Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
K spoločnému podniku ako forme koncentrácie v nadväznosti na program Leniency a účinná ľútosť podľa Trestného zákona
K spoločnému podniku ako forme koncentrácie v nadväznosti na program Leniency a účinná
ľútosť podľa Trestného zákona
JUDr.
Lucia
Kurilovská
PhD.
odborná asistentka Katedry Trestného práva, Kriminológie a Kriminalistiky, Právnická
fakulta, Univerzity Komenského v Bratislave, výskumný pracovník Ústavu štátu a práva
SAV.
KURILOVSKÁ, L.: K spoločnému podniku ako forme koncentrácie v nadväznosti na
program Leniency a účinná ľútosť podľa Trestného
zákona. Právny obzor, 95, 2012, č.3, s. 253 - 262.
1)
About the joint venture as a form of concentration in
relation to the Leniency Program and active repentance according to the Criminal Code.
This
paper loosely follows the article "Leniency Program and effective regret" by the author published in
Právny obzor 1/2012, which is dealing with leniency and effective regret under the provisions of the
Criminal Code in general. The author addresses the partial issue in this paper, and thus completes
the complex relationship of restricting competition, leniency program and the effective regret and
their relationship to the concentration in the form of a joint venture.Key words:
The leniency (Leniency Program), joint venture, concentration,
effective regret, competitionV zmysle § 86 písm. d) zákona č.300/2005
Z.z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (ďalej len
"TZ")2) trestnosť trestného
činu zaniká vtedy, ak ide o trestný čin zneužitia účasti na hospodárskej súťaži podľa
§ 250 TZ, ak ide o
§ 38 ods. 11, ods. 12 Zákona č.136/2001 Z.z. o
ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení
zákona č.347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných
ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej
len "Zákon o ochrane hospodárskej súťaže"), ktorý sa
nazýva aj programom zhovievavosti alebo leniency program (ďalej len "program
Leniency").3)
páchateľ svojím konaním umožnil
podnikateľovi alebo inej právnickej osobe splniť podmienky pre neuloženie alebo zníženie pokuty
podľa zákona upravujúceho ochranu hospodárskej súťaže.
In concreto
Postup a podmienky na uplatnenie programu Leniency zverejnil Protimonopolný úrad
Slovenskej republiky (ďalej len "Úrad") iba formou oznámenia, pričom uvádza, že Úrad si je vedomý,
že tento materiál vyvolá legitímne očakávania, na ktoré sa podnikatelia môžu pri odhaľovaní dohôd
obmedzujúcich súťaž pred úradom spoliehať.4) Oznámenie nie je právne záväzným
prameňom práva. Ako sa však výslovne uvádza v jeho texte, ustanovenia Oznámenia vyvolávajú legitímne
očakávania, na ktoré sa dotknuté osoby môžu oprávnene spoliehať. Prípadné porušenie jeho ustanovení
by mohlo byť kvalifikované ako porušenie princípu legitímnych očakávaní, ktorý ako všeobecný právny
princíp patrí medzi pramene práva EÚ.5)
Je potrebné pozitívne hodnotiť snahu Úradu riešiť problematiku programu leniency
komplexne, nakoľko práve Úrad inicioval novelu Trestného
zákona vo vzťahu k zneniu § 86 písm. d)
TZ.6)
V zmysle § 250 ods. 1 písm. b) TZ
trestného činu Zneužitia účasti na hospodárskej súťaži sa dopustí ten, kto zneužije účasť na
hospodárskej súťaži tým, že konaním, ktoré je v rozpore so zákonom upravujúcim ochranu hospodárskej
súťaže, spôsobí inému súťažiteľovi značnú škodu alebo ohrozí chod jeho podniku. V zmysle citovaného
ustanovenia páchateľ tohto trestného činu sa potrestá odňatím slobody až na tri roky.
Uvedeným ustanovením TZ sa kriminalizuje
postup účastníkov kartelových dohôd a program Leniency predstavuje významný nástroj boja proti
dohodám obmedzujúcim hospodársku súťaž, t.j. proti kartelom. Východiskom na prijatie Leniency
programu je záujem na odhaľovaní a prevencii horizontálnych dohôd obmedzujúcich súťaž, ako aj záver,
že rýchle odhalenie a preukázanie dohody obmedzujúcej súťaž predstavuje väčší prínos ako potrestanie
každého jej účastníka.7)
Podstatou kartelov je dohoda alebo iné vzájomné dorozumenie medzi súťažiteľmi, schopné
výrazne ovplyvniť niektorý zo súťažných faktorov, čím dôjde k narušeniu slobodnej hospodárskej
súťaže a skresleniu jej výsledkov. Pri zisťovaní určitého škodlivého vplyvu na trh sa neberie do
úvahy trh všeobecne, ale určitá jeho časť, vymedzená vecne, priestorovo a časovo. Ide o tzv.
relevantný trh, ktorý predstavuje priestorový a časový súbeh ponuky a dopytu po takom tovare,
službách a výkonoch, ktoré sú z hľadiska uspokojovania určitých potrieb užívateľov zhodné alebo
vzájomne zastupiteľné.8)
Z charakteru kartelov vyplýva, že je ich často veľmi ťažké odhaliť a vyšetrovať bez
spolupráce podnikov alebo jednotlivcov spriaznených s týmito kartelmi. Je v záujme Spoločenstva
odmeniť podniky zapojené do takéhoto nezákonného konania, ktoré sa rozhodli ukončiť svoju účasť na
karteli a spolupracovať pri vyšetrovaní, nezávisle od ostatných členov tohto kartelu. Záujem
spotrebiteľov a občanov o to, aby sa odhalili a potrestali kartely, prevažuje nad záujmom pokutovať
podniky, ktoré umožnia odhaliť a potrestať uvedené praktiky.9)
Formu dohody obmedzujúcej súťaž môže mať aj koncentrácia vo forme spoločného podniku v
zmysle § 9 ods. 5 Zákona o ochrane hospodárskej
súťaže, ktorý je spoločne kontrolovaný dvoma alebo viacerými podnikateľmi, ktorý trvale
vykonáva všetky funkcie samostatného ekonomického subjektu.
V prípade, ak koncentrácia má formu založenia nového plnofunkčného spoločného podniku
dvoma alebo viacerými podnikateľmi, účastníkmi koncentrácie sú podnikatelia, ktorí sú jeho
zakladateľmi a ktorí tak získavajú spoločnú kontrolu.10)
V prípadoch, keď spoločný podnik je priamym nadobúdateľom kontroly nad podnikom iného
podnikateľa, je nevyhnutné určiť, či kontrolu získava spoločný podnik, alebo ide o získanie
nepriamej spoločnej kontroly podnikateľov kontrolujúcich spoločný podnik.11)
Vo všeobecnosti platí, že ak kontrolu nad podnikom iného podnikateľa získava plnofunkčný spoločný
podnik už pôsobiaci na relevantnom trhu, zvyčajne účastníkom koncentrácie na strane nadobúdateľa
bude spoločný podnik a na strane nadobúdaného subjektu účastníkom koncentrácie bude podnikateľ, nad
ktorým sa kontrola získava.12)
Ak spoločný podnik je iba prostriedkom podnikateľov, ktorí kontrolujú spoločný podnik, na
získanie kontroly nad podnikom iného podnikateľa, účastníkmi koncentrácie na strane nadobúdateľov
spoločnej kontroly budú podnikatelia kontrolujúci spoločný podnik a na strane nadobúdaného subjektu
účastníkom koncentrácie bude podnikateľ, nad ktorým sa kontrola
získava.13)
Je potrebné upozorniť, že pojem účastník koncentrácie nie je identický s pojmom účastník
správneho konania vo veci koncentrácie podnikateľov. Účastník správneho konania vo veci
koncentrácie, ktorou dochádza k zlúčeniu alebo splynutiu doposiaľ samostatných podnikateľov, je
definovaný v § 25 ods. 3 písm. c) Zákona o ochrane
hospodárskej súťaže a účastník správneho konan
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).