Ako uvádza I. Black, z univerzity v Yorku, so špecializáciou na právo v zdravotníctve, akýkoľvek orgán verejnej moci, či už to bude štát alebo inštitúcie s delegovanou právomocou, ktoré budú vyžadovať očkovanie, budú musieť mať na pamäti ochranu ľudských práv a slobôd. Povinné očkovanie zasahuje do práva na súkromný život, chránený
článkom 8 Európskeho dohovoru o ľudských právach, takže príslušné orgány budú musieť preukázať, že zásah je oprávnený, sleduje legitímny cieľ a je zároveň proporcionálny.
39)
Povinná vakcinácia bola prvýkrát zavedená v Spojenom kráľovstve prostredníctvom Zákona o vakcinácii z r. 1853, ktorý požadoval, aby boli všetky deti očkované proti ovčím kiahňam a lekári o tom vydávali potvrdenia. Rodičia, ktorí odmietli očkovanie, mohli byť pokutovaní sumou L 1. Povinná vakcinácia, predovšetkým školské imunizačné programy, ktoré boli zavádzané v20. storočí, zohrali dôležitú úlohu pri kontrole výskytu preventabilných ochorení. Inak to nie je ani dnes, pričom väčšinou ide o očkovacie plány s nastavením povinného očkovania proti záškrtu, osýpkam, rubeole a obrne. Viaceré štáty majú aj očkovania proti Hepatitíde typu B a meningokokovým ochoreniam s povinnosťou očkovania aj pre študentov stredných a vysokých škôl. Navyše, v štáte Virginia a Columbia požadujú od študentiek, aby podstúpili očkovanie proti HPV (ľudský papillomavirus), a niektoré štáty majú povinné očkovanie proti chrípke, viazané na zdravotníckych pracovníkov. V r. 2009, po vypuknutí pandémie chrípky A (H1N1, pozn.: kombinácia prasacieho, vtáčieho a ľudského vírusu chrípky) boli postupne prijaté nariadenia, aby sa proti nej dal povinne zaočkovať každý pracovník zdravotného alebo sociálneho zariadenia, či hospicu, pričom štát New York prijal opatrenie, že akto títo pracovníci raz ročne neurobia (výnimkou boli len kontraindikácie), nemôžu nastúpiť do zamestnania. Podobné opatrenie sa vzťahuje na viaceré ozbrojené zložky, dokonca v niektorých prípadoch došlo aj k vylúčeniu z armády ako dôsledok odmietnutia zaočkovať sa proti antraxu.
40)
V mnohých právnych subjektoch Spojených štátov amerických nemôžu deti navštevovať predškolské zariadenia, pokiaľ nie sú zaočkované. V Austrálii platí, podľa detskej imunizačnej stratégie, že očkovanie je podmienkou prijatia dieťaťa do predškolského zariadenia (tzv. "no jab, no play") a poberania sociálnych dávok (tzv. "no jab, no pay"), zavedené v r. 2016.
41)
Treba však pripustiť, že ani táto stratégia neúčinkuje dosť dobre na tých, ktorí očkovanie popierajú.
42)
Výskumy pritom hovoria, že oveľa viac "odmietačov" očkovania je medzi bohatšími rodičmi, ako medzi sociálno-ekonomicky znevýhodnenými, a taktiež táto úvaha smeruje k preferencii sankcií v daňovej oblasti, kde môže mať odmietnutie prístupu k daňovým výhodám oveľa väčší efekt na ochotu dať zaočkovať svoje deti.
43)
Aksa pozrieme na národné imunizačné programy v rámci EÚ, Islandu a Nórska, zhruba 16 krajín nemá povinné očkovanie, asi 13 má minimálne jedno povinné očkovanie, vakcinácia proti obrne je nastavená ako povinná pre deti a dospelých vasi 11-tich krajinách, záškrt a tetanus povinne v 10-tich krajinách a očkovanie proti hepatitíde typu B v 9-tich štátoch. Pritom pre 8 z 15-tich vakcín je zmiešaná stratégia, teda odporúčaná aj povinná vakcinácia.
44)
Nie všade je systém naklonený povinnej vakcinácii, i. a. v USA, kde je silná decentralizácia moci a sú prítomné aj isté anti-vakcinačné sentimenty minulosti, je len málo pravdepodobné, že by k nemu niekedy došlo.
45)
Na druhej strane, tzv. "direct threat standard"je model, podľa ktorého pri bezprostrednom riziku ohrozenia života seba a iných bude asi všeobecne prijaté, že úvahy o povinnom očkovaní tu majú svoje opodstatnenie a krajiny môžu byť skôr naklonené k zavádzaniu týchto opatrení.
46)
Ak táto premisa stojí na pomeriavaní rizík a benefitov, potom zrejme rodičia odmietajúci očkovanie budú profitovať zo systému kolektívnej imunity. V celom rade detských infekčných ochorení sa ju podarilo v minulom storočí už vybudovať a pravdepodobne na nej aj dnes prehráva argument beneficiencie (teda riziká vs. welfare), riziká očkovania nemožno pritom, samozrejme, úplne odstrániť.. Čiže navonok povinné očkovanie pôsobí ako zbytočné riziko.
47)
Možno sa teda opýtať: aká je tu beneficiencia, ak máme raz kolektívnu imunitu, aký bude význam povinného očkovania? Pokiaľ ide o návrhy na zrušenie alebo zníženie rozsahu povinnej vakcinácie, je potrebné uviesť, že napriek zlepšeniu životných podmienok v sprievode vysokokvalitnej zdravotnej starostlivosti detí u nás predstavujú spomínané tendencie hrozbu návratu ochorení, ktoré sa vďaka imunizácii podarilo celkom alebo vo veľkom rozsahu potlačiť. Naopak, pokusy zrušiť povinné očkovanie viedli v minulosti k opätovnému výskytu ochorení, napríklad diftérie v bývalom Sovietskom zväze alebo osýpok vo Veľkej Británii.
48)
Samozrejme, v rade etických povinností má očkovanie pozitívny charakter, nie je teda orientované na zdržanie sa niečoho, napríklad nefajčiť na verejných priestranstvách, ale vykonať čosi, ako napríklad pomoc blížnemu, darovanie krvi a pod. Záväzok povinnosti v sebe nesie nielen túto aktívnu zložku - ísť do vakcinačného centra alebo k lekárovi, ale aj istý stupeň rizika, vedľajších účinkov, eventuálne vo výnimočných prípadoch aj s určitými trvalejšími dôsledkami, v podstatnej miere zasahujúcimi individuálnu stránku, ktorou je zdravie človeka. V tomto prípade je okrem komunitnej solidarity potrebné argumentovať prevahou benefitov nad rizikami, a to aj v individuálnom prípade.
Ak nebude vôľa k takémuto etickému konaniu, potom štát, ktorý má povinnosť zabezpečiť vytvorenie kolektívnej imunity, sa nebude môcť, zrejme, spoliehať na jej dosiahnutie bez ďalšieho zásahu, teda len tak, že očkovanie umožní všetkým.
Opatrenia k povinnému očkovaniu, ktorými sa to dosahuje, môžu byť rôzne, aj nepriame, napr. že príslušná inštitúcia bude mať oprávnenie neprijať dieťa do predškolského zariadenia, alebo prostredníctvom sankcií nebude umožnený prístup k určitej zdravotnej starostlivosti alebo možnosť cestovať, či zúčastniť sa spoločenských alebo kultúrnych akcií.
Ak nebudú ani tieto nepriame prostriedky dostatočne efektívne, potom je vhodné uvažovať proporcionálne o zavedení povinnosti očkovania.
Čo ak niekto povie, že miera benefitu je vlastne subjektívna? Isteže to tak je, ale naše implicitné očakávania od spoločnosti stoja minimálne na očakávaniach, že sa nenakazíme a keď sa nakazíme, budeme liečení a liečbu nám uhradia zo systému verejného zdravotného poistenia (aspoň v určitom rozsahu). Samozrejme, aj tu platia výnimky, kde sa jednotlivec vlastne vopred vzdá akýchkoľvek očakávaní a vlastne z rôznych motivácií sa buď chce nakaziť alebo je s tým uzrozumený, ale
de facto
sú to skôr ojedinelé extrémne prípady, ktoré majú blízko k samovražde. Nemáme tu však na mysli istú "manifestačnú" odvahu, kde slovne niečo explicitne vyjadrujem, preukazujem odvahu podstúpiť ochorenie dobrovoľne, ale ak by malo horší priebeh, budem očakávať, že zdravotníci urobia všetko pre záchranu môjho života a zdravia.
Okrem toho, ak hovoríme o etických otázkach, jednou z takých, ktoré súvisia s výskumom očkovacích látok, je aj testovanie vakcín a účasť na ňom. Vznikla otázka, či je etické, aby klinické testovanie pod tlakom času a okolností, keď sa hľadá rýchle riešenie v podobe nových vakcín alebo liekov proti pandémii, bolo uskutočňované na zdravých jedincoch, totiž dobrovoľníkoch, ktorí sa infikujú pri testovaní týmto vírusom (tzv. human challenge trials). Ide vlastne o formu bio- medicínskeho výskumu, ktorého základnou podmienkou, aby sa mohol uskutočniť, je plný informovaný súhlas účastníka výskumu (u nás k tomu pozri detailnejšie zákon č. 576/2004 Z.z. o zdravotnej starostlivosti v platnom znení a Dohovor o ľudských právach a biomedícíne). Vychádza sa pri tom z toho, že riziká pre takýchto účastníkov sú v takýchto prípadoch minimálne, ale benefit vedeckého poznania, ktoré smeruje k vývoju vakcíny alebo medikamentu, je neporovnateľne vyšší.
Aj keď sa podarí dosiahnuť systém kolektívnej imunity v spoločnosti, lokálne sa môže z času na čas stávať, že poklesne a vzniknú nové malé ohniská nákazy. Aj preto je vhodné uvážiť, či by nemalo byť očkovanie proti Covidu-19 zavedené ako povinné. Práve táto kombinácia kolektívnej imunity a povinného očkovania je celkovo cestou, ako bude vírus takmer úplne potlačený.
49)
Argument kolektívnou imunitou však čiastočne oslabuje tzv. Delta variant nového vírusu. Niektorí odborníci prestali používať v tejto súvislosti argumentovanie kolektívnou imunitou ako konečným cieľom, a skôr sa presunuli k myšlienke, že Covid-19 bude pretrvávať ako nevyhnutná, ale zvládnuteľná hrozba.
V tomto scenári sa bude nový vírus vyskytovať v lokálnych ohniskách, ale v oveľa menšom rozsahu. A hoci je podľa Newmana nepravdepodobné, že by sa vírus mohol úplne eliminovať, zvýšenie očkovania v maximálnej možnej miere zabezpečí, aby boli infekcie mierne a hospitalizácie a úmrtia minimálne, čo v konečnom dôsledku povedie k návratu k "normálnemu" životu pred pandémiou.
50)
Ako ďalší argument poslúži, že volanie po možnosti odmietnuť očkovanie ako výraz slobody je vlastne istým spôsobom ilúzia, pretože cena za takúto slobodu je vlastne vzdanie sa iných práv a slobôd - slobody pohybu, pobytu, práva na prácu či na vzdelanie, slobody zhromažďovania, až po čiastočné vzdanie sa práva na zdravotnú starostlivosť vtedy
51)
, ak bude zdravotnícky systém preťažený, takže aj práva na zdravie všeobecne a mnohých ďalších. A to všetko pri najvyššej cene, ktorú spoločnosť zaplatí stratou na ľudských životoch.
Ťažko možno skúmať nuansy etickej prijateľnosti očkovania, ak postupne nezodpovieme na podstatné otázky o základoch a význame vakcinácie, podstate pandémie ako takej, i nákladoch a prínosoch oboch alternatív.
52)
Dôležité bude v budúcnosti aj to, či vznikne potreba periodického preočkovania, ako často, v akej dostupnosti a celkovej logistike, prípadne či táto očkovacia látka vytvorí dostatočnú ochranu aj pred inými rinovírusmi, ako aj to, aké budú vedľajšie účinky, v koľkých prípadoch sa vyskytnú a aké budú iné ako zdravotné benefity očkovania. Je možné, že sa časom motivácia dať sa očkovať z pôvodnej snahy ochrániť svoj život a zdravie zmení na pragmatickú nevyhnutnosť podieľať sa bez obmedzení na "normálnom" živote, môcť cestovať, navštevovať verejné podujatia športového alebo kultúrneho charakteru a pod. A je možné, že sa nájdu menej invazívne prostriedky, než je očkovanie, vhodná liečba, ktorá bude všeobecne dostupná a potom sa celá etická ťažoba týchto úvah posunie na odlišné teritórium.
6 Ako "potrestať" odmietnutie očkovania
Podľa opatrenia Hadassah Medical Center (medicínskeho centra v Jeruzaleme) - zamestnanci, ktorí boli povinní sa zaočkovať, ak vakcináciu nepodstúpili, mali zakázaný vstup do práce. Pokiaľ išlo o tých, ktorí mali mať podľa zákona výnimku z povinného očkovania, museli oto požiadať na osobitnom formulári, pričom práve spomínané medicínske centrum sa stalo v Izraeli prvou inštitúciou, ktorá zaviedla do praxe tzv. zelené pasy. Ide o koncept, ktorého podstatou je celý rad obmedzení, ktoré sa nevzťahujú len na osoby preukazujúce sa dokladom o zaočkovaní.
53)
Taliansko je pritom prvou krajinou v Európe, ktorá zaviedla povinné očkovanie pre pracovníkov zdravotníckej starostlivosti. Srbsko tiež uvažuje o zavedení podobnej politiky. V Írsku, v rámci dohľadu nad zdravotnými službami, Úrad pre informácie o zdraví a kvalite, hoci povinné očkovanie zdravotníckych pracovníkov sa javí ako intuitívne prvé dobré riešenie, odporúča vyvinúť politiku, ktorá sa bude riadiť "progresívnymi" zásahmi s cieľom povzbudiť a motivovať zdravotníckych pracovníkov, ktorí sa odmietnu očkovať.
54)
Idea tzv. zeleného pasu je celkom pochopiteľným a eticky prijateľným riešením, ak uvažujeme v zmysle bonusov za dobrovoľnosť očkovania, pričom systém takto nastavuje vlastne proporcionálne vynútenie založené na predpoklade, že ak chceš cestovať a mať slobodu, dáš sa zaočkovať. Na druhej strane, problematické bude asi zavedenie zelených pasov v rámci EÚ, ba možno aj iných častí sveta, v čase, kedy je ešte stále pretrvávajúci nedostatok vakcín. Východiskový predpoklad, že sa môžeme dať zaočkovať, je potom nesplniteľný, a tak tým, ktorí saz rôznych príčin k očkovaniu nedostanú a nebude to vychádzať z ich slobodného rozhodnutia, nemožno upierať právo na slobodu pohybu, pobytu, ale ani celý rad ďalších práv, ktoré sa s existenciou tzv. zelených pasov spájajú (napríklad účasť na koncertoch, športových hromadných podujatiach a i.). Ak sa však problematika posunie v čase na úroveň možnosti slobodného rozhodnutia, či sa dať alebo nedať zaočkovať, potom nevidíme prekážku, aby boli odmietnuté očkovania "sankcionované" tak, že tieto osoby nebudú mať taký diel slobody ako tí, čo budú tzv. zeleným pasom disponovať.
Ako hovorí V. Ravitsky, medzinárodne uznávaná expertka na oblasť bioetiky, je to vlastne pomeriavanie rovnosti, slobody a potreby ochrany verejného zdravia. Obe roviny majú pritom svoj význam. Zrejme nik potom nebude pochybovať, že je optimálne, aby sa zelený pas, teda preukaz o absolvovanom očkovaní, vyžadoval napríklad od zdravotníckych pracovníkov, a podobne to možno bude vyznievať aj pri predávajúcich v obchode, lebo je v hre úzky kontakt a potreba ochrany zdravia ich, ako aj zákazníkov. Ako však bioetička upozorňuje, bude zelený pas skutočne ospravedlniteľnou požiadavkou na vstup do akéhokoľvek zamestnania s následkami výpovede? A bude to rovnako spravodlivé vyžadovať, ak pôjde niekto nakúpiť povedzme do potravín?
55)
Možno žalovať zamestnávateľa, ak by sa u zamestnanca prejavili zriedkavé vedľajšie účinky?
56)
Alebo by mal byť použitý argument s prevahou všeobecnej beneficiencie nad rizikami pre zaočkovaného a zodpovednosť za následky očkovania bude niesť štát, ako je to v iných prípadoch? Nie je pritom zanedbateľný ani argument, že aj testovanie ako podmienka vstupu na pracovisko môže byť zásahom do fyzickej integrity proti vôli zamestnanca, a v podobnom kontexte možno vnímať aj povinné očkovanie, pričom rovnaký cieľ oboch je nesporný.
57)
Otázne ostávajú riziká, ktoré sú pravdaže pri očkovaní prítomné, zatiaľ čo testovanie, ako také, nepredstavuje takmer žiadne. Pokiaľ štát nastaví systém, v ktorom budú bonusy a malusy nielen v oblasti systému zdravotného poistenia, a napríklad podmieni účasť na akciách verejného charakteru preukázaním očkovacieho preukazu, nebude sa dopúšťať diskriminácie. Ako hovorí i. a. Dorit Rubenstein Reiss, profesorka zdravotníckeho práva a práva týkajúceho sa vakcinácie na Univerzite v Kalifornii, je to podobné, ako keď majiteľ reštaurácie alebo inej prevádzky zakáže vstup zákazníkovi, ktorý prichádza bez trička alebo bez topánok a má na to množstvo rôznych dôvodov.
58)
Pritom treba podotknúť, že ak by boli prijaté takéto opatrenia vo vzťahu k očkovaniu, je prípustné nedávať na rovnakú úroveň aj negatívny test ako podmienku vstupu do daných priestorov. Na toto odlíšenie aktuálne nabádala aj Angela Merkelová, podľa ktorej pre testovaných nemôže platiť to isté, čo pre kompletne zaočkovaných (oboma dávkami vakcín). Argumentovala správne tým, že bezpečnosť pred nákazou, ktorú ponúka očkovanie, je omnoho väčšia, než je to pri testovaní.
59)
Možno očakávať, že režim nielen pri leteckej preprave bude požadovať preukázanie sa očkovacím preukazom, pasom, alebo certifikátom, podľa toho, či pôjde o nejaký európsky štandard, alebo inú prípustnú formu dokladu.
60)
Protilátky ako imunitná odpoveď zväčša nemajú dlhú trvácnosť, pretože raz, keď urobia svoju prácu, telo ich viac nepotrebuje, ale to neznamená, že imunita, či už získaná prekonaním ochorenia alebo vďaka vakcinácii, bude automaticky trvať len krátky čas, pretože pamäťové bunky môžu vírus rozpoznať a poraziť infekciu aj z dlhodobejšieho hľadiska, ale všetko je to ešte len predmetom výskumu. Imunitný systém je zložitý mechanizmus a nie je to všetko len o protilátkach, preto cieľom je, abyv prípade, že si organizmus nezapamätá alebo bude vírus pamätať len krátko, mohla nastúpiť vakcinácia, ktorá vydrží dlhodobo, ale ako dlho, to ukáže čas.
61)
Pritom treba mať na pamäti, že očkovacie preukazy, alebo tzv. zelené pasy budú predstavovať istý nový druh dokladu o imunite, čo v ďalších fázach pandémie, ak prídu v takej či onakej forme, bude pomerne zložité, pretože stav imunity sa bude rôzniť.
62)
Možno predpokladať, že bude iný po prekonaní ochorenia, potom podľa času od jeho prekonania, iný po očkovaní a iný stav bezinfekčnosti bude predstavovať PCR alebo antigénový test. Napokon, aj imunita po očkovaní sa v niektorých individuálnych prípadoch nemusí vytvoriť. Dá sa predpokladať aj to, že sa všetky tieto kategórie vlastne dostanú do spoločnej, a bez rozlíšenia ako osoby, ktoré nepredstavujú v danom čase riziko pre ostatných. Súčasne možno očakávať, že práve tí, ktorí podstúpili očkovanie, budú mať menšiu vôľu podrobiť sa v budúcnosti možným reštriktívnym opatreniam súvisiacim s pandémiou, napríklad obmedzením slobody pohybu či povinnosťou testovať sa. Je logické očakávať, že výskumy potvrdia, že práve očkovaní jednotlivci budú predstavovať pre zvyšok spoločnosti minimálne riziko a celkom prirodzene im preto bude patriť zrejme väčší podiel individuálnej slobody.
Záver
V súvislosti so súčasnou pandémiou ochorenia Covid-19 badať častý príklon k náboženským dôvodom, ako zástupnému argumentu pri odmietaní očkovania. Nielen nedávne rozhodnutie v prípade
Vavřička a ostatní v. Česká republika
63)
, ale aj viaceré bioetické úvahy, ako sme uviedli, smerujú k vylúčeniu týchto dôvodov ako relevantných pri úvahách o povinnej vakcinácii.
Okrem toho, náboženské dôvody vo vzťahu k medicíne založenej na dôkazoch (science based medicine; pozn.) nemajú žiadnu relevanciu, sú nepodložené a iracionálne. Vychádzajú z celkom odlišných východísk ako veda, je absolútne nelogické ich vôbec porovnávať.
Ak vychádzame z faktických dôkazov, že očkovanie je cestou k všeobecnému dobru, ktorým je kolektívna imunita, tak nesporne aj zdravie je týmto dobrom. Ako argument v prospech povinného očkovania slúži potom aj fakt, že v súčasnosti nie je porovnateľný spôsob s takými benefitmi, aby sme dokázali imunitu zabezpečiť inak.
Bibliografia chronologicky podľa textu:
-
Melzer, F.:
Metodologie nalézání práva. Úvod do právní argumentace.
Prvé vydanie. Praha: C. H. Beck, 2009, ISBN 978-80-7400-149-9, s.34
-
Strategic Advisory Group of Experts (SAGE) on Immunization [online], status as of 2013-08-21, [cit. 18/04/2021], available: http://www.who.int/immunization/sage/en/
-
Kramer, J.:
Covid 19 vaccines could become mandatory. Here's how it might work.
Publ. 08/19/2020, [cit. 18/04/2021].In: National Geographic com., Science, available online: https://www.nationalgeographic.com/science/2020/08/how-coronavirus-covid-vaccine-mandate-would-actually-work-cvd/
-
Sanitation Beats Antibiotics, Vaccines on Greatest Medical Advances List. [Online], published 22/01/2007, [cit. 18/04/2021], available: http://www.foxnews.com/story/2007/01/22/sanitation-beats-antibiotics-vaccines-on-greatest-medical-advances-list/#ixzz2ecTvKykS
-
Galagher, J.:
UK rejects meningitis B vaccine.
[Online], published 24/07/2013, [cit. 18/04/2021], available: http://www.bbc.co.uk/news/health-23422973
-
Autor neznámy:
Zdravotní následky dlouhého průběhu COVID-19 (long covid) a prediktivní faktory jeho rizika.
ProLékaře.cz, publ.26/11/2020, [cit. 18/04/2021], dostupné online: https://www.prolekare.cz/covid-19/zdravotni-nasledky-dlouheho-prubehu-covid-19-long-covid-a-prediktivni-faktory-jeho-rizika-125076
-
Ellyatt, H.:
Israel's Covid vaccine rollout is the fastest in the world - here are some lessons for the rest of us.
Publ. 08/01/2021, [cit. 07/10/2021], dostupné: https://www.cnbc.com/2021/01/07/israels-covid-vaccine-rollout-is-the-fastest-in-the-world.html
-
Policy paper, UK COVID-19 vaccines delivery plan, updated 13/01/2021, [cit. 18/04/2021], dostupné online: https://www.gov.uk/government/publications/uk-covid-19-vaccines-delivery-plan/uk-covid-19-vaccines-delivery-plan
-
Puppinck, G.:
Brief Presentation on Conscientious Objection
. European Centre for Law and Justice, European Centre for Law and Justice, publ.18/11/2016, [cit. 18/04/2021], available online: https://eclj.org/conscientious-objection/echr/bref-expos-sur-lobjection-de-conscience
-
Unknown: Medical Ethicist Weighs In On Connecticut Vote To End Religious Exemptions For Vaccines. Wbur site, publ. 28/04/2021, [cit. 02/05/2021], available online: https://www.wbur.org/hereandnow/2021/04/28/connecticut-religious-exemptions
-
Caplan, A.:
Anti- Vaccination Movement is Threatening Our Herd Ummunity
Publ. 04/12/2019, [cit. 02/05/2021], available online: https://www.wgbh.org/news/national-news/2019/12/04/art-caplan-anti-vaccination-movement-is-threatening-our-herd-immunity
-
Černý, D.:
Očkování by mělo být ve společnosti povinné. Bez výjimek.
In: Zdravotícke právo a bioetika, publ. 05/10/2019, [cit. 02/05/2021], dostupné online: https://zdravotnickepravo.info/ockovani-by-melo-byt-ve-spolecnosti-povinne-bez-vyjimek/
-
Krupa, L.:
Indiu sužuje nebezpečná dvojitá mutácia koronavírusu: Mal by sa svet začať báť?
ereport.sk, uverejnené 17/04/2021, [cit. 07/10/2021], dostupné online: https://ereport.sk/indiu-suzuje-nebezpecna-dvojita-mutacia-koronavirusu-mal-by-sa-svet-zacat-bat/
-
Národná stratégia očkovania proti ochoreniu COVID-19 v podmienkach Slovenskej republiky.
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, [cit. 01/05/2021], dostupné online: file:///C:/Users/Andrea%20Erdosova/Downloads/Strategia-ockovania-COVID-19.pdf
-
Singer, P.:
The ethics of prioritizing Covid 19 Vaccination
. Project Syndicate, the World's opinion page, publ. 19/01/2021, [cit. 01/05/2021], available online: https://www.project-syndicate.org/commentary/ethics-of-covid19-vaccin-priorities-by-peter-singer-2021-01?barrier=accesspaylog
-
Unknown:
Who should get the Covid.19 vaccine next, a debate
. New York Times, publ. 24/12/2020, [cit. 01/05/2021], available online: https://www.nytimes.com/2020/12/24/magazine/who-should-get-the-covid-vaccine-next .html
-
Európska komisia:
Stratégia EÚ v oblasti vakcín.
[Cit. 18/04/2021], available online: https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/public-health/eu-vaccines-strategy_sk
-
Kramer, J.:
Covid 19 vaccines could become mandatory. Here's how it might work.
Publ. 08/19/2020, [cit. 18/04/2021], available online: https://www.nationalgeographic.com/science/2020/08/how-coronavirus-covid-vaccine-mandate-would-actually-work-cvd/
-
Taylor, L.:
COVID-19 vaccines: Who's jumping the line - and how to stop it.
Publ. 08/04/2021, [cit. 07/10/201], online: https://news.trust.org/item/20210128181600-paerm/
-
Sýkora, P.:
Seniori musia dostať prednosť
sme.sk., publ. 19/02/2021, [cit. 18/04/2021], online: https://komentare.sme.sk/c/22600650/seniori-musia-dostat-prednost.html
-
Horák, O.:
Táto krajina nie je pre starých. Minimalizovať počet úmrtí na Slovensku nebol cieľ, vraví bioetik Sýkora o očkovacej stratégii
. dennikn.sk., publ. 26/04/2021, [cit. 18/04/2021], online: https://dennikn.sk/2359545/tato-krajina-nie-je-pre-starych-minimalizovat-pocet-umrti-na-slovensku-nebol-ciel-vravi-bioetik-sykora-o-ockovacej-strategii/
-
Schperling, Schmuel: (2021).
Why it is very important to take the covid-19 vaccine.
-
Garayová, L.:
Bioethics and law in the postmodern society
In: Wissenschaftszeitschrift des Studienzentrums
-
Hohe Warte: conference proceedings. ISSN 2074-854X. Sonderausgabe (Dez.2014), s. 37 -45.
-
Sýkora, P:
Môže byť povinné očkovanie proti koronavírusu etické?
sme.sk, publ. 12/01/2021, [cit. 18/04/2021], online: https://komentare.sme.sk/c/22570021/moze-by-povinne-ockovanie-proti-koronavirusu-eticke.html
-
Masaryk, R. - Bašnáková J. (eds):
Rozhodovanie a usudzovanie VI. Jednotlivec a ostatní. Rozhodovanie v sociálnych kontextoch
. Olomouc: Univerzita Palckého v Olomouci. 2016, 240 s. ISBN 978-80-244-5033-9
-
Černý, D.:
Etika očkování.
Uverejnené 02/03/2021, [cit. 07/10/2021], dostupné na https://www.youtube.com/watch?v=kpuefuA1Ah4
-
Who Cares? -The COVID19 Pandemic, Global Heating and the Future of Humanity1. Torbjörn Tännsjö Stockholm University; torbjorn.tannsjo@philosophy.su.se, published: 25/04/2021, Journal of Controversial Ideas, [cit. 18/04/2021], available online: https://journalofcontroversialideas.org/article/1/1/134
-
Sýkora, P.:
Dať sa zaočkovať je o prekonaní vlastného egoizmu.
In: Bioetika, Neuro magazine, máj 2021, ako pdf verzia: https://www.ucm.sk/sk/aktuality/detail/2797/
-
Wise, J.:
Covid-19: Is the UK heading towards mandatory vaccination of healthcare workers?
Publ. 21/04/2021, [cit. 18/04/2021], available online: https://www.bmj.com/content/373/bmj.n1056
-
Cole, J. P -Swendiman, K. S.:
Mandatory Vaccinations: Precedent and Current Laws
.Congressional Research Service, publ. 21/05/2014, [cit. 18/04/2021], available online: https://fas.org/sgp/crs/misc/RS21414.pdf
-
Finnegan, G.:
Manadatory vaccination, does it work in Europe
? Publ. 27/11/2017, [cit. 18/04/2021], available online: https://www.vaccinestoday.eu/stories/mandatory-vaccination-work-europe/comment-page-1/
-
Davey, M.:
Australia's no jab, no pay rule has little effect on anti-vaxxer parents- study.
04/102020, [cit. 18/04/2021], available online: https://www.theguardian.com/australia-news/2020/oct/05/australias-no-jab-no-pay-rule-has-little-effect-on-anti-vaxxer-parents-study
-
Haverkate M, D'Ancona F, Giambi C, Johansen K, Lopalco PL, Cozza V, Appelgren E, on behalf of the VENICE project gatekeepers and contact points.
Mandatory and recommended vaccination in the EU, Iceland and Norway: results of the VENICE 2010 survey on the ways of implementing national vaccination programmes.
Euro Surveill. 2012; 17(22):pii=20183, available online: http://www.eurosurveillance.org/ViewArticle.aspx?ArticleId=201830
-
Unknown:
Covid-19 vaccine won't be mandatory in US, says Fauci
. Medical press, 19/08/2020, [cit. 18/04/2021], available online: https://medicalxpress.com/news/2020-08-covid-vaccine-wont-mandatory-fauci.html
-
Danie, B. - Paul, J. et al.:
Mandatory covid-19 vaccination: Is it Legal and Is It Right for Your Workplace?
Publ. 04/09/2020 [cit. 18/04/2021], available online: https://ogletree.com/insights/mandatory-covid-19-vaccination-is-it-legal-and-is-it-right-for-your-workplace/
-
Černý, D.:
Očkování by mělo být ve společnosti povinné. Bez výjimek.
In: Zdravotnícke právo a bioetika. Publ. 05/10/2019, [cit. 18/04/2021], available online: https://zdravotnickepravo.info/ockovani-by-melo-byt-ve-spolecnosti-povinne-bez-vyjimek/
-
Paradowska-Stankiewicz et. al.:
Ongoing outbreak of rubella among young male adults in Poland: increased risk of congenital rubella infections.
[Online], [cit. 10/09/2013, available:] http://www.eurosurveillance.org/ViewArticle.aspx?ArticleId=20485
-
Savulescu J.:
Good reasons to vaccinate: mandatory or payment for risk?
Journal of Medical Ethics 2021; 47, 78 -85.
-
Citroner, G.:
HowDelta Variant Has Affected Our Ability to Reach Herd Immunity.
Healthline online, publ.14/09/2021, [cit. 07/10/2021], dostupné: Share on Pinterest https://www.healthline.com/health-news/how-delta-variant-has-affected-our-ability-to-reach-herd-immunity#How-pandemic-could-end-without-herd-immunity
-
Garayová, L.:
Európska cezhraničná spolupráca v oblasti zdravia: teória a prax.
In: Vývojové determinanty práva v Slovenskej republike. Bratislava: Paneurópska vysoká škola, 2018, ISBN 978-80-89453-57-3, s.27 -36
-
Weinreb, G.:
Should Israelis refusing the vaccination be punished?
publ. 10/01/2021, [cit. 18/04/2021], available online: globes https://en.globes.co.il/en/article-should-israelis-refusing-covid-vaccine-be-punishe d-1001356559
-
Covid-19: Is the UK heading towards mandatory vaccination of healthcare workers?
BMJ 2021;373:n1056, publ. 21/04/2021, [cit. 18/04/2021], available online: https://www.bmj.com/content/373/bmj.n1056
-
Parson, R. - Hoffman, C.:
Mandatory Covid-19 Vaccines: Coming to a Workplace Near You?
National Law Review, publ. 20/09/2020, [cit. 18/04/2021], available online: https://www.foley.com/en/insights/publications/2020/08/mandatory-covid-19-vaccines-coming-workplace
-
Reiss, D. R.:
Can Employers Mandate a Vaccine Under Emergency Use Authorization?
Bill of Health, publ. 24/02/2021, [cit. 18/04/2021], available online: https://blog.petrieflom.law.harvard.edu/2021/02/24/employer-mandate-covid-vaccine-eua/
-
Kramer, J.:
Covid-19 vaccines could become mandatory. Here's how it might work.
In: National geographic, publ. 19/08/2020, [cit. 18/04/2021], available online: https://www.nationalgeographic.com/science/article/how-coronavirus-covid-vaccine-mandate-would-actually-work-cvd
-
Kelland, K.:
What Do Wanning Covid-19 Antibodies Tell Us About Ummunity and Vaccines.
Medscape, publ. 30/10/2020 [cit. 18/04/2021], available online: www.medscape.com
-
De Miguel Beriain I, Rueda J.:
Immunity passports, fundamental rights and public health hazards: Journal of Medical Ethics
2020;46:660-661, [cit. 18/04/2021], available online: https://jme.bmj.com/content/46/10/660
-
Polednova v. Česká republika, č. sťažnosti 2615/10, rozhodnutie z 21. júna 2011
-
Vavřička v. Česká republika, sťažnosť č. 47621/13 a päť ďalších sťažností: Novotná v. Česká republika (č. 3867/14); Hornych v. Česká republika (č. 73094/14); Brožík v. Česká republika (č. 19306/15); Dubský v. Česká republika (č. 19298/15); Roleček v. Česká republika (č. 43883/15). Rozhodnutie z 8. apríla 2021