Slovenská republika pri formulovaní právneho rámca protidrogovej politiky vychádza z článku 83 ods. 1 Zmluvy o fungovaní EÚ, ktorý ustanovuje, že oblasť nedovoleného obchodovania s drogami je predmetom okruhu trestných činov, v rámci ktorých môže Európsky parlament a Rada EÚ
"v súlade s riadnym legislatívnym postupom prostredníctvom smerníc ustanoviť minimálne pravidlá týkajúce sa vymedzenia trestných činov a sankcií v oblastiach obzvlášť závažnej trestnej činnosti s cezhraničným rozmerom vyplývajúcim z povahy alebo dôsledkov týchto trestných činov alebo z osobitnej potreby bojovať proti nim na spoločnom základe".
Ďalej článok 168 ods. 1 ustanovuje, že:
"Pri stanovení a uskutočňovaní všetkých politík a činností Únie sa zabezpečí vysoká úroveň ochrany ľudského zdravia
", pričom EÚ zároveň dopĺňa činnosť členských štátov
"pri obmedzení škôd na zdraví korelujúcich s drogami spolu s informačnou a preventívnou činnosťou".
Napriek odlišným prístupom, kultúrnym tradíciám a politickým reakciám sa protidrogové politiky členských štátov EÚ čoraz viac zbližujú v záujme rešpektovania princípu jednoty v rôznorodosti. V rámci zbližovania protidrogových politík členských štátov EÚ dlhodobo vnímame
ústup od represívneho modelu, ktorý je nahradzovaný najmä v prípade konzumentov prístupmi, ktoré sú označované ako "alternatívne tresty" alebo "alternatívy k uväzneniu", ktoré sa dostali do viacerých oficiálnych dokumentov drogovej politiky.
5)
Aktuálna Stratégia EÚ v oblasti drog na obdobie 2021 - 2025 (ďalej len "Stratégia")
6)
obsahuje základný politický rámec a priority politiky EÚ, pričom obsahuje aj odporúčania pre vlády jednotlivých členských štátov. Jej hlavným účelom je zabezpečiť vysokú úroveň ochrany zdravia, sociálnej stability a bezpečnosti. Zvýrazňujeme cieľ Stratégie, ktorým je
"chrániť a zlepšovať blaho spoločnosti a jednotlivcov, chrániť a podporovať verejné zdravie, poskytovať vysokú úroveň bezpečnosti a zvyšovať zdravotnú gramotnosť".
V Stratégii sa uplatňuje integrovaný, vyvážený a multidisciplinárny prístup k drogovej problematike, podložený dôkazmi na úrovni vnútroštátnej, EÚ a širokej medzinárodnej. Stratégia je založená na základných zásadách práva EÚ a zohľadňuje základné hodnoty EÚ, ktorými sú úcta k ľudskej dôstojnosti, sloboda, demokracia, rovnosť, solidarita, právny štát a dodržiavanie ľudských práv. Zakladá sa tiež na medzinárodnom práve, ako aj na Všeobecnej deklarácii ľudských práv,
Dohovore o ochrane ľudských práv a základných slobôd a Charte základných práv EÚ. Stratégia sa vykonáva v súlade s týmito zásadami a právomocami.
Stratégiu považujeme za prezentáciu európskej zhody v tom, ako sa má riešiť drogová problematika. Zameriava sa na zníženie dopytu/ponuky drog, označovaný ako
vyvážený prístup
,
7)
v súlade s akceptovaním potreby založiť opatrenia na dôkazoch účinnosti, a okrem toho na systematické hodnotenie pokroku. Napriek odlišnostiam v rámci drogovej problematiky, ktorým čelí každý členský štát EÚ a rozdielom v prioritách opatrení, panuje zhoda názorov na potrebu vzájomného sprístupnenia informácií a spolupráce s cieľom znížiť ponuku drog, a na vyváženosť medzi činnosťou zameranou na znižovanie ponuky a nadväzujúcimi opatreniami.
Vo vzťahu k politike EÚ, zameranej na zníženie ponuky drog, poukazujeme na strategickú prioritu č. 1, ktorej účelom je:
i) narúšať a rozkladať vysokorizikové organizované zločinecké skupiny v oblasti drog, ktoré pôsobia alebo vznikli v členských štátoch EÚ,
ii)riešiť prepojenia s inými bezpečnostnými hrozbami a
iii) zlepšovať predchádzanie trestnej činnosti.
Vo vzťahu k tejto priorite sme vedecky skúmali problematiku zločineckej skupiny z hľadiska medzinárodnej a vnútroštátnej právnej úpravy, ako aj nadväzujúcu rozhodovaciu činnosť súdov.
8)
Stratégia sa vykonáva prostredníctvom
Akčného plánu EÚ na boj proti drogám na roky 2021 - 2025
(ďalej len "Akčný plán").
9)
Akčným plánom sa riešia existujúce a vyvíjajúce sa výzvy drogovej problematiky, pričom sa zohľadňujú poznatky získané z pandémie COVID-19 a uplatňuje sa prístup orientovaný na budúcnosť s cieľom predvídať výzvy.
Pomocou priorít a opatrení v oblasti nelegálnych drog, koordinovaných prostredníctvom Stratégie a vykonaných prostredníctvom Akčného plánu, sa má do roku 2025 dospieť k celkovému dosahu na kľúčové aspekty situácie v oblasti drog v EÚ. Prostredníctvom súdržného, účinného a efektívneho vykonávania opatrení sa má zabezpečiť vysoká úroveň ochrany ľudského zdravia, sociálna stabilita a bezpečnosť, ako aj zvyšovanie informovanosti. Akékoľvek potenciálne negatívne dôsledky spojené s vykonávaním týchto opatrení sa majú minimalizovať a podporovať ľudské práva a udržateľný rozvoj.
Slovenská protidrogová stratégia je explicitne zahrnutá do
Národnej protidrogovej stratégie na obdobie rokov 2021 - 2025 s výhľadom do roku 2030
(ďalej spravidla len "NPS 2021 - 2025"), ku ktorej sme sa vyjadrili v rámci pripomienkového konania. Táto stratégia reflektuje na obdobný prístup k drogám ako je to v rámci EÚ, pričom je vybudovaná na troch základných pilieroch orientovaných na dopyt a redukciu ponuky a na troch prierezových témach zameraných na koordináciu, medzinárodnú spoluprácu a výskum, informovanosť, monitorovanie a hodnotenie.
10)
NPS 2021 - 2025 stanovila v rámci znižovania ponuky a dopytu drog viaceré priority. V oblasti riešenia škôd súvisiacich s drogami ako základné ciele vnímame intervencie na zníženie rizík a škôd, iné opatrenia na ochranu a podporu konzumentov a riešenie zdravotných a sociálnych potrieb konzumentov, ktorí užívajú tieto látky vo väzenskom prostredí a po ich prepustení. Cieľom koordinácie, riadenia a realizácie slovenskej protidrogovej politiky je zabezpečenie synergie, komunikácie a účinnej výmeny informácií a názorov na podporu cieľov tejto politiky.
V našej publikačnej činnosti zvýrazňujeme dôležitosť koordinácie nielen na regionálnej a národnej úrovni, ale aj medzi členskými štátmi EÚ, ďalšími príslušnými európskymi orgánmi a občianskou spoločnosťou.
Na základe vedeckého skúmania konštatujeme, že riešenie negatívnych dôsledkov spojených s nedovoleným nakladaním s drogami (omamnými a psychotropnými látkami) vyžaduje v podmienkach Slovenskej republiky komplexný a štruktúrovaný prístup príslušných orgánov verejnej moci, územnej samosprávy, komunít a občianskych aktivít. V rámci tohto prístupu jednotlivé zložky predstavujú nezastupiteľnú a rovnocennú úlohu.
Otázka "
Aký je optimálny spôsob riešenia problému nedovoleného nakladania s omamnými a psychotropnými látkami?
" nebola doteraz v Slovenskej republike jednoznačne zodpovedaná. Uvedený problém je dlhodobo predmetom odborných aj laických diskusií, pričom nepanuje názorová zhoda. Časť verejnosti súhlasí s využívaním prostriedkov trestného práva (kriminalizácia), kým zvyšok sa s takouto politikou nestotožňuje a vyjadruje názor o využívaní menej invazívnych postupov, napr. administratívnych či liečebných, a to najmä ak ide o konzumentov.
V rámci prezentácie vedeckého skúmania zdôrazňujeme potrebu sformulovania vyváženej drogovej politiky, zameranej na elimináciu tohto nežiaduceho spoločenského fenoménu. Cieľom tejto politiky je realizácia takých opatrení, ktoré prispejú k zníženiu konzumovania omamných a psychotropných látok a minimalizácii celkovej ujmy spôsobenej užívaním, výrobou a distribúciou týchto látok. Pripomíname, že drogová politika sa vo svojej komplexnosti obvykle nezaoberá iba nelegálnymi drogami, ale aj legálnymi, ako sú napr. alkohol či nikotín.
11)
Drogovú politiku vnímame ako súčasť širšej sociálnej politiky, ako jednu z foriem sociálnej kontroly, ktorej cieľom je regulovať konanie jednotlivcov alebo skupín osôb. V podmienkach Slovenskej republiky sa dlhodobo uplatňuje formálna sociálna kontrola (chápaná najmä ako presadzovanie práva), v rámci kt