Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Hľadanie pravdy v histórii práva.
Hľadanie pravdy v histórii práva.
(Inauguračná prednáška)
Prof. JUDr. PhDr.
Tomáš
Gábriš
PhD. PhD. PhD. LLM.
MA. - Univerzita Komenského v Bratislave, Právnická fakulta.
GÁBRIŠ, T.: Hľadanie pravdy v histórii práva. (Inauguračná prednáška). Právny obzor, 101,
2018, č. 2, s. 113 - 127.
Searching for Truth in History of Law.
(Inauguration lecture). The contribution
reflects an inaugural lecture of the author, held at the premises of the Faculty of Law, Comenius
University in Bratislava, Slovakia, on March 23, 2017. The topic of the lecture combines the
interests of the author in law, history and philosophy, and deals with the problem of possibilitiy
of uncovering truth in law (trial) and in (legal) history. Comparing the two disciplines, and the
role of a judge with that of a historian, while using insights from the philosophy of knowledge and
truth, the author proposes applying the correspendence theory of truth where this is possible; in
all the other instances, expert epistemic probability with no rational doubts should be the leading
principle, while observing the respective imperatives of the respective science (law or
history).Key words
: truth, history, law, procedural law, trial, judge, historian, probabilityNasledujúci text predstavuje inauguračnú prednášku prednesenú v rámci autorovho
(medzičasom úspešne ukončeného) konania o vymenovanie za profesora v odbore teória a dejiny štátu
práva. Prednáška bola prednesená na zasadnutí Vedeckej rady Právnickej fakulty Univerzity Komenského
v Bratislave dňa 23. marca 2017 o 12.00 hodine.
Vzhľadom na povahu prednášky ako obsahovo aj rozsahovo obmedzeného útvaru bolo pri jej
ústnom prednesení nutné sústrediť sa iba na hlavné myšlienky, bez odkazovania na zdroje, možné
polemiky a protinázory. Na účely tohto písomného vyhotovenia však boli všetky vedecké náležitosti
(odkazy na literatúru, vysvetľujúce poznámky a pod.) dodatočne doplnené, hoci pre zachovanie
podstaty a obsahu prednášky boli zaradené iba do poznámok pod čiarou. Z toho vyplýva aj istý nepomer
medzi rozsahom samotného textu prednášky a rozsahom a obsahom poznámok - v štandardnom vedeckom
článku by veľká časť dovysvetľujúceho textu poznámok našla svoje miesto v jadre
príspevku.
Ešte pred samotným textom prednášky považujeme tiež za vhodné upozorniť na to, že vzhľadom
na očakávania kladené na prednášky tohto typu, osobitne v odbore teória a dejiny štátu a práva, ide
o text, ktorý sleduje skúmanú problematiku "hľadania pravdy v práve" nie primárne na úrovni
pozitívneho práva (právnej dogmatiky), ale hlavne na úrovniach právnofilozofických a
právnohistorických. Má ísť konkrétne o nadčasový, ale tiež zároveň na aktuálne problémy súčasnosti
poukazujúci príspevok k tzv. právnej epistemológii1) - t.j. k možnostiam
poznávania skutočnosti v právnej vede. Ide o problematiku, ktorá predstavuje prirodzenú spojnicu a
prienik autorových doterajších vedeckovýskumných záujmov, zahŕňajúcich právo, právnu históriu a
právnu filozofiu.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-* * * * Vážený pán predseda, vážení členovia komisie a vedeckej rady, vážené dámy a vážení páni, *-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
svoju prednášku som nazval Hľadanie pravdy v histórii práva, pretože toto skratkovité
označenie považujem za pomerne výstižné všeobecné označenie pre problémy spoločné ako právu, tak aj
histórii, ktorých priesečníku sa na tomto mieste chcem venovať. Konkrétne - v právnej vede, osobitne
v procesualistike, ale tiež v súdnej praxi, môžeme pod "hľadaním pravdy" rozumieť problémy spojené s
dokazovaním minulých skutočností.2) Podobne, aj v historickej vede poznáme
obdobné problémy spojené so snahami o objektívne "opísanie" minulosti. Zvolené slovné spojenie
"hľadanie pravdy" tak svojou všeobecnosťou poskytuje možnosť postihnúť a porovnať postupy, ktoré
využívajú právna veda a historická veda pri zisťovaní minulých skutočností, a ponúka nám zároveň
možnosť hľadať medzi nimi možné styčné plochy a priestor pre vzájomné inšpirácie - osobitne aj s
využitím filozofických náhľadov na možnosti "skutočného poznania pravdy", čo je predmetom
filozofickej disciplíny známej ako teória poznania, epistemológia alebo noetika.
Svoju prednášku som za týmto účelom štruktúroval takto: najprv objasním základné pojmy,
ktoré sú vyjadrené už v názve prednášky a s ktorými budem ďalej pracovať - konkrétne spojenia
"hľadanie pravdy" a "história práva". Následne objasním dva rôzne možné spôsoby chápania slovného
spojenia "hľadane pravdy v histórii práva". V poslednej časti prednášky potom objasním problém
pravdy a pravdepodobnosti vo svetle filozofickej noetiky, ktorej závery aplikujem na skúmaný problém
"hľadania pravdy" v práve a (právnej) histórii.
Začnem objasnením spojenia "
hľadanie pravdy
". Pod týmto "poetickým" označením budem
ďalej chápať problematiku možnosti poznania skutočnosti, resp. možnosti správneho, pravdivého
poznania, ako sa mu venuje filozofická teória poznania. Možnosť poznania pravdy sa pritom často
spochybňuje, napríklad s poukazom na tzv. kubistickú teóriu pravdy, pripodobňujúcu pravdu kocke -
nikdy nevidíme naraz všetky jej steny, a každý z nás vidí len niekoľko jej stien, podľa uhlu svojho
pohľadu.Možnosť poznania pravdy je pritom problematikou, ktorú možno vnímať ako spoločnú právu aj
histórii - sudcovi aj historikovi. Pripodobnenie sudcu a historika, akokoľvek môže na prvý pohľad
vyzerať ako umelé a násilné, nie je pritom žiadnou originálnou myšlienkou.3)
Ide o ideu opakovanú rovnako mysliteľmi z oblasti filozofie, histórie aj
práva.4) Za filozofov spomeňme napríklad významného hermeneutika Hansa-Georga
Gadamera.5) Spomedzi historikov uveďme zasa napríklad Marca Blocha, ktorý
osobitne poukazoval na filiáciu historika a detektíva.6) Sami uvedení si však
pritom uvedomovali aj viaceré rozdiely medzi postupmi sudcu (či detektíva) a historika - Gadamer tak
napríklad tvrdil, že každý z nich postupuje svojím vlastným spôsobom.7) Z
právnikov zasa napríklad Josef Macur zdôrazňoval, že kým historik hľadá príčiny známej udalosti, pre
sudcu nie je skutočnosť, ktorá mala v minulosti nastať, známa; jeho úlohou je, aby spoľahlivo
zistil, či skutočnosť, obsiahnutá v tvrdení sporových strán, skutočne nastala alebo
nenastala.8) Ani v tom však až taký rozdiel v činnosti sudcu a historika,
fakticky iba posudzujúceho výpovede dobových prameňov, nemusíme vidieť. Rozdiel by sme mohli vnímať
skôr v tom, či je pravda samotným účelom a cieľom činnosti sudcu a historika - civilná
procesualistika by totiž predpokladala, že cieľom (sporového) súdneho konania je zásadne ochrana
práv, nie hľadanie pravdy,9) kým historici zásadne "hľadajú historickú
pravdu".
Prejdime však k ďalšiemu kľúčovému spojeniu z názvu prednášky - "
história práva
".
Aj ono si zaslúži vysvetlenie. Históriou práva sa rozumie veda skúmajúca právne dejiny, teda minulé
právo, dejiny práva. Jej ambíciou by pritom zrejme malo byť "hľadanie pravdy" o minulom práve, o
dejinách práva. Obdobne tu však môže byť otáznym, či skutočné poznanie minulej pravdy o práve je
vôbec možné a či má byť skutočným a nevyhnutným prvkom a cieľom (právnej) histórie ako vedy. V oboch
vedách - právnej aj historickej - sa však zrejme prinajmenšom zhodneme v tom, že "pravda" by mala
slúžiť minimálne ako korektív správnosti nášho poznania.Napokon, ak sa máme venovať špecificky "
hľadaniu pravdy v histórii práva"
, treba
uviesť, že vzhľadom na významy uvedených slov sa môžeme uberať minimálne dvoma smermi. Tým prvým
môže byť smer k analýze súčasného stavu právnohistorického poznania o tom, akým spôsobom sa v
minulosti v súdnych konaniach, resp. v procesnom práve "hľadala pravda", resp. ako sa získavali a
hodnotili dôkazné prostriedky a dôkazy slúžiace ako podklad na
rozhodnutie.10) Hľadanie pravdy v histórii práva by sme tak chápali ako
dejiny procesného práva, resp. historický prehľad spôsobov "poznávania skutočnosti v dejinách
procesného práva".Druhým možným chápaním nastoleného spojenia "hľadanie pravdy v histórii práva" však môže
byť aj otázka, či história vo všeobecnosti, a história práva osobitne, dokáže zistiť "pravdu" o
minulosti. Inými slovami, možno tu skúmať "poznateľnosť minulej skutočnosti v historickej vede",
skúmať "možnosť odhaliť historickú pravdu". Nielen medzi všeobecnými historikmi, ale aj medzi
právnymi historikmi sme totiž často svedkami rôznych interpretácií minulosti (dejín), a to aj s
úplne protikladnými výsledkami.
Začnime najprv prvou rovinou - dejinami procesného práva a spôsobov "poznávania
skutočnosti" v súdnom konaní. Okrem jednoduchej sumarizácie najnovších výsledkov právnohistorického
poznania sa tu pokúsim postulovať aj niektoré nové hypotézy, ktoré doteraz v slovenskej
právnohistorickej vede neboli sformulované.
Za týmto účelom rozlíšim dve základné dejinné koncepcie poznávania skutočnosti v procesnom
práve, ktoré pracovne nazvem "irealistická" a "realistická" koncepcia. S tou irealistickou sa
stretávame už v staroorientálnych štátoch, ale tiež v podobe prísahy, tzv.
sacramentum
, v
starovekom Ríme,11) a napokon v podobe ordálov aj v ranom stredoveku. Jej
podstatou je rozhodovanie založené na faktore, ktorý z nášho dnešného pohľadu nie je spojený s
realistickým poznávaním okolností sporu. Príkladom nech nám je používanie ordálu, tzv. Božích súdov,
ako bol napríklad ordál žeravým železom, známy aj v Uhorsku, kde sa rozhodnutie vo veci odvíjalo od
náhody, dobovo vnímanej ako prejav nadprirodzenej sily. Sudca mal v takýchto prípadoch z dobového
pohľadu bližšie k veštcovi a k "ústam nadprirodzených síl" než k "ústam
zákona".12) Dobovo sa však "irealistickosť" tohto spôsobu poznávania
skutočnosti nepociťovala - pravda a spravodlivosť sa zjavne stotožňovali a prejavovali v rozhodnutí
"vyššej sily", čo nám môže dokazovať aj dnes takmer zabudnutý fakt, že ordály sa v dobovej uhorskej
latinsko-slovanskej terminológii nazývali "iudicium ad praudam
" - súd pravdy/spravodlivosti,
kde slovo "prauda" malo oba významy, resp. bolo dobovo bližšie skôr spravodlivosti než nášmu
dnešnému termínu "pravda".13)Druhou dejinnou koncepciou "hľadania pravdy" v dejinách procesného práva je koncepcia,
ktorú používame dodnes.14) Ide o
realistickú koncepciu
, akú poznal už
rímsky formulový a kogničný civilný proces a rímskokánonický proces. Jej podstatou je viera v
realistické poznávanie skutočnosti, s ideálom priblížiť sa pravde. Zdrojmi
informácií, resp.
poznania o skutočnosti sú v tejto koncepcii buď strany sporu (osobitne ak ide o akuzačný proces a
platí prejednací princíp), alebo sám súd, či iné na to určené orgány (ak ide o inkvizičný proces a
platí vyšetrovací princíp). Podľa toho, aký spôsob a stupeň
poznávania skutočnosti sa
považuje za dostatočný na rozhodnutie, sa v tejto koncepcii rozlišuje tzv. "materiálna pravda",
"formálna pravda", či osobitne historicky v trestnom práve aj tzv. "objektívna
pravda".15) Hodnotenie
poznávaných skutočností sa ďalej v
realistickej koncepcii spravuje buď pravidlami tzv. legálnej (viazanej) dôkaznej teórie, alebo
naopak sa uplatňuje tzv. voľné hodnotenie dôkazov. Pri legálnej teórii zákon určí, ktoré skutočnosti
sú "spoznané" a aký majú význam (hodnotu) pre rozhodnutie. Podľa prevažujúcej mienky súčasných
právnych historikov pritom táto teória až do 18. storočia zabezpečovala morálny komfort sudcu vo
vzťahu k rozhodovaniu - aby totiž vraj sudca uľahčil svojmu svedomiu a mal väčšiu istotu o
správnosti svojho rozhodovania, zveril rozhodnutie matematickým prepočtom váhy dôkazov. Tvrdia to
zhodne napríklad Langbein16) a Whitman.17) Tento
pokus o uľahčenie svedomiu sudcu však zachádzal dokonca až tak ďaleko, že dobové príručky dávali aj
mučenie nevinného pri výsluchu za vinu obvinenému, pretože sa vraj správal podozrivo. S touto
koncepciou sa spája aj náuka o tzv. dvojakom svedomí sudcu (s ktorou sa stretávame aj u Tomáša
Akvinského a je citovanou aj v uhorskej kompilácii šľachtického práva Opus
Tripartitum z roku 1514 -
1517), podľa ktorej sudca nemôže brať do úvahy skutočnosti, o ktorých sa dozvedel mimo výkonu svojej
sudcovskej funkcie, a to ani ak je na ich základe presvedčený o ne-vine súdeného - sudca sa má totiž
riadiť oficiálnym svedomím, ktoré vyžaduje rozhodnúť podľa pra
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).