II Medzinárodné právo v. právo Európskej únie
Na prvý pohľad sa môže zdať, že právo Európskej únie a BIT, ktoré sú "klasické" medzinárodné zmluvy, môžu bezproblémovo koexistovať, keďže ide o dva oddelené režimy a systémy. V skutočnosti obidva právne systémy ukladajú povinnosti pre štát, a tieto povinnosti sa môžu dostať do vzájomného rozporu, keď rešpektovanie jedného záväzku môže byť v rozpore s inými záväzkami. Pravdepodobne najznámejším prípadom je sága v prípade
Rumunsko zaplatilo kompenzáciu švédskym investorom na základe rozhodnutia arbitrážneho tribunálu, avšak táto platba bola vyhodnotená Európskou komisiou
16)
ako poskytnutie nelegálnej štátnej pomoci a porušenie európskeho súťažného práva. Všeobecný súd Európskeho únie toto rozhodnutie Komisie nakoniec zrušil v roku 2019,
17)
avšak stále prebieha odvolacie konanie. Unikátnosť tohto sporu podčiarkuje situácia na amerických súdoch, ktoré napriek tomu, že nárok z arbitrážneho konania bol už uhradený v rumunskej mene, pokračujú v konaní o vymožiteľnosť rozsudku. Americký súd
18)
zaplatenú kompenzáciu neuznal ako ekvivalentnú voči kompenzácii, ktorú priznal on vo svojom rozsudku a preto odmietol rumunskú argumentáciu, že už bol nárok uspokojený.
19)
V tomto prípadehrozí Rumunsku situácia, keď napriek faktu, že bolo ochotné uhradiť kompenzáciu investorovi za porušenie jeho práv, tak mu to bolo znemožnené konaním Komisie, t.j. povinnosťou podľa práva Európskej únie. Rešpektovaním tejto povinnosti sa však Rumunsko dostalo do rozporu s povinnosťami podľa medzinárodného práva. Z tohto dôvodu sa obrátil švédsky investor na americký súd a požiadal ho o uznanie vymožiteľnosti rozsudku v USA a zaviazal zaplatiť Rumunsko priznanú kompenzáciu.
Na tomto príklade možno vidieť, že systémy sa v praxi prekrývajú a ich vývoj nemožno predvídať. Vo všeobecnosti možno povedať, že existujú dve základné skupiny apologétov. Prvá skupina zdôrazňuje charakter a štruktúru medzinárodného práva ako právneho poriadku, ktorý stojí nad národnými poriadkami bez ohľadu na ich charakter. Druhá skupina poukazuje na
suigeneris
a autonómny charakter práva Európskej únie, ktorým sa vymedzuje voči medzinárodnému právu.
20)
Vstup Slovenskej republiky do Európskej únie 1. mája 2004 nemal na prvý pohľad žiadny dosah na BITs uzavreté pred týmto dátumom, avšak charakter práva Európskej únie vzbudzoval určité obavy u niektorých štátov. Snaha Európskej komisie o posilňovanie vplyvu v oblasti investičného práva bola evidentná už v tej dobe. Z tohto dôvodu USA podpísali s pristupujúcimi štátmi, vrátane Slovenska, a Európskou komisiou
"Understanding Concerning Certain U.S. Bilateral Investment Treaties".
21)
Tento dokument zaväzoval signatárov
"...usilovaťsa o kompatibilitu medzi záväzkami pristupujúcich a kandidátskych krajín, ktoré vyplývajú z členstva vEÚa podľa právnych predpisov EÚ, a ich povinnosťami vyplývajúcimi z ich BIT s USA".
22)
Hlavným cieľom tohto dokumentu bolo eliminovanie možnosti, že americkí investori použijú vzájomné BIT ako nástroj na napadnutie opatreníprijatých členskými štátmi v snahe dosiahnuť súlad s právnymi predpismi EÚ.
23)
Podobný dokument, ktorý by nejakým spôsobom reguloval, resp. upravoval status BITs medzi členskými štátmi EÚ, nebol podpísaný a preto táto otázka ostala bližšie neupravená.
Aktívna snaha Európskej komisie zvýšiť svoje kompetencie v oblasti Spoločnej obchodnej politiky
24)
priniesla svoje ovocie pri podpise Lisabonskej zmluvy, keď sa tento sektor dostal pod exkluzívnu kompetenciu EÚ.
25)
Lisabonskou zmluvou sa otázka priamych zahraničných investícií dostala pod exkluzívnu kompetenciu, avšak napríklad otázka transportu ostala stále zdieľanou.
26)
Napriek tomuto presunu kompetencií na Komisiu, SDEÚ vo svojom rozhodnutí C-2/15
Opinion, Free Trade Agreement between the European Union and the Republic of Singapore
27)
stanovil, že Free trade Agreements sú tzv. zmiešané dohody a preto musia byť schvaľované jednotlivými štátmi, aj keď ich prerokovanie prebieha už iba v Komisii. V tomto spore sa členské štáty obávali možnosti, že nebudú mať žiadnu kontrolu
28)
nad procesom negociácie a schvaľovania obchodných dohôd. Tieto obavy členských štátov viedli k sporu s Komisiou a Európskym parlamentom a následne k podaniu na SDEÚ. Ako určitý paradox možno uviesť, že samotné podanie neobsahovalo otázku, či je ISDS mechanizmus
29)
v súlade s právom Európskej únie a preto sa ním SDEÚ ani nezaoberal.
30)
Kompatibilitu ISDS mechanizmu napokon potvrdil SDEÚ v prípade CETA
31)
dohody medzi EÚ a Kanadou.
32)
Aby sme sa vrátili k základnej otázke, ktorou je vzťah medzinárodného práva a práva Európskej únie pri BITs, tak je potrebné uviesť, že vnímanie tohto vzťahu je v súčasnosti diametrálne odlišné medzi arbitrážnymi tribunálmi a Komisiou. Z pohľadu arbitrážnych tribunálov predstavuje právo Európskej únie niečo "špecifické",
33)
avšak nie je potrebné priznať špeciálny status, keďže jurisdikcia tribunálov sa odvíja od medzinárodnej zmluvy a preto nie je potrebné riešiť možnú inkompatibilitu.
34)
V ďalšej časti rozoberieme rozsudok
Achmea
a jeho dopad na status a fungovanie BITs v rámci EÚ.
III Súdne konanie vo veci C-284/16 Achmea
Arbitrážne konanie iniciované holandskou spoločnosťou Achmea bolo dôsledkom prijatia tzv. neziskovej novely, ktorou sa zamedzovalo vyplácanie zisku zdravotných poisťovní. Konanie proti Slovenskej republike bolo iniciované na základe BIT uzavretej medzi vtedajším ČSFR a Holandskom. Slovenská republika arbitrážne konanie vo Frankfurte prehrala, avšak snažila sa dosiahnuť anulovanie rozsudku na nemeckých súdoch. Nemecké súdy snahu o anulovanie rozsudku odmietali, až sa vec dostala pred nemecký Najvyšší súd.
35)
Najvyšší súd ako súd poslednej inštancie bol povinný položiť prejudiciálne otázky ohľadom kompatibility práva Európskej únie s ustanoveniami zakotvujúcimi arbitrážnu doložku Slovensko - Holandskej BIT. Nemecký súd mal pomerne vyhranený názor, ktorým odmietal tvrdenie Slovenskej republiky o možnej nekompatibilite BITs, uzavretej medzi členskými krajinami EÚ, s právom Európskej únie. Tento svoj názor prezentoval aj vo svojom podaní prejudiciálnej otázky na SDEÚ.
36)
Stanovisko generálneho advokáta Wahleta
37)
nebolo do značnej miery prekvapivé, keďže pokračovalo v línii predchádzajúcich rozsudkov, t.j. hľadajúc možnú kompatibilitu medzi právnymi systémami práva Európskej únie a medzinárodného práva. Generálny advokát sa zameral na konkrétne aspekty sporu a analyzoval, či sú ustanovenia BIT v rozpore s ustanoveniami práva Európskej únie, resp. či si odporujú. Vo svojej analýze dospel k názoru, že jednotlivé práva zakotvené v BIT medzi Holandskom a Slovenskom nie sú v rozpore s právom Európskej únie, a najmä v tomto konkrétnom spore právo Európskej únie nemá konkrétny dosah na rozhodnutie vo veci.
38)
Prístup generálneho advokáta bol založený na pluralistickom prístupe k otázke BITs medzi členskými štátmi, pretože v prípade, že v spore právo Európskej únie nemá konkrétny dosah na meritum sporu, môže existovať určitá forma autonómie pre investičnú arbitráž aj v rámci Európskej únie.
39)
Rozhodnutie SDEU vo veci
Achmea
prinieslo presne opačný výsledok, než navrhoval generálny advokát. Súd sa zameral na širší kontext a analyzoval právo Európskej únie, jeho charakteristické atribúty a najmä jeho autonómny charakter.
40)
SDEÚ dospel k záveru, že arbitrážny tribunál kreovaný podľa BIT nemôže byť považovaný
"za súdny orgán jedného z členských štátov... v zmysle článku 267 ZFEÚ."
41)
Ztohto
titulu nemá možnosť obrátiť sa na SDEÚ s prejudiciálnou otázkou podľa článku 267 ZFEÚ, t.j. v prípade výkladu práva EÚ nemožno zabezpečiť ochranu autonómneho charakteru práva EÚ a jeho jednotný výklad.
42)
SDEÚ dospel k záveru, že rozhodcovská doložka zakotvená v čl. 8 SK-NL BIT je neaplikovateľná kvôli rozporu s článkami 267 a 344