Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Inštitút agenta a jeho využitie na účely dokazovania korupcie
Inštitút agenta a jeho využitie na účely dokazovania
korupcie
JUDr.
Marcela
Tóthová
interná doktorandka, Ústav verejného práva, Fakulta práva, Paneurópska vysoká škola,
Bratislava
TÓTHOVÁ, M.: Inštitút agenta a jeho využitie na účely dokazovania korupcie.
Právny obzor, 94, 2011, č.4, s.378 - 394.
The agent and its use for probation of corruption.
The present article deals with
the Institute of agent view current Slovak legislation. We are dedicated to the possibilities of its
use for detection purposes and also proving the corruption crime. Deal with the legal possibilities
for using the Institute's agent - the controller and analyze the possibility of enjoyment Institute
agent - agent provocateur. Those institutes enshrined in the Slovakian criminal procedural value
adjustments to match the terms of their legality and admissibility in the context of European
legislation and case law. Emphasize the importance of inquiry agent and I deal with aspects of the
agent questioning the use as evidence in criminal proceedings. I make
analysis of the
characteristics of that admission. I emphasize that agents have obtained information in criminal
proceedings, the nature of the evidence. I note that the agent's testimony is largely problematic,
since under European Court of Human Rights, significantly weakens the right of defense and the right
to a fair trial and to the extent that our current adjustments to these questions is not in
accordance with European legislation.Key words:
corruption, detection of corruption, agent controller, agent
provocateur, evidence of corruption.1. K legálnosti inštitútu agenta v slovenskom právnom
poriadku
Korupčná kriminalita je vzhľadom na osobitosti, ktoré vykazuje, vyčleňovaná ako samostatný
druh kriminality. Popri špecifikách
modusu operandi
je potrebné mať na zreteli taktiež
osobitosti týkajúce sa utajovania tohto druhu trestnej činnosti, vysokú mieru latencie, osobitosti
korupčného vzťahu, typické kriminalistické stopy a osobitosti s nimi spojené a celkovo všetky
špecifická priebehu korupčných trestných činov, predchádzajúcich ako aj následných úkonov. Tieto
všetky skutočnosti majú za následok, že odhaľovanie korupčnej trestnej činnosti je veľmi
problematické a pri jej dokazovaní vzniká dôkazná núdza. Na účely odhaľovania korupčnej trestnej
činnosti spravidla príslušné orgány činné v trestnom konaní disponujú len minimálnym rozsahom
potrebných informácií. Špecifické formy páchania podstatne sťažujú proces odhaľovania korupcie. V
súvislosti s dokazovaním spravidla absentujú svedkovia a výsluch obvineného ako dôkazný prostriedok
je výrazne determinovaný povahou korupčného vzťahu a právnou úpravou postihu korupcie. Odhaľovanie a
dokazovanie korupčnej kriminality prostredníctvom klasických metód a spôsobov je teda len málo
účinné a efektívne. A práve tieto skutočnosti odôvodňujú využitie špecifických prostriedkov na účely
odhaľovania, ako aj dokazovania korupčnej kriminality. "Inak povedané, na utajovanú trestnú činnosť
treba nasadiť utajované prostriedky.".1) Jedným z takýchto prostriedkov je aj
inštitút agenta.Do slovenského právneho poriadku bol inštitút agenta zavedený
zákonom č.247/1994 Z.z., ktorý novelizoval
predchádzajúci Trestný poriadok
(zákon č.141/1961 Zb.), a to s účinnosťou od 1.
októbra 1994. Až v roku 2003 došlo k zavedeniu inštitútu agenta provokatéra (resp. aktívneho
agenta), a to prostredníctvom zákona č.457/2003 Z.z.,
ktorým sa taktiež novelizoval predchádzajúci Trestný
poriadok. Spoločne s jeho zavedením došlo aj k zákonnému zakotveniu podmienok, naplnenie
ktorých sa nevyhnutne vyžaduje na jeho využitie.
Právna úprava inštitútu agenta prešla od jeho zakotvenia v našom právnom poriadku až do
súčasnosti viacerými zmenami. V rámci rekodifikácie trestného práva došlo k spresneniu právnej
úpravy v otázkach okruhu subjektov oprávnených vydať príkaz na jeho použitie. Posun je taktiež
viditeľný aj pri možnostiach využitia agenta ako dôkazného prostriedku v trestnom konaní na účely
dokazovania korupčnej trestnej činnosti.
Pri definovaní agenta sa uvádza, že "agent je príslušník Policajného zboru alebo
príslušník polície iného štátu, ktorý na základe príkazu prokurátora alebo súdu prispieva k
odhaľovaniu, zisťovaniu a usvedčovaniu páchateľov zločinu, trestných činov korupcie, trestného činu
zneužívania právomoci verejného činiteľa a trestného činu legalizácie príjmov z trestnej
činnosti.".2) S cieľom odhaľovania, zisťovania a usvedčovania páchateľov
korupčnej trestnej činnosti môže úlohy agenta plniť aj akákoľvek iná osoba odlišná od príslušníkov
Policajného zboru a polície iného štátu, ktorá bude na tieto účely ustanovená prokurátorom na návrh
policajta alebo príslušníka Policajného zboru, ktorý je poverený ministrom vnútra Slovenskej
republiky.3)
V súlade s ustanovením § 10 ods. 22
Trestného poriadku (zákon č.301/2005 Z.z. v
znení neskorších právnych predpisov, ďalej len "TP")
je agent prostriedkom operatívno- pátracej činnosti a zároveň prostriedkom, ktorým je možné získavať
informácie, ktoré sú určitým spôsobom dôležité pre trestné konanie. Agent, ktorý spravidla pôsobí
priamo v kriminálnom prostredí, má takto možnosť získavať informácie, ktoré sú určitým spôsobom
dôležité pre trestné konanie. "Nie vždy a nie všetky informácie získané agentom majú priamy dôkazný
význam vo veci, na ktorú sa vzťahuje príkaz na jeho použitie."4) Môžu však
správnym smerom zamerať objasňovaciu činnosť polície a procesnú činnosť orgánov činných v trestnom
konaní. Existuje preto určitý predpoklad, že inštitút agenta bude využitý len ako podporný, pomocný
dôkazný prostriedok, keďže väčšina základných dôkazných informácií by mala byť získaná zákonným
postupom pomocou iných procesných pravidiel.5) Informácie získané agentom by
v tomto smere mali byť, samozrejme, nápomocné. Avšak výsluch agenta ako dôkazný prostriedok v
trestnom konaní by mal mať až sekundárnu povahu.
Použitie inštitútu agenta, rovnako ako aj použitie zvyšných prostriedkov operatívno-
pátracej činnosti, sa nevyhnutne spája so zásahom do sféry základných ľudských práv a slobôd.
Náročnosť odhaľovania korupčnej trestnej činnosti odôvodnená špecifikami korupčnej kriminality má za
následok určitú nevyváženosť medzi záujmami štátu na postihovaní tohto konania a ochranou základných
ľudských práv. "Táto rovnováha má špecifický charakter pri verejných činiteľoch a je posunutá viac
na stranu legitímneho záujmu spoločnosti na bezúhonnosti osôb, ktoré vykonávajú verejnú
moc."6) Z pohľadu trestného práva je dôležité aj to, že využitie všetkých
týchto prostriedkov, vrátane agenta, má byť spojené len s takým obmedzením základných práv, ktoré je
nevyhnutné na účely odhaľovania a dokazovania konkrétnej trestnej činnosti. Zároveň je nevyhnutné
rešpektovať všetky základné zásady trestného konania, obzvlášť zásadu primeranosti a
zdržanlivosti.
Inštitút agenta je vo svojej podstate veľmi významným a účinným trestnoprocesným
inštitútom, prostredníctvom ktorého je skutočne možné získať informácie dôležité pre trestné
konanie. Jeho význam v procese odhaľovania a dokazovania korupčnej trestnej činnosti je
nezastupiteľný. Vzhľadom na vyššie uvedený stret tohto inštitútu so základnými ľudskými právami a
slobodami je nevyhnutné, aby podmienky, zásady a celkovo medze jeho použitia boli presne upravené na
úrovni zákona.
Slovenská právna úprava vychádza z rozlišovania tzv. agenta - kontrolóra a tzv. agenta -
provokatéra.7) Vyššie spomínaná kontroverznosť a rozpor s európskou
legislatívou i európskou judikatúrou sa plne vzťahuje práve na druhý uvádzaný prípad a len na
konkrétne formy a spôsoby využitia inštitútu agenta - provokatéra.
Právna úprava inštitútu agenta -
kontrolóra
Otázkami a možnosťami použitia inštitútu agenta sa zaoberal XVI. Medzinárodný kongres
trestného práva. Konštatoval, že použitie tajného agenta môže byť veľmi dobrým, účinným a efektívnym
prostriedkom boja proti organizovanému zločinu, no je často veľmi náročné využívať ho tak, aby sa
nevymkol zákonným medziam a kontrole.8) Vo svojich záveroch a tiež v
rezolúcii kongres uviedol, že využitie agenta, ako aj využitie podobných prostriedkov tzv.
proaktívneho vyšetrovania je síce možné, no na tieto účely musí existovať konkrétny systém záruk a
garancií. Tieto boli následne sformulované v podobe štyroch kľúčových zásad, ktorých kumulatívne
naplnenie sa vyžaduje pre prípustnosť využitia inštitútu agenta. Konkrétne ide
o9)
a)
zásadu zákonnosti (legality),
b)
zásadu subsidiarity,
c)
zásadu proporcionality a
d)
zásadu súdnej kontroly.
Európsky súd pre ľudské práva pritom vo viacerých judikátoch v súvislosti s využitím
inštitútu agenta deklaroval požiadavku bezvýhradného a dôsledného napĺňania týchto zásad. Okrem
toho, že jednoznačne deklaroval potrebu ich kumulatívneho naplnenia, zároveň vyslovil potrebu ich
prísneho výkladu. Za dostatočné nepovažoval ani záruky, ktoré boli v súvislosti s činnosťou agenta
obsiahnuté vo švajčiarskom práve, nakoľko v nich absentuje úprava podmienok použitia agenta, úprava
okruhu subjektov oprávnených rozhodnúť o jeho využití a taktiež stanovenie časového horizontu pre
jeho využitie.10)
Po dôslednej analýze úpravy agenta (kontrolóra) v našom právnom poriadku možno s
určitosťou prijať záver, že záruky naformulované vo vyššie uvedených zásadách sú naplnené. Zásada
zákonnosti je naplnená prostredníctvom ustanovenia §
117 TP, v ktorom je upravený tento inštitút, ako aj podmienky jeho využitia. Ide o úpravu na
úrovni zákona. Zásada subsidiarity je vyjadrená priamo v ustanovení
§ 117 ods. 1 TP, kde sa uvádza, že využitie
tohto inštitútu je možné len vtedy, pokiaľ je odhaľovanie, zisťovanie a usvedčovanie páchateľov
presne vymedzeného okruhu trestných činov iným spôsobom podstatne sťažené. Primárne sa teda na tieto
účely majú využívať iné dostupné a primerané trestnoprávne prostriedky. Až v prípade, že s ich
využitím by bolo odhaľovanie, zisťovanie a usvedčovanie páchateľov podstatným spôsobom sťažené alebo
dokonca nemožné, prichádza do úvahy využitie inštitútu agenta. V tomto ustanovení je zároveň
vyjadrená aj zásada proporcionality inštitútu agenta, nakoľko jeho využitie je možné len pri
najzávažnejších formách trestnej činnosti. Inštitút agenta totiž môže byť využitý, len ak ide o
odhaľovanie, zisťovanie a usvedčovanie páchateľov zločinov, korupčných trestných činov, trestného
činu legalizácie príjmov z trestnej činnosti a zneužívania právomoci verejného činiteľa. Využitie
tohto inštitútu navyše prichádza do úvahy len v prípade, ak už získané poznatky odôvodňujú
podozrenie, že už bol spáchaný alebo ešte len má dôjsť k spáchaniu niektorého z okruhu uvedených
trestných činov. Takéto poznatky pritom príslušné orgány získajú spravidla na základe operatívnych
informácií a taktiež z výsledkov vlastnej činnosti.
Otázka stretu činnosti agenta so základnými ľudskými právami je riešená predovšetkým
pomocou všeobecných základných zásad trestného konania. Ide najmä o zásadu primeranosti a
zdržanlivosti, v rámci ktorej sú príslušné orgány povinné postupovať tak, aby do základných ľudských
práv a slobôd osôb, s ktorými prichádzajú do kontaktu, zasahovali len v miere, ktorá je nevyhnutná
na dosiahnutie účelu úkonu a celého trestného konania. Vždy a za každých okolností sú povinní
postupovať tak, aby bola zachovaná ľudská česť a dôstojnosť a rešpektované všetky základné ľudské
práva. Požiadavka rešpektovania základných ľudských práv nielen vo vzťahu k fyzickým, ale rovnako aj
vo vzťahu k právnický
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).