Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Dvojaká povaha práva
Dvojaká povaha práva
Prof. Dr. Dr. h. c. mult.
Robert
Alexy
je profesorom verejného práva a filozofie práva na rovnomennej katedre Univerzity
Christiana Alberta v Kieli, Spolková republika Nemecko. Je čestným doktorom viacerých univerzít
(Alicante, Buenos Aires, Tucumán a Antverpy).
ALEXY, R.: Dvojaká povaha práva. Právny obzor, 95, 2012, č.1, s.3 -
11.
Dvojaká povaha práva.
The central argument of this article focuses on the
dual-nature thesis. This thesis sets up the claim that law necessarily comprises both a real or
factual dimension and an ideal or critical dimension. The dual-nature thesis is incompatible with
both exclusive legal positivism and inclusive legal positivism. It is also incompatible with
variants of non-positivism according to which legal validity is lost in all cases of moral defect or
demerit (exclusive legal non-positivism) or, alternatively, is affected in no way at all by moral
defects or demerits (super-inclusive legal non-positivism). The dual nature of law is expressed, on
the one hand, by the Radbruch formula
, which says that extreme injustice is not law, on the other
hand, by the correctness argument, which says that law"s claim to correctness necessarily includes a
claim to moral correctness. Thus, what the law is depends not only on social facts, but also on what
the law ought to be.Key words:
dual nature of law, real and factual dimension, exclusive positivism,
superexclusive positivism, inclusive positivism, non-positivism, natural law, extreme injustice,
correctness, Radbruch formula
1) Moja východisková téza je, že právo má dvojakú povahu. Téza o
dvojakej povahe práva hovorí, že právo nevyhnutne obsahuje obidvoje - reálny alebo faktický rozmer a
ideálny alebo kritický rozmer. Faktický rozmer je v definícii práva reprezentovaný prvkom dvojakého
pôvodu a prvkom spoločenskej účinnosti. Ideálny rozmer v nej reprezentuje prvok morálnej správnosti.
Kto definuje právo výlučne pomocou dvojakého pôvodu a spoločenskej účinnosti, obhajuje
pozitivistický pojem práva. Ak sa pridá morálna správnosť ako potrebný tretí prvok, obraz sa zásadne
zmení. Objavuje sa nepozitivistický pojem práva. Takto téza o dvojakej povahe práva zahŕňa
nepozitivizmus. Obhajovať tézu o dvojakej povahe práve preto znamená zapojiť sa do starej diskusii o
pojme a o povahe práva.
Diskusia o pojme a o povahe práva v súčasnosti dosiahla doteraz nepoznaný stupeň
sofistikovanosti. Mojím prvým záujmom bude vysvetliť tézu o dvojakej povahe práva analýzou rozdielu
medzi pozitivizmom a nepozitivizmom. Na tomto základe predložím v druhom kroku dva argumenty v
prospech verzie nepozitivizmu, ktorú budem nazývať "inkluzívny nepozitivizmus".
I. Pozitivizmus a nepozitivizmus
1. Téza oddelenosti a téza
spojitosti
Spor medzi pozitivizmom a nepozitivizmom je diskusiou o vzťahu medzi právom a morálkou.
Všetci pozitivisti obhajujú
tézu oddelenosti.
Táto téza znie v najvšeobecnejšej forme tak, že
neexistuje nevyhnutná spojitosť medzi právom, aké je, a právom, aké má byť. V precíznejšej verzii,
že nie je nevyhnutná spojitosť medzi právnou platnosťou alebo právnou správnosťou na jednej strane a
morálnymi prednosťami a morálnymi nedostatkami alebo medzi morálnou správnosťou a morálnou
nesprávnosťou na strane druhej. Naopak, všetci nepozitivisti obhajujú tézu spojitosti, ktorá hovorí,
že existuje nevyhnutná spojitosť medzi právnou platnosťou alebo právnou správnosťou na jednej strane
a morálnymi prednosťami a morálnymi nedostatkami alebo morálnou správnosťou a morálnou nesprávnosťou
na strane druhej.2. Exkluzívny pozitivizmus a inkluzívny
pozitivizmus
Obidve tézy - téza oddelenosti a téza spojitosti - sa prepožičiavajú rozmanitým odlišným
interpretáciám. Aby bolo možné objasniť, čo je sporným bodom v diskusii medzi pozitivizmom a
nepozitivizmom, je správne pozrieť sa na základné pozície. Sporné stanoviská v našej nikdy
nekončiacej diskusii možno úplne pochopiť z ich protikladov
V rámci pozitivizmu je najdôležitejším rozdielom týkajúcim sa vzťahu medzi právom a
morálkou rozdiel medzi inkluzívnym pozitivizmom a exkluzívnym pozitivizmom. Exkluzívny pozitivizmus,
ako ho obhajuje jeho najvýznamnejší predstaviteľ Joseph Raz, tvrdí, že morálka je nevyhnutne
vylúčená z pojmu právo.2) Exkluzívny pozitivizmus je vo vzťahu opaku k
nepozitivizmu, ktorý tvrdí, že morálka je nevyhnutne zahrnutá v pojme právo, takpovediac nevyhnutne
nie je z neho vylúčená.
Inkluzívny pozitivizmus, ako ho, napríklad, obhajuje Jules Coleman, sa pokladá za
odmietnutie obidvoch koncepcií - exkluzívneho pozitivizmu i nepozitivizmu. Hovorí, že morálka nie je
ani nevyhnutne vylúčená, ani nevyhnutne zahrnutá. Zahrnutie sa vyhlasuje za neistú alebo tradičnú
záležitosť3) závislú od toho, čo pozitívne právo v skutočnosti hovorí.
Nepozitivizmus, tvrdiac nielen to, že morálka nie je nevyhnutne vylúčená, ale aj to, že je
nevyhnutne zahrnutá, je v protiklade k obidvom formám
pozitivizmu.4)
3. Exkluzívny pozitivizmus, super
exkluzívny pozitivizmus a inkluzívny nepozitivizmus
V poslednom čase vzbudil značnú pozornosť rozdiel medzi exkluzívnym pozitivizmom a
inkluzívnym pozitivizmom. To sa však netýkalo rozdielov v rámci nepozitivizmu. Jednako, rozdiely v
rámci nepozitivizmu nie sú menej dôležité pre diskusiu o pojme a povahe práva ako rozdiely v rámci
pozitivizmu.
Rozdiely v rámci nepozitivizmu, ktoré tu majú význam, závisia od
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).