Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Korupcia a transparentnosť verejného obstarávania v podmienkach SR
Korupcia a transparentnosť verejného obstarávania v podmienkach
SR
JUDr.
Monika
Hullová
PhD.
Katedra kriminálnej polície Akadémie PZ v Bratislave
Pracovníci Akadémie PZ v Bratislave vykonali v rokoch 2011 - 2013 výskumnú sondu
(prieskum) s cieľom posúdiť úroveň transparentnosti verejného obstarávania v podmienkach SR. Účelom
tejto aktivity je vytvorenie podkladov pre spracovanie a obhájenie potreby realizácie
vedecko-výskumnej úlohy, ktorej predmetom bude identifikácia a explanácia príčin, prejavov a
dôsledkov korupčného konania v systéme verejného obstarávania. V realizovanom prieskume boli využité
obsahové a kauzálne analýzy dokumentov, v ktorých sú sumarizované informácie charakterizujúce
problémy verejného obstarávania. Osobitne významné boli zistenia z vykonaných rozhovorov s
podnikateľmi, ktorí participovali na verejnom obstarávaní (8 podnikateľských subjektov). Takto
získané poznanie bolo logickými operáciami spracované do podoby tejto štúdie, pričom k
objektivizácii tohto poznania realizátori využili aj výsledky cieľavedome realizovaných
matematicko-štatistických analýz.
Identitu potreby riešenia problémov, ktoré sú zakomponované v názve tejto štúdie, určuje
celý rad vnútroštátnych a medzinárodných dokumentov, v obsahu ktorých sú systémovo spracované
hodnotenia transparentnosti vereného obstarávania. V intenciách stanovísk "Balík o ochrane legálneho
hospodárstva" a "Balík opatrení v oblasti verejného obstarávania" z roku 2012, nelegálne
hospodárstvo prehlbuje deficity štátov, brzdí kroky orgánov verejnej moci namierené proti kríze,
znižuje objem investícií, podporuje odliv kapitálu a oslabuje dôveru občanov voči ich zástupcom a
inštitúciám.1)
Po druhé, podľa názoru odborníkov, nedostatočná transparentnosť pri verejnom obstarávaní
vedie k
-
mrhaniu verejnými prostriedkami (podľa ustálených odhadov o 5 - 15%),
-
úplatkárstvu a korupcii, teda k porušovaniu spoločenskej morálky, kde škody na úkor
spoločnosti rádovo prevyšujú priame hospodárske škody na verejných
prostriedkoch.2)
Po tretie, zo správy Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) za rok 2012 vyplýva, že
problémy s verejným obstarávaním boli tretím najčastejším dôvodom pre sťažnosti občanov adresované
ministerstvám, ostatným ústredným orgánom štátnej správy a iným subjektom verejnej správy. Kontrolou
NKÚ sa zistilo, že pri verejnom obstarávaní niektoré subjekty (konkrétne išlo o 3 obce)
nepostupovali podľa zákona, resp. nevykonali verejné obstarávanie ani prieskum trhu a práce boli
obstarané iba priamym zadaním zákazky.3)
Ako to vyplýva z medializovanej kauzy tunelovania v Bratislavskej župe, v rámci verejného
obstarávania je často náročné identifikovať nezákonný postup:
Bratislavský samosprávny kraj minul
od roku 2010 na opravu 215 havárií 11,1 milión eur, pričom ani v jednom prípade to neriešil formou
verejného obstarávania. Podozrivý je počet havárií (v ostatných krajoch sa pohybuje v počte 0 - 3),
ako aj výška jednotlivých zákaziek, ktorá nepresiahla 200 000 eur, nad túto sumu by župa musela
vyhlásiť súťaž. Okrem toho z objednávok vyplýva, že sa neriešili havárie, ale klasické stavebné a
rekonštrukčné práce.
Po štvrté, súvislosť korupcie a verejného obstarávania možno nepriamo vyvodiť zo zákonnej
definície verejného obstarávania.4) Je to práve možnosť rozhodnúť o
exkluzivite uzavretia zmluvy s peňažným plnením, ktorá sa v bežnom živote v určitých prípadoch stáva
dominantným motívom pre spáchanie korupčného trestného činu v tejto oblasti. Zjednodušene povedané,
veľký objem finančných prostriedkov plynúci z verejného obstarávania vytvára neoficiálny
"background" korupcie. Okrem toho, možnosť byť dodávateľom verejnej správy sa spája s nespornými
benefitmi, kde možno zaradiť relatívne vysokú finančnú hodnotu dodávky a jej pomerne dlhodobú
trvácnosť, vrátane prípadnej opakovateľnosti objednávok. Na záver tohto exkurzu možno spomenúť aj v
dnešnom svete nie zanedbateľnú spoľahlivosť finančnej úhrady.
Analogicky, prieskumy verejnej mienky organizované agentúrou FOCUS pre TIS v roku 2012
jednoznačne potvrdzujú súvislosť korupcie a verejného obstarávania. Až 28% opýtaných sa domnieva, že
ku korupcii vo verejnom obstarávaní dochádza takmer vždy a 51% respondentov si myslí, že k nej
dochádza často.5)
Problematiku verejného obstarávania v podmienkach SR upravuje
zákon o verejnom obstarávaní,6)
pričom tento zákon bol opakovane novelizovaný (v rozmedzí
rokov 2006 - 2013 to bolo až 21-krát). Jedným z dôvodov takýchto nevyhnutných zmien
vnútroštátnej právnej úpravy verejného obstarávania bolo zvyšovanie jeho transparentnosti a
funkčnosti, ako aj minimalizácia korupcie na úseku zadávania verejných
zákaziek.7)
V tejto súvislosti možno hovoriť o existencii premysleného systému nástrojov, ktorý si
kladie za cieľ zvýšenie čistoty verejného sektora. Na účely tejto štúdie možno tieto nástroje, z
pohľadu ich obsahu a formy, čisto teoreticky rozdeliť do piatich základných oblastí:
1.
Zadávanie verejných zákaziek a súťaž návrhov,
2.
Koncipovanie a uzatváranie zmlúv,
3.
Rozhodovanie a vyhodnocovanie,
4.
Kontrola,
5.
Zverejňovanie informácií.
Oblasť zadávania verejných zákaziek, súťaže návrhov, koncipovania a
uzatvárania zmlúv
Všeobecne vzaté, obstarávateľ a verejný obstarávateľ sú pri zadávaní zákaziek povinní
striktne rešpektovať princípy rovnakého zaobchádzania, transparentnosti, hospodárnosti a
efektívnosti. Akceptácia týchto zásad vytvára dostatočné záruky na elimináciu eventuálnej
diskriminácie uchádzačov a záujemcov o tieto zákazky.
Z výsledkov nami realizovaného prieskumu vyplýva, že pri zadávaní verejných zákaziek
zohráva dôležitú úlohu transparentnosť, ktorá je spájaná s verejným vyhlásením metód verejného
obstarávania, ako aj s podrobným a presným uvedením kritérií, podľa ktorých sa budú ponuky hodnotiť
(napr. kvalita, cena, technické vyhotovenie, estetické a funkčné charakteristiky). Tieto náležitosti
sa musia stať obligatórnou súčasťou zmluvy. V minulosti práve absencia detailnejšieho právneho
vymedzenia umožňovala, že proces rozhodovania mal výrazne subjektívny charakter, čím sa vytvárali
vhodné podmienky na korupčné správanie aktérov verejného obstarávania.
Nevyhnutnou požiadavkou efektívneho verejného obstarávania je splnenie určených podmienok
samotným uchádzačom (napr. osobné, finančné a ekonomické postavenie, technická a odborná
spôsobilosť). V tejto súvislosti je vhodné zvýrazniť, že verejný obstarávateľ je povinný uviesť
podmienky účasti v oznámení o vyhláse
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).