Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
K podstate sporu o ústavný súd.
K podstate sporu o ústavný súd.
JUDr.
Michal
Matulník
Advokát, konateľ a spoločník advokátskej kancelárie JUDr. Michal Matulník, advokát,
s. r. o.; externý doktorand na Právnickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave. Autorovi nebola v
súvislosti s týmto príspevkom poskytnutá finančná podpora zo žiadnej grantovej
schémy.
MATULNÍK, M.: K podstate sporu o ústavný súd. Právny obzor, 101, 2018, č. 1, s. 83 -
103.
The essence of the dispute concerning the Constitutional Court.
The Constitutional
Court is an independent judicial authority vested with the mandate to protect the constitution. It
should be composed of thirteen judges. However, at the moment, the Constitutional Court consists of
only ten judges, nine of which have already exceeded ten years of their twelve year term. Despite
the fact that parliament has already nominated eight candidates, the president has appointed only
one of them. The president reasoned his respective decision with the existence of "the
constitutional guarantee of the right not to appoint a judge
". The existence of such
constitutional guarantee has been contested by both the candidates as well as by the third senate of
the Constitutional Court. The essence of the claim is anchored in an interpretation of the
president´s power to appoint the judges and it could be expressed by the question of whether the
president is unconditionally obliged to appoint half of the candidates nominated by parliament and
if not, what are the limits of his discretion. In the light of this question we need to focus on the
purport and assignment of this power and to distinguish its notarial, controlling (limited or
extended) and correcting role.Keywords:
constitutional court, parliamentary selection, qualification
criterion, power of appointmentÚvod
Ústavný súd Slovenskej republiky (ďalej len ústavný súd) je nezávislým súdnym orgánom
ochrany ústavnosti, ktorý sa skladá z trinástich sudcov. Takéto spojenie ustanovení článkov
1241) a 1342)
Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len
ústava) do jedného súvetia účelovo naznačuje ich
vzájomnú previazanosť. Predpokladom na to, aby ústavný súd mohol plnohodnotne plniť ústavodarcom
zverenú rolu je, že bude personálne zložený takým spôsobom (z pohľadu kvantitatívneho ale aj
kvalitatívneho), z akého ústavodarca pri formulovaní kompetencií ústavného
súdu3) vychádzal. Riadne plnenie roly ústavného súdu je potom jedným zo
základných predpokladov a pilierov právneho štátu, ktorému vernosť (resp. ktorého ochranu princípov)
sľúbili všetky subjekty zúčastnené na nižšie opísanom spore o ústavný súd. Možno teda rozumne
očakávať, že všetci zúčastnení majú rovnaký zámer, a teda budú konať tak, aby došlo, alebo aspoň
mohlo dôjsť k jeho naplneniu.
Ústavný súd sa však momentálne skladá z desiatich sudcov. Deviatim z nich už uplynulo
desať z dvanástich rokov ich funkčného obdobia. Dve z troch "voľných" miest nie sú obsadené dva a
pol roka, zostávajúce tretie "voľné" miesto nie je obsadené viac než rok. Od apríla 2014 parlament
zvolil osem kandidátov na sudcov ústavného súdu, z ktorých prezident vymenoval jedného kandidáta. O
zostávajúcich siedmich kandidátoch prezident rozhodol tak, že ich nevymenuje, pričom šiesti z nich
podali proti rozhodnutiu prezidenta ústavnú sťažnosť. O troch z týchto sťažností už ústavný súd
rozhodol4), a to tak, že
(i)
konštatoval porušenie základného práva sťažovateľov na prístup k voleným a iným
verejným funkciám za rovnakých podmienok podľa čl. 30
ods. 4 ústavy v spojení s čl. 2 ods. 2
ústavy,
(ii)
dotknuté rozhodnutia prezidenta zrušil a
(iii)
prezidentovi prikázal, aby vo veci znovu konal a rozhodol. Prezident teda rozhodol
opäť5) a z pohľadu výroku rozhodnutia opäť rovnako. Proti "opätovným"
rozhodnutiam prezidenta podali nevymenovaní kandidáti ústavné sťažnosti, pričom konania o nich
neboli doposiaľ skončené.6)
Strany zúčastnené na procese personálnej kreácie ústavného súdu (parlament, prezident,
ústavný súd) celkom zrejme odlišne vnímajú kritériá, splnenie ktorých ústavodarca požaduje od
úspešného kandidáta na sudcu ústavného súdu a zároveň sa rozchádzajú v pohľade na rolu prezidenta v
tomto procese. Z ostatného vývoja možno nadobudnúť dojem, že svoje postoje považujú za ustálené a
bilaterálnu diskusiu o nich skôr za zbytočnú. Z hľadiska perspektívy skorého konsenzuálneho
vyriešenia sporu je to stav nedobrý, na druhej strane však vytvára priestor na jeho zrozumiteľné
pomenovanie a analýzu. Únikom zo vzniknutej situácie mala byť žiadosť prezidenta adresovaná tzv.
Benátskej komisii7) o právny názor v súvislosti s menovaním sudcov ústavného
súdu. Hoci Benátska komisia svoje stanovisko vydala,8) z reakcie strán je
však už teraz zrejmé, že táto aktivita prezidenta nesplnila svoj účel. Momentálne je teda
kompetenčný konflikt vymedzený kategorickými postojmi parlamentu (v procesnej forme artikulovaným
sťažnosťami neúspešných kandidátov na sudcov ústavného súdu) na jednej strane a postojom prezidenta
na strane druhej. Napriek tomu, že sa už kompetenčným konfliktom zaoberal aj ústavný súd a vo veci
raz meritórne rozhodol, vec nie je doposiaľ "uzavretá". Známy je teda aj právny názor tretieho
senátu ústavného súdu.9)
Cieľom tohto príspevku je abstrahovať podstatu sporu, zrozumiteľne ju vymedziť a vo svetle
z toho plynúcich zistení artikulovať postoje a závery, ktorých zohľadnenie by mohlo byť prospešné v
procese prípravy avizovaných legislatívnych zmien zameraných na elimináciu sporov tohto druhu v
budúcnosti. Autor za podstatu sporu považuje kategoricky odlišné vnímanie "filtra", pracovne v
príspevku označeného ako "parlamentná selekcia", zo strany prezidenta a parlamentu, resp. vlády.
Druhým kľúčovým prvkom sporu je posúdenie možnosti aplikovať výklad ústavného súdu v rozhodnutí PL.
ÚS 4/201210) na právomoc prezidenta menovať sudcov ústavného súdu. Z pohľadu
štruktúry je príspevok rozdelený do troch častí. Prvá, deskriptívna časť, je zameraná na uvedenie do
problematiky prostredníctvom opisu základných argumentačných línií sporových strán, ako aj
argumentácie tretieho senátu ústavného súdu, a je zavŕšená označením kľúčovej otázky kompetenčného
konfliktu. Druhá časť sa sústreďuje na interpretáciu dotknutých ustanovení
ústavy v snahe vymedziť charakter a obsah rolí strán
kompetenčného konfliktu. Jej súčasťou je tiež sumarizácia niektorých výhrad k odôvodneniu
rozhodnutia ústavného súdu vo veci III. ÚS 571/2014. Z pohľadu príspevku ide o časť jadrovú,
obsahujúcu postoje a názory autora na kľúčovú otázku sporu. V záverečnej časti príspevku autor
vyjadruje postoj k niektorým mediálne prezentovaným návrhom legislatívnych úprav a následne
predstavuje svoje návrhy čiastkových riešení.
1. Kritériá spôsobilosti kandidáta na sudcu ústavného súdu a argumentácia strán
sporu
Skôr než pristúpime k opisu jednotlivých argumentačných línií, je namieste heslovito
spomenúť základnú ústavnú reguláciu kvalifikačných
predpokladov sudcov ústavného súdu. Ústava stanovuje
nasledujúcich päť kritérií spôsobilosti kandidáta na ústavného sudcu:
(i)
občianstvo Slovenskej republiky,
(ii)
voliteľnosť do Národnej rady Slovenskej republiky (teda požiadavka volebného práva,
veku a trvalého pobytu na území Slovenskej republiky);
(iii)
vek 40 rokov;
(iv)
vysokoškolské právnické vzdelanie a
(v)
požiadavka byť 15 rokov činný v právnickom povolaní (ďalej len základné predpoklady
sudcu ústavného súdu). Základné predpoklady sudcu ústavného súdu sú formulované pozitívne a ich
výpočet je taxatívny.11) Tieto kritériá však treba vnímať v kontexte s
ustanovením čl. 134 ods. 2 ústavy zakladajúcim
šieste kritérium alebo presnejšie filter, resp. sito, teda prvok zvoliteľnosti (na
potreby tohto príspevku ďalej označované ako parlamentná selekcia). Sudcom ústavného súdu sa môže
stať len ten kandidát, ktorého zvolí parlament. Charakter a význam parlamentnej selekcie ako
"filtra" alebo
de facto
quasi
kvalifikačného kritéria sudcu ústavného súdu je bližšie opísaný druhej
časti tohto príspevku. Medzi stranami sporu je teda zásadný rozpor v tom, ako vnímajú základné
predpoklady sudcu ústavného súdu, a to jednak z pohľadu vnímania taxatívneho charakteru výpočtu
obsiahnutého v čl. 134 ods. 3 ústavy, jednak z
pohľadu roly prezidenta ako subjektu posudzujúceho splnenie týchto kritérií. V medziach limitov
daných charakterom príspevku sú nižšie opísané základné prvky týchto
postojov.12)1.1. Argumentácia prezidenta
Zdanlivo nesystémovo začneme opisom argumentácie prezidenta. To preto, že jeho rozhodnutia
o nevymenovaní parlamentom zvolených kandidátov celý spor iniciovali. Procesne relevantná
argumentácia nevymenovaných kandidátov, názory predsedu Národnej rady Slovenskej republiky a
predsedu vlády, ale aj rozhodnutie tretieho senátu ústavného súdu sú fakticky reakciou na tieto
rozhodnutia. Prezident sa rozhodol nevymenovať siedmich parlamentom zvolených kandidátov a svoje
rozhodnutie odôvodnil existenciou "
ústavnej záruky práva nevymenovať kandidáta na sudcu ústavného
súdu
",13) ktorú odvodil zo znenia
čl. 134 ods. 2 a
čl. 102 ods. 1 písm. s) ústavy odvolávajúc
sa pritom na výklad PL. ÚS 4/2012. Správnosť svojho postupu prezident ďalej podporil argumentáciou o
povinnosti rešpektovať právo na dobrú správu vecí verejných, ktoré vyplýva z interpretácie
čl. 1 ods. 1 ústavy ale najmä čl. 41 Charty
základných práv Európskej únie. Prezident vo svojich vyjadreniach a prednesoch ďalej argumentoval
interpretáciou čl. 101 ods. 1 ústavy a ďalšou
judikatúrou prevažne ústavného súdu.Podstatu odôvodnenia rozhodnutí prezidenta možno zhrnúť do nasledujúcich konštatovaní, z
ktorých prezident vyvodil záver, že nie je povinný kandidátov vymenovať:
(i)
prezident má svojím rozhodovaním zabezpečovať riadny chod ústavných orgánov (za
ktorý zodpovedá),14)
(ii)
pod riadnym chodom ústavného súdu treba rozumieť napr. dôslednú ochranu ústavnosti,
súladnosť právneho poriadku s ústavou a medzinárodnými
zmluvami,
(iii)
zabezpečiť riadny chod ústavného súdu predpokladá u sudkýň a sudcov tohto súdu
rozsiahle vedomosti,
(iv)
z profesijného životopisu kandidátov, ani z ďalších dostupných údajov, ktoré sa
kandidátov týkali nebolo možné presvedčivo potvrdiť, že by sa boli venovali ústavnému súdnictvu
alebo ústavnému právu, ani že by dosiahli všeobecne uznávané výsledky v niektorej oblasti právnej
teórie alebo právnej praxe vytvárajúce dostatočné predpoklady na vymenovanie za sudcu ústavného
súdu,
(v)
v zmysle výkladu PL. ÚS 4/2012 môže prezident kandidáta nevymenovať z tam uvedených
dôvodov.15)
Prezident teda dospel k záveru, že v rámci procesu menovania sudcov ústavného súdu je
nielen oprávnený, ale aj povinný skúmať vhodnosť kandidáta, pričom pod týmto skúmaním rozumie proces
"
overovania jeho profesionálnej a inej spôsobilosti na výkon funkcie, vychádzajúc z jeho
teoretických znalostí ústavného práva, ústavného súdnictva, jeho judikatúry, európskeho súdnictva,
osobitne judikatúry Európskeho súdu pre ľudské práva a Súdneho dvora Európskej únie, ako aj
osobitnej praktickej skúsenosti s výkonom ústavného súdnictva
".16) Tento
záver ďalej podporil výkladom čl. 134 ods. 4
ústavy (sľub sudcu ústavného súdu), keď uzavrel, že: "Z obsahu sľubu sudcu ústavného súdu
vyplýva, že rozhodovanie podľa jeho najlepšieho presvedčenia, nezávisle a nestranne predpokladá
teoretickú a praktickú znalosť princípov právneho štátu,
ústavy a ústavných zákonov, vrátane judikatúry
ústavného súdu, v ktorej sa táto ústava a ústavné
zákony vykladajú ...
"17)Prezident taktiež vo svojich rozhodnutiach zhrnul skutkovo závažné a právne významné
skutočnosti týkajúce sa jednotlivých kandidátov (teda skutočnosti akcentujúce spravidla
deficit
záujmu o ústavné právo, nedostatok vzdelávacích aktivít, akademickej alebo publikačnej činnosti
alebo neznalosť cudzieho jazyka), ktorých existencia v spojení s ambíciou kandidáta stať sa napriek
tomuto hendikepu sudcom ústavného súdu má signalizovať nedostatok zodpovednosti kandidáta.
Abstrahujúc podstatu teda prezident dospel k záveru, že napriek tomu, že kandidát na sudcu ústavného
súdu spĺňa všetky základné predpoklady sudcu ústavného súdu a napriek tomu, že bol riadne zvolený
parlamentom, nie je prezident povinný ho vymenovať za sudcu v prípade, ak prezident dospeje k
záveru, že nejde o vhodného kandidáta.1.2. Argumentácia nevymenovaných kandidátov (sťažovateľov)
Argumentáciu sťažovateľov k podstate sporu (teda k tej jeho časti, ktorá sa týka
oprávnenosti a rozsahu diskrécie prezidenta) možno zhrnúť do dvoch nasledujúcich okruhov:
(i)
výklad kompetencie prezidenta menovať sudcov ústavného súdu podľa
čl. 102 ods. 1 písm. s) ústavy v spojení s
čl. 134 ods. 2,
čl. 138 ods. 2 a
čl. 139 ústavy a
(ii)
nemožnosť aplikácie výkladu PL. ÚS 4/2012 na tento spor.
V rámci výkladu kompetencie prezidenta sťažovatelia argumentovali gramatickým a logickým
rozborom ustanovenia čl. 102 ods. 1 písm. s)
a čl. 139 ústavy tvrdiac, že: "
Normatívny
text uvedených ustanovení ústavy je dostatočne
zrejmý.
".18) Ich argumentácia bola ukotvená v interpretácii významu
nasledujúcich slovných spojení:(i)
"(prezident)
vymenúva a odvoláva
sudcov
",19)(ii)
"
Sudcov Ústavného súdu vymenúva
...
",20)(iii)
"
... má prezident Slovenskej republiky vymenovať
"21)
a(iv)
"
... prezident Slovenskej republiky vymenuje iného sudcu
...
"22)Na základe (spravidla gramatického) výkladu citovaných ustanovení sťažovatelia dospeli k
záveru o existencii obmedzenia "
... voľného uváženia prezidenta spočívajúceho v oprávnení vybrať
ktoréhokoľvek kandidáta/kandidátov, ale vždy v takom počte, ako je počet voľných miest sudcov
ústavného súdu a teda neumožňuje prezidentovi rozšíriť, ale ani zúžiť počet vymenovaných osôb z
kandidátov navrhnutých mu Národnou radou Slovenskej republiky.
"23)
Sťažovatelia teda dospeli k jednoznačne formulovanému záveru, že: "Keďže
čl. 139 ústavy upravuje povinnosť prezidenta z
dvoch osôb navrhnutých národnou radou vymenovať len jedného sudcu, dôsledné rešpektovanie ústavnej
koncepcie kreovania tejto verejnej funkcie obligatórnou realizáciou súčinnosti dvoch ústavných
orgánov (prezident a národná rada) preukazuje existenciu ústavnej povinnosti prezidenta vymenovať z
dvojnásobného počtu kan
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).