Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Migračné vlny a bariéry na pozemných hraniciach. Čo na to ESĽP?
Viacero prípadov skončilo na Európskom súde pre ľudské práva (ďalej len "Súd") v Štrasburgu. V niektorých z nich bol tento medzinárodný súdny orgán konfrontovaný s určitými skutkovými otázkami prvýkrát. Zvlášť zaujímavými sú tie prípady, v pozadí ktorých bolo vybudovanie bariér na pozemných hraniciach, určených na zabránenie nekontrolovateľného vstupu cudzincov na územie štátu, na usmernenie migračného toku a urýchlené vrátenie cudzincov, nespĺňajúcich podmienky na poskytnutie medzinárodnej ochrany, do krajín, z ktorých prišli. Osobitne významné sú závery Súdu vyslovené v kľúčových rozsudkoch vyhlásených veľkou komorou tohto medzinárodného súdneho orgánu.
Azda najviac reakcií v tomto ohľade, kladných aj záporných, vyvolal v ostatných rokoch prípad
Ilias a Ahmed proti Maďarsku
(rozs. veľkej komory z 21. novembra 2019)
1)
. V tomto prípade boli sťažovateľmi dvaja občania Bangladéša, ktorí pricestovali do Maďarska 15. septembra 2015 zo Srbska a vstúpili do tranzitnej zóny v Röszke, nachádzajúcej sa na maďarskom území na hranici medzi oboma štátmi. Ich žiadosti o azyl, podané v ten istý deň, boli zamietnuté v priebehu niekoľkých hodín na základe toho, že Srbsko bolo maďarskými orgánmi považované za "bezpečnú tretiu krajinu", pričom sťažovatelia túto domnienku nevyvrátili. Bolo nariadené vyhostenie sťažovateľov. Sťažovatelia podali odvolanie na Správny a pracovný súd v Szegede, ktorý predmetné rozhodnutia zrušil a nariadil správnemu orgánu vykonať dôkladnejšiu analýzu situácie ohľadom azylovej procedúry v Srbsku. Správny orgán v konaní o udelenie azylu žiadosti opätovne zamietol 30. septembra 2015 a jeho rozhodnutia 5. októbra 2015 potvrdil súd. Po tomto konečnom rozhodnutí boli sťažovatelia 8. októbra 2015 eskortovaní z tranzitnej zóny a prekročili hranicu späť do Srbska. Sťažovatelia strávili počas konania v tranzitnej zóne 23 dní.Treba uviesť, že tranzitnú zónu v Röszke v predmetnom čase tvorili mobilné kontajnery a úzky otvorený priestor, obkolesený štyri metre vysokým oplotením s ostnatým drôtom navrchu. Celú oblasť strážili príslušníci polície a ozbrojených bezpečnostných služieb. Žiadatelia o azyl boli umiestnení v ubytovacom priestore pozostávajúcom z približne desiatich mobilných kontajnerov veľkých približne 2,5 m x 5,5 m, vybavených troma až piatimi posteľami a elektrickým ohrievačom. Bol tam samostatný kontajner na sanitárne účely a väčší kontajner využívaný ako spoločná miestnosť, vybavený stolmi a stoličkami. Ubytovanie bolo obkolesené úzkym otvoreným pásom širokým približne 2,5 m a dlhým približne 40 - 50 metrov. K dispozícii bola teplá a studená voda, aj elektrina. V jedálenskom kontajneri sa podávali tri jedlá denne bez obsahu bravčového mäsa.
V tomto prípade vznikol medzi stranami spor aj v skutkových otázkach. Sťažovatelia v konaní pred Súdom tvrdili, že v tranzitnej zóne v Röszke nemali prístup k sociálnej a zdravotnej pomoci, že nemali prístup k televízii alebo internetu, k pevnej telefónnej linke alebo k oddychovým zariadeniam; vláda však tvrdila, že zdravotná starostlivosť bola zabezpečená lekármi počas dvoch hodín denne. Súd v tejto súvislosti poukázal na to, že podľa Výboru Rady Európy na prevenciu mučenia (ďalej len "výbor CPT") boli postele v tranzitnej zóne vybavené čistými matracmi, vankúšmi a prikrývkami. Ubytovacie kontajnery mali dobrý prístup k prirodzenému svetlu aj umelé osvetlenie. Cudzinci mali počas dňa neobmedzený prístup na vonkajšie priestranstvo pozdĺž kontajnerov. Sanitárne zariadenia boli dostatočné a zdravotná starostlivosť bola zabezpečená.
2)
Maďarská vláda ako žalovaná strana okrem toho trvala na tom, že sťažovatelia opustili maďarské územie dobrovoľne. Sťažovatelia naopak tvrdili, že maďarská polícia a azylové orgány na nich vyvinuli nátlak a oni len pod hrozbou núteného odovzdania do rúk srbskej polície súhlasili s dobrovoľným odchodom. Podľa nich im polícia nariadila prekročiť hranicu do Srbska v lese a nie cez hraničný priechod. Uviedli, že srbská hraničná polícia informovala maďarskú hraničnú políciu aj pracovníkov Úradu vysokého komisára OSN pre utečencov (ďalej len "UNHCR"), že sťažovatelia nebudú vpustení na srbské územie cez hraničný priechod bez dokumentov, a že jediná možnosť pre nich je skúsiť to cez "zelenú hranicu". Sťažovatelia boli preto maďarskou hraničnou políciou eskortovaní len po východ z tranzitnej zóny a boli inštruovaní, aby šli napravo pozdĺž oplotenia. Asistujúci pracovníci UNHCR ich však poslali iným smerom, naľavo, smerom na diaľnicu a hraničný priechod Horgos na srbskej strane. Sťažovatelia šli touto cestou a na hraničnom priechode za prítomnosti srbskej hraničnej polície počkali na pracovníkov UNHCR, ktorí im pomohli.
V konaní pred Súdom sťažovatelia vzniesli viacero námietok. V prvom rade tvrdili, že vyhostením do Srbska boli vystavení reálnej hrozbe zaobchádzania odporujúceho článku 3 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd (ďalej len "Dohovor").
3)
Súd v tejto súvislosti zdôraznil princíp, podľa ktorého
sa obsah povinnosti vyhosťujúceho štátu podľa článku 3 Dohovoru líši v závislosti od toho, či je prijímajúca krajina krajinou pôvodu žiadateľa o azyl alebo treťou krajinou a v druhom prípade tiež od toho, či sa vyhosťujúci štát zaoberal meritom žiadosti o azyl alebo nie. Zmluvný štát, ktorý zamýšľa vrátiť žiadateľa o azyl
do tretej krajiny bez preskúmania merita jeho žiadosti o azyl, musí povinnosť nevystaviť jednotlivca reálnej hrozbe zaobchádzania odporujúceho článku 3 Dohovoru splniť iným spôsobom ako je tomu v prípadoch vrátenia do krajiny pôvodu. Kým v druhej zo spomenutých situácií vyhosťujúce orgány musia skúmať, či je nárok na azyl podložený a musia sa zaoberať údajnými hrozbami v krajine pôvodu, v prvej zo spomenutých situácií
hlavná otázka, pred ktorou orgány stoja, je, či jednotlivec v prijímajúcej tretej krajine bude mať prístup k adekvátnej azylovej procedúre alebo nie
. Vracajúci štát totiž rozhoduje na základe toho, či prijímajúci tretí štát preskúma meritum žiadosti o azyl, ak takúto žiadosť jednotlivec orgánom tejto krajiny predloží. Okrem uvedenej otázky, ak existujú tvrdenia o riziku, že jednotlivec bude podrobený zaobchádzaniu odporujúcemu článku 3 Dohovoru napríklad kvôli podmienkam vo väzbe alebo životným podmienkam žiadateľov o azyl v prijímajúcej tretej krajine, toto riziko musí vyhosťujúci štát posúdiť.
4)
Zároveň v zmysle judikatúry Súdu platí, že zatiaľ čo je na osobách žiadajúcich o azyl, aby uviedli a podložili dôkazmi nimi tvrdené individuálne okolnosti, ktoré nemôžu byť vnútroštátnym orgánom známe, tieto orgány musia z vlastnej iniciatívy vykonať aktuálne hodnotenie predovšetkým dostupnosti a fungovania azylového systému v prijímajúcom štáte a záruk, ktoré tento systém v praxi poskytuje. Hodnotenie musí byť vykonané v prvom rade s ohľadom na skutočnosti, ktoré sú vnútroštátnym orgánom známe v čase vyhostenia, ale je
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).