Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Analógia v správnom trestaní a judikatúra Najvyššieho súdu Slovenskej republiky
Analógia v správnom trestaní a judikatúra Najvyššieho súdu Slovenskej
republiky
JUDr.
Ľuboš
Kukliš
PhD.
riaditeľ kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu, Bratislava.
KUKLIŠ, Ľ.: Analógia v správnom trestaní a judikatúra Najvyššieho súdu
Slovenskej republiky. Právny obzor, 97, 2014, č.5, s.456 - 469.
Analogy in administrative punishment and case-law of the Supreme Court of the Slovak
Republic.
There is neither a unified catalogue of administrative sanctions nor a unified code of their
application in the Slovak legal system. While the non-existence of such a catalogue is
understandable, considering the multitude of areas regulated by administrative law, the absence of a
code of application cannot be similarly justified. The Supreme Court of the Slovak Republic attempts
to overcome this problem through analogous application of criminal law institutes also on the
process of imposing administrative sanctions -that is on situations for which these institutions
weren't conceived. This article analyses conditions under which the analogy in the area of
administrative sanctioning should be allowed and warns of the risks involved in the flat imposition
of criminal law procedures in the sphere of administrative sanctions.Key words:
administrative law, administrative sanctions, Supreme court of the
Slovak republic, Council for broadcasting and retransmission, criminal law principlesRozhodovanie Najvyššieho súdu Slovenskej republiky (ďalej len "NS SR") vo veciach
správneho trestania sa v súčasnosti nesie v znamení analogickej aplikácie trestnoprávnych inštitútov
v prípadoch, v ktorých nie je príslušná právna úprava podľa súdu dostatočná. Táto nedostatočnosť sa,
samozrejme, najčastejšie prejavuje v skutkovo a procesne zložitejších situáciách, ktoré nezvyknú byť
adresne riešené v jednotlivých predpisoch správneho práva. Najmä vo veciach preskúmavania sankčných
rozhodnutí Rady pre vysielanie a retransmisiu1) je judikatúra NS SR ohľadom
použitia analógie v správnom trestaní mimoriadne bohatá, čo vychádza najmä z charakteru činnosti,
ktorá spadá pod dohľad tohto regulačného orgánu. Poskytovanie mediálnych služieb je kontinuálna
aktivita, ktorá produkuje pomerne veľké množstvo správnych deliktov páchaných opakovane tými istými
subjektmi. Skutkové a časové okolnosti týchto deliktov preto často testujú limity nielen právnej
úpravy správneho trestania pre túto oblasť (tá je minimálna), ale aj súčasných doktrinálnych
náhľadov na správne trestanie ako také. Závery vyplývajúce z judikatúry NS SR v týchto veciach sa
však svojou platnosťou neobmedzujú iba na oblasť regulácie elektronických médií, ale budú mať určite
výrazný vplyv aj na spôsob ukladania administratívnoprávnych sankcií v ďalších oblastiach správneho
práva.
Prvá časť textu rozoberá základné otázky súvisiace s účelom analógie v aplikácii práva a
podmienkami jej použitia v správnom trestaní. V druhej časti je prezentovaný kritický pohľad na
súčasný vývoj používania analógie v oblasti správneho trestania v judikatúre NS SR.
Argumentum
per analogiamArgumentácia prostredníctvom analógie je jednou z radu všeobecne akceptovaných metód
riešenia právnych otázok, na ktoré právny poriadok neposkytuje (aspoň z pohľadu interpreta)
uspokojivé riešenie. Ide teda o prípady, keď interpret identifikuje tzv. medzeru v právnom poriadku.
Tá môže spočívať v tom, že zákonodarca opomenul upraviť riešenie konkrétnej právnej situácie, aj keď
príslušná časť právneho poriadku si takúto úpravu vyžaduje (tzv. pravá, normatívna medzera), alebo
neupravil takú právnu situáciu, ktorú, z pohľadu hodnotového nastavenia právneho poriadku a úpravy
podobných právnych situácií, podľa interpreta upraviť mal (tzv. nepravá, axiologická
medzera).2)
Analógia v právnom význame spočíva v aplikácii právnej normy, ktorá sa na danú skutkovú
situáciu priamo nevzťahuje, reguluje však inú skutkovo podobnú situáciu. Napríklad: právny poriadok
obsahuje normu N, ktorá stanovuje, že keď nastane situácia A, má byť X. Normu, ktorá by hovorila, čo
má byť, ak nastane situácia B, už neobsahuje. Z pohľadu interpreta však medzi situáciami A a B
existuje dostatočne relevantná podobnosť, aby aj s prípadom B právny poriadok spájal následok X.
Preto je nutné normu N aplikovať aj na situáciu B. Postup od A/B k X je otázkou klasického právneho
sylogizmu, teda subsumovania konkrétnej situácie pod hypotézu danej právnej normy. Čo je špecifické
pre argument analógiou, je nutnosť preukázať právne relevantnú podobnosť medzi situáciou A a
situáciou B.
Z uvedeného vyplýva, že analógia v práve, na rozdiel od iných špeciálnych foriem právnej
argumentácie, nie je len interpretačnou metódou (ako napr. reštriktívny/extenzívny, teleologický,
systémový výklad, atď.) alebo argumentačnou formou (ako napr. ), ale priamo metódou dotvárania
práva.3),4)
argumentum
a contrario, argumentum
e silencio legis, argumentum
a fortiori
Tradične sa v rámci argumentácie analógiou rozoznávajú jej dva druhy: pokiaľ sa
prostredníctvom analógie aplikuje ustanovenie konkrétneho právneho predpisu, hovoríme o analógii
zákona ().
analogiae legis
); ak sa aplikuje právna zásada imanentne obsiahnutá v právnom
poriadku či v jeho časti, ide o tzv. analógiu práva (analogiae iuris
). Neexistuje úplná zhoda
v tom, či je analogiae iuris
analógiou v pravom zmysle slova.5) Pri
analógii práva nedochádza k analogickému aplikovaniu ustanovení právneho poriadku, ale skôr k
vyvažovaniu právnych princípov vzťahujúcich sa na danú, právnymi predpismi neupravenú
situáciu.6) Rovnaký myšlienkový postup bude súčasťou preukazovania
relevantnej podobnosti medzi, v nadväznosti na príklad použitý vyššie, situáciami Aa B pri
analogii legis
, a teda potrebnosti aplikácie normy N aj na situáciu B. Na druhej strane,
vyvažovanie princípov je prítomné v omnoho širšej škále metodologických právnych postupov a v zásade
predchádza aplikácii každej špeciálnej formy právnej argumentácie (reštriktívny/extenzívny výklad,
argumentum
a contrario, argumentum
a fortiori
Riešenie právnych otázok prostredníctvom analógie má stabilné zastúpenie v právnej
metodológii kontinentálnej aj anglosaskej právnej tradície. V rámci kontinentálneho právneho systému
našla svoje explicitné vyjadrenie už vo francúzskom Code Civile z roku 1804 v rámci zákazu denegatio
iustitiae a anglo-americkému precedentálnemu právnemu systému je rozhodovanie prostredníctvom
analógie prirodzene vlastné.7)
Všeobecná akceptácia analógie ako legitímnej metódy aplikácie práva sa však v našom
právnom prostredí týkala vždy iba súkromnoprávnych odvetví. V oblastiach právneho poriadku, ktoré sa
tradične spájali s verejným právom, mala právna doktrína na použitie analógie viac ako rezervovaný
postoj. Najmä v dôsledku výrazného nárastu objemu predpisov verejného práva po roku 1989 sa však od
pôvodného doktrinálneho záveru, že vo verejnoprávnej oblasti je analógia neprípustná, postupne
upúšťalo a dnes sa vo všeobecnosti akceptuje v oblasti procesného práva, ale bezvýhradne sa už
nevylučuje ani v prípade hmotnoprávnych noriem, nikdy však v neprospech účastníka
konania.8)
Normatívne
východiská?
Analógia ako dotváranie práva prirodzene naráža na problém kompetenčného deficitu orgánov
aplikácie práva v rámci tradičného trojdelenia moci v demokratickom zriadení. Keďže orgány tohto
typu nemajú automaticky normotvorné právomoci, na dotváranie právneho poriadku, či už
prostredníctvom analógie, alebo inak, potrebujú právny (ústavný/zákonný) podklad. V súkromnom práve
sú takýmto podkladom napríklad ustanovenia Občianskeho
zákonníka (§ 491,
§ 853 OZ), ktoré na použitie analógie výslovne
odkazujú. Pre oblasť verejného práva však ustanovenia, ktoré by umožňovali štátnym orgánom používať
analógiu, chýbajú. Ústava SR v článku 2 ods. 2 zároveň explicitne prikazuje všetkým štátnym orgánom
"konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v
rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon". Priestor na dotváranie práva štátnymi orgánmi by tak z
tohto pohľadu existovať nemal.
Niektorí autori otvorene priznávajú, že nevedia, kde by sa mal hľadať normatívny základ
použitia analógie vo verejnom práve.9) Iní uznávajú, že jej úplný zákaz pre
oblasť verejného práva by bol jednoducho veľmi nepraktický a jej zakotvenie hľadajú v extenzívnom
chápaní slovných spojení ako "medze ústavy" či "medze
zákona". Teda, že nielen explicitne vyjadrené ustanovenia
ústavy, ale aj jej hodnotové základy a princípy, na
ktorých sú jej jednotlivé články založené, sú podkladom aplikácie práva. Do takéhoto rámca je potom
nutné zahrnúť tiež analógiu v (aj verejnom) práve.10) Ďalší autori zas
odmietajú uznať praktickosť ako relevantné kritérium a celkovo sa k aplikácii práva prostredníctvom
analógie v rámci odvetví tradične označovaných za verejnoprávne stavajú naďalej veľmi
zdržanlivo.11)
K ústavnoprávnemu základu použitia analógie sa v našom právnom priestore nevyjadrujú ani
súdy v rozsudkoch, ktoré sa otázkou aplikácie analógie zaoberajú, resp. ju priamo vyžadujú či
prikazujú; a to ani súdy ústavné.12)
Faktom v každom prípade ostáva, že analógia sa v jednotlivých odvetviach verejného práva
používa, a to tak v rámci aplikácie ustanovení procesnej, ako aj hmotnoprávnej povahy. Základ a
podmienky použitia analógie vo všetkých právnych oblastiach tak bude potrebné hľadať vo všeobecných
právnych princípoch a ich vzájomnom vyvažovaní. Princíp spravodlivosti (v obdobných prípadoch
rovnako) stojí na strane použitia analógi
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).