Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Ústavné zmeny a ich prínos z hľadiska ESĽP a Výboru ministrov Rady Európy (1.)
Ústavné zmeny a ich prínos z hľadiska ESĽP a Výboru ministrov Rady Európy (1.)
Najvýznamnejšou ústavnou zmenou z hľadiska zabezpečenia náležitej a účinnej ochrany ľudských práv
v SR je zavedenie inštitútu ústavnej sťažnosti podľa
článku 127 Ústavy SR (ďalej len "ústava"),
ktorým bol nahradený podnet podľa článku 130 ods. 3
ústavy.
1. Zavedenie účinného prostriedku nápravy v podobe ústavnej sťažnosti
Európsky súd pre ľudské práva (ďalej len "ESĽP") nepovažoval podnet za účinný a dostupný
prostriedok nápravy, ktorý by mali sťažovatelia vyčerpať pred tým, ako sa naň obrátia. Ústavný súd
SR (ďalej len "ústavný súd") v konaní o podnete podľa
§ 130 ods. 3 ústavy rozhodoval len o porušení,
resp. neporušení práv. Podľa ESĽP, podnet nezabezpečil priamu ochranu práv podnecovateľov a
neposkytol im primerané vyhliadky na úspech1). Z uvedeného dôvodu dochádzalo
dokonca aj k situáciám, že využitím tohto prostriedku nápravy si sťažovatelia znemožnili prístup na
ESĽP zmeškaním šesťmesačnej lehoty na podanie sťažnosti, pretože táto sa počítala od využitia
účinného prostriedku nápravy. Význam tohto inštitútu bol skôr všeobecného charakteru, pretože
ústavný súd svojimi názormi, ktoré vyslovil pri rozhodovaní o podnetoch, formoval obsah jednotlivých
základných ľudských práv a slobôd. Jednotlivci, ktorých práva boli porušené na vnútroštátnej úrovni
v dôsledku nekonania alebo rozhodovacej činnosti všeobecných súdov, sa tak museli obracať so svojimi
sťažnosťami priamo na ESĽP. Práve vďaka rozhodovacej činnosti tohto medzinárodného súdneho orgánu a
judikatúre sformulovanej vo vzťahu k článku 13 Dohovoru
o ochrane ľudských práv a základných slobôd (ďalej len "Dohovor") zaručujúceho právo na
účinný prostriedok nápravy sa neúčinný prostriedok nápravy, akým bol podnet, pretransformoval na
účinný prostriedok nápravy, ústavnú sťažnosť. Podľa dôvodovej správy k
článku 127 ústavy toto ustanovenie "zásadne
rozširuje ústavnú ochranu fyzických osôb a právnických osôb v SR a približuje ústavnú úpravu
medzinárodnému štandardu a judikatúre medzinárodných orgánov na ochranu základných ľudských práv a
slobôd."
V zmysle článku 127 ústavný súd rozhoduje o sťažnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb,
ak namietajú porušenie svojich základných práv alebo slobôd alebo ľudských práv a základných slobôd
vyplývajúcich z medzinárodnej zmluvy, ktorú SR ratifikovala a ktorá bola vyhlásená spôsobom
ustanoveným zákonom, ak o ochrane týchto práv a slobôd nerozhoduje iný súd. Ústavný súd získal nové
významné právomoci. Ak ústavný súd vyhovie sťažnosti, svojím rozhodnutím vysloví, že právoplatným
rozhodnutím, opatrením alebo iným zásahom boli porušené práva alebo slobody, a také rozhodnutie,
opatrenie alebo iný zásah zruší. Ústavný súd môže zároveň vec vrátiť na ďalšie konanie, zakázať
pokračovanie v porušovaní základných práv a slobôd alebo ľudských práv a základných slobôd
vyplývajúcich z medzinárodnej zmluvy, ktorú SR ratifikovala, a ktorá bola vyhlásená spôsobom
ustanoveným zákonom, alebo ak je to možné, prikázať, aby ten, kto porušil práva alebo slobody,
obnovil stav pred porušením. Ústavný súd môže svojím rozhodnutím, ktorým vyhovie sťažnosti, priznať
tomu, koho práva boli porušené, primerané finančné zadosťučinenie.
Po nadobudnutí účinnosti článku 127 ústavy
vláda s odkazom na rozhodnutie o prijateľnosti vo veci sťažnosti Brusco proti Taliansku požiadala
ESĽP, aby vyhlásil za neprijateľné všetky sťažnosti na neprimeranú dĺžku tých vnútroštátnych konaní,
ktoré neboli k uvedenému dátumu právoplatne skončené, argumentujúc, že im vznikol na vnútroštátnej
úrovni vo vzťahu k sťažnostiam na neprimeranú dĺžku konania účinný prostriedok nápravy. Prvým
rozhodnutím, v ktorom sa ESĽP zaoberal touto námietkou vlády, bolo rozh. Andrášik a ďalší proti SR
(rozh. z 22. októbra 2002). ESĽP sa stotožnil s vládou a sťažnosť vyhlásil za neprijateľnú z dôvodu
nevyčerpania vnútroštátnych prostriedkov nápravy. Vyjadril presvedčenie, že ide o účinný prostriedok
nápravy v tom zmysle, že môže zabrániť pokračovaniu namietaného porušovania práv nariadením
povinnosti konať bez zbytočných prieťahov a priznať primeranú náhradu za porušenie, ku ktorému už
došlo. Odkázal pritom na nálezy ústavného súdu III. ÚS 17/02 a I. ÚS 15/02, na základe ktorých sa
osoby sťažujúce sa na dĺžku konania pred všeobecným súdom domohli nápravy tak kompenzačného, ako aj
preventívneho charakteru. ESĽP v ďalších rozhodnutiach vyhodnotil ústavnú sťažnosť ako prostriedok
nápravy, ktorý sú sťažovatelia povinní vyčerpať predtým, ako sa naň obrátia, aj v prípade iných práv
zaručených článkom 6 Dohovoru, ako aj v prípade
práv zaručených inými článkami Dohovoru a protokolmi k nemu.2)
Následne vo svojej rozhodovacej činnosti ESĽP síce identifikoval v praxi činnosti ústavného súdu
určité nedostatky, ale na účely výkonu rozsudkov ESĽP nebolo potrebné pristupovať k ústavným zmenám.
Väčšina týchto nedostatkov nemala pôvod v ústavnom texte, ale v jeho aplikácii zo strany ústavného
súdu spôsobom nesúladným s judikatúrou ESĽP. Výbor ministrov Rady Európy v týchto prípadoch
vyžadoval resp. stále vyžaduje preukázanie zosúladenia praxe ústavného súdu s aktuálnou judikatúrou
tohto medzinárodného súdneho orgánu. Na ilustráciu možno uviesť nasledovné príklady.
1.1 Nedostatočné odškodnenie
Otázkou nedostatočného odškodnenia sa ESĽP zaoberal pri posudzovaní toho, či sťažovateľ stratil
vzhľadom na nápravu poskytnutú ústavným súdom status poškodenej osoby. Pri posudzovaní tohto aspektu
ESĽP pripomenul, že sťažovateľov status ako poškodenej osoby v zmysle
článku 34 Dohovoru
inter alia
závisí od toho, či
zadosťučinenie priznané na vnútroštátnej úrovni na základe skutočností, na ktoré sa sťažuje pred
ESĽP, bolo dostatočné a primerané berúc do úvahy spravodlivé zadosťučinenie poskytované v zmysle
článku 41 Dohovoru. Ďalej, že aj keď sa v zmysle
existujúcej judikatúry nevyžaduje, aby vnútroštátne orgány priznávali z titulu odškodnenia rovnaké
sumy, ako by pravdepodobne priznal ESĽP v zmysle článku
41 Dohovoru, výška spravodlivého zadosťučinenia poskytnutého na vnútroštátnej úrovni nesmie
byť zjavne neprimeraná konkrétnym okolnostiam prípadu.ESĽP sa po zavedení inštitútu ústavnej sťažnosti zaoberal a stále zaoberá stratou statusu
poškodenej osoby predovšetkým v sťažnostiach, v ktorých sťažovatelia namietali porušenie práva na
rozhodnutie veci v primeranej lehote zaručeného článkom 6
Dohovoru po tom, ako o porušení tohto práva už rozhodol ústavný súd. Dôvodom je ich
nespokojnosť buď s výškou primeraného finančného zadosťučinenia, ktorú im zároveň s konštatovaním
porušenia práva na prerokovanie veci v primeranej lehote ústavný súd priznal, alebo s tým, že
ústavný súd im ho nepriznal, napríklad preto, že sa sami výrazne pričinili o dĺžku konania.
V prípadoch Palgutová proti SR, rozs. zo 17. mája 2005, Gábriška proti SR, rozs. z 13. decembra
2005, či Kaščák proti SR, rozs. z 30. novembra 2010, sa ESĽP nestotožnil s právnym názorom ústavného
súdu, ktorý sťažovateľom nepriznal primerané finančné zadosťučinenie z dôvodu, že svojím správaním
výrazne prispeli k dĺžke konania. V rozs. vo veci Gábriška ESĽP upozornil na to, že v prípade
porušenia práva sťažovateľa na prerokovanie veci v primeranej lehote považuje za vhodné priznať
finančnú sumu ako náhradu nemajetkovej ujmy.
V prípade Horváthová proti SR, rozs. zo 17. mája 2005, ESĽP dospel k záveru, že suma 18 000 Sk,
ktorú priznal sťažovateľke ústavný súd za porušenie jej ústavného práva na prerokovanie veci bez
zbytočných prieťahov, nie je dostatočná na to, aby pozbavila sťažovateľku statusu poškodenej osoby v
zmysle článku 34 Dohovoru. Za neprimerane nízke
považoval aj primerané finančné zadosťučinenie priznané ústavným súdom v prípadoch Sika proti SR (15
000 Sk), rozs. z 13. júna 2006, Magura proti SR (15 000 Sk a 20 000 Sk), rozs. z 13. júna 2006,
Rišková proti SR (20 000 Sk a 10 000 Sk), rozs. z 22. augusta 2006, Solárová a ďalší proti SR (15
000 Sk pre každého z troch sťažovateľov), rozs. z 5. decembra 2006, Kuril proti Slovenskej republike
(120 000 Sk), rozs. z 3. októbra 2006, Tomláková proti SR (50 000 Sk a 70 000 Sk), rozs. z 5.
decembra 2006, Eliáš proti SR (80 000 Sk), rozs. z 18. marca 2008, Hudečková proti SR (70 000 Sk),
rozs. z 2. júna 2009, Novák proti SR (90 000 Sk), rozs. z 2. júna 2009, či Ďurech a ďalší proti SR
(100 000 Sk pre každého sťažovateľa), rozs. z 18. marca 2008. V prípade Kuril ESĽP posudzoval dve
pracovnoprávne konania, ktoré trvali viac ako 14, resp. takmer 13 rokov a v čase rozhodovania ESĽP
neboli právoplatne skonč
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).