Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Kolektívne žaloby v spotrebiteľských veciach - terra incognita v Slovenskej republike? Povaha požadovaných nárokov, financovanie, náhrada trov konania, účinky rozhodnutia a cezhraničné uplatnenie kolektívnych práv - 2. časť.
Kolektívne žaloby v spotrebiteľských veciach - terra incognita v Slovenskej republike?
Povaha požadovaných nárokov, financovanie, náhrada trov konania, účinky rozhodnutia a cezhraničné
uplatnenie kolektívnych práv - 2. časť.
Mgr.
Marek
Maslák
Interný doktorand, Katedra občianskeho a obchodného práva, Právnická fakulta
Trnavskej univerzity v Trnave.
MASLÁK, M.: Kolektívne žaloby v spotrebiteľských veciach -
terra incognita
v Slovenskej
republike? Povaha požadovaných nárokov, financovanie, náhrada trov konania, účinky rozhodnutia a
cezhraničné uplatnenie kolektívnych práv - 2. časť. Právny obzor, 100, 2017, č. 3, s. 268 -
288.Collective actions in consumer cases -
In the present paper author deals with specific
questions of consumer collective redress mechanisms, especially in cases of compensatory collective
redress. In each chapter it is discussed some of these issues such as the nature of the required
claims (refrain from unlawful conduct, unjust enrichment, damages, financial satisfaction), effects
of terra incognita
in The Slovak Republic? The
nature of the required claims, effects of decision, funding of collective actions, reimbursement of
legal costs and cross - border cases - Part II.res iudicata
and right to propose enforcement of decision by individual aggrieved
consumer, funding of collective actions, reimbursement of legal costs and finally the possibility of
the future development at EU level in this area. In The Slovak Republic it is considering about
adoption of legislation that will regulates collective redress mechanism in comprehensive manner,
whereas as present in The Slovak Republic it does not exist compensatory collective redress. Because
of possible abusing of collective actions author proposes an appropriate system for The Slovak
republic.Key words:
collective redress mechanism, damages, funding of collective action,
collective action with cross - border element, res iudicata1. Úvod
Predkladaný príspevok1) nadväzuje na
príspevok v predchádzajúcom čísle, v ktorom bola
rozoberaná oblasť kolektívnych mechanizmov nápravy v spotrebiteľských veciach, jeho rôzne podoby,
ako aj podmienky konania o kolektívnej žalobe. V Slovenskej republike neexistuje možnosť iniciovania
kolektívneho procesu s možnosťou požadovania majetkových nárokov ako náhrada škody, bezdôvodné
obohatenie, prípadne primerané finančné zadosťučinenie v peniazoch.2) V
Návrhu Stratégie spotrebiteľskej politiky na roky 2014 -2020, ako aj v Návrhu Legislatívneho zámeru
Spotrebiteľského zákonníka sa však uvádza, že sa plánuje prijať komplexná právna úprava v oblasti
kolektívneho procesu v spotrebiteľských veciach.3) Vzhľadom na dôležitosť a
náročnosť tejto problematiky je potrebné o nej diskutovať, pričom aj cieľom predkladaného príspevku
je prispieť do diskusie o vhodnom nastavení systému v slovenskom prostredí. V príspevku sa tiež
venujeme výkladu súčasného stavu, a to účinkom rozsudku v konaní o abstraktnej kontrole v
spotrebiteľských veciach v zmysle § 306 zákona č.
160/2015 Z.z. Civilného sporového poriadku (ďalej ako
"Civilný sporový poriadok"). Predkladaný príspevok
neopomína ani možnosti vývoja problematiky kolektívnych žalôb na úrovni EÚ,4)
keďže v dnešnej globalizovanej spoločnosti má porušenie spotrebiteľských práv podnikateľmi často aj
cezhraničný rozmer. Z toho dôvodu je potrebné určiť, súdy ktorého členského štátu budú oprávnené
rozhodovať v konaní o kolektívnej žalobe, a tiež podľa akého právneho poriadku.
2. Povaha a prerozdelenie požadovaných nárokov
Rozlišujeme viaceré formy kolektívnych mechanizmov nápravy, ktoré sme rozoberali v
príspevku z predchádzajúceho čísla. Jedným z účelov kolektívneho procesu je očistenie trhu od konaní
porušujúcich práva spotrebiteľov a do popredia sa dostáva kolektívny, ba až verejný záujem (a to
najmä v prípade ochrany kolektívnych práv). Preto je tu namieste požadovať
zdržanie sa
protiprávneho konania, resp. odstránenie protiprávneho stavu.
V prípadoch kumulácie majetkových nárokov jednotlivých dotknutých spotrebiteľov, ktoré sa
kolektívne uplatňujú v jednom súdnom konaní,
bude typickým nárok na náhradu škody alebo na
vydanie bezdôvodného obohatenia, prípadne aj možnosť požadovať primerané finančné zadosťučinenie v
peniazoch.
Pokiaľ ide o nárok na náhradu škody, treba povedať, že na rozdiel od prostredia USA
európskemu priestoru je cudzie požadovať náhradu škody s represívnou funkciou
, a teda náhrada
by nemala presahovať náhradu, ktorá by bola priznaná, ak by sa nárok uplatňoval prostredníctvom
jednotlivých žalôb.5) V prípade nároku na vydanie bezdôvodného obohatenia by
mali byť splnené všeobecné predpoklady na vydanie bezdôvodného obohatenia.6)
Smolík navrhuje, aby v prípadoch, keď žalovaný spôsobil členom dotknutej skupiny ujmu, ktorú nie je
možné individuálne vyčísliť vo vzťahu ku každému z nich, alebo pôjde o prípady nemajetkových újm,
bola legislatívne zakotvená možnosť požadovania primeraného finančného zadosťučinenia v peniazoch,
ktoré môže mať nielen reparačnú funkciu, ale aj funkciu sankčnú.7) Podľa
nášho názoru, primerané finančné zadosťučinenie je potrebné v podmienkach slovenského právneho
prostredia chápať ako satisfakciu za imateriálnu ujmu.
8) Primárna
funkcia primeraného finančného zadosťučinenia je satisfakčná, pričom výška tohto zadosťučinenia je
determinovaná primeranosťou.9)Preto by sme sa skôr v prípadoch, keď nie je možné stanoviť výšku jednotlivých nárokov
členov skupiny, avšak žalovaný mal z porušenia spotrebiteľského práva istý profit, priklonili k
možnosti zaviazať žalovaného na poskytnutie plnenia v prospech skupiny ako celku (plnenie môže mať
formu pokuty, resp. odčerpania majetkového prospechu), pričom uvedené nevylučuje individuálne
uplatňovanie nárokov jednotlivými spotrebiteľmi.
Tretí subjekt tu môže konať v kolektívnom
procese vo vlastnom mene, pričom vysúdený majetkový nárok sa nedostane jednotlivým dotknutým osobám,
ale bude použitý na spotrebiteľsky prospešné účely.
10) Súkromnoprávny
subjekt s aktívnou legitimáciou bude súdom zaviazaný na použitie vysúdených finančných prostriedkov
na účely svojej činnosti, ktorá musí nevyhnutne súvisieť s ochranou spotrebiteľov, resp. v prípade
žalujúceho orgánu verejnej správy budú vysúdené finančné prostriedky priznané do jej rozpočtu a
použité taktiež na ochranu záujmov spotrebiteľov. Tento spôsob kolektívneho nápravného mechanizmu
slúži v prvom rade prospechu trhu podobne ako zdržovacie hromadné žaloby11),
a až sekundárne jednotlivému spotrebiteľovi. Možno ho teda chápať ako určitý sankčný mechanizmus
voči žalovanému podnikateľovi12) (súvisí so stieraním rozdielov medzi
funkciami práva verejného a práva súkromného), pričom právo domáhať sa jednotlivých nárokov v
individuálnych konaniach zostane dané. Podľa nášho názoru však zatiaľ nie je vhodné zakotviť takýto
spôsob kolektívneho mechanizmu nápravy na Slovensku, keďže zastávame názor, že slovenský zákonodarca
by mal pri prijímaní predmetnej úpravy postupovať po častiach, počkať, ako sa budúca právna úprava
kolektívnej ochrany práv (možnosť požadovať majetkové nároky v prospech dotknutej skupiny) vyvinie v
praxi, a až následne, v prípade potreby aplikačnej praxe, uvažovať o ďalšom doplnení kolektívnych
mechanizmov.Pokiaľ ide o ilustráciu prípadov, v ktorých môže byť kolektívna ochrana práv spotrebiteľov
využitá, možno si predstaviť situáciu, keď banka žiada pri zriadení účtu nezákonný bankový poplatok
vo výške 5 eur, a teda zmluva o zriadení bankového účtu bude v tejto časti neplatná, pričom na
strane banky dôjde k bezdôvodnému obohateniu.13) Jednotliví spotrebitelia
nebudú mať záujem domáhať sa vrátenia tohto poplatku z dôvodu jeho nízkej výšky v porovnaní s
vynaložením nákladov a času pri individuálnom uplatňovaní nároku. No predstavme si: ak banka vyberie
takýto nezákonný poplatok pri 100 000 klientoch, to znamená, že jej nezákonný zisk bude zodpovedať
sume 500 000 eur, čo už nie je nezanedbateľná suma. Ďalšia situácia môže spočívať v tom, že banka v
dôsledku chyby v systéme nesprávne účtovala poplatok za výber kartou v bankomatoch danej banky v
prípade študentských účtov v období jedného mesiaca (vo výške 30 centov za každý výber). Opäť tu
pôjde o bezdôvodné obohatenie na strane banky (plnenie bez právneho dôvodu), no určenie výšky
individuálnych nárokov bude v porovnaní s predchádzajúcim príkladom náročnejšie, keďže niektorí
študenti vybrali hotovosť z bankomatov danej banky v inkriminovaný mesiac jedenkrát, niektorí
trikrát, niektorí dokonca šesťkrát a pod. Ich nároky sú však dostatočne homogénne na to, aby sa
mohli prejednať v kolektívnom procese, keďže vo výroku rozsudku nemusí byť uvedená konkrétna výška
celkových nárokov a v rámci výkonu rozhodnutia možno po preukázaní počtu výberov kartou v daný
mesiac vymáhať konkrétnu sumu, prípadne možno uvažovať o tom, že súd uloží žalovanému zložiť do
súdnej úschovy určité finančné plnenie, ktoré bude rozdelené medzi spotrebiteľov z danej skupiny po
preukázaní jeho nároku a pod.; tieto spôsoby rozdelenia rozoberáme ďalej. Rovnako môžeme hovoriť o
príklade telekomunikačnej spoločnosti, ktorá klientom plošne zámerne nesprávne počíta dĺžku
hovorov.
V rámci konania o kolektívnej žalobe existuje možnosť, keď súd v kolektívnom procese
nebude rozhodovať o výške nárokov, rozhodne len o ich základe, a výšku jednotlivých nárokov si
budú môcť jednotliví spotrebitelia uplatňovať v individuálnych
konaniach.
14) Balarin a Tichý uvádzajú, že takýto postup by nemal byť v
kolektívnom procese uprednostňovaný, a teda prednosť má byť daná postupom, ktoré zaistia úplne
vyriešenie sporu. Na druhej strane je však veľký predpoklad, že po právoplatnosti medzitýmneho
rozsudku dôjde zo strany podnikateľa k uzavretiu dohody s mnohými spotrebiteľmi, resp. k
dobrovoľnému plneniu podnikateľa.15) Rozhodnúť o základe veci je možné
nielen v rámci systém opt - in,
ale je to možné aj pri opt - out
variante, napríklad
tak, že súd v medzitýmnom rozsudku určí najneskoršiu lehotu, v ktorej môžu dotknuté osoby podať
individuálne žaloby; tí, ktorí nepodajú žalobu, sa môžu ďalej domáhať individuálne svojich práv,
avšak už sa na nich nevzťahuje medzitýmny rozsudok.16) Podľa nášho názoru by
takýto modus
mohol byť vhodný aj pri navrhovanej kombinácii opt - in
a opt - out
systému pre Slovenskú republiku, pričom opt - out
by bol využívaný v kolektívnych sporoch,
kde je majetkový nárok jednotlivých dotknutých spotrebiteľov štandardne nižší ako 200 eur. Stále
však platí, že rozhodnúť len o základe veci by mal súd v kolektívnych sporoch výnimočne, keďže v
týchto prípadoch by mohlo dôjsť k následnému zahlteniu súdov a kolektívny proces by až tak dôsledne
nebol vyjadrením procesnej ekonómie.Ďalej je možné, aby súd v rozsudku Takáto možnosť správnych orgánov by vyžadovala riadnu legislatívnu úpravu následného
uplatnenia práva na súde, išlo by tu o systém kolektívnej nadväznej žaloby po konštatovaní porušenia
práva správnym orgánom.20) Podľa nášho názoru nie je slovenské právne
prostredie na takúto úpravu pripravené.21)
určil súhrnnú výšku nároku a prikázal žalovanému,
aby ju odviedol na osobitný účet,
17) pričom nakladanie s finančnými
prostriedkami na ňom bude pod dohľadom súdu a žalobca bude zodpovedný za prerozdelenie vysúdeného
nároku spotrebiteľom zúčastneným na konaní podľa doloženej výšky jednotlivých nárokov, v prípade
nižšej vysúdenej sumy ako doložené nároky sa vysúdená suma rozdelí pomerne. Prípadne možno uvažovať
o uložení povinnosti uhradiť sumu do súdnej úschovy.18) Pre prípad opt -
out
systému by sa mal nerozdelený vysúdený nárok použiť na účely ochrany spotrebiteľov
všeobecne. Opt - in
systém je výhodnejší z toho hľadiska, že súdu je pred rozhodnutím vo veci
samej známa výška uplatňovaných nárokov, a teda predmetný systém predchádza možným komplikáciám
najmä s nedostatočnou výškou požadovaného nároku. V Návrhu Legislatívneho zámeru Spotrebiteľského
zákonníka sa uvádza, že sa zváži: "zavedenie oprávnenia orgánov dohľadu v odôvodnených prípadoch
uložiť obchodníkovi v rozhodnutí o uložení administratívnoprávnej sankcie tiež povinnosť zložiť
zábezpeku do notárskej úschovy ako akejsi minimálnej záruky na uspokojenie nárokov spotrebiteľov,
ktorých práva boli konaním obchodníka porušené".
19) Je pravdou, že
kolektívne mechanizmy nápravy prinášajú prieniky medzi činnosťou správnych orgánov a činnosťou
súdov, no nepovažujeme za vhodné, aby v súčasnosti v podmienkach Slovenskej republiky, keď dosiaľ
nemáme dostatočné skúsenosti s kolektívnym procesom, bola daná právomoc správnych orgánov uložiť
podnikateľovi povinnosť zložiť finančnú sumu ako záruku na uspokojenie nárokov spotrebiteľov pro
futuro
.3. Náhrada trov konania a financovanie kolektívnych žalôb
Vo vzťahu k náhrade trov v kolektívnom procese nenájdeme v Návrhu Legislatívneho zámeru
Spotrebiteľského zákonníka, ako ani v Návrhu Stratégie spotrebiteľskej politiky na roky 2014 - 2020
žiadnu zmienku. Čiastočne sa tam spomína len potreba finančného zabezpečenia spotrebiteľských
organizácií.22)
V členských štátoch EÚ, ktoré majú zavedený systém kolektívnych žalôb s možnosťou
požadovať majetkové nároky, platí zásada
"
a z toho vychádza aj čl. III bod 13 odporúčania Komisie 2013/396/ EÚ o spoločných
zásadách pre mechanizmy kolektívneho uplatňovania nárokov na prikázanie zdržania sa určitého konania
a na náhradu škody v členských štátoch v súvislosti s porušením práv vyplývajúcich z práva EÚ (ďalej
ako "odporúčanie o spoločných zásadách pre mechanizmy kolektívneho uplatňovania nárokov"). Práve
táto zásada výrazne zabraňuje šikanóznym, resp. neodôvodneným kolektívnym žalobám.neúspešná strana konania platí
" (tzv. loser pays
principle),Podľa nášho názoru by sa pri výpočte náhrady trov konania mal v podmienkach Slovenskej
republiky uplatňovať rovnaký režim ako dnes, a teda by sa malo vychádzať z výšky základnej sadzby
tarifnej odmeny. Jednou z možností je, že výška tarifnej odmeny za jeden úkon právnej služby by sa
určovala v závislosti od výšky výpočtového základu obdobne, ako je to dnes pri
§ 11 ods. 1 vyhlášky Ministerstva spravodlivosti SR č.
655/2004 Z.z. o odmenách a náhradách advokátov za poskytovanie právnych služieb v platnom
znení, čo v roku 2017 zodpovedá sume 68 eur, pričom v prípade kolektívnej ochrany práv by bolo možné
určite uvažovať o vyššej sume za jeden úkon právnej služby. Druhou možnosťou je, že výška tarifnej
odmeny advokáta za úkon právnej služby by sa určovala v závislosti od hodnoty sporu. V prípade
princípu
opt - in
by bola rozhodujúca hodnota sporu v čase uskutočnenia úkonu právnej služby
v prípade, ak by bolo možné prihlásenie dotknutého spotrebiteľa počas celého konania pred súdom
prvej inštancie až do rozhodnutia prvoinštančného súdu. V prípade možnosti ustanovenia najneskoršej
lehoty na prihlásenie do konania súdom vyslovujeme názor, že tarifná odmena by bola závislá od
hodnoty sporu v čase k uplynutiu lehoty na prihlasovanie do konania. Ak by sme zvolili systém opt
- out,
určenie hodnoty sporu nie je jednoduchou záležitosťou, preto je namieste uvažovať o výške
tarifnej odmeny závisiacej od výšky výpočtového základu. Podľa nášho názoru treba pri výpočte
výšky náhrady trov konania v oboch prípadoch
Takýto
spôsob navrhujeme zvoliť z dôvodu, že v opačnom prípade by mohlo dôjsť k príliš vysokej náhrade trov
konania, a to by mohlo negatívne vplývať na reálnu možnosť vedenia konaní o kolektívnych žalobách a
odrádzať žalobcov. Uvedené konštatovanie je na druhej strane potrebné spojiť s dôkladnými zárukami,
ktoré budú zaručovať kvalifikovanosť žalobcov na vedenie takýchto konaní, teda aby konania neboli
začaté neodôvodnene uvedomujúc si, že náhrada trov konania aj v prípade neús(opt - in, opt - out)
vychádzať z výšky
základnej sadzby tarifnej odmeny advokáta v závislosti od výšky výpočtového základu.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).