Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Keď sa namieta sudca
Keď sa namieta sudca
Mgr.
Juraj
Šeliga
interný doktorand, Katedra teórie práva a ústavného práva Právnickej fakulty
Trnavskej Univerzity v Trnave.
ŠELIGA, J.: Keď sa namieta sudca. Právny obzor, 99, 2016, č. 4, s. 310 - 330.
When the judge objects.
That article deals with the issue of bias and impartiality
of the judge especially through the prism of the argument ad hominem
, in context of so called
antidiscrimination action, or the famous case named "Čentéš". Thesis of the article claims that
successful use of the ad hominem
depends on size of the "touched" group by argument (judges in case
of impartiality for instance). With regard to the objection of bias of the judge author explains
that the objecting to one judge as biased has greater chances to succeed than if we object all the
judges. Arguments which article provides for the defense of the postulated thesis can be divided
into two related categories. The first category says that, the subjective or objective test of bias,
respectively impartiality of the judge in certain situations can be understood as a methodological
tool for the system, rather than as a qualifying element of the whole system. The second category of
argument is founded on the requirement of vertical institutional cohesion among concepts of
democracy, justice and judges. The article also covers the argument ad hominem
as such. Especially
it deals with situations when this argument may be considered as a logical error or when it is
correct argument within the argumentation scheme.1)Key words:
ad hominem
, impartiality, testing of impartiality,
biasDrzý syn alebo miesto úvodu
Predstavte si nasledujúcu situáciu - syn Ján, ktorý je posledný mesiac drzý k matke, chce
ísť prvý krát na diskotéku a pýta si povolenie od rodičov. Príde za matkou a spýta sa jej, či môže
ísť na diskotéku s priateľmi. Matka povie nie. Syn (ako to deti štandardne robia) ide za svojim
otcom a pýta sa ho, či smie ísť s priateľmi na diskotéku, otec, rovnako ako matka, odpovedá nie. Ján
má pocit absolútnej nespravodlivosti a navyše, čo je pre tento príklad kľúčové, má pocit, že jeho
rodičia sú voči nemu zaujatí. Matka, pretože Ján je/bol k nej drzý, a otec, pretože sa nechce dostať
do konfliktu s matkou. Aké má v takejto situácii možnosti? Odhliadnuc od úteku z domu a všetkých
extrémov nemá žiadnu možnosťa jediné, čo mu zostáva, je sedieť večer vo svojej izbe a povedať svojim
priateľom, že na žiadnu diskotéku nejde. Ján sa jednoducho nemá ku komu viac "odvolať", pretože jeho
jediná nádej, otec, má záujem na nekonfliktnom vzťahu s matkou, a preto v tejto veci nevie rozhodnúť
podľa seba.
Vyššie uvedené je, samozrejme, iba nedokonalý príklad, ktorý má plno dier. Akurát, že na
jedno nám slúži, a síce, že z času na čas sme, resp. sme boli alebo môžeme byť v situáciách, keď
každý, kto má o našom "osude" rozhodnúť, je alebo sa môže javiť ako zaujatý. A rovnako náš príklad
hovorí o tom, že niekedy napriek tomu, že zaujatosť je očividná, sú situácie, keď už neexistuje
inštitúcia, na ktorú sa vieme odvolať. Na dôvažok ukazuje tiež i to, že nie je zaujatosť ako
zaujatosť.2)
Opustime však bezpečné vody rodinnej obývačky, kde jediným pravidlom je slovo
rodiča/rodičov, a prejdime k situáciám, kde reálne máme šancu v prípade, že je voči nám niekto
zaujatý - proti takejto zaujatosti sa i brániť. Nasledujúci text má ambíciu zaoberať sa v princípe
dvoma vecami:
(i)
argumentom vo vzťahu k sudcovi,
ad hominem
(ii)
právom na nestranného sudcu.3)
Téza, ktorú budeme v nasledujúcich riadkoch obhajovať, postuluje, že "udržateľnosť"
argumentu pri jeho správnom použití závisí najmä od veľkosti množiny sudcov, ktorú
argument napáda. Presnejšie povedané, čím je množina menšia, tým má argument väčšiu šancu na úspech.
Laicky povedané, ak namietam, že jeden sudca je zaujatý, šanca, že moja námietka zaujatosti uspeje,
je omnoho vyššia, ako keď poviem, že všetci sudcovia sú zaujatí. Áno, to znie ako objavenie teplej
vody, preto dokonca tvrdíme, že i ak prijímame predpoklad, že všetci sudcovia sú vo vzťahu k
účastníkovi alebo veci zaujatí ako pravdivý, tak i napriek tomu takýto argument (námietka
zaujatosti) neuspeje a ani nemôže, resp. nesmie uspieť. Argumenty, ktoré ponúkame na obhajobu, možno
rozčleniť do dvoch prepojených kategórií. Prvá kategória spočíva v tom, že subjektívny, resp.
objektívny test zaujatosti, resp. nestrannosti sudcu možno v určitých situáciách chápať skôr ako
metodologickú pomôcku pre systém než ako kvalifikačný prvok celého systému. Druhá kategória
argumentácie má svoj základ v požiadavke vertikálnej inštitucionálnej previazanosti pojmov
demokracia, spravodlivosťa sudca.
ad hominem
Námietok k našej téze sa ponúka viacero, avšak máme za to, že ich možno zhrnúť do
kategórie, pre ktorú je charakteristická požiadavka na tzv. čo možno "absolútnu" nestrannosť sudcu,
ba priam sudcu (ne) človeka, ktorý rozhoduje akoby stroj - dáta na vstupe, algoritmus a dáta na
výstupe.
Je potrebné dodať, že akokoľvek máme ambíciu ponúknuť svoj pohľad na uvedenú problematiku,
budeme nemenej spokojní, ak nasledujúce riadky prijmú čitateľa k hlbšiemu uvažovaniu o argumente
(najmä v podkategórii ), resp. námietkach zaujatosti ako takých
(a to i napriek tomu, že pre mnohých sa môže naša téza javiť ako
kontroverzná).4)
ad hominem
ad personam
Mozaika
Metodologicky budeme postupovať nasledovne. Po priblížení si podstaty samotného argumentu
a jeho kritiky prejdeme k požiadavkám na nezaujatého sudcu.
ad hominem
Pristavíme sa pri reálnosti možnosti takejto požiadavky. Následne potom pojem sudcu
"preosiaty" cez sito a "zaujatosť" vložíme do inštitucionálnych vzťahov, v ktorých
bude pre nás viac systémovým prvkom, a nie definičným znakom. Našu tézu budeme demonštrovať na
ploche mozaiky poskladanej z tzv. antidiskriminačných žalôb sudcov vo vzťahu k štátu (špeciálny súd)
a tzv. námietkovej vojny v neslávnej kauze (ne) vymenovania kandidáta na generálneho prokurátora -
pána Čentéša. Na ostatok sa vrátime sumárom k otázke systémovej "udržateľnosti" použitia námietok
zaujatosti. Čitateľa, tak ako bolo i vyššie naznačené, upozorňujeme, že na viacerých miestach v
texte sa stretne s odbočkami, ktoré sa na prvý pohľad môžu javiť ako zbytočné a s témou nesúvisiace.
Avšak vzhľadom na to, že ide o problematiku citlivú, či už právne, alebo i celospoločensky, máme
zato, že pomáhajú dokresliť celú mozaiku tejto komplikovanej témy. Koniec koncov, vlastne iné ako
mozaika sa na takom malom priestore načrtnúť ani nedá.
ad hominem
Ad hominem
Argument najčastejšie chápeme ako "
určitú sekvenciu, kde niečo (premisa) vystupuje ako
dobrý dôvod pre akceptovanie niečoho ďalšieho (záveru).
".5) Inak tiež
povedané, argument je súborom výrokov, ktoré sú v zájomne logicky prepojené, majú pravdivostnú
hodnotu, a tak pospolu tvoria argument, ktorý podporuje (vyvracia) nami postulovaný záver. Slovami
cambridgeského slovníka argumentje "dôvod(reason), resp. dôvody, pre ktoré súhlasíme alebo namietame
s myšlienkou alebo návrhom (suggestion).".6) Pririgidnom chápaní významu
pojmu argument je cieľom argumentu nie atakovať oponenta, či ohúriť publikum, ale ponúknuť dobrý
dôvod (reason) na podporu vášho záveru (conclusion), dôvod, ktorý všetky strany môžu, resp. "musia"
(logicky) akceptovať.7)Argumentáciu potom teda chápeme ako určitú logickú činnosť, proces, kde adresátom našich
argumentov pomocou vzájomného prepojenia cez rečové akty a prechody ("interferencie", ako hovorí
napr. Sobek) pozývame adresáta na "svoju" stranu.8) Argumentácia, ak chceme
hovoriť o "poctivej" argumentácii, je štrukturálna zhoda nami vybraných prvkov s "istými vopred
uznanými pravidlami a schémami", ktoré nazývame logikou.9)
Kým prejdeme k podstate argumentu, prvú odbočku je nevyhnutné urobiť hneď
v úvode tejto časti. A síce argumentácia ako proces, ktorého (nevyhnutným) prvkom je usudzovanie,
bude nielen čisto analytický proces (čistá logika). Sylogizmus vyjadrený napríklad vzorcom: "ak
všetky B sú C a ak všetky A sú B, všetky A sú teda C." Vtedy je takáto argumentácia platná bez
ohľadu na premenné, ktoré dosadíme za A, B alebo C. Jedinou zárukou platnosti takéhoto argumentu a
vlastne i jedinou požiadavkou na platnosť rovnako je jeho forma (forma usporiadania a dosadenia). V
súvislosti s takouto formou hovoríme potom o formálnej logike.10)
ad hominem
Argumentácia je ale tiež dialektické usudzovanie, teda stavanie premís a ich vzájomné
prepojenie, vytváranie záverov, ktoré nakonci dňa nakláňajú víťazstvá (akých koľvek) sporov na našu
stranu. Je činnosťou, keď pomocou viac alebo menej silných argumentov presviedčame v reči,
kritizujeme, spochybňujeme alebo i vysvetľujeme v inom svetle oponentove tvrdenia, a tak
"preukazujeme" platnosť našich vlastných. Kritériom takejto platnosti sa potom už stáva nielen
logická bezchybnosť, ale i inštitucionálna prijateľnosť a akceptovateľnosť, ktorú Procházka (do)
vysvetľuje na podklade požiadavky kultúrnej koherentnosti vo vzťahu k spoločenstvu. Povedané inými
slovami, v kontexte súdneho sporu - na víťazstvo v súdnom spore je jednoducho častokrát formálny
argument/y málo a sudcu je potrebné o svojom "závere" presvedčiť aj inak, ako len pomocou formálnej
logiky.11)
Kým formálna (analytická) logika neposkytuje priestor na použitie akého koľvek prvku mimo
oficiálnej logickej schémy šnurovanej z logických zákonov, dialektická logika (ak je vôbec možné
použiť tento termín) ponecháva priestoru na použitie takýchto prvkov viac než dosť. Napríklad
uvažujme o tzv. deduktívnej metóde, ktorá sa pri formálnom usudzovaní využíva azda najčastejšie.
Deduktívna metóda rigidne prechádza od prvého (všeobecného) k druhému, a tak postupne k záveru.
Vzťahy a prepojenosť medzi A a B, ktorého výsledkom je C, musia spĺňať kritérium formálnej (napr.
matematickej) logiky, ktorá sa nijako nevenuje subjektu, ktorý akýkoľvek záver a premenné
postuloval, ale svoju pozornosť venuje jedine obsahu, v tomto prípade argumentu, resp. argumentačnej
schéme. Na platnosť, resp. neplatnosť argumentu teda vplývajú jedine dve skutočnosti, a to
pravdivosť, resp. nepravdivosť výroku a nadväznosť medzi jednotlivými výrokmi. Inak povedané,
nestačí povedať, že B je podmnožina A, a D je podmnožina C, a zároveň povedať, že všetky sú v
rovnakej množine E, ak nepovieme, že A a C sú podmnožinou E. Pri deduktívnej metóde je všetko, čo je
napriek tomu čo možno najviac ústretovému (charitable) rekonštruovaniu nekonzistentné v systéme
deduktívneho usudzovania (formálnych pravidiel), považované za logickú chybu/omyl (fallacies).
Takéto chyby potom spôsobujú (deduktívnu/formálnu) neplatnosť celého argumentu alebo
schémy.12)
Čitateľovi je iste zrejmé, kam tým mierime, a síce na poli formálnej logiky je argument
(vrátane všetkých svojich podkategórií) logicky chybným a neplatným. Teda, je fér
povedať, že takto to hovoria zástancovia deduktívnej metódy a protežanti formálnej logiky, avšak
dialektici už dnes naznačujú, že je v určitých situáciách najmä (a tonehovorímeo
súdnom spore) platným argumentom.13)
ad hominem
ad hominem
Ako sme však vyššie naznačili, argument je považovaný zatzv. logickú
chybu (fallacy). Najčastejšie je prítomný/prezentovaný ako použitie osobného
(personal) útoku v dialógu medzi dvoma alebo viacerými stranami. a taku je
charakter (hodnoty, osobnosť a pod.) jedného z účastníkov argumentačného sporu, kým, inak povedané,
argument formálnej logiky by sa zameriaval na obsah, naopak, sa sústredí na
subjekt, ktorý obsah do argumentácie prináša. Účelom ataku, ktorý v sebe nesie, je
potom byť základom pre kritiku argumentu, ktorý priamo súvisí s obsahom argumentácie alebo je jej
súčasťou. Logická chyba spočíva v nekonzistentnom narúšaní, resp. blokovaní cieľa
argumentácie, ktorým je potvrdenie alebo vyvrátenie obhajovanej(obsahovo) určitej prezumpcie. V
praxi sa to prejavuje najmä tým spôsobom, že smeruje pozornosť od obsahu/predmetu
argumentácie k osobe, a tým vytvára na osobu, ktorá sa snaží argumentovať, tlak, ktorý žiadnym
spôsobom nesúvisí s obsahom argumentácie, v ktorej sa osoba, resp. osoby
nachádzajú.14) sa, jednoducho povedané, snaží znevážiť,
urobiť nedôveryhodným oponenta/ov, a tak argumentáciu ukončiť záverom, že ak nie je osoba
prezentujúca určité názory vážená a uznávaná, tak ani jej tvrdenia a argumenty nemajú žiadnu
váhu.
ad hominem
ad hominem
Ad hominem
ad hominem
ad hominem
ad hominem
ad hominem
Ad hominem
Pri argumente sa najčastejšie hovorí o nasledujúcich podkategóriách tohto
typu argumentu:
ad hominem
(i)
ad personam
(ii)
ad verecundium
(iii)
ad ignoranatiam
(iv)
argumentum
ad misercicordiam(iv)
ad baculum
.15)Pre všetky vyššie menované podkategórie je spoločné to, tak ako sme už
uviedli, že sa snažia o spochybnenie subjektu, ktorý argument prezentuje, nie obsahu argumentácie
samotnej. Ak sa aj k obsahu argumentačnej schémy alebo argumentu približujú, tak práve cez atak na
osobu, ktorý ju prezentuje, čím ju, samozrejme, môže spochybniť.
ad hominem
Na konci tohto krátkeho exkurzu k logike a ako takému sa ale natíska
nevyhnutná otázka. Ak je skutočne logickou chybou, ktorá pri formálnej logike nemá
miesto, ako je možné, že v právnych sporoch si veselo útočíme (alebo môžeme útočiť) na svojho
súpera, snažíme sa ho spochybniť, dokonca sa mnohokrát snažíme spochybniť i osobu, ktorá má o našom
spore rozhodnúť. Je právna logika niečím iným ako formálna logika? A ak áno, je potom skutočne logickou chybou?
ad hominem
ad hominem
ad hominem
Odhliadnuc od faktu, že odpovede na tieto otázky by si vyžadovali samostatnú knihu, sa
obmedzíme len na krátke objasnenie, prečo napriek (formálnej) logickej chybe je
jeho použitie bežné a častokrát i dobré.
ad hominem
Tammelo hovorí, že "
logika vo vlastnom zmysle slova je logikou špecialistov, ktorí sa
sami pokladajú za logikov a takto sú všeobecne prijímaní.
".16) Preto,
vnímajúc logiku týmto spôsobom, prichádzame k záveru, že formálna logika je špecifická veda, ktorú
nemožno stotožňovať s právnou logikou. Právnu logiku nemožno (aspoň v určitých situáciách) považovať
za aplikáciu v šeobecnej logiky, pretože neaplikuje nástroje všeobecnej logiky na problémy práva ako
takého.17) Právna logika je teda, ako hovorí Perelman, vlastne právnym
usudzovaním založeným na špeciálnej logike. Štruktúra tohto usadzovania sa prispôsobuje možnej
dvojznačnosti akéhokoľvek (právneho) záveru, a tým vlastne vytvára možnosť pre neustále overovanie,
či spoločnosť pozná a ako akceptuje tieto rozdiely. Inak povedané, kým pri formálnej logike
pracujeme s tým, "čo je", v právnej logike pracujeme okrem toho aj s tým, "čo má byť". Právna logika
je obsahovou logikou, ktorá nás má privádzať k úvahe na tému "čo treba" (iste, v limitoch právneho
poriadku), špeciálne preto, že právo ako n
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).