Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Imunita štátu v medzinárodnej arbitrážnej a obchodnej praxi II. časť - Politické a ústavnoprávne aspekty.
Imunita štátu v medzinárodnej arbitrážnej a obchodnej praxi II. časť - Politické a
ústavnoprávne aspekty.
Doc. JUDr.
Katarína
Chovancová
PhD. LLM.
MCIArb, Ústav štátu a práva SAV, Bratislava; Fakulta práva PEVŠ,
Bratislava.
CHOVANCOVÁ, K.: Imunita štátu v medzinárodnej arbitrážnej a obchodnej praxi.
II. časť - Politické a ústavnoprávne aspekty. Právny obzor, 100, 2017, č. 5, s. 459 -
475.
State Immunity in International Arbitration and Commercial Practice. Part II. -
Political and Constitutional Aspects.
Theory of restrictive sovereign immunity substantiated
itself as wishful, but still not a complete replacement of its older sibling, being obsolete
absolute immunity from both jurisdiction and enforcement of arbitral award. Actually, it is widely
known that a right of the party to the international arbitration to properly enforce an arbitral
award, rendered in its favour against the state, stays a controversial issue. It may be submitted
that the aforementioned situation is a courtesy of a residual application of the theory of absolute
sovereign immunity - a pain in the neck of traders with its quite disappointing effect, when
considering the contemporary modern business world, that both respects and enjoys the doctrine of
restricted immunity, and its division between transactions jure imperii
and transactions
jure gestionis
. In particular, this concept secured access to justice for private actors when
trading with states. It may be submitted that both the international commercial and investment
arbitration are vivid examples of all the possible doctrinal tensions, exposed by the international
law of immunity. The most recent accounts of relevant cases disclose a general shift toward the
doctrine of restrictive sovereign immunity and simply put, the restrictive sovereign immunity ought
to have a universal scope of applicability across the globe. Except for introducing the issue of the
state immunity in international arbitration, this two part long study presents a brief account of
the reasons why the doctrine of restrictive immunity should dominate the ground of international
commerce. As the story develops, it will make three intertwined observations in this
respect.Key words:
state immunity, the jurisdictional immunity, the immunity from
execution, Hongkong, the constitution, one country - two systemsI. Úvod
Exekučná imunita štátu spojená s vážnymi politickými a ústavnými otázkami bola nedávno
predmetom rozhodnutia v mediálne mimoriadne známom medzinárodnom spore 1)
rozhodovanom nielen na všetkých stupňoch súdneho konania v Hongkongu, ale aj súdmi v
USA,2) v Austrálii3) a v Spojenom
kráľovstve.4) V súvislosti s tromi rozhodnutiami hongkonských sudcov v
uvedenom prípade je možné skonštatovať, že za najkontroverznejšie v porovnaní s rozhodnutiami
nižších súdov vo všeobecnosti sa považuje rozhodnutie, vydané v júni 2011 tzv. Konečným odvolacím
súdom ("CFA"),5) ktorý v Hongkongu plní funkciu najvyššieho súdu, a to hneď z
dvoch dôvodov. Jednak zbytočne negatívne naladilo potenciálnych zahraničných investorov zo všetkých
štátov, podporujúcich teóriu reštriktívnej imunity, a okrem toho zrejme aj zredukovalo akékoľvek
idealistické predstavy o právnom štáte, vyjadrené okrem iného aj v nezávislosti súdnej moci od
štátnej exekutívy bez jej ovplyvňovania sudcovskej nezávislosti a
nestrannosti.6)
Democratic Republic of
the Congo, et al. v. FG Hemisphere Associates LLC/"FG Hemisphere"/,
Opúšťajúc teóriu reštriktívnej imunity, dlhodobo uplatňovanú súdmi v Hongkongu v súlade s
common law,7) rozhodnutie CFA bolo podľa Chan8)
"
kontroverzné, a to vďaka zvráteniu dlhodobej pozície Hongkongu, v súlade s ktorou štáty nemajú
jurisdikčnú a exekučnú imunitu v obchodných transakciách.
" Väčšina sudcov CFA však s vedomím
dôsledkov ústavného odovzdania Hongkongu Číne od Spojeného kráľovstva 30. júna 1997 poslušne
odovzdala aj časť svojej právomoci na rozhodovanie o štátnej imunite9) po
tom, čo sa po prvýkrát vo svojej histórií CFA obrátil so žiadosťou o výklad právnej otázky na Stály
výbor čínskeho Národného ľudového kongresu.10) Uvedená procedúra je podľa
hongkonských komentátorov jedným z tzv. domácich ústavných tabu.
11)
Ústavné tabu na hongkonský spôsob zahrňuje viaceré dvojzmyselné ustanovenia hongkonskej ústavy -
Základného práva,12) ktoré si vyžadujú interpretáciu ohľadne ich
uplatňovania v rámci ústavných mechanizmov, založených hongkonskou ústavou. Politici sa im však
dlhodobo zámerne vyhýbajú v snahe vyhnúť sa možným budúcim politickým kontroverziám, ktoré by
oficiálny výklad mohol spôsobiť vo vzťahu k Číne.Postup hongkonského CFA v prípade bol natoľko výnimočný, že
dokonca i autori, ktorí súhlasili s rozsudkom CFA, upozornili na zbytočne priveľký krok vzad zo
strany hongkonských sudcov, pretože aj keď čínska vláda požiadala Hongkong o rešpektovanie doktríny
absolútnej imunity v troch formálnych listoch, nevydala nikdy žiaden priamy príkaz pre CFA obrátiť
sa na špeciálny čínsky výkonný orgán so žiadosťou o poskytnutie inštrukcií. Vzhľadom na to, že celá
triáda súdnych rozhodnutí v spore zahrňuje aj čiastočný rozbor následkov
ústavného prevzatia Hongkongu Čínou spod zvrchovanosti Spojeného kráľovstva v júli 1997, je vhodné
čitateľovi predostrieť aspoň stručný náčrt hongkonského Základného práva aj ústavného odovzdania,
súvisiaceho s určitými aspektmi analyzovaného prípadu ešte pred samotnou postupnou analýzou všetkých
troch rozhodnutí hongkonských súdov.
FG Hemisphere
FG Hemisphere
Pôvodným zámerom ústavného prevzatia Hongkongu pod čínsku zvrchovanosť bolo opätovné
zjednotenie Hongkongu a Číny, a to pri zachovaní konceptu "
jedna krajina - dva
systémy
",13) a to v mierovej a priateľskej (aspoň navonok) koexistencii
kapitalizmu v Hongkongu a socialistického zriadenia v Číne. Hongkong si pritom mohol ponechať
vlastnú ústavu aj vlastný právny poriadok, platný ešte pred ústavným prevzatím, okrem prípadov, keď
by porušoval hongkonskú ústavu. Čo bolo z hľadiska budúcnosti Hongkongu veľmi dôležité,
predpokladalo sa, že pozícia Hongkongu ako dôležitého medzinárodného obchodného, arbitrážneho i
finančného centra bude rešpektovaná.14) Predpokladané zjednotenie Hongkongu
a Číny s jej socialistickým právnym a politickým systémom sa však ukázalo byť mimoriadne náročné,
pretože i napriek relatívne vysokému stupňu autonómie, ktorou Hongkong vrátane vlastnej
zákonodarnej, výkonnej a nezávislej súdnej moci disponuje, ako tvrdí Tai,15)
"to ešte neznamená, že sa môže vymaniť spod nadvlády vedúcej strany v rámci čínskej štruktúry
jednotného štátu
". Paradoxne aj zásada "jedna krajina - dva systémy
" je vnímaná v
Hongkongu inak ako v Číne - zatiaľ čo Hongkong zdôrazňuje v rámci uvedenej zásady dva systémy, Čína
trvá na jej interpretácii z hľadiska perspektívy len jednej krajiny s hlavným cieľom dosiahnuť
zjednotenie Číny - to je oficiálny čínsky výklad.Obdobne, pokiaľ ide o právny systém, pre Hongkong - na rozdiel od Číny s odlišným poňatím
zmyslu ústavy a spravodlivosti - bolo dlhodobo rozhodné common law so všetkými neodmysliteľnými
atribútmi ako napr. vážnosť súdnych precedensov, dôležitosť nezávislosti sudcov, právo na riadny
súdny proces atď.16) Okrem toho hongkonské súdy zdôrazňovali nutnosť
kontinuity vo vývoji domáceho právneho systému bez akýchkoľvek externých násilných zmien, a ukázali
sa byť aj neprístupné vždy, keď bola ohrozená ich nezávislosť, ktorú rady zdôrazňovali
(nielen)17) vo vzťahu k Číne okrem oblastí zahraničných záležitostí a
obrany, riadených priamo Čínou.18) Na to, aby sme porozumeli rôznym viac či
menej subtílnym odtieňom kontrolných mechanizmov Číny vo vzťahu k súdnemu systému v Hongkongu, ktoré
prostredníctvom zdôrazňovania tzv.
jedného hlasu
19) výkonnej a súdnej
moci v štáte mierne degradujú základ pokojnej koexistencie Hongkongu s Čínou, vyjadrený
rešpektovaním zásady "jedna krajina - dva systémy",
je potrebné vyššie spomenuté tri súdne
rozhodnutia hongkonského prvostupňového, odvolacieho20), a najmä konečného
odvolacieho súdu ("CFA") nielen v krátkosti zanalyzovať, ale ich aj pochopiť - i keď porozumieť
obzvlášť poslednému zo spomenutých rozhodnutí nie je nič príjemné.II. FG Hemisphere v Kongu - okolnosti prípadu a rozhodnutie
prvostupňového súdu
Spor vznikol z dvoch úverových zmlúv, uzavretých v prvej polovici osemdesiatych rokov
medzi vládou Konga a bosnianskou obchodnou spoločnosťou Energoinvest DD ("Energoinvest") so sídlom v
Sarajeve. Úver v celkovej21) výške 37 miliónov USD bol poskytnutý Kongu a
konžskému štátnemu podniku za účelom financovania budovania elektrickej infraštruktúry spoločnosťou
Energoinvest.22) Kongo sa spolu so štátnym podnikom dostali čoskoro do
omeškania s plnením zmluvných platobných záväzkov a Energoinvest iniciovala voči obom dlžníkom v r.
2001 ICC arbitráž na základe rozhodcovskej doložky zakotvenej v oboch úverových zmluvách. Napriek
tomu, že Kongo v ICC arbitráži v pozícii žalovaného prakticky
neparticipovalo,23) spoločnosť Energoinvest v arbitráži uspela v r. 2003,
keď boli v jej prospech vydané dva rozhodcovské rozsudky vo Francúzsku a vo Švajčiarsku. Práva
nadobudnuté z oboch rozhodcovských rozsudkov postúpila Energoinvest na tzv. supí fond FG
Hemisphere24) v r. 2004.
Nový vlastník sa snažil dosiahnuť výkon oboch rozsudkov v r. 2008 v Hongkongu na majetok
čínskeho spoločného podniku, pozostávajúceho zo spoločností
China Railways Group Ltd
a
Sinohydro Corporation Ltd
, ktorého hlavnou úlohou v Kongu mala byť veľkorysá výstavba
verejnej infraštruktúry, zahrňujúca napr. budovanie 4 500 km ciest, 3 200 km železníc atď. Základom
spolupráce s Kongom bol dohovor o spolupráci v hodnote 9,25 miliardy USD, uzavretý medzi Kongom a
čínskym konzorciom 22. apríla 2008. Išlo o zvláštny dohovor, zakotvujúci unikátny hybridný tzv.
Angolský investičný režim
,25) založený na obchodnej spolupráci dvoch
štátov s vysokým stupňom ich aktívnej participácie a zahrňujúci nielen prvky medzinárodného práva
verejného a medzinárodného obchodného práva, ale aj prvky správneho práva. Angolský investičný režim
môže byť pre rozvojové štáty veľmi užitočný, pretože sa v ňom spája nielen reálna šanca zlepšiť
životné podmienky tamojších obyvateľov, ale súčasne je možné získať i potrebný zahraničný kapitál
napr. na realizáciu ťažby domácich nerastných surovín.Na druhej strane Siu26) upozorňuje: "
Vrstvenie takýchto výhod
zvyšuje celkové náklady. Ak je základná zmluva naformulovaná zle a zahrňuje aj riziko
netransparentných verejno - súkromných transakcií, potom môže v konečnom dôsledku vyvolať eskaláciu
historických asymetrií v hospodárení a regulovaní ťažby prírodných zdrojov ..."
Pritom zo strany
čínskych obchodných spoločností naozaj nešlo o altruizmus - cenou za modernizáciu verejnej
infraštruktúry pre Číňanov v hodnote 6 miliárd USD bolo výhodné povolenie na ťažbu 10 miliónov ton
medi a 627 000 ton kobaltu v Kongu v rámci medzinárodného ťažobného projektu v celkovej hodnote 3,25
miliardy USD. Ešte pred jeho začatím však čínske konzorcium malo Kongu zaplatiť štedrý vstupný
poplatok vo výške 221 miliónov USD. Medzičasom však vzrástol dlh Konga voči fondu FG Hemisphere z 30
miliónov USD na viac než 125 miliónov USD v r. 2010.27)FG Hemisphere - verný praktikám obdobných fondov - požiadal v Hongkongu o vydanie
predbežného opatrenia príslušný prvostupňový súd v Hongkongu. Sudca J. Saw fondu vyhovel a vydal
súdny príkaz, blokujúci 104 miliónov USD z celkovej výšky vstupného poplatku, zaplateného čínskym
konzorciom Kongu. Súd súčasne povolil výkon oboch rozhodcovských rozsudkov, vydaných v prospech FG
Hemisphere na zablokovanú časť vstupného poplatku čínskeho investora. Kongo následne žiadalo
zrušenie uvedeného súdneho príkazu a uplatnilo pred súdom námietku exekučnej imunity cudzieho štátu,
ako aj námietku súdnej príslušnosti v súlade s doktrínou 28) ohľadne rozhodovania o štátnej
imunite.29) Podanie námietok podporila aj hongkonská vláda prostredníctvom
listu čínskeho ministerstva zahraničných vecí. V liste čínska vláda decentne pripomenula
hongkonskému súdu, že Čína dlhodobo a principiálne30) uznáva a akceptuje
jedine teóriu absolútnej imunity štátu31) pred cudzími
súdmi.32) List rozhodujúceho sudcu J. Reyesa však veľmi nepresvedčil z toho
dôvodu, že Čína podpísala (i keď neratifikovala) Dohovor OSN o jurisdikčných imunitách štátov a ich
majetku ("UNCSI")33) už v r. 2005, čo minimálne naznačovalo zmenu prístupu k
teórii reštriktívnej imunity zo strany Číny.34) Sudca čínsku exekutívu na
uvedenú skutočnosť aj upozornil: "
forum non
conveniens
... podpisom Dohovoru OSN o jurisdikčných imunitách štátov
musela čínska vláda minimálne naznačiť akceptáciu výstižnosti a kvality jeho
ustanovení."
35)Navyše, je zaujímavé, že od ústavného odovzdania v r. 1997 v Hongkongu i v
Číne36) nebola prijatá žiadna domáca právna úprava štátnej imunity z dôvodu
obáv čínskych politikov o suverenitu Číny, a až dodnes je v Hongkongu platné anglické common law vo
všetkých záležitostiach, ktoré neupravuje hongkonské Základné právo (rátane imunity
štátu)/.37) Porovnateľne, napriek tomu, že Čína uzavrela už viac než sto
dvojstranných dohôd o ochrane a podpore zahraničných investícií ("BITs"),38)
z ktorých minimálne BITs, uzavreté po r. 1998 zakotvujú právomoc ICSID
Strediska39) bez obmedzení charakteru rozhod
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).