ústavný súd v praxi nebol
zriadený. Ústavné právo sa zaoberalo otázkami vývoja minulých ústav, štátnymi symbolmi a mnohými
ďalšími otázkami v skutočnosti právne okrajového, či dokonca bez právneho významu. Po novembri 1989
sa ústavné právo sa stalo predovšetkým pozitívnoprávnou disciplínou, ktorá vyvoláva obrovské
množstvo sporov o účel a obsah ústavných noriem. Na ich riešenie je zriadený Ústavný súd SR.
Ústavné právo na Slovensku včera a dnes
Hľadanie ústavného práva je hľadaním podstaty, súčasnej podoby. Spája sa s očistou ústavného
práva od otázok, na ktoré sa ponúkajú prežité odpovede. Chybou a omylom právnej teórie na Slovensku
je hodnotenie právnych názorov Ústavného súdu SR očami súčasnosti. Rozhodnutia ústavného práva,
ktoré patria do súboru platného ústavného práva sa "rodili na inej planéte", lebo sa rodili v čase
iného nazerania na právne relevantné otázky. Mnohé dnes samozrejmé poznatky do slovenského ústavného
práva vniesol práve Ústavný súd SR v rozhodnutiach vyjadrujúcich stav poznania v okamihu, v ktorom
Ústavný súd SR vyslovil svoj názor.
Napríklad, Ústavný súd SR rozhodol, že prijatím návrhu v referende občania založia pozitívny
záväzok Národnej rady SR, parlamentu udelia príkaz, aby prijal zákon, ba dokonca aj ústavný zákon
meniaci či dopĺňajúci Ústavu SR:
"Prijatie návrhu v referende má ústavnú relevanciu v tom zmysle, že ním občania zúčastnení na
hlasovaní udelia parlamentu príkaz, aby v súlade s návrhom prijatým v referende zmenil časť ústavy,
ktorá bola predmetom vyhláseného referenda. Ústava však neobsahuje ustanovenie umožňujúce občanom,
aby hlasovali priamo o formulácii navrhnutej zmeny ústavy."4)
Ústavný súd SR týmto názorom "dovysvetľoval" rozhodnutie, podľa ktorého Ústava SR neobsahuje
zákaz, aby predmetom referenda bola otázka o zmene ústavy alebo jej časti.
"Vysvetlivka" o tom, že Ústava SR neobsahuje výslovné ustanovenie umožňujúce občanom priamo
rozhodnúť o znení zmeny ústavy, vznikla v čase, keď v právnom myslení na Slovensku nepredstaviteľná
bola možnosť, že prameň práva so silou ústavy alebo zákona vznikne inak, ako v parlamente. V súlade
s touto dobovou predstavou Ústavný súd SR zaujal postoj, ktorý umožnil meniť Ústavu SR aj občanom
štátu v referende, no s tým, že do tvorby definitívneho znenia
Ústavy SR zapojil parlament viazaný ústavnou
povinnosťou prijať ústavnú normu alebo ústavné normy formulujúce návrh, prijatý v referende.
Ústavný súd SR ku konkrétnemu okamihu v minulosti vyslovoval revolučné názory v revolučnej forme.
Prvá vec, ktorou Ústavný súd SR vyvolal odpor, bol rozsah odôvodnenia rozhodnutí ústavného súdu,
ktorý výrazne presahoval rozsah a kvalitu odôvodnenia podľa vtedy zaužívaných predstáv všeobecných
súdov a orgánov verejnej správy. Súdne rozhodnutia, ako aj rozhodnutia správnych orgánov bývali pod
vplyvom tradície uplatňovania práva v predchádzajúcom spoločenskom zriadení stručné, svojou
podstatou fiktívne. Štandardné súdne rozhodnutie v odôvodnení prinášalo prehľad skutkového stavu
sporu, za ktorým nasledovali citácie z právnych predpisov, ktoré súd v okolnostiach prípadu hodnotil
ako prameň práva. Rozhodnutie bolo zavŕšené formuláciou: "Preto súd rozhodol, ako je uvedené vo
výroku", ktorú súdy všetkých stupňov pokladali a vydávali za zákonom predpísané odôvodnenie. Právnou
argumentáciou uvedenou v odôvodnení Ústavný súd SR tento návyk najskôr narušil, neskôr vo výraznej
miere potlačil. Pritom nešlo o odôvodnenia rozhodnutí v súčasnom rozsahu. Veľa otázok, aké sa v
jednotlivých veciach mali vysvetliť, zostalo bez vysvetlenia, lebo Ústavný súd SR si netrúfol
vyhotoviť rozhodnutia v rozsahu viac ako sto strán, či dokonca niekoľko sto strán, koľko bolo
potrebných na skutočne všestranné objasnenie veci.
Možnosť, že súdne rozhodnutie patrí k prameňom práva, predstavovala pre väčšinu právnych
teoretikov v Československu dlhodobo odmietané riešenia. Slovenská právna teória je v prípade
väčšiny teoretikov dosiaľ zaskočená uznaním rozhodnutí Ústavného súdu SR za prameň ústavného práva.
Je nepripravená na prácu s týmito rozhodnutiami, a to vedie k omylom v začleňovaní rozhodnutí
Ústavného súdu SR do systému výkladu ústavného práva; nerozlišuje medzi tvorbou prameňov písaného
práva a prameňov nepísaného práva, kam patria aj rozhodnutia Ústavného súdu SR.
Návrh ústavy, ústavného zákona i zákona musí riešiť všetky závažné otázky k momentu schválenia
návrhu v parlamente. Tvorba nepísaného ústavného práva sa nedeje naraz, dochádza k nej postupne. Od
jedného konania pred ústavným súdom k ďalšiemu konaniu pred ústavným súdom v rozsahu sporov
predložených ústavnému súdu na rozhodnutie. Úlohu zohráva viazanosť ústavného súdu návrhom, ktorý
namiesto sumarizácie všetkých relevantných otázok upravovaného vzťahu vymedzuje priestor úvahy
Ústavného súdu SR. V prvom konaní o ústavnej norme vysloví pravidlo, na ktoré nadviaže (ktoré
rozvinie) v budúcom konaní o dotknutej ústavnej norme alebo v budúcom konaní o inej ústavnej norme,
ktorá je v príčinnej súvislosti s dotknutou ústavnou normou.
Hľadanie v prítomnosti neraz výrazne uprednostňuje pragmatizmus, potrebu okamžitého riešenia pred
koncepčnosťou a objasnením širších súvislostí. Možno mu tiež vytknúť, že kladie otázky, o miere
aktuálnosti ktorých by sa dalo úspešne pochybovať.
Míľnikom, okamihom v súčasnom čase od ktorého "sa všetko počíta", je november 1989. Zdanlivý
koniec éry socialistického (totalitného) štátu a začiatok novej éry štátu s demokratickou formou
vlády. Tak malo byť podľa plamenných prejavov z novembrových a ponovembrových tribún v roku 1989 aj
podľa nádejí značnej časti populácie, ktoré vplývali na chod štátu dlhšie ako prejavy na tribúnach.
Niekdajší revolucionári odišli do politiky a stali sa takými, ako boli ich predchodcovia, proti
ktorým bojovali. To využilo viac teoretikov ústavného práva, aby "prešili" teórie z minulosti podľa
nového strihu, no aby zachovali ich podstatu bez ohľadu na požiadavky demokracie a právneho
štátu.
Menej politiky, viac ústavného práva
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).