Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Náčrt teoretickoprávnej koncepcie multicentrického právneho systému (Zarys teoretycznoprawnej koncepcji multicentrycznego systemu prawa)
Náčrt teoretickoprávnej koncepcie multicentrického právneho systému (Zarys
teoretycznoprawnej koncepcji multicentrycznego systemu prawa)
Vedecká práca financovaná Ministerstvom vedy a vysokého školstva z prostriedkov pre
vedu v rokoch 2008-2010 ako výskumný projekt č. N 110 196 334.
M.J.
Golecki
B.
Wojciechowski
GOLECKI, M. J. - WOJCIECHOWSKI, B.: Náčrt teoretickoprávnej koncepcie
multicentrického právneho systému (Zarys teoretycznoprawnej koncepcji multicentrycznego systemu
prawa) (preklad E. Bárány). Právny obzor, 92, 2009, č. 3, s. 213 -
227.
Koncepcia multicentrického právneho systému ako uchopenie vzťahov právnych poriadkov
štátu, EÚ, Rady Európy, Európsky súdny dvor a poľský Ústavný súd o vzťahu práva EÚ a poľskej ústavy.
Zásady vzájomne priaznivého výkladu a kooperatívnej aplikácie, dve roviny zásady aplikačnej
prednosti, záväznosti a uplatnenia práva, vyvodenie aplikačnej prednosti práva EÚ z poľskej
ústavy.
1. Multicentrickosť ako výskumný problém
Predmetom týchto úvah je náčrt koncepcie multicentrického právneho systému pôsobiaceho na
strete práva Európskych spoločenstiev s právom členských štátov. Multicentrickosť chápaná ako
rozdelenie kompetencií
quoad usum
medzi orgány štátu a únijné vyplýva z prijatia zásady
supremácie únijného práva, ako aj prednosti zásady účinnosti (éffet utile) tohto práva vo vzťahu k
právnym poriadkom členských štátov.Čoraz všeobecnejšie sa poukazuje na fakt, že vzťah medzi únijným právom a právom členských
štátov už nespočíva v tradične chápanej hierarchickej nadradenosti jedného systému nad druhým,
vedúcej v prípade kolízie noriem únijného práva s normami patriacimi do právneho poriadku členského
štátu ku derogácii tých druhých. Zásada supremácie únijného práva sa uskutočňuje skôr v podobe
rozhodného potvrdenia princípu účinnosti, podľa ktorej musia orgány členského štátu použiť normy
únijného práva aj v prípade ich kolízie s normami práva členského štátu, vrátane noriem obsiahnutých
v ich ústavách. Koncepcia multicentrizmu bude predstavená tak, ako ju sformulovali rozhodnutia
poľského Ústavného tribunálu.
Zaujímavým prejavom takto chápanej multicentrickosti je možnosť, aby v rámci právneho
systému štátu zároveň existovali právoplatné konečné súdne rozhodnutia odporujúce únijnému právu,
ako aj rozhodnutia súdov nižšieho stupňa priznávajúce odškodnenie jednotlivcovi v spojitosti so
skorším rozhodnutím porušujúcim únijné právo.
2. Teoretickoprávne koncepcie
multicentrickosti
V súčasnosti nemožno prehliadnuť zmeny paradigmy chápania a fungovania práva ako systému,
zvlášť jeho vertikálnej štruktúry. Mení sa pohľad na Kelsenovskú alebo Hartovskú monistickú
predstavu práva v prospech multicentrického (polycentrického),1) alebo aj
globálneho právneho systému.2) Tento jav sa opisuje aj pojmami
"pluralizmus"3) a "mnohoúrovňovosť" právnych
poriadkov.4) Oplatí sa poznamenať, že aj kritici tejto formulácie uznávajú,
že hoci je pojem multicentrickosti práva tematicky neostrým termínom, predstavuje v podstate
zaujímavé a výstižné zhrnutie nepochybnej tendencie súčasných právnych
systémov.5) Ukazuje sa totiž, že klasické dynamicko-statické väzby medzi
normami nie sú dostatočne adekvátne na opis aktuálneho právneho systému (právnych systémov), a to
rovnako, pokiaľ ide o typ systému, ako aj konkrétny systém. Vyplýva to predovšetkým z mnohosti
rôznych, vzájomne nezávislých miest tvorby práva. V tomto kontexte možno hovoriť o multicentrickosti
právneho systému6) cez prizmu "ge ometrie troch
úrovní"7) práva štátu, únie a práva tvoreného v rámci systému Rady
Európy.
Pri tomto prístupe máme do činenia s fenoménom multicentrickosti v jeho vonkajšom rozmere
(tzv.
external multicentrism
), ktorého predmetom je analýza formovania procesov tvorby a
aplikácie práva v nadštátnom kontexte, resp. akým spôsobom uvedené "decízne centrá" vstupujú alebo
môžu vstupovať do vzájomných vzťahov v rámci tohto procesu. Zmeny vo vnímaní právneho systému sú
spojené aj s tendenciou prechodu práva od systémov "uzavretých" ku
"otvoreným",8) teda takým, ktoré charakterizuje väčší podiel mimotextových
prvkov vyjadrený prítomnosťou zásad, programových noriem a iných "neuzavretých pravidiel v
právnickej argumentácii",9) ktorú opísal Lech Morawski.Všeobecne, ťažko hovoriť o zachovaní črty hierarchickosti v jej doterajšom chápaní. Ako
výstižne poznamenáva Wieslaw Lang, v prípade multicentrickosti máme do činenia s objavením sa "v
jednom právnom prípade mnohých rovnocenných prameňov práva, ktoré netvoria hierarchický systém
(hierarchiu noriem)".10) Téza o hierarchickom, pyramidálnom usporiadaní
právneho systému však bola doposiaľ všeobecne akceptovaná.11) Vyjadrené
najvšeobecnejšie, v monocentrickom systéme norma vyššieho stupňa predstavuje základ záväznosti normy
nižšieho stupňa, pokiaľ bola stanovená na to kompetentným orgánom na základe vyššej normy (dynamické
vyjadrenie) a zároveň je nižšia norma spojená s vyššou ako zvláštne so všeobecným (statické
vyjadrenie). Zjavne to neznamená, že hierarchické väzby sa už neobjavujú, ale skôr len to, že nie
všetky vzťahy sa dajú usporiadať zjavným horizontálnym alebo vertikálnym spôsobom, ale nahrádza ich
cirkulárna alebo spletitá hierarchia noriem.12) Preto je výstižný postreh,
že pri takomto prístupe má právny systém reflexívny charakter, v rámci ktorého je koncepcia
záväznosti opierajúca sa o zásadu legálnosti podporená procedurálnymi programami v súlade s ideou
regulá cie.13) Inými slovami, tendenciou súčasného právneho systému je jeho
sieťovité usporiadanie, ktoré v sebe zahŕňa monocentrickú stavbu jednotlivých úrovní alebo
"podsystémov", čo je zvlášť zjavné vo vzťahu únijného práva s právom členského štátu. V tomto
význame majú uvedené systémy komplementárny charakter, spoločne existujú, vzájomne sa dopĺňajú, v
dôsledku čoho tvoria spletitú hierarchickú štruktúru. Treba však poznamenať, že hoci multicentrizmus
sám osebe nepredurčuje kolíziu noriem, isté riziko stretu noriem je väčšie v multicentrickom ako v
monocentrickom systéme.14)
Multicentrickosť je v súčasnosti najviditeľnejšia pri aplikácii práva, pretože sa spája s
kompetenčnými spormi prejavujúcimi sa v súperení mnohých decíznych centier vystupujúcich na vyššie
odlíšených úrovniach. Multicentrickosť si vyžaduje prijatie faktu, že orgány vonkajšie vo vzťahu ku
národným štátom môžu pri výklade a aplikácii práva záväzne prijímať rozhodnutia právoplatné na území
štátu. V spojení s procesom integrácie máme do činenia s jediným právnym poriadkom určitého
členského štátu, ale tento má multicentrický charakter, v rámci ktorého dochádza k deľbe kompetencií
quoad usum
medzi orgánmi štátu a únie.15)Deľba kompetencií medzi súdmi má podobu procesu, to znamená, nie je petrifikovaná, ale
dynamicky sa rozvíja. Objavujú sa teda priestory deľby kompetencie quoad usum, ale to kto, v akej
veci, v akom priestore získa aký stupeň kompetencie, podlieha určitej dynamike (napr. vzťahy medzi
Európskym súdnym dvorom a Európskym súdom ľudských práv v súvislosti s
čl. 47 Charty základných práv,
čl. 46 ZEU, čl. 6.2
ZEU).16) Spoločným prvkom týchto vzťahov je, že sa používajú na
optimalizáciu zásady efektívnosti (účinnosti) alebo pri aplikácii únijného práva, alebo tiež
Európskeho dohovoru o ľudských právach a základných slobodách štátnymi súdmi. Dynamický charakter
rozdelenia kompetencií medzi jednotlivé centrá súdneho rozhodovania, ako aj medzi podsystémy
európskeho právneho priestoru sa prejavuje v rozhodnutiach obsiahnutých v judikatúre ESĽP týkajúcej
sa úrovne ochrany základných práv vo vzťahu k rovine únijného práva. Možno rozlíšiť dva prístupy
ESĽP ku kontrole zachovávania Európskeho dohovoru o ľudských právach a základ ných slobodách štátmi
pôsobiacimi v rámci Európskej únie. Na jednej strane ESĽP uplatňuje zásadu nezasahovania,
prejavujúcu sa v odmietnutí výkonu kontroly v situácii, kedy sa dané konanie štátu týka únijného
práva.17) Možno teda získať dojem, že ESĽP sa snaží rešpektovať autonómiu
európskeho práva, nezasahujúc do jurisdikcie vyhradenej ESD. Ale na druhej strane rozhodnutie vo
veci
Bosphorus
jednoznačne ukazuje na možnosť podrobenia takejto kontrole aj spôsobu konania
štátov vyplývajúceho z únijného práva, nepriamo skúmajúc zhodu únijného práva s
ESĽP.18) V danej veci však ESĽP potvrdil existenciu domnienky zhody únijného
práva so štandardmi vyžadovanými Európskym dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd.
Treba však poznamenať, že ESĽP sa týmto odklonil od uplatnenia zásady nezasahovania v prospech
zásady domnienky primeranej ochrany, ktorej okruh však už podlieha kontrole súdom.S multicentrickosťou právneho systému sa skutočne spájajú kolízne otázky, vznikajúce v
rovine harmonického fungovania quoad usum oboch podsystémov (štátneho a európskeho) tvoriacich však
jeden právny priestor. Vynárajúce sa zmeny zvlášť vplývajú na aplikáciu práva súdmi, kde, ako sa
ukazuje, vznikajú najväčšie problémy.19) Ťažkosti vyplývajú z toho, že kvôli
povinnosti sudcu členského štátu aplikovať právo štátu, únijné právo i medzinárodné, nadštátne
medzinárodné štandardy, zásady a pravidlá, musí tento disponovať schopnosťou určenia pravidla
potrebného na rozhodnutie danej veci. Musí dokázať vyriešiť konflikt kolidujúcich zásad alebo
štandardov. Nepochybne to komplikujú nejasné, sporné a "citlivé" politické väzby a závislosti
medziprávnymi poriadkami štátu a EÚ, kompetenčné spory medzi štátnymi a európskymi súdmi, ktoré
vytvárajú dojem "jurisdikčného chaosu".20) V našej práci by sme chceli
predstaviť smery zmien v myslení sudcov, spojené s cezhraničným charakterom vecí a v nadväznosti na
to nevyhnutnosť zmien paradigmy výkladu a chápania práva poľskými súdmi, poukazujúc na dôsledky
absencie uvedomenia si nutnosti zmien vnímania a aplikácie práva, spočívajúcich v zodpovednosti
štátu za neaplikovanie alebo nesprávne aplikovanie únijného práva súdmi.
Opis multcentrického právneho systému je ťažký nielen preto, lebo sám pojem
multicentrickosti je mnohoznačný, ale rovnako pre problémy spojené s objasnením únijného práva
sui genereis.
Únijné právo sa chápe ako špecifický právny poriadok, medzi charakteristické
črty ktorého patria: širší okruh kompetencií Spoločenstva v porovnaní s inými medzinárodnými
organizáciami, nezávislosť únijného práva od vnútroštátneho práva členských krajín, ako aj priamy
účinok únijného práva.21)V literatúre sa uvádza, že únijné právo nie je právom ani v zmysle právneho pozitivizmu,
ani tak, ako ho charakterizujú prirodzenoprávne koncepcie.22) Navyše sa
ukazuje, že ide o druh práva na jednej strane odlišných od kultúry práva stanoveného aj od common
law, a na druhej strane spájajúci v sebe črty práva stanoveného, common law aj obyčaje.
Systém únijného práva najviac charakterizuje relatívna teleologická jednota, pričom zoznam
cieľov bol sformulovaný v primárnom práve a stanovené ciele na seba navzájom pôsobia.
Neadekvátnosť "tvrdého" pozitivizmu na opis únijného práva sa spája s koncepciou "práva
bez štátu". Pojmový aparát klasického Austinovského pozitivizmu sa stal nevhodným v únijnom práve s
ohľadom na odmietnutie
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).