Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Kto sa môže zúčastniť verejného obstarávania?
Kto sa môže zúčastniť verejného obstarávania?
Doc. JUDr.
Katarína
Kalesná
CSc.
Ústav európskeho práva, Právnická fakulta UK, Bratislava.
KALESNÁ, K.: Kto sa môže zúčastniť verejného obstarávania? Právny obzor, 102,
2019, č. 3, s. 224 - 233.
Who May Take Part in Public Procurement?
Competition belongs to the main principles
of public procurement. Public procurement has to be opened to competition in order to fullfil the
main objectives of public procurement - to select a bid most covenient as quality-price ratio
principle is concerned. The article gives a more detailed analysis of economic subjects as possible
public procurement participants. It explores differences in understanding the key concepts -
undertaking, consortium
, economic activity- from the point of view of both branches of economic
regulation. at the same time it offers solutions how to develop competition in public procurement -
on one hand through adequate interpretation of the relevant concepts, on the other hand, eventually,
by amending the public procurement legal regulation.1)Key words:
competition, public procurement, economic subjects, undertaking,
economic activity, economic unit, consortium
1. Úvod
Potreba zabezpečiť súťaž vo verejnom obstarávaní, ktorá je zrejmá aj z jednotlivých
smerníc relevantných pre verejné obstarávanie2), rezultuje z poznania, že
funkcie verejného obstarávania, najmä možnosť vybrať ponuku, ktorá je ekonomicky
najvýhodnejšia3) z hľadiska pomeru "kvalita - cena"4),
možno dosiahnuť len v súťažnom prostredí, lebo "efektivita verejného obstarávania...je podmienená
existenciou súťaže..."5) verejné obstarávanie, na dôvažok, predstavuje v
súčasnosti veľmi významnú súčasť vnútorného trhu, keďže podľa údajov OECD výdavky na verejné zákazky
reprezentujú 10 - 15 percent hDP. verejné obstarávanie teda musí byť v súlade s princípmi vnútorného
trhu, v prvom rade s jeho základným princípom a podmienkou funkčnosti celého trhového mechanizmu -
hospodárskou súťažou. Preto "verejné obstarávanie musí byť otvorené
súťaži".6) Právo verejného obstarávania a súťažné právo sa tradične považujú
za dve relatívne samostatné oblasti ekonomickej regulácie vnútorného trhu7),
ktoré majú mnohé prieniky, mnohé spoločné ciele, ale aj konfliktné
body.8)
2. Hospodárske subjekty vo verejnom
obstarávaní
2.1. Pojem podnik
Ako je všeobecne známe, európske súťažné právo nedisponuje legálnou definíciou pojmu
podnik, hoci podnik je adresátom základných súťažných pravidiel zakotvených v čl. 101 a 102 zmluvy o
fungovaní EÚ (ďalej zFEÚ). Judikatúra Súdneho dvora EÚ však vytvorila širokú definíciu pojmu podnik
ako súboru osobných, vecných a imateriálnych faktorov podriadených samostatnému právnemu subjektu, s
ktorými tento subjekt sleduje určitý hospodársky účel.9) Právna forma ani
konkrétne zameranie hospodárskej činnosti či spôsob financovania nie sú na vymedzenie tohto pojmu
relevantné.10) Kriteriálna z hľadiska jeho pojmového vymedzenia je jeho
činnosť, nie povaha samotnej entity.11) Táto široká definícia pojmu podnik
je nepochybne motivovaná ambíciou dosiahnuť široký záber aplikácie súťažných pravidiel EÚ. Pojem
podnik sa tak aplikuje na podniky vo verejnej i súkromnej sfére, na samostatné podniky, spoločnosti,
ale aj na celé hospodárske jednotky, zahŕňajúce najčastejšie materskú a dcérske spoločnosti, ktoré
pôsobia na trhu ako jediný hospodársky subjekt, hoci sú právne
samostatné.12) To znamená, že pojem "ekonomická jednotka" nie je v EÚ
nevyhnutne viazaný na samostatnú fyzickú alebo právnickú
osobu.13)
Aplikácia súťažných pravidiel zFEÚ na oblasť verejného obstarávania teda bude závisieť od
konzistentného chápania pojmu podnik v oboch oblastiach ekonomickej regulácie vnútorného
trhu.
2.1.1. Hospodárska činnosť
Ako sme už uviedli, judikatúra Súdneho dvora EÚ vytvorila "funkčný a neformálny prístup k
pojmu podnik".14) Pojem entita, používaný v súvislosti s pojmovým vymedzením
podniku zahŕňa fyzické i právnické osoby, rovnako ako štátne orgány a iné verejné
entity15) Súťažné pravidlá zakotvené v zFEÚ (čl. 101 a 102 zFEÚ) sa vzťahujú
rovnako na súkromné i verejné podniky, ktoré vykonávajú priemyselné alebo obchodné
aktivity.16) antitrustové pravidlá sa však nebudú aplikovať priamo na
aktivity členských štátov.17) Určitá výnimka platí aj pre podniky poverené
poskytovaním služieb všeobecného hospodárskeho záujmu, ktoré podliehajú podľa čl. 106 ods. 2 zFEÚ
hospodárskej súťaži "za predpokladu, že uplatňovanie týchto pravidiel neznemožňuje právne alebo v
skutočnosti plniť určité úlohy, ktoré im boli zverené."18) aplikáciu
súťažných pravidiel na súkromné i verejné podniky potvrdil aj Súdny dvor EÚ, avšak "obmedzil ich
záber na prípady, v ktorých verejné podniky vyvíjajú ekonomickú aktivitu, a konzekventne vylúčil
aplikáciu "antitrustových" pravidiel v prípadu výkonu verejnej
moci".19)
Pri tomto rozlíšení by sa mohlo na prvý pohľad zdať, že verejné obstarávanie bude tiež
podliehať základným súťažným pravidlám vzhľadom na to, že ide o čisté obchodné alebo ekonomické
aktivity20), avšak práve v tejto súvislosti sa možno stretnúť "so
špecifickou interpretáciou pojmu podnik - a konkrétnejšie požiadavky vykonávať ekonomickú
aktivitu".21)
Podmienka výkonu ekonomickej aktivity pritom vystupuje ako definičný znak vymedzenia pojmu
podnik, a teda jej interpretácia má rozhodujúci význam pre chápanie tohto pojmu, záber jeho
aplikácie v súťažnom práve i práve verejného obstarávania.
Všeobecný súd prehodnotil význam pojmu podnik v prípade FENIN.22)
z hľadiska skutkových okolností prípadu bola FENIN španielska asociácia väčšiny podnikov
uvádzajúcich na trh zdravotnícky tovar a vybavenie v španielsku. zdravotnícke zariadenia (nemocnice
a pod.) nakupovali zdravotnícke potreby prostredníctvom FENINu. Predmetom konania bola sťažnosť
FENINu, že zdravotnícke zariadenia zneužili svoje dominantné postavenie odkladaním platby za tovar
získaný cez FENIN. všeobecný súd23) zdôraznil, že podnik musí vykonávať
hospodársku činnosť, ktorú charakterizoval ako ponúkanie tovaru alebo služieb na trhu, a nielen
čistý nákup tovaru. Súd tak rozlíšil kúpu tovaru za účelom ďalšej hospodárskej aktivity od kúpy
tovaru na účely služieb verejnosti financovanú na princípe solidarity z príspevkov zo sociálneho
zabezpečenia, ktorú za hospodársku činnosť nepovažoval. zdravotnícke zariadenia
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).