Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Imunita štátu v medzinárodnej arbitrážnej a obchodnej praxi I. časť: Historický vývoj, zmluvné vzdanie sa imunity.
Imunita štátu v medzinárodnej arbitrážnej a obchodnej praxi I. časť: Historický vývoj,
zmluvné vzdanie sa imunity.
Doc. JUDr.
Katarína
Chovancová
PhD. LLM.
MCIArb, Ústav štátu a práva Slovenskej akadémie vied, Bratislava; Fakulta práva
PEVŠ, Bratislava.
CHOVANCOVÁ, K.: Imunita štátu v medzinárodnej arbitrážnej a obchodnej praxi. I. časť:
Historický vývoj, zmluvné vzdanie sa imunity. Právny obzor, 100, 2017, č. 4, s. 372 - 390.
State Immunity in International Arbitration and Commercial Practice.Part I.: Historical
Development, Waiver of Immunity
. Theory of restrictive sovereign immunity substantiated itself
as wishful, but still not a complete replacement of its older sibling, being obsolete absolute
immunity from both jurisdiction and enforcement of arbitral award. Actually, it is widely known that
a right of the party to the international arbitration to properly enforce an arbitral award,
rendered in its favour against the state, stays a controversial issue. It may be submitted that the
aforementioned situation is a courtesy of a residual application of the theory of absolute sovereign
immunity - a pain in the neck of traders with its quite disappointing effect, when considering the
contemporary modern business world, that both respects and enjoys the doctrine of restricted
immunity, and its division between transactions jure imperii
and transactions jure
gestionis
. In particular, this concept secured access to justice for private actors when trading
with states. It may be submitted that both the international commercial and investment arbitration
are vivid examples of all the possible doctrinal tensions, exposed by the international law of
immunity. The most recent accounts of relevant cases disclose a general shift toward the doctrine of
restrictive sovereign immunity and simply put, the restrictive sovereign immunity ought to have a
universal scope of applicability across the globe. Except for introducing the issue of the state
immunity in international arbitration, this two part long study presents a brief account of the
reasons why the doctrine of restrictive immunity should dominate the ground of international
commerce. As the story develops, it will make three intertwined observations in this
respect.Key words:
state immunity, the jurisdictional immunity, the immunity from
execution, the international arbitration, the transnational litigationI. Úvod a základná charakteristika
Teória reštriktívnej jurisdikčnej imunity štátu1) sa v oblasti
medzinárodnej arbitráže v dvadsiatom storočí postupne udomácnila, avšak doposiaľ úplne nenahradila
pôsobenie striktnejšej absolútnej imunity, a to rovnako jurisdikčnej, ako ani exekučnej imunity
štátu k výkonu medzinárodného rozhodcovského rozsudku, vydaného v medzinárodnej arbitráži
(obchodnej2) i investičnej3) ) medzi obchodnou
spoločnosťou, resp. podnikateľom ako súkromnou osobou/ a štátom.4)
Problematickejšou súčasťou imunity štátu v medzinárodnej arbitrážnej praxi je jednoznačne exekučná
imunita štátu, uplatňovaná štátom v štádiu výkonu rozhodcovského rozsudku pred príslušným súdom. Ako
tvrdí Sagar:5) "
Napriek tomu, že problém s jurisdikčnou imunitou štátu vo
vzťahu k právomoci rozhodcovského tribunálu sa už dávno vyriešil v konzistentnej rozhodovacej praxi
rozhodcovských tribunálov a vnútroštátnych súdov, problém exekučnej imunity ostáva nedoriešený, a vo
výhľade nie je ani žiadna jednotná prax."
Vskutku, odhliadnuc od osobitného systému investičnej ICSID
arbitráže,6) ktorý garantuje víťaznej sporovej strane aspoň čiastočný výkon
rozhodcovského rozsudku v podobe povinného plnenia finančných záväzkov vyplývajúcich z
rozhodcovského rozsudku,7) právo úspešnej sporovej strany v medzinárodnej
obchodnej arbitráži na riadny výkon rozhodcovského rozsudku, ostáva kontroverznou záležitosťou. V
opačnom prípade by totiž desiatky ohlasov z medzinárodnej právnej teórie i praxe, nabádajúce zmluvné
strany v obchodnom vzťahu súkromná osoba - štát k zahrnutiu doložiek o vzdaní sa jurisdikčnej aj
exekučnej imunity pred vnútroštátnym súdom do rozhodcovských doložiek v medzinárodných obchodných
zmluvách, nemali vôbec zmysel. Realita je však taká, že doplňovanie "
prijateľných vzdaní sa
imunity
"8) do rozhodcovských doložiek v medzinárodných obchodných
zmluvách bolo ako sofistikovaný spôsob vyhnutia sa exekučnej imunite štátu navrhované medzinárodným
obchodným partnerom už v r. 19579) prakticky s rovnakým entuziazmom ako dnes.
Ako vysvetľuje Sagar,10) prostredníctvom zmluvného vzdania sa imunity "sa
zabráni štátu, aby znižoval význam rozhodcovského rozsudku, ktorý bol vydaný v prospech súkromnej
sporovej strany, a prakticky vlastne spôsobil jeho zbytočnosť
".Je jasné, že kým nebude exekučná imunita v medzinárodnej arbitráži a v medzinárodných
obchodných vzťahoch jednotne upravená, zmluvné vzdanie sa imunity je jediným - i keď nie
stopercentne účinným - bezpečnostným opatrením pre súkromné osoby v ich zmluvných obchodných
vzťahoch s rôznymi štátmi. Súčasne je potrebné zdôrazniť, že uvedená nepohodlná situácia je
dôsledkom stále pretrvávajúcej (i keď ojedinelej) aplikácie teórie absolútnej imunity štátu v
medzinárodných obchodných vzťahoch, s negatívnym účinkom nielen na medzinárodné obchodovanie
(vrátane realizácie zahraničných ivestícií), ale aj s očividne negatívnym účinkom na nezávislosť
súdnej moci vo vzťahu k výkonnej moci v štáte výkonu rozhodcovského
rozsudku.11)
Naopak, moderné štáty už dlhodobo rešpektujú teóriu reštriktívnej imunity štátu
prostredníctvom akceptovania rozdelenia úkonov štátu na úkony, spadajúce pod výkon verejnej moci
() a úkony súkromnoprávneho charakteru (), ktorých
pôvod nachádzame v nemeckej právnej teórii osemnásteho storočia.12) Výstižnú
definíciu reštriktívnej imunity štátu v nádväznosti na uvedené rozdelenie úkonov predkladá
Schmitthoff13): "
acta
jure imperiiacta
jure gestionisV súlade s teóriou reštriktívnej imunity štátu je cudzí
suverénny štát oprávnený uplatniť pred súdmi iného štátu imunitu v súdnom konaní, iniciovanom na
základe úkonov, patriacich do prvej kategórie, pokiaľ však ide o druhú kategóriu úkonov a spory z
nich vyplývajúce, štát je v súdnom konaní posudzovaný ako zahraničná súkromná osoba
."Pokiaľ ide o absolútnu imunitu štátu, je odvodená od koncepcie rovnoprávnosti, dôstojnosti
a vzájomnej nezávislosti jednotlivých štátov.14) Jej cieľom je chrániť
majetok štátu v plnej miere prostredníctvom vylúčenia možnosti podania žaloby proti štátu pred súdom
iného štátu okrem prípadov, keď sa žalovaný štát svojej imunity vzdal. Okrem toho, podľa
Pengelleyho15) sa doktrína absolútnej imunity "
vzťahuje na všetky úkony
štátu, alebo úkony, vykonané v zastúpení štátu, bez ohľadu na to, či ide o úkony, spadajúce pod
výkon verejnej moci štátu (
". Paradoxne prosperovala teória absolútnej imunity dosť dávno, a to v
osemnástom storočí, keď bol módny skôr princíp laissez - faire.16) Jej
význam však rapídne zredukoval nárast medzinárodných obchodných vzťahov štátov po druhej svetovej
vojne, s progresívnymi štátmi ako napr. Rakúsko, Belgicko, Nemecko, či
Švajčiarsko,17) prirodzene inklinujúcimi k alternatívnej teórii
reštriktívnej imunity štátu vrátane štátov so socialistickým zriedením. Taktiež objavili pôvaby
reštriktívnej imunity v ich vlastných medzinárodných obchodných vzťahoch - udržiavali ich totiž
perspektívne.acta
iure imperii), alebo úkony v rámci komerčnej spôsobilosti štátu
(acta
iure gestioni)Teória absolútnej imunity štátu bola nakoniec už v r. 1957 vyhlásená za neoprávnenú bez
nároku na akékoľvek "
miesto v medzinárodných obchodných vzťahoch v modernom
svete
"18). S výnimkou niekoľkých socialistických a ázijských štátov,
trvajúcich na rešpektovaní absolútnej imunity, osobitne západné štáty si naopak rýchlo zvykli
využívať reštriktívnu imunitu štátu, zvažujúc jej praktickosť v obchodných vzťahoch a nenamietali
nič proti tomu, že sú v obchodných vzťahoch so súkromnými osobami posudzované ako bežní
obchodníci.19) Na druhej strane však bola asimilácia vzdania sa jurisdikčnej
imunity štátom so vzdaním sa exekučnej imunity legislatívne vylúčená v Európskom dohovore o štátnej
imunite z r. 1972,20) ako aj vo vnútroštátnej legislatíve napr. v USA a v
Spojenom kráľovstve, a súčasne aj v medzinárodnej súdnej praxi.21) Obdobne
výnimky z jurisdikčnej imunity štátu (vrátane komerčnej výnimky) zakotvovalo vnútroštátne
právo.22) Ako konštatuje Cheng,23) "Inými
slovami, to, či sa konkrétna transakcia, činnosť, alebo aktívum nachádza v medziach komerčnej
výnimky je záležitosťou vnútroštátneho súdu, aplikujúceho vlastný právny poriadok."
Pokiaľ ide o vzdanie sa jurisdikčnej imunity štátu prostredníctvom súhlasu štátu s
medzinárodnou arbitrážou, všetky nejasnosti boli definitívne odstránené v článku 17 Dohovoru OSN o
jurisdikčných imunitách štátov a ich majetku z r. 200424) (ďalej UNCSI),
jednoznačne podporujúceho25) teóriu reštriktívnej imunity štátu: štát, ktorý
uzavrel rozhodcovskú zmluvu s cudzou právnickou alebo fyzickou osobou, zakotvujúcu pre všetky spory
zmluvných strán, vzťahujúce sa na ich obchodnú transakciu arbitráž, nemá právo namietať svoju
jurisdikčnú imunitu pred príslušným súdom iného štátu v žiadnom konaní, iniciovanom v súvislosti so
samotným rozhodcovským konaním, ani v konaní ohľadne platnosti, výkladu a uplatňovania rozhodcovskej
doložky, a ani v konaní o uznaní alebo zrušení rozhodcovského rozsudku, ak sa strany nedohodli
inak.
Exekučná imunita štátu sa však vo všeobecnosti rešpektuje, okrem prípadov, ak majetok
štátu, ktorý za bežných podmienok nie je možné exekvovať na účely výkonu rozhodcovského rozsudku, je
používaný alebo určený na komerčné účely.26) Vo všeobecnosti sa však vzdanie
sa exekučnej imunity považuje za oveľa citlivejšiu záležitosť než vzdanie sa jurisdikčnej imunity
práve v súvislosti s výkonom medzinárodného rozhodcovského rozsudku. To si nakoniec uvedomuje aj
väčšina sudcov vo vykonávacom konaní, ktorí na rozdiel od ojedinelých výnimiek z vlastných
radov,27) podporujúcich vyvodenie vzdania sa nielen jurisdikčnej, ale aj
exekučnej imunity štátu - zmluvnej strany medzinárodnej obchodnej arbitráže na účely výkonu
rozhodcovského rozsudku, majú stále na pamäti význam zachovania práva štátu brániť sa proti
neodôvodneným a pochybným žalobám, v poslednom čase množiacim sa napr. v súvislosti s neúspešnou
reštrukturalizáciou štátneho dlhu28) aj prostredníctvom uplatnenia exekučnej
imunity vo vykonávacom konaní pred príslušným súdom v štáte výkonu rozhodcovského
rozsudku.
Nepochybne, rovnako medzinárodná investičná, ako aj obchodná arbitráž sú ukážkovým
príkladom viacerých doktrinálnych problémov, ktoré vznikajú v súvislosti s imunitou štátu v
medzinárodnom práve,29) osobitne keď zvažujeme potrebnú medzinárodnú
stabilitu i predvídateľnosť v obchodných vzťahoch jednotlivých štátov, a súčasne aj právnu
zodpovednosť štátu v medzinárodných obchodných vzťahoch so súkromnými osobami, v ktorých štát
vystupuje v úlohe bežného podnikateľa. Okrem toho, problematika jurisdikčnej i exekučnej imunity
štátu spolu so zásadou rovnosti štátov, ktorá je jej základom,30) je na
posúdenie celkovej efektívnosti medzinárodnej arbitráže veľmi dôležitá, a to najmä v súvislosti s
výkonom medzinárodného rozhodcovského rozsudku k majetku štátu - bývalej neúspešnej sporovej strany
medzinárodnej arbitráže.
Vzhľadom na nedostatočne zjednotenú arbitrážnu a súdnu prax31) vo
vykonávacom konaní v súvislosti s uplatnením (najmä exekučnej) imunity štátu, zrejme nie je
prekvapivé, že základné pravidlá, aplikované sudcami v rôznych štátoch, sa postupne vyvinuli v
medzinárodnej súdnej praxi a sú zahrnuté v precedentných rozhodnutiach najvyšších vnútroštátnych
súdov. Nedávno v medzinárodnej súdnej praxi zarezonovalo napr. rozhodnutie francúzskeho Najvyššieho
súdu vydané v r. 2015 v prípade
Commisimpex v. Congo.
32) Najvyšší súd
tu vychádzal zo svojho staršieho precedentného rozhodnutia33) v známom
prípade Creighton v Quatar,
34) pričom zmiernil vlastnú staršiu
striktnú požiadavku na zmluvné vzdanie sa imunity štátu, ktoré už nemusí byť v súčasnosti výslovné a
špecifické, ale iba výslovné v súlade s medzinárodným obyčajovým právom. Exekučná imunita bola
rovnako predmetom ďalšieho známeho medzinárodného sporu FG Hemisphere v.
Congo,
35) v ktorom sa na všetkých stupňoch súdov v Hongkongu rozhodovalo
aj o zásadných ústavných a politických následkoch pre Hongkong a Čínu. Hongkonských sudcov v tejto
súvislosti treba oceniť, keďže necúvli viac, než bolo nutné, pred zásahom čínskej exekutívy do
vlastnej právomoci a aspoň v prvostupňovom a druhostupňovom konaní rozhodli v prospech teórie
reštriktívnej imunity, aplikovanej bežne v súdnej praxi v Hongkongu v súlade s anglickým common law
ešte pred ústavnou zmenou v r. 1997, ktorou sa dostal Hongkong opäť pod čínsku zvrchovanosť ako
samostatná administratívna oblasť.36)V porovnateľne významnom rozhodnutí - tentoraz vydanom nemeckým Najvyšším súdom v
medzinárodnom spore
Werner Schneider v. Thailand
37) - Najvyšší súd
zrušil rozhodnutie odvolacieho súdu, ktorým odvolací súd (podľa Najvyššieho súdu unáhlene) uznal
rozhodcovský rozsudok, vydaný na základe nemecko - thajskej bilaterálnej investičnej zmluvy (BIT) za
vykonateľný, vyvodiac implicitné vzdanie sa imunity štátu na základe akceptácie právomoci
rozhodcovského tribunálu žalovaným v medzinárodnej investičnej arbitráži, v ktorej bol rozsudok
proti Thajsku v prospech nemeckého žalobcu vydaný. Žalovaný však žiadnu imunitu nemal, pretože sa
explicitne vopred vzdal svojej jurisdikčnej aj exekučnej imunity v súhlase s investičnou arbitrážou,
udelenou vopred v nemecko - thajskej BIT.Z ilustratívne uvedenej judikatúry je zjavné, že pre súčasnosť je typický trend
presadzovania reštriktívnej imunity štátu, výhodnej pre obchodníkov a investorov, ako aj pre
obchodujúce progresívne štáty. Je možné skonštatovať, že teóriu reštriktívnej imunity si promptne
osvojili osobitne tie štáty, ktoré poznajú cenu nekorektného zaobchádzania so zahraničnými
investormi. Vo svete medzinárodných investícií a medzinárodného obchodovania je totiž dobre známe,
že zatiaľ čo korektné obchodovanie redukuje ceny tovarov, služieb i investícií, nekorektné
zaobchádzanie s investormi naopak vychádza draho,38) keďže neprimerane dvíha
ceny perspektívnych investícií z dôvodu obáv potenciálnych investorov o svoju budúcu ziskovosť v
súvislosti s investovaným kapitálom.
Teória reštriktívnej imunity by mala byť postupne akceptovaná a uznaná globálne a bez
výnimiek, pričom ojedinelým zástancom absolútnej imunity štátu, skrývajúcim sa za ochranný plášť
štátnej suverenity, je okrem jej synoným, ako sú nezávislosť a rovnoprávnosť, potrebné pripomenúť i
to, čím suverenita štátu nie je. Morgenthau už v r. 1952 upozornil na nebezpečenstvo zrovnávania
štátnej suverenity s nemennou rovnosťou práv a záväzkov podľa medzinárodného práva, ako aj na
skutočnosť, že suverenita š
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).