Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

Niekoľko úvah o súčasných štandardoch tvorby práva v Poľsku

SEROWANIEC, M.: Niekoľko úvah o súčasných štandardoch tvorby práva v Poľsku. Právny obzor, 106, 2023, č. 3, s. 202 – 214.

https://doi.org/10.31577/pravnyobzor.2023.3.03

A few reflections on the current standards of law making in Poland. For years, the Polish Parliament’s legislative process has been marked by numerous irregularities. These include too frequent changes in the legal status of laws, unfavourable treatment of public consultations and undue haste in the drafting of laws, all of which contribute to their poor quality. The situation in this area did not improve during the last parliamentary term. In many respects, the existing problems were exacerbated. As a result, there has been a deterioration in the standards of the Polish law-making process. Parliament has been transformed into a law factory where anything can be the subject of production. Legislative procedures are often conducted under time pressure or late at night, with no opportunity for MPs or potential beneficiaries of the new law to familiarise themselves with draft legislation. The article aims to outline the ‚cardinal sins‘ committed by parliamentary majorities during the legislative process.

Key words: legislative process, Parliament, Sejm. Senate, the law-making process, Constitution of the Republic of Poland


Úvod
Podľa ustanovení článku 10 ods. 2 Ústavy Poľskej republiky
1)
je hlavnou funkciou poľského parlamentu zákonodarstvo. V oblasti tvorby zákonov sa však už roky objavujú viaceré nezrovnalosti, ktoré súvisia okrem iného s príliš častými zmenami právneho stavu, inštrumentálnym prístupom k verejným konzultáciám a všeobecnou unáhlenosťou pri tvorbe zákonov, čo sa prejavuje v ich nízkej kvalite. V súčasnom volebnom období sa situácia v tejto oblasti nezlepšila a v mnohých ohľadoch sa existujúce problémy ešte prehĺbili a úroveň poľskej legislatívy sa zrútila. Parlament sa totiž stal manufaktúrou práva, kde sa dá "vyrobiť" všetko. Právo prestalo vyjadrovať pravidlá rozumu
(logos)
, ktoré umožňujú formovať spoločenský poriadok. Právom sa stalo to, čo za právo uzná parlamentná väčšina. Pritom právo by malo vznikať ústavne predpísaným spôsobom, byť vecne v súlade s ústavou a zároveň spĺňať požiadavku racionality. Malo by slúžiť na účinnú realizáciu stanovených cieľov. Túto požiadavku nie je možné splniť, ak sa právo píše narýchlo, ak sa v legislatívnom procese povrchne posudzujú účinky regulácie a ak je hodnotenie vplyvu právnych predpisov nedostatočné.
V ôsmom a deviatom volebnom období Sejmu možno pozorovať prehlbovanie negatívnych javov, ako sú používanie mimoriadnych postupov, skracovanie času určeného na konzultácie, neriešenie predložených stanovísk a pripomienok, prezentácia vládnych návrhov ako poslaneckých, príprava schematických, neužitočných správ o konzultáciách a takmer úplné upustenie od organizovania verejných vypočutí.
Samozrejme, v osobitných prípadoch, vzhľadom na naliehavosť problému, poľský právny poriadok stanovuje možnosť uplatniť mimoriadne spôsoby legislatívneho postupu. V praxi ich Rada ministrov a poslanci využívajú dosť svojvoľne, pričom ich cieľom je predovšetkým znížiť potrebu odsúhlasenia, konzultácie a vyjadrenia k návrhom zákonov. Podľa ustanovení Rokovacieho poriadku Rady ministrov
2)
by totiž všetky návrhy vládnych dokumentov mali byť predmetom odsúhlasenia, verejných konzultácií a pripomienkového konania. Avšak v situáciách, keď si dôležitosť alebo naliehavosť veci vyžaduje okamžité riešenie Radou ministrov, môže predseda vlády rozhodnúť o uplatnení tzv. mimoriadneho postupu (články 98 - 99 rokovacieho poriadku). Vládne dokumenty pripravené v rámci tohto postupu sa môžu prerokovať s vynechaním alebo skrátením trvania niektorých prvkov legislatívneho procesu, ako sú odsúhlasenie, verejné konzultácie a pripomienkovanie, posúdenie návrhu Stálym výborom Rady ministrov alebo Právnou komisiou. V súčasnom volebnom období sa mimoriadny postup uplatnil pri práci na každom štvrtom vládnom návrhu zverejnenom na platforme Centra vládnej legislatívy. Z analýzy predložených návrhov však vyplýva, že väčšina týchto návrhov nebola nevyhnutnou reakciou na vznik mimoriadnych situácií. A súdiac podľa diskusií, ktoré vyvolali v priebehu parlamentných prác, upustenie od konzultácií a pripomienkového konania nebolo opodstatnené. Rovnako dôležité je, že dokumenty zverejnené na platforme vládneho legislatívneho procesu týkajúce sa týchto návrhov vo veľkej väčšine prípadov neobsahovali žiadny doklad, z ktorého by vyplývalo, že predseda vlády schválil použitie osobitného postupu. V Sejme je ekvivalentom osobitného konania zrýchlené konanie (článok 51 rokovacieho poriadku Sejmu
3)
). Podľa jeho ustanovení môže Sejm vo zvlášť odôvodnených prípadoch skrátiť konanie o návrhoch zákonov a pristúpiť k ďalším fázam konania bezprostredne po tom, ako poslanci dostanú podklady týkajúce sa návrhu zákona. Je zaujímavé, že medzi návrhmi zákonov predloženými v súčasnom volebnom období nebol žiadny, ktorý by bol formálne prerokovaný v zrýchlenom parlamentnom konaní. V praxi však našiel uplatnenie aspoň v niekoľkých prípadoch. Veľmi rýchle, kratšie ako 14-dňové rokovanie Sejmu o návrhu zákona naznačuje praktické uplatnenie zvláštneho režimu okrem iného v prípade konania o návrhu zákona o centrálnom komunikačnom portáli (3 dni)
4)
, návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon z 27. júla 2001 - zákon o sústave všeobecných súdov a zákon z 8. decembra 2017 o Najvyššom súde (1 deň)
5)
alebo poslaneckého návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o Najvyššom súde a niektoré ďalšie zákony (2 dni)
6)
. Na druhej strane, podľa ustanovení rokovacieho poriadku Sejmu nesmie byť minimálna dĺžka práce na projekte kratšia ako 14 dní. Prvé čítanie návrhu zákona sa môže uskutočniť najskôr siedmy deň po doručení tlačenej verzie návrhu zákona poslancom (čl. 37 ods. 4) a rovnako druhé čítanie sa môže uskutočniť najskôr siedmy deň po doručení správy výboru poslancom (čl. 44 ods. 3). Na druhej strane sa tretie čítanie môže uskutočniť bezprostredne po druhom čítaní návrhu, ak návrh nebol v druhom čítaní vrátený výboru (článok 48 rokovacieho poriadku).
Bez ohľadu na to, akým spôsobom Sejm postupoval pri prerokúvaní návrhu zákona, sa stalo takmer pravidlom, že tretie čítanie sa koná takmer okamžite po druhom čítaní. Spomedzi analyzovaných návrhov zákonov trvala prestávka medzi dvoma čítaniami niekoľko hodín okrem iného v prípade vládneho návrhu zákona o zmene a doplnení zákona o Inštitúte národnej pamäti - Komisii pre stíhanie zločinov proti poľskému národu, vládneho návrhu zákona o kolektívnej správe autorských práv a práv súvisiacich s autorským právom (v tomto prípade sa druhé čítanie, zasadnutie výboru a tretie čítanie uskutočnili v jeden deň) alebo vládneho návrhu zákona o zmene a doplnení zákona o sociálnom poistení a niektorých ďalších zákonov.
1. Nezmyselné náhlenie
Symbolom inštrumentalizácie úlohy parlamentu, fakticky podriadeného vonkajšiemu centru politickej dispozície, sa stala práca na novele zákona o Inštitúte národnej pamäti. Zmena bola vykonaná - vrátane podpisu hlavy štátu, ktorá bola v tom čase na zahraničnej návšteve - v priebehu niekoľkých hodín. Návrh zákona bol skutočne predložený Sejmu 27. júna 2018 o 8.00 hod. Po hodine a pol sa začalo prvé čítanie. Každý z poslancov mal v diskusii k dispozícii jednu minútu na vystúpenie. Nasledovalo druhé a tretie čítanie bez diskusie. Po dvoch hodinách o 11.29 hod. bol zákon schválený. Na druhej strane, práca Senátu trvala menej ako päť hodín. Na protest proti obmedzeniu času na vystúpenie senátorov počas plenárneho zasadnutia na päť minút opustili opoziční senátori rokovaciu sálu. Legislatívny proces bol ukončený okolo 18.00 hod., keď prezident Poľskej republiky počas svojej návštevy Lotyšska pripojil k zákonu elektronický podpis
7)
. Na druhej strane, od doručenia poslaneckého návrhu novely zákona o prokuratúre a niektorých ďalších zákonov do jeho prijatia dolnou komorou parlamentu uplynulo deväť dní, ale v skutočnosti Sejm na návrhu pracoval jeden a pol dňa. Išlo o veľmi rozsiahlu novelu viacerých zákonov, ktorá nakoniec dostala názov Zákon o zmene a doplnení zákona - Zákon o sústave všeobecných súdov a niektorých ďalších zákonov. Parlamentná väčšina pritom ignorovala veľmi kritické stanovisko ombudsmana, ktorý v ňom okrem iného napísal: "Analýza celého návrhu zákona vedie k záveru, že potreba jeho prípravy nie je reakciou na existujúce problémy súdnictva, ale na súčasnú situáciu, ktorá vznikla v dôsledku prijatia zákonov týkajúcich sa súdnictva, ktoré podľa hodnotenia mnohých medzinárodných inštitúcií a organizácií (Benátska komisia, Európska komisia,
Úrad pre demokratické inštitúcie a ľudské práva - ODIHR, osobitný spravodajca OSN, Skupina štátov proti korupcii - GRECO) nespĺňajú medzinárodné štandardy. Zavádzanie významných zmien zákonov prostredníctvom poslaneckých návrhov, ktoré umožňuje obísť verejné konzultácie a pripomienkové konanie, treba hodnotiť negatívne. Spôsob práce na návrhu zákona je mimoriadne urýchlený."
8)
2. Odklon od stanovených postupov
Vo verejnom priestore sa objavili mnohé pochybnosti aj v súvislosti s hodnotením správnosti postupu, akým Sejm 16. decembra 2016 po
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).