Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Mechanizmy uplatňovania práva na náhradu jadrovej škody z pohľadu pôvodnej a novej slovenskej zodpovednostnej jadrovej legislatívy a civilného procesu
Mechanizmy uplatňovania práva na náhradu jadrovej škody z pohľadu pôvodnej a novej
slovenskej zodpovednostnej jadrovej legislatívy a civilného
procesu
Príspevok vznikol v rámci riešenia grantového projektu VEGA č.1/0256/12
"Občianskoprávny režim zodpovednosti za jadrové škody - perspektívy a možnosti jeho ďalšieho vývoja
na úrovni slovenského, medzinárodného a európskeho práva".
JUDr.
Marianna
Novotná
PhD.
Katedra občianskeho a obchodného práva, Právnická fakulta TU v
Trnave
Mgr.
Martina
Uhliarová
PhD.
Katedra občianskeho a obchodného práva, Právnická fakulta TU v
Trnave.
NOVOTNÁ, M. - UHLIAROVÁ, M.: Mechanizmy uplatňovania práva na náhradu jadrovej
škody z pohľadu pôvodnej a novej slovenskej zodpovednostnej jadrovej legislatívy a civilného
procesu. Právny obzor, 98, 2015, č.3, s.238 - 255.
Mechanisms of the application of the right to compensation for nuclear damage from the
perspective of the initial and the new Slovak nuclear liability law and civil proceedings on civil
liability.
Aim of this paper is to analyze the procedural aspects of the exercise of the right to
compensation for nuclear damage. The right to compensation for nuclear damage is derived from the
fundamental questions dealing with nature of the case, jurisdiction, definition of active and
passive legitimized participants as well as status of the provider of financial security for nuclear
liability in civil proceedings. Detailed explanation of procedural aspects of nuclear damages is
followed by an analysis of the substantive provisions of the Vienna Convention on Liability for
Nuclear Damage - as an international source of nuclear liability legislation, provisions of the
Atomic Act and the new Act on Civil Liability for Nuclear Damage and its Financial Coverage
(effective from 1st January, 2016) - as a national source of nuclear liability legislation, which
are considered to be the essential prerequisites of decisions relating to the compensation for
nuclear damage. The paper also points out the specifics the nuclear liability legislation is dealing
with (statutory limitation of the amount of compensation for nuclear damage, absence of distribution
mechanisms of available funds etc.) and the court in the decision-making process shall
solve.Key words:
Nuclear safety, nuclear damage, jurisdiction of court, delinquent
law, nuclear plant operator, expiration of right to compensation for nuclear damage, the Vienna
Convention on Civil Liability for Nuclear Damage, Protocol to Amend the Vienna
Convention
1. Úvod
Zodpovednosť za jadrovú škodu je špecifickým inštitútom deliktného práva, ktorý však
vykazuje tak vo vzťahu k všeobecnému deliktnému právu, ako aj vo vzťahu k jadrovému právu viaceré
osobitosti odôvodňujúce
sui generis
postavenie týchto zodpovednostných vzťahov.V rámci všeobecného deliktného práva je osobitné postavenie tohto inštitútu prezentované
vylúčením daného druhu zodpovednosti z úpravy všeobecného deliktného práva a kreovaním osobitnej
právnej úpravy na úrovni medzinárodného práva (Viedenský
dohovor o zodpovednosti za jadrovú škodu?1) (ďalej ako
Viedenský dohovor
) a Spoločný protokol k
aplikácii Viedenského dohovoru a
Parížskeho dohovoru2) (ďalej
ako Spoločný protokol
) ako medzinárodné dohovory, ktorými je SR viazaná v oblasti
hmotnoprávnych a procesnoprávnych aspektov náhrady jadrovej škody),3) rovnako
ako na úrovni národného právneho poriadku, v rámci ktorého sú do 1. januára 2016 právne vzťahy
zodpovednosti za jadrovú škodu začlenené v rámci siedmej časti zákona č.
541/2004 Z.z. o mierovom využívaní jadrovej energie
(atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých
zákonov (ďalej ako atómový zákon
) a s
účinnosťou od 1. januára 2016 v osobitnom zákone č.
54/2015 o občianskoprávnej zodpovednosti za jadrovú
škodu a o jej finančnom krytí a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej ako zákon o
zodpovednosti za jadrovú škodu
), ktorý nahradí pôvodnú právnu úpravu zodpovednosti za jadrovú
škodu v atómovom zákone.Odchýlky od všeobecnej právnej úpravy deliktnej zodpovednosti spočívajú predovšetkým v
právnom prenesení zodpovednosti na prevádzkovateľa jadrového zariadenia, status ktorého sa odvíja od
výsledku povoľovacieho konania Úradu jadrového dozoru SR4) (ďalej ako ÚJD
SR), ako aj v zákonnej limitácii zodpovednosti prevádzkovateľa jadrového zariadenia, vymedzenej
osobitne pre jadrové zariadenia na energetické účely a pre ostatné jadrové zariadenia. S limitáciou
zodpovednosti úzko súvisí povinnosť prevádzkovateľa zabezpečiť krytie svojej zodpovednosti za
jadrovú škodu v súlade s princípom kongruencie (zhody rozsahu zodpovednosti a jej krytia)
prostredníctvom poistenia alebo iného druhu finančného
zabezpečenia.5)
Za špecifikum, ktoré do značnej miery ovplyvňuje a v určitom rozsahu zároveň komplikuje
riešenie niektorých hmotnoprávnych aspektov náhrady jadrovej škody a obdobne sťažuje (najmä v
prípade náhrady jadrovej škody presahujúcej hranice štátov - tzv.
transboundary nuclear
damage
), riešenie otázky procesnoprávneho uplatnenia takýchto práv, možno považovať vzájomné
prelínanie sa medzinárodnoprávneho režimu jadrovej zodpovednosti reprezentovaného
Viedenským dohovorom ako samovykonateľnou
medzinárodnou zmluvou s národnou úpravou zodpovednosti za jadrovú škodu.V prípade vzniku cezhraničnej jadrovej škody v dôsledku jadrových havárií, ktoré majú
široký plošný rozsah, t.j. zasahujú územie aj niekoľkých štátov, je pre účely domáhania sa náhrady
škody spôsobenej jadrovou udalosťou poškodeným nevyhnutné vyriešiť primárne otázku právomoci súdov
(t.j. súd(y) ktorého štátu má (majú) právomoc konať v danej veci) a následne v rámci vnútroštátnej
súdnej sústavy určenie príslušnosti konkrétneho súdu (súdov) na konanie o náhrade jadrovej
škody.
Riešenie značne komplikovanej situácie pri určovaní medzinárodnej právomoci súdu
oprávneného konať vo veci náhrady jadrovej škody zahŕňajúcej kombinácie štátov, na ktoré sa vzťahujú
procesnoprávne pravidlá jedného z dvoch medzinárodných režimov reprezentovaných
Viedenským dohovorom o zodpovednosti za jadrové
škody6) a Parížskym dohovorom o
zodpovednosti voči tretím stranám v oblasti jadrovej energie7) a
štátov, ktoré nie sú ich súčasťou, ako aj štátov, na ktoré sa vzťahuje alebo nevzťahuje úniová
legislatíva v tejto oblasti (nariadenie Brusel I
bis
),8),9) presahuje obsahové zameranie tohto
príspevku.10) Z tohto dôvodu sa autorky nebudú tejto problematike bližšie
venovať a zamerajú sa len na otázky odvíjajúce sa výlučne od postavenia slovenského súdu ako súdu,
právomoc ktorého bola Viedenským dohovorom o občianskoprávnej
zodpovednosti za jadrové škody (príp. v nadväznosti na Spoločný protokol k aplikácii
Viedenského dohovoru a
Parížskeho dohovoru) založená ako právomoc súdu
oprávneného konať a rozhodovať vo veci náhrady jadrovej škody.2. Žaloba a účastníci konania
Konanie o žalobe na náhradu jadrovej škody je svojou povahou sporové konanie. Žaloba musí
spĺňať náležitosti podľa ust. § 42 v spojení s ust.
§ 79 zákona č.99/1963 Zb.
Občianskeho súdneho poriadku v platnom znení (ďalej len
"Občiansky súdny poriadok" alebo
"OSP"). V tejto súvislosti nie je cieľom príspevku
podávať návod na koncipovanie žaloby na náhradu škody spôsobenej jadrovou udalosťou, ale poukázať na
určité špecifiká konania na základe tohto druhu žalôb.
2.1 Aktívne vecne legitimovaný subjekt
Aktívne vecne legitimovaný subjekt je osoba poškodená jadrovou udalosťou, t.j. osoba,
ktorej vznikol špecifický druh ujmy - jadrová škoda. Za jadrovú škodu sa v súlade s právnou úpravou
Viedenského dohovoru považuje za kumulatívneho
splnenia podmienky kauzálneho prepojenia škody s rádioaktívnymi vlastnosťami v definícii
čl. I ods. 1 písm. k) Viedenského dohovoru
uvedených jadrových materiálov, ujma na živote alebo ujma na zdraví a strata alebo poškodenie
majetku. Iné ujmy možno posudzovať ako jadrovú škodu iba v prípade, ak tak ustanovuje právny
poriadok súdu, ktorý je oprávnený konať a rozhodovať vo veci náhrady jadrovej škody (). Tieto môžu byť predmetom kompenzácie iba vtedy a v takom rozsahu, v akom ich vnútroštátny
právny poriadok za jadrovú škodu označuje alebo v akom ich všeobecné deliktné
právo alebo súdna prax štátov subsumuje pod pojem ujma na živote, na zdraví alebo na majetku.
Slovenská republika využila predmetné zmocňovacie ustanovenie
Viedenského dohovoru11) a
základnú definíciu jadrovej škody aplikovateľnú podľa
Viedenského dohovoru rozšírila zákonným ustanovením
§ 29 ods. 5 atómového zákona o nevyhnutné
opatrenia na odvrátenie alebo zníženie ožiarenia alebo na obnovenie predošlého alebo obdobného stavu
životného prostredia, ak tieto opatrenia boli vyvolané v dôsledku jadrovej udalosti a povaha veci to
umožňuje. Nový zákon o zodpovednosti za jadrovú škodu však uvedené zmocňovacie ustanovenie už
nevyužil a v § 3 ods. 2 nadviazal koncept
jadrovej škody výlučne na jej vymedzenie v pôvodnom (nerevidovanom) znení
Viedenského dohovoru. Redukovaním rozsahu škôd, ktoré
možno považovať za jadrovú škodu, obmedzila nová právna úprava v porovnaní s úpravou účinnou do
1.1.2016 nepriamym spôsobom okruh poškodených subjektov oprávnených uplatňovať si právo na náhradu
škody v režime zodpovednostného jadrového práva. Kompenzácia inej ujmy ako ujmy na zdraví, živote,
straty alebo poškodenia majetku v režime náhrady jadrovej škody je podľa novej právnej úpravy
vzhľadom na dikciu zákona neprípustná a vzhľadom na presne ohraničený koncept jadrovej škody nebude
možné rozširovať okruh poškodených subjektov ani prostredníctvom extenzívneho výkladu.
lex
fori
expressis verbis
Prijaté riešenie je prekvapujúce najmä vzhľadom na to, že medzinárodným trendom je skôr
rozširovanie základnej koncepcie jadrovej škody vyplývajúcej z dohovorov prvej generácie, pričom
takéto smerovanie potvrdzujú aj zodpovednostné jadrové dohovory tzv. druhej generácie, ktorými boli
doplnené pôvodné znenia tak Viedenského dohovoru
(revidovaný Protokolom z r. 199712) ),13) ako aj
Parížskeho dohovoru (revidovaný Protokolom z r.
200414) ).
2.2 Pasívne vecne legitimovaný subjekt
Postavenie pasívne vecne legitimovaného subjektu vyplýva zo zodpovednostnej jadrovej
legislatívy, konkrétne z čl. II ods. 1 Viedenského
dohovoru v nadväznosti na čl. I písm. c)
Viedenského dohovoru a na úrovni vnútroštátnej právnej úpravy z ustanovenia
§ 29 ods. 2 atómového zákona, resp. podľa novej
právnej úpravy z § 4 zákona o občianskoprávnej
zodpovednosti za jadrovú škodu. V súlade s uvedenými normami je pasívne legitimovaným
subjektom výlučne prevádzkovateľ jadrového zariadenia. Z pohľadu hmotného práva je toto normatívne
prenesenie zodpovednosti výlučne na osobu prevádzkovateľa (
legal channeling
) za súčasného
vylúčenia zodpovednosti akéhokoľvek iného subjektu, ktorý by prichádzal do úvahy ako zodpovedný
subjekt (napr. osoba, ktorá sa podieľala na výstavbe jadrového zariadenia v prípade konštrukčných
nedostatkov) jedným zo špecifík zodpovednostnej jadrovej legislatívy. Zásada koncentrácie
zodpovednosti v osobe prevádzkovateľa vylučuje možnosť vyvodiť zodpovednosť za jadrovú škodu podľa
ustanovení všeobecného deliktného práva.15) Ak by v konaní o náhradu
jadrovej škody vystupoval ako žalovaný účastník iný subjekt ako prevádzkovateľ, súd by takúto žalobu
z dôvodu nedostatku pasívnej legitimácie zamietol.Dôvody, ktoré viedli ku konštrukcii výlučnej zodpovednosti prevádzkovateľa, spočívali
predovšetkým v zamedzení výskytu procedurálnych komplikácií a v minimalizácii zdĺhavých súdnych
sporov, v ktorých by bolo potrebné v každom jednotlivom prípade stanoviť subjekt zodpovedný za
spôsobenú jadrovú škodu.16) Zároveň sa týmto krokom uľahčila procesná
pozícia poškodeného, ktorý by nie vždy musel uniesť dôkazné bremeno relevantných skutočností
svedčiacich v prospech pasívnej legitimácie iných subjektov ako prevádzkovateľa.
Keďže čl. I písm. c) Viedenského
dohovoru ponecháva v dispozičnej sfére zmluvných štátov, ktorý subjekt bude štátom určený
alebo uznaný za prevádzkovateľa jadrového zariadenia, jeho vymedzenie konkrétne upravuje
§ 29 ods. 2 atómového zákona a v novej právnej
úprave § 4 zákona o zodpovednosti za jadrovú škodu
v spojení s § 3 ods. 4 písm. a) tohto zákona.
Vo vzťahu k prevádzkovateľovi ako pasívne legitimovanému subjektu nedošlo prijatím nového zákona k
zásadnejším zmenám, za jadrovú škodu podľa medzinárodnej zmluvy, ktorou je SR viazaná
(Viedenský dohovor), zodpovedá aj naďalej subjekt,
ktorému bolo Úradom jadrového dozoru SR vydané povolenie na uvádzanie jadrového zariadenia do
prevádzky, na prevádzku jadrového zariadenia, na etapu vyraďovania alebo subjekt, ktorému bolo
vydané povolenie na prepravu rádioaktívnych materiálov. Za prevádzkovateľa sa však nepovažuje ten,
komu bolo vydané povolenie na prevádzku úložísk. Držiteľ povolenia na prepravu rádioaktívnych
materiálov ako zodpovedný subjekt je jedinou výnimkou zo zásady koncentrácie zodpovednosti v osobe
prevádzkovateľa jadrového zariadenia.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).