Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

Drogová trestná činnosť v podmienkach Slovenskej republiky - vybrané hmotno-právne aspekty

V článku autor venuje pozornosť prezentovaniu názorov k problematike drogovej trestnej činnosti v podmienkach Slovenskej republiky, najmä vybraných trestnoprávnych a spoločenských aspektov. V úvode sa zaoberá právnym rámcom protidrogovej politiky z pohľadu EÚ, existujúcimi koncepciami, od liečenia konzumentov drog až po ich trestanie. Ďalej je venovaná pozornosť trestnoprávnej zodpovednosti za protiprávne delikty. Autor konštatuje, že je evidentný výrazný príklon SR k retributívnej justícii, pričom navrhuje väčší príklon k restoratívnej justícii, hlavne v kombinácii ukladania ochranného liečenia popri trestoch (v prípade konzumentov drog). Vyslovuje sa za prísne trestanie výrobcov drogy, jej pašerákov, distribútorov, obchodníkov s ňou, k čomu smeruje aj novelizovaná právna úprava (zákon č. 40/2024 Z. z.); táto však nie je dostatočná a identifikuje námety na jej zlepšenie.

In the article, the author focuses on the presentation of views on the issue of drug crime in the context of the Slovak Republic, especially on selected criminal and social aspects.The introduction addresses the legal framework of anti-drug policy from the European Union perspective, including existing concepts from the treatmentof drug users to their punishment. Further attention is given to criminal liability for unlawful offenses. The author concludes that there is a clear inclination of the Slovak Republic towards retributive justice, suggesting a greater inclination towards restorative justice, especially the combination of imposing protective treatment alongside punishment (in the case of drug users). The author advocates for strict punishment of drug manufacturers, smugglers, distributors, and dealers, which is also the direction of the current legal regulation (Act No. 40/2024 Coll.); however, this is not sufficient, and the author identifies suggestions for its improvement.

Kľúčové slová: drogy, protidrogová politika, trestný čin, organizovaná skupina, zločinecká skupina, retributívna justícia, restoratívna justícia.

Key words: drugs, anti-drug policy, crime, organized crime group, criminal organization, retributive justice, restorative justice.

Právne predpisy/legislation: zákon č. 300/2005 Trestný zákon v znení neskorších predpisov; zákon č. 40/2024 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony; zákon č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.

1 Úvod
Recentný stav problematiky
Nedovolené (neoprávnené) nakladanie s omamnými a/alebo psychotropnými látkami (ďalej spravidla "omamné a/alebo psychotropné látky" alebo "drogy") je negatívnou súčasťou spoločenského a sociálneho života ľudskej spoločnosti. Táto problematika sa týka tak jednotlivcov, ktorí s omamnými a psychotropnými látkami nedovolene obchodujú a distribuujú ich (obchodníci, výrobcovia, díleri), ako aj tých, ktorí nedovolene prechovávajú tieto látky pre vlastnú potrebu (konzumenti). Konzumenti sú často problémovými osobami v občianskom spolužití, čo môže viesť k ich vylúčeniu zo spoločenského života. Títo vplývajú aj na ďalších, na konzumácii týchto látok nezúčastnených jednotlivcov, pričom ich zdravie a život môžu byť ohrozené.
1)
V rámci vedeckého skúmania sme konštatovali, že v dôsledku páchania drogovej trestnej činnosti prichádza k vytvoreniu podmienok pre rast organizovaného zločinu, v rámci ktorého sa vytvárajú organizované/zločinecké skupiny, ktoré ohrozujú základy právneho štátu. Nebezpečenstvo páchania drogovej trestnej činnosti je o to závažnejšie, že prekračuje hranice štátov, pričom obchodníci s týmito látkami využívajú podiely zo zisku na destabilizáciu vlád korupciou, zastrašovaním a násilím. Tomuto nebezpečenstvu musí zodpovedať aj adekvátna odpoveď medzinárodného práva ako nástroja medzinárodného spoločenstva štátov.
2)
Vzhľadom na obrovský rozsah drogovej kriminality a na jej závažnosť sa ako prirodzený dôsledok tohto vývoja ukázala medzinárodná spolupráca. Medzinárodnoprávny základ tvoria najmä dohovory Organizácie Spojených národov, v ktorých sa prejavuje celosvetová filozofia riešenia tohto problému.
3)
Organizácia Spojených národov prostredníctvom svojich orgánov a programov koordinuje aj aktivity v oblasti kontroly, monitorovania vývojových trendov výroby, obchodovania a konzumovania omamných a psychotropných látok na celosvetovej úrovni. Tiež zabezpečuje plnenie medzinárodných dohovorov o kontrole týchto látok a zaoberá sa globálnym bojom proti medzinárodnému organizovanému zločinu, nedovolenému obchodu s omamnými a psychotropnými látkami, prevenciou kriminality a uverejňovaním skúseností v týchto oblastiach.
V našej publikačnej činnosti venujeme pozornosť medzinárodnej spolupráci Slovenskej republiky ako zmluvného štátu dohovorov Organizácie Spojených národov v zmysle zásad spoločnej/zdieľanej zodpovednosti a komplexného, vyváženého a na faktoch založeného prístupu k riešeniu drogovej problematiky. Podstata tejto spolupráce spočíva v prijatí opatrení (nástrojov) zameraných na znižovanie dopytu a ponuky drog (omamných a psychotropných látok).
4)
V medzinárodnej oblasti Slovenská republika spolupracuje najmä s Úradom Organizácie Spojených národov pre drogy a kriminalitu (UNODC), Komisiou Organizácie Spojených národov pre narkotické látky (CND), Medzinárodným úradom pre kontrolu omamných látok (INCB) a so Svetovou zdravotníckou organizáciou (WHO). V rámci tejto spolupráce sme sa pravidelne zúčastňovali na zasadnutiach CND vo Viedni a získané poznatky sme uplatňovali pri tvorbe slovenskej legislatívy (právneho rámca) a vypracovaní vyjadrení k protidrogovej politike Slovenskej republiky.
2 Právny rámec protidrogovej politiky
Slovenská republika pri formulovaní právneho rámca protidrogovej politiky vychádza z článku 83 ods. 1 Zmluvy o fungovaní EÚ, ktorý ustanovuje, že oblasť nedovoleného obchodovania s drogami je predmetom okruhu trestných činov, v rámci ktorých môže Európsky parlament a Rada EÚ
"v súlade s riadnym legislatívnym postupom prostredníctvom smerníc ustanoviť minimálne pravidlá týkajúce sa vymedzenia trestných činov a sankcií v oblastiach obzvlášť závažnej trestnej činnosti s cezhraničným rozmerom vyplývajúcim z povahy alebo dôsledkov týchto trestných činov alebo z osobitnej potreby bojovať proti nim na spoločnom základe".
Ďalej článok 168 ods. 1 ustanovuje, že:
"Pri stanovení a uskutočňovaní všetkých politík a činností Únie sa zabezpečí vysoká úroveň ochrany ľudského zdravia
", pričom EÚ zároveň dopĺňa činnosť členských štátov
"pri obmedzení škôd na zdraví korelujúcich s drogami spolu s informačnou a preventívnou činnosťou".
Napriek odlišným prístupom, kultúrnym tradíciám a politickým reakciám sa protidrogové politiky členských štátov EÚ čoraz viac zbližujú v záujme rešpektovania princípu jednoty v rôznorodosti. V rámci zbližovania protidrogových politík členských štátov EÚ dlhodobo vnímame
ústup od represívneho modelu, ktorý je nahradzovaný najmä v prípade konzumentov prístupmi, ktoré sú označované ako "alternatívne tresty" alebo "alternatívy k uväzneniu", ktoré sa dostali do viacerých oficiálnych dokumentov drogovej politiky.
5)
Aktuálna Stratégia EÚ v oblasti drog na obdobie 2021 - 2025 (ďalej len "Stratégia")
6)
obsahuje základný politický rámec a priority politiky EÚ, pričom obsahuje aj odporúčania pre vlády jednotlivých členských štátov. Jej hlavným účelom je zabezpečiť vysokú úroveň ochrany zdravia, sociálnej stability a bezpečnosti. Zvýrazňujeme cieľ Stratégie, ktorým je
"chrániť a zlepšovať blaho spoločnosti a jednotlivcov, chrániť a podporovať verejné zdravie, poskytovať vysokú úroveň bezpečnosti a zvyšovať zdravotnú gramotnosť".
V Stratégii sa uplatňuje integrovaný, vyvážený a multidisciplinárny prístup k drogovej problematike, podložený dôkazmi na úrovni vnútroštátnej, EÚ a širokej medzinárodnej. Stratégia je založená na základných zásadách práva EÚ a zohľadňuje základné hodnoty EÚ, ktorými sú úcta k ľudskej dôstojnosti, sloboda, demokracia, rovnosť, solidarita, právny štát a dodržiavanie ľudských práv. Zakladá sa tiež na medzinárodnom práve, ako aj na Všeobecnej deklarácii ľudských práv, Dohovore o ochrane ľudských práv a základných slobôd a Charte základných práv EÚ. Stratégia sa vykonáva v súlade s týmito zásadami a právomocami.
Stratégiu považujeme za prezentáciu európskej zhody v tom, ako sa má riešiť drogová problematika. Zameriava sa na zníženie dopytu/ponuky drog, označovaný ako
vyvážený prístup
,
7)
v súlade s akceptovaním potreby založiť opatrenia na dôkazoch účinnosti, a okrem toho na systematické hodnotenie pokroku. Napriek odlišnostiam v rámci drogovej problematiky, ktorým čelí každý členský štát EÚ a rozdielom v prioritách opatrení, panuje zhoda názorov na potrebu vzájomného sprístupnenia informácií a spolupráce s cieľom znížiť ponuku drog, a na vyváženosť medzi činnosťou zameranou na znižovanie ponuky a nadväzujúcimi opatreniami.
Vo vzťahu k politike EÚ, zameranej na zníženie ponuky drog, poukazujeme na strategickú prioritu č. 1, ktorej účelom je:
i) narúšať a rozkladať vysokorizikové organizované zločinecké skupiny v oblasti drog, ktoré pôsobia alebo vznikli v členských štátoch EÚ,
ii)riešiť prepojenia s inými bezpečnostnými hrozbami a
iii) zlepšovať predchádzanie trestnej činnosti.
Vo vzťahu k tejto priorite sme vedecky skúmali problematiku zločineckej skupiny z hľadiska medzinárodnej a vnútroštátnej právnej úpravy, ako aj nadväzujúcu rozhodovaciu činnosť súdov.
8)
Stratégia sa vykonáva prostredníctvom
Akčného plánu EÚ na boj proti drogám na roky 2021 - 2025
(ďalej len "Akčný plán").
9)
Akčným plánom sa riešia existujúce a vyvíjajúce sa výzvy drogovej problematiky, pričom sa zohľadňujú poznatky získané z pandémie COVID-19 a uplatňuje sa prístup orientovaný na budúcnosť s cieľom predvídať výzvy.
Pomocou priorít a opatrení v oblasti nelegálnych drog, koordinovaných prostredníctvom Stratégie a vykonaných prostredníctvom Akčného plánu, sa má do roku 2025 dospieť k celkovému dosahu na kľúčové aspekty situácie v oblasti drog v EÚ. Prostredníctvom súdržného, účinného a efektívneho vykonávania opatrení sa má zabezpečiť vysoká úroveň ochrany ľudského zdravia, sociálna stabilita a bezpečnosť, ako aj zvyšovanie informovanosti. Akékoľvek potenciálne negatívne dôsledky spojené s vykonávaním týchto opatrení sa majú minimalizovať a podporovať ľudské práva a udržateľný rozvoj.
Slovenská protidrogová stratégia je explicitne zahrnutá do
Národnej protidrogovej stratégie na obdobie rokov 2021 - 2025 s výhľadom do roku 2030
(ďalej spravidla len "NPS 2021 - 2025"), ku ktorej sme sa vyjadrili v rámci pripomienkového konania. Táto stratégia reflektuje na obdobný prístup k drogám ako je to v rámci EÚ, pričom je vybudovaná na troch základných pilieroch orientovaných na dopyt a redukciu ponuky a na troch prierezových témach zameraných na koordináciu, medzinárodnú spoluprácu a výskum, informovanosť, monitorovanie a hodnotenie.
10)
NPS 2021 - 2025 stanovila v rámci znižovania ponuky a dopytu drog viaceré priority. V oblasti riešenia škôd súvisiacich s drogami ako základné ciele vnímame intervencie na zníženie rizík a škôd, iné opatrenia na ochranu a podporu konzumentov a riešenie zdravotných a sociálnych potrieb konzumentov, ktorí užívajú tieto látky vo väzenskom prostredí a po ich prepustení. Cieľom koordinácie, riadenia a realizácie slovenskej protidrogovej politiky je zabezpečenie synergie, komunikácie a účinnej výmeny informácií a názorov na podporu cieľov tejto politiky.
V našej publikačnej činnosti zvýrazňujeme dôležitosť koordinácie nielen na regionálnej a národnej úrovni, ale aj medzi členskými štátmi EÚ, ďalšími príslušnými európskymi orgánmi a občianskou spoločnosťou.
Na základe vedeckého skúmania konštatujeme, že riešenie negatívnych dôsledkov spojených s nedovoleným nakladaním s drogami (omamnými a psychotropnými látkami) vyžaduje v podmienkach Slovenskej republiky komplexný a štruktúrovaný prístup príslušných orgánov verejnej moci, územnej samosprávy, komunít a občianskych aktivít. V rámci tohto prístupu jednotlivé zložky predstavujú nezastupiteľnú a rovnocennú úlohu.
Otázka "
Aký je optimálny spôsob riešenia problému nedovoleného nakladania s omamnými a psychotropnými látkami?
" nebola doteraz v Slovenskej republike jednoznačne zodpovedaná. Uvedený problém je dlhodobo predmetom odborných aj laických diskusií, pričom nepanuje názorová zhoda. Časť verejnosti súhlasí s využívaním prostriedkov trestného práva (kriminalizácia), kým zvyšok sa s takouto politikou nestotožňuje a vyjadruje názor o využívaní menej invazívnych postupov, napr. administratívnych či liečebných, a to najmä ak ide o konzumentov.
V rámci prezentácie vedeckého skúmania zdôrazňujeme potrebu sformulovania vyváženej drogovej politiky, zameranej na elimináciu tohto nežiaduceho spoločenského fenoménu. Cieľom tejto politiky je realizácia takých opatrení, ktoré prispejú k zníženiu konzumovania omamných a psychotropných látok a minimalizácii celkovej ujmy spôsobenej užívaním, výrobou a distribúciou týchto látok. Pripomíname, že drogová politika sa vo svojej komplexnosti obvykle nezaoberá iba nelegálnymi drogami, ale aj legálnymi, ako sú napr. alkohol či nikotín.
11)
Drogovú politiku vnímame ako súčasť širšej sociálnej politiky, ako jednu z foriem sociálnej kontroly, ktorej cieľom je regulovať konanie jednotlivcov alebo skupín osôb. V podmienkach Slovenskej republiky sa dlhodobo uplatňuje formálna sociálna kontrola (chápaná najmä ako presadzovanie práva), v rámci kt
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).