Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Metamorfózy náhrady škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím a nesprávnym úradným postupom orgánu verejnej moci (2.)
METAMORFÓZY NÁHRADY ŠKODY SPÔSOBENEJ NEZÁKONNÝM ROZHODNUTÍM A NESPRÁVNYM ÚRADNÝM POSTUPOM
ORGÁNU VEREJNEJ MOCI (2.)
Nikto nespočítal, a preto nikto ani nevie, z koľkých zákonov pozostáva právny poriadok
Slovenskej republiky. Možno odhadovať, že ide stovky, či skôr o tisíce zákonov. V tejto množine má
zásadný význam niekoľko desiatok zákonov upravujúcich najzávažnejšie spoločenské vzťahy. Medzi ne
patrí zákon o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci. Ustanovuje sa ním základný
vzorec vzťahu štátu k jednotlivcom. Štát orgánom verejnej moci priznáva právomoc a zaťažuje ich
zodpovednosťou za jej riadne a včasné uplatnenie v každom prípade spadajúcom do zverenej právomoci
vrátane zodpovednosti za zneužitie právomoci mimo zvereného rámca. Tento vzorec sa v slovenskej
praxi narúša úpravami zákona o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci, ktorý sa
zásadne mení, hoci Ústava SR zostáva bez zmeny.
... pokračovanie z predchádzajúceho čísla
Procesnoprávna ochrana implikovaná v čl. 46
ods. 3 v spojení s čl. 46 ods. 1 Ústavy
SR
Ústavný súd vyslovil, že ochrana vlastníctva podľa
čl. 20 ods. 1 nemá iba hmotnoprávny rozmer.
Patrí k nej aj procesnoprávna ochrana.1) Ústavný súd SR dosiaľ nevyslovil
zhodný právny názor aj vo vzťahu k interpretácii a aplikácii základných práv na náhradu škody
spôsobenej nezákonným rozhodnutím a na náhradu škody spôsobenej nesprávnym úradným postupom, avšak
záver o procesnoprávnej ochrane ako prvku implikovanom v úprave
čl. 46 ods. 3 Ústavy SR (ďalej len
"Ústava") ponúka rozhodovacia prax všeobecných
súdov.
Ústavný súd SR subsumoval uplatňovanie základného práva na náhradu škody spôsobenej nezákonným
rozhodnutím aj základného práva na náhradu škody spôsobenej nesprávnym úradným postupom pod
procesnoprávnu ochranu článkom 46 ods. 1 Ústavy
s tým, že osobitne podčiarkol ústavnoprávny význam odôvodnenia náhrady nemajetkovej
ujmy.2) Zvažovanie náhrady nemajetkovej ujmy sa stalo aj predmetom konaní
pred ESĽP.3) ESĽP vo veci Kučera vyslovil niekoľko pravidiel pre činnosť
špeciálnych policajných jednotiek, konštatoval, že Slovenská republika v zastúpení štyrmi
ozbrojenými členmi takej jednotky porušila práva priznané sťažovateľovi
čl. 5 ods. 3,
čl. 5 ods. 4 a
čl. 8 Dohovoru a sťažovateľovi priznal náhradu
nemajetkovej ujmy vo výške 6 000 eur.
Občianskoprávne prvky v zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci
Zodpovednosť štátu za škodu spôsobenú jeho orgánmi pri výkone verejnej moci stojaca na odvrátenej
strane základných práv na náhradu škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím a nesprávnym úradným
postupom orgánov verejnej moci sa premieta do jednotlivých právnych odvetví, z ktorých niektoré
patria do súkromného práva.
Premlčanie nároku
Dostupnosť základného práva na náhradu škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím orgánu verejnej
moci, aj dostupnosť základného práva na náhradu škody spôsobenej nesprávnym úradným postupom
priznaného čl. 46 ods. 3 sa v spojení s
čl. 51 ods. 1 Ústavy obmedzuje určením lehôt
pre uplatnenie práva.
Zákonom ustanovený režim sa spája s určením lehôt pre uplatnenie základného práva na náhradu
škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím, aj pre uplatnenie základného práva na náhradu škody
spôsobenej nesprávnym úradným postupom. Zákon o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej
moci ustanovil dve lehoty pre uplatnenie práva na náhradu škody - subjektívnu podľa
§ 19 ods. 1 a objektívnu podľa
§ 19 ods. 2.4)
Platná právna úprava sa v tejto otázke neodchyľuje od úpravy v prvej a druhej fáze vývoja
zodpovednosti za škodu spôsobenú štátom, a preto bez ďalšieho ju možno interpretovať zhodne s
interpretáciou zákona č. 58/1969 Zb.
Subjektívna lehota sa vzťahuje na zodpovednosť za škodu spôsobenú nezákonným rozhodnutím, aj na
zodpovednosť za škodu spôsobenú nesprávnym úradným postupom. Objektívna lehota sa týka iba
zodpovednosti za škodu spôsobenú nezákonným rozhodnutím, lebo o svojom nesprávnom úradnom postupe
(ale ani o nesprávnom úradnom postupe iného orgánu) orgán verejnej moci dotknutú osobu neupovedomuje
rozhodnutím, ani oznámením.
To má za následok, že základné právo na náhradu škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím podlieha
premlčaniu v objektívnej aj subjektívnej premlčacej lehote.5) V prípade škody
spôsobenej nesprávnym úradným postupom objektívna lehota pre uplatnenie práva na náhradu škody
neprichádza do úvahy.6) To zasa má za následok, že prameňom práva pre
uplatnenie práva na náhradu škody spôsobenej nesprávnym úradným postupom je iba § 19 ods. 1 zákona o
zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci a o zmene niektorých zákonov.
Náhrada škody
"Uhrádza sa skutočná škoda a ušlý zisk (§ 17 ods. 1
zák. č. 514/2003 Z.z.).
V oboch prípadoch ide o pojmy, ktoré vysvetľuje občianske právo hmotné spôsobom, aký je vhodný na
použitie pri interpretácii a aplikácii zákona o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej
moci.
Skutočná škoda ani ušlý zisk nekladie bodku za odškodňovacie dôvody.
"Ak konštatovanie porušenia práva nie je dostatočným zadosťučinením vzhľadom na ujmu spôsobenú
nezákonným rozhodnutím alebo nesprávnym úradným postupom, uhrádza sa aj nemajetková ujma v
peniazoch, ak nie je možné uspokojiť ju inak" (§ 17
ods. 2 zák. č. 514/2003 Z.z.).
Článkom III zákona č. 215/2007 Z.z. sa
§ 17 ods. 1 doplnil na znenie: "Uhrádza sa
skutočná škoda a ušlý zisk, ak osobitný predpis neustanovuje inak." V poznámke pod čiarou je
osobitný predpis identifikovaný ako § 35b ods. 10
zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných
orgánov v znení zákona č. 215/2007 Z.z. Poznámka pod
čiarou stratila zmysel, keď sa zákonom č. 504/2009
Z.z. zrušil zákon č. 511/1992 Zb. V platnosti
zostáva možnosť, že osobitný zákon ustanoví iné podmienky pre uhrádzanie škody a ušlého zisku. Taká
možnosť pre zákonodarcu existuje aj bez vloženia formulácie "ak osobitný predpis neustanovuje inak".
Význam tohto vágneho dodatku by mohol spočívať iba v otvorení priestoru pre právotvorbu orgánov
výkonnej moci, lebo aj oni vydávajú osobitné predpisy, no takú možnosť zas vylučuje Ústava zmocnením
p
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).