Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Hodás, M., Dopady normotvorby Európskej únie na normotvorbu členského štátu Európskej únie z hľadiska legislatívnej techniky a normotvorných procesov.
Hodás, M., Dopady normotvorby Európskej únie na normotvorbu členského štátu Európskej
únie z hľadiska legislatívnej techniky a normotvorných procesov.
Bratislava: Právnická fakulta Univerzity Komenského, 2018, 237 s., ISBN:
978-80-7160-452-5.
Doc. JUDr. MUDr.
Daniel
Šmihula
PhD. Dr.Iur.
Stredoeurópska vysoká škola v Skalici.
Kolega Milan Hodás vydal v tomto roku vo vydavateľskom oddelení Právnickej fakulty UK
zaujímavú a užitočnú knižnú publikáciu s názvom Dopady normotvorby Európskej únie na normotvorbu
členského štátu Európskej únie z hľadiska legislatívnej techniky a normotvorných procesov.
Recenzovali ju doc. JUDr. PhDr. Robert Zbíral, Ph.D., a JUDr. Markéta Whelanová, Ph.D. Má spolu 237
strán, no reálneho autorského textu je v nej len 132, dopĺňa ho 457 akademických citácií pod
čiarou.
Práca obsahuje úvod, v ktorom autor načrtol svoj pohľad európsky legislatívny proces i
právo ako také. Potom nasledujú kapitoly ako Právo Európskej únie, Nariadenie a jeho dopady na
národnú normotvorbu, Smernica a jej dopady na národnú normotvorbu, Určovanie gestorstva za
transpozíciu smerníc a implementáciu nariadení a rozhodnutí Európskej únie, Právo Európskej únie a
jeho interpretácia, Technické predpisy a Úradný vestník Európskej únie a Zbierka zákonov SR v
elektronickej forme a poznateľnosť práva, doslov a zhrnutie.
V
úvode
autor informuje, že asi 35 percent právneho poriadku platného v SR je v
nejakej forme produktom európskej legislatívnej činnosti, pričom odhad založený na praktických
skúsenostiach toto číslo v podstate potvrdzuje. EÚ má však vplyv nielen na obsah práva, ale aj na
normotvorné procesy a legislatívnu techniku členských štátov vrátane Slovenska. Nielen, že niektoré
normy EÚ sú aplikovateľné priamo, iné (napr. smernice, nariadenie) zaväzujú národné parlamenty
prijať vlastné normy na ich transpozíciu a implementáciu. A súčasne platí, že nesmú prijať normy,
ktoré by boli v rozpore s právom EÚ. Skutočnosť, že členský štát je na úrovni EÚ zastúpený prevažne
exekutívou, na vyše posilňuje postavenie vlády k parlamentu (pozn. autora: čo môže mať doteraz
nie úplne zhodnotené teoreticko - právne dôsledky
).Autor však v tejto súvislosti upozorňuje aj na interpretačné a implementačné rozdiely
medzi jednotlivými členskými štátmi. V kapitole
Právo Európskej únie
opisuje základné
charakteristiky tohto autonómneho právneho odvetvia. Správne podčiarkuje prednosť práva EÚ pred
národnou právnou úpravou i možnosť bezprostredného použitia bez potreby vnútroštátnej recepcie.
Taktiež aj iné jeho všeobecne známe charakteristiky jeho výkladu: extenzívny výklad v prípade
povinností a reštriktívny v prípade výnimiek, autonómny výklad na európskej úrovni okrem úzkeho
vymedzenia národného právneho poriadku a sklon k teleologickému výkladu (t.j. v kontexte cieľov a
systémových vlastností zakladajúcich zmlúv). Upozornil aj na pretrvávajúci rozpor medzi monistickou
požiadavkou Súdneho dvora EÚ na prednosť aj pred ústavami členských štátov a ich odpor k takejto
požiadavke.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).