Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
K fenoménu kodifikácie súkromného práva.
K fenoménu kodifikácie súkromného práva.
Príspevok vznikol v rámci riešenia projektu APVV č. APVV-14-0061 "Rozširovanie
sociálnej funkcie slovenského súkromného práva pri uplatňovaní zásad európskeho
práva".
Mgr.
Jozef
Štefanko
PhD. LLM.
Katedra občianskeho a obchodného práva, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v
Trnave.
ŠTEFANKO, J.: K fenoménu kodifikácie súkromného práva. Právny obzor, 100,
2017, č. 1, s. 16 - 37.
On the Phenomenon of Codification of Private Law.
By scrutinizing the phenomenon of
codification of private law the author enquires whether the process of codification as understood in
the civil law legal family and a complex civil code itself still have a place in the contemporary
legislation and in the private law practice. Codification is hereby perceived as the traditional
vehicle of private law innovation in Europe. Thus common features of codification are analysed and
the variation of the concept in common law systems is taken note of. Furthermore, it is evaluated
what effect on the legal system and the society does the codification bring about. On background of
the analysis of concrete historical experience with codification, it is suggested that the
codification legacy in continental Europe is still relevant, whereas certain features of the
phenomenon have to be redefined in order to serve the purpose of innovating and stabilizing modern
private law, which is to take account of the social and metalegal context, in which it is applied.
Therefore stronger preference of open concepts and principles seem to be required and higher demands
on the expert legislative work as well as judicial analytical depth are postulated.Key words:
Codification; Private Law; Civil Code; Restatement of Law; Reform of
Law1. Úvod
Sociálno - ekonomický vývoj, podľa Basedowa,1) neprebieha lineárne
a v jednotnom rozsahu, ale v určitých vlnách. Po fáze rýchlych zmien v spoločenskom súžití nasleduje
vo všeobecnosti pokojnejšie obdobie, ktoré umožňuje spoločnosti skonsolidovať sa, či priamo si
takéto upokojenie vyžaduje. Predovšetkým v krajinách kontinentálneho právneho systému sú tieto
obdobia spoločenského vývoja kopírované obdobiami spoločenského konsenzu na zavedení
súkromnoprávnych kodifikácií. V pokojnom období nastáva "hodina kodifikácie či rekodifikácie, ktorá
umožňuje abstrahovať od množstva jednotlivých pravidiel a ustanoviť určujúce
princípy.".2) Z pohľadu Maxa Webera kodifikácia predstavuje fázu právneho
vývoja, v ktorom právo dozrieva.3) Naznačené kodifikačné vlny prebiehajú
počnúc racionálnymi kodifikáciami okolo r. 1800, nasledované druhou vlnou národných kodifikácií od
druhej polovice 19. storočia, cez tretiu vlnu prijímania kódexov po druhej svetovej vojne najmä
vďaka zavádzaniu socialistických systémov v strednej a východnej Európe.4)
Hoci od sedemdesiatych rokov dvadsiateho storočia právna veda dochádzala k záveru, že kodifikácia
ako metóda súkromnoprávnej regulácie je na ústupe, či už z dôvodu drobenia systematizovanej právnej
regulácie do osobitných právnych aktov, či dekonštrukcie kodifikovaných inštitútov judikatúrou či
právnou vedou, a to pod hlavičkou "kodifikačného pesimizmu" (Schmidt) alebo "dekodifikácie"
(Irti)5), aktivity smerujúce k prijímaniu nových súkromnoprávnych kódexov či
podstatnej konsolidácii jestvujúcich súkromnoprávnych kodifikácií nielen v krajinách bývalého
socialistického bloku6), ale aj v západnej Európe7) a
ďalších štátoch8) naznačujú, že z hľadiska národného idea kodifikácie prežíva
renesanciu.9) V čase nástupu tejto "aktuálnej" kodifikačnej vlny pred vyše
dvadsiatimi rokmi vyslovil Legrand globálnu obavu, aby na pozadí výrazných spoločenských zmien, ale
najmä zmien v štruktúre práva a jeho prameňov, ako i spôsobov jeho uplatňovania sa prijímanie alebo
rekodifikácia občianskych zákonníkov nestala
damnosa hereditas
pre budúce generácie právnikov
a najmä pre právnikov dvadsiateho prvého storočia.10)Dnes, keď na Slovensku už vyše štvrťstoročie aktuálna otázka rekodifikácie súkromného
práva je predmetom cyklického formálneho i obsahového prehodnocovania11) a
rozvoj súkromného práva katalyzovaný európskou normotvorbou a čoraz viac spoločným právnym diskurzom
dostáva prívlastok "sociálne"12) ako kategória presahujúca historické
chápanie kodifikačného diela, zdieľame túto starosť o to, aby sa právo nielen na Slovensku, ale i v
celej Európe inovovalo k lepšiemu a aby sa táto inovácia robila dobre. V tejto stati preto osobitne
analyzujeme znaky kodifikácie, tohto nositeľa súkromnoprávnej inovácie v kontinentálnej Európe, tak
ako vyplývajú z kodifikačnej tradície posledných storočí a ozrejmíme si odchýlky v chápaní
kodifikácie v angloamerických právnych systémoch. Ďalej vyhodnotíme, aké účinky v právnom systéme a
celej spoločnosti - adresátovi a užívateľovi normotvorby - kodifikácia má a môže vyvolať. Na pozadí
konkrétnych aspektov historickej skúsenosti s kodifikáciou sa napokon zamyslíme, aké miesto má alebo
môže mať fenomén kodifikácie v súčasnej spoločenskej realite, v ktorej súkromnoprávna normotvorba by
nemala byť iba rigidne chápaným obmedzením slobody jednotlivca alebo jej abstraktnou deklaráciou,
ale skôr platformou, kde si najširší spoločenský kontext a špecifiká konkrétnych vzťahov nachádzajú
priestor pre svoju reflexiu.13) Naše zistenia je následne možné zohľadniť
nielen vo vnútroštátnom kontexte, ale i nadnárodnom, z hľadiska uplatnenia tejto legislatívnej
formy, ak by mala v konečnom dôsledku prispieť k zlepšovaniu efektivity právnych vzťahov
predovšetkým v majetkovej oblasti v Európe.
Charakteristickou črtou práva krajín patriacich do kontinentálneho právneho systému je
skutočnosť, že občianske právo (
droit civil, Zivilrecht
) je srdcom ich právneho systému. Je
zrejmé, že pre takéto krajiny Občiansky zákonník
vyjadruje základné hodnoty, je sám "chartou - ústavou (súkromného práva)", či dokonca "gramatikou
práva".14) Aj preto naša úvaha o kodifikácii sa musí sústrediť na
súkromnoprávnu kodifikáciu napriek všetkým nedostatkom, ktoré tento prívlastok
má,15) resp. občianskoprávnu ako jadra súkromného práva.2. Znaky súkromnoprávnej kodifikácie
Kodifikácia je štandardným spôsobom ako právo spraviť verejným a prístupným, ako aj
spôsobom zaznamenania právnych noriem v písanom texte.16) Je nástrojom
používaným od najstarších dôb vývoja práva. A ako sa s priebehom času mení materiálna stránka práva,
tak aj kodifikácia ako metóda prešla vývojom z hľadiska spôsobu jej tvorby, jej koncepčných
obsahových otázok i subjektov participujúcich na jej príprave a najmä funkcií, ktoré v určitom
právnom systéme danej doby zaujíma. Do dnešných dní možno vypozorovať niekoľko jednotiacich prvkov,
ktoré sa vyprofilovali pri tvorbe a analýzach kodifikácií predovšetkým v kontinentálnom právnom
systéme.
Vo všeobecnosti možno kodifikáciu definovať ako zhrnutie právnych noriem určitého právneho
odvetvia spísaných v jednotnom zákonnom akte. Kodifikácia aj vo význame "kódex", "zákonník" spisuje
právo, osobuje si nárok na určitú komplexnosť, mala by byť prehľadne členená a mala by systematicky
používať jednotný pojmový aparát.17) Pri klasickej idei kodifikácie by tieto
prvky mali byť "kombinované aj s úplným zrušením predchádzajúceho práva vzťahujúceho sa na totožný
predmet.".18) Trocha nadnesene možno povedať, že "[k]odifikácia zakladá
intelektuálnu snahu nahliadať na súkromné právo ako na systematickú
entitu.".19)
Hesselink20) v podobnom duchu odvodzuje charakteristické znaky
"kodifikácie" a dáva ju do kontrastu s "harmonizáciou" v zmysle jestvujúcich aktov EÚ v oblasti
súkromného práva. Pre účely nášho skúmania bude nanajvýš dôležité sa pri jednotlivých vlastnostiach
kodifikácií občianskeho práva pristaviť.
Kodifikácia by mala byť
komplexná
, t.j. pokrývať súkromné právo v jednom zákonníku.
Za pomoci abstraktných pojmov by kódex mal byť spôsobilý dať odpoveď na akúkoľvek právnu otázku.
Práve abstraktné právne normy obsiahnuté vo väčšine občianskoprávnych zákonníkov v kontinentálnom
právnom systéme, ktoré iba zriedka zachádzajú do prílišného detailu, hoci i v špecifických
ustanoveniach, niekedy charakteru princípov či zásad, umožňujú zachovať kódexu určitú mieru
stability a zároveň flexibility vo vzťahu k dynamike spoločenského vývoja. Všeobecnosť ustanovení
súkromnoprávneho kódexu môže taktiež "slúžiť ako alibi
pre aktívnych sudcov, ktorí rozhodujú právne
veci na základe nových doktrín - často odvodených právnou vedou a následne využijú nejaké vágne
ustanovenie na ich podporu.".21) Napriek tomu býva komplexnosť kódexov najmä
v krajinách common law
nesprávne chápaná ako obmedzenie22) a
zahltenie detailnými ustanoveniami, ktoré by, slovami R. Pounda, robili zo súdov "justičné
automaty", do ktorých sa na jednej strane vloží skutkový stav a z druhej strany vyjde hotové
rozhodnutie.23) Ideál komplexnosti kódexu, ktorý by považoval interpretačnú
a aplikačnú slobodu sudcu (samozrejme, rámcovanú zákonom) za neželateľnú, je v súčasnosti už
prekonaný.24)Kodifikácia je
systematická
, čo sa prejavuje tým, že obsahuje všeobecné
ustanovenia, niekoľko úrovní abstrakcie a zároveň je vnútorne koherentná (aspoň sa o to
usiluje).Možno k tomu dodať, že najmä v občianskych zákonníkoch v krajinách, ktoré prešli výraznými
spoločenskými a ekonomickými zmenami, ktoré sa pravidelne odrážali na obsahu súkromnoprávneho
kódexu, môže byť vnútorný systém a koherentnosť zákonníka výrazne
oslabená,25) no práve v takých fázach by systematickosť kódexu mala byť
dopĺňaná systémom súkromného práva ako vedeckou kategóriou, ktorý niektoré nedostatky kódexu
upravuje či anticipuje. Systematický charakter kódexu, ktorý prebehol procesom svojej interpretačno
- aplikačnej i legislatívnej prestavby, tak nadobúda inú kvalitu: "z majstra v ustanovovaní práva
bol kódex degradovaný primárne na konceptuálno - referenčný rámec každodennej praxe tvorby práva. Už
nie je stelesnením, ale iba referenčnou základňou živého práva.".26) V tomto
zmysle Varga súkromnoprávnemu kódexu pripisuje "biblickú funkciu", t.j., že
Občiansky zákonník napriek svojej sociálnej
zastaranosti zostáva organizačným centrom (Bibliou) občianskej
spoločnosti.27) Kumulácia dekodifikačných prvkov (najmä roztrieštenosť a
neprehľadnosť úpravy) môže byť zároveň dobrým indikátorom blížiacej sa kodifikačnej vlny.
Systematickosť možno určite zaradiť k definičným znakom súkromnoprávnej kodifikácie, avšak konkrétne
národné súkromnoprávne kódexy volia mierne odlišnú systematiku, t.j. vnútornú štruktúru, a to najmä
s prihliadnutím na historické modely a intelektuálnu tradíciu vedy súkromného práva v určitej
oblasti.28)
Štylistická jednota kódexu
môže byť označená za ďalší typický prvok kodifikácií,
avšak nie obsahovo univerzálny, nakoľko práve v tejto oblasti je výsledný text obzvlášť závislý od
legislatívno - technickej tradície a dominantných osobností tvorcov zákonných textov. Tak môže na
jednej strane francúzsky Code Civil
odvodzovať svoju štylistickú hodnotu z použitia
elegantného a jednoduchého jazyka,29) ktorý mal byť všeobecne zrozumiteľný
jednoduchému občanovi ako hlavnému adresátovi tejto normy, a na strane druhej nemecký BGB zo svojej
profesorskej komplexnosti využívajúcej vysoko abstraktné, technické pojmy a nespočetné krížové
odkazy naprieč systémom súkromného práva.30)Kodifikácia je, ďalej,
výsledkom legislatívy na jednej úrovni
- národnej, kde za
tvorbu a prípadnú potrebnú úpravu zodpovedá jeden legislátor a je aplikovaná v rámci jedného súdneho
systému.Napokon kodifikácia je aj
statická
, čo znamená, že má vyjadrovať právo v skutočnej,
jasnej a koherentnej podobe. Novelizácie, samozrejme, pripúšťa,31) avšak tie
nie sú zámerom kódexu, ale vyplývajú z vôle legislátora, reflektujúcej požiadavky
spoločnosti.Pokiaľ uvažujeme o znakoch kodifikácie, treba spoločne s Vargom súhlasiť, že v prvom rade
predstavuje určitú formu právnej regulácie. Vo svojej podstate je "neutrálnou formou, nástrojom, ako
zabezpečiť transformáciu štruktúry a obsahu práva.".32) Samozrejme, za
každou významnou kodifikáciou možno nájsť zreteľné spoločensko - politické pohnútky a ambície, no
"kodifikácia je iba jednou z viacerých foriem, pomocou ktorých je vyjadrené nejaké politické
úsilie.". Aj vzhľadom na rôznorodé epochy, počas ktorých sa súkromnoprávne kodifikácie na svete
objavovali a objavujú, a odlišné úlohy, ktoré mali v danom okamihu v spoločnosti plniť, nie je možné
definitívne označiť jednotný politicko - ideologický znak použiteľný univerzálne pre akúkoľvek
súkromnoprávnu kodifikáciu. Pre účely tejto state postačí zhodnotiť, že každá kodifikácia určitý
hodnotový i politický základ má.33) Najmä v prípade kodifikácií zasiahnutých
postupnými rozkladnými dekodifikačnými vplyvmi rôzneho pôvodu, ako je príklad súčasného slovenského
Občianskeho zákonníka, môže byť postupom času veľmi
ťažké - ba až nemožné - takýto (jednotný) základ
identifikovať.34)
3. Poznámka o angloamerickej
kodifikácii
Pri charakteristike vonkajších znakov kodifikácií, obzvlášť s výhľadom na ich možnú
využiteľnosť ako nástroja budovania súkromnoprávnej konceptuálnej schémy, ktorá by stavala mosty
porozumenia právnikov v Európe, nie je možné opomenúť ešte jednu otázku, a to skutočnosť, že
kodifikácia občianskeho práva v jednotlivých právnych systémoch môže mať značne odlišné chápanie i
funkcie, ktoré v danom právnom poriadku plní. Tým nemáme na mysli iba deľbu do kodifikačných
právnych rodín, či osobitné právne systémy, ktorých kodifikácie majú zásadne prvky kontinentálnych
kodifikácií, ale aj mnohé osobitné črty.35) Pôjde o charakteristické znaky
súkromnoprávnych predpisov v krajinách anglo - amerického právneho systému (
common law
), z
ktorých mnohé predpisy sa aj nazývajú kódexmi či priamo
Občianskymi
zákonníkmi.36)Samotný pojem zákonník (
code
) má v anglo - americkom prostredí značne široké
chápanie. Na základe analýzy súdnych rozhodnutí37) (čo môže byť pre
kontinentálnu právnu vedu samo osebe prekvapujúce vo vzťahu k hľadaniu abstraktnej definície
kódexu), možno zákonník definovať ako "akýkoľvek systematický súhrn práva, obzvlášť taký, ktorý má
silu zákona.". Mal by sa vyznačovať presným, vyčerpávajúcim systematickým "znovuzavedením" práva,
ktoré je odvodené jednak z jeho primárnych zdrojov, pôvodných predpisov a aj rozhodnutí súdov, čím
sa odlišuje od kompilácií samotných právnych predpisov, hoci niekedy sú tieto termíny používané v
zhodnom význame. Termín teda nie je úplne jednotný a jednoznačný. Kódex tak môže byť výnimočne aj
osobitným právnym predpisom, no spravidla sa ním rozumie skôr výsledok oficiálnej či neoficiálnej
(komerčnej) redakčnej činnosti, keď sa právo systematicky a tematicky usporadúva do prehľadnej,
členenej štruktúry za účelom spraviť právne normy natoľko "jasné a praktické, aby každý občan mohol
jednoducho vyhľadať, kde sa nachádzajú a zistiť, čo obsahujú.".38) Takáto
"kodifikácia" zákonov či práva musí byť konformná s "organickým právom", môže sa uskutočniť rôznymi
formami a jej cieľom je prevziať miesto práva ako bolo skôr formulované a, čo je dôležité, jej
"legislatíva svoju autoritu odvodzuje z organického práva",39) ktorému
kodifikácia zodpovedá, a nie z vlastnej zákonodarnej moci. Napriek tomu, že takéto použitie slova
"kodifikácia" sa výnimočne objavuje aj na európskom kontinente,40) z pohľadu
tohto právneho systému by uvedená metóda usporadúvania práva mala byť správne označovaná skôr ako
kompilácia alebo konsolidácia právnych noriem.41)Anglo - americké právo, pravda, pozná aj zákonníky vo význame všeobecne záväzných právnych
predpisov legislatívneho orgánu, hoci toto označenie nie je úplne bežné. Takéto legislatívne akty -
zákony - sú však ponímané ako "súčasť väčšej masy sudcovského práva, ktoré bolo historicky
dominantným prameňom práva.".42) Z toho následne aj vyplýva vzťah medzi
týmito prameňmi práva pri aplikácii a interpretácii zákonných noriem. Na rozdiel od interpretácie
ustanovenia klasického kontinentálneho Občianskeho zákonníka, ktorá môže byť deduktívna,
rozširujúca, či s použitím analógie, zákon v systéme
common law
je vykladaný "zužujúco, vo
všeobecnosti sa usilujúc chápať akýkoľvek text ako výnimku z pravidiel a princípov obsiahnutých v
sudcovskom práve.".43) Vhodnou ilustráciou tohto prístupu je ustanovenie §
1:103 UCC,44) ktorý vypočítava celý rad obyčajových doktrín v čo najširšom
význame, ktoré sa majú použiť subsidiárne voči ustanoveniam UCC (pododsek b)) ako ustálená masa
práva, a zároveň v pododseku a) ustanovuje pre aplikačnú prax zásadu, aby tento zákonník vykladala a
aplikovala liberálne tak, aby zavádzal do života jeho základné ciele a politiky, ktorými
sú(1)
"zjednodušiť, objasniť a modernizovať právo obchodných transakcií;
(2)
umožniť pokračujúci rozvoj obchodných praktík prostredníctvom obyčají, zvyklostí a
dohôd strán; a
(3)
zjednotiť právo v rôznych jurisdikciách.".
Pre takýto zákonník je teda nesmierne dôležité súvisiace právo, z kto
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).